Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Takk for svar og ja - Quatro73 - er helt unik må jeg si. Jeg er ihvertfall veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått fra han. Helt utenom det vanlige!!

 

Har vært i Portugal noen dager - sammen med noen kolleger og sett på fotballkamp - men delen har kommet til meg, må bare få hentet den på posten.

 

 

Flott med noen kontaktpunkter - vi får se hva jeg får til først og så får vi se om ting er ok.

 

Vi tastes sikkert...

 

Mvh Stein.

Som bor på Jevnaker ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen.

Ja, Quattro73 er helt unik. Du skulle bare visst hvor mye han egentlig kan om disse bilene og motorene. Da hadde du blitt sjokkert. Jeg og han har hatt en bra dialog i flere år nå og det er ikke mye han ikke har kunnet svare på. Det kan ofte ta litt tid før man får svar i fra han, da han også jobber mye, men som dem sier: Den som venter på noe godt venter aldri forgjeves ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Ny fordeler på plass og bilen startet umiddelbart! Jippi. Den gikk ikke pent og snudde på fordeler til den gikk penere. Prøvde tenningslampa, men jeg ble ikke noe klok av det jeg leste - var for svak skrift på svinghjulet. Under forsøk på å høre på lyden snudde jeg på fordeler og bilen stoppet noen ganger og til slutt startet den ikke - litt kinning og tomt batteri. Under den siste kinningen tok den ikke etter tenning i det hele tatt. Kan den ha blitt "sur"? Den gikk totalt i fire fem minutter. Lader til i morgen og sjekker mer da. Det jeg ihvertfall merket meg er at den fortsatt gikk bare på fire cylindre. Ikke god lyd - tikking.

 

Det spørs om jeg ikke må krype til korset å få litt profesjonell hands-on.

 

Litt rådvill akkurat nå - men det får vente til i morgen.

 

Mvh Stein Holstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Tror du skal prate med Quattro73 eller Velox Motor. Da får du nok bedre svar enn jeg kan gi deg altså. Ellers så får du høre med Jan Vidar Jahrmann. Han er å treffe på nr: 92666740 ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:happyhappy:HEI

 

Svarer her jeg - selv om det er litt ute av sync. Altså ny fordeler på plass og bilen starter. Går ikke pent, men er usikker på stilling av tenning. Ser på svinghjul at det står noen tegn der men det er så svakt at jeg ikke ser hva som står.

 

Satte inn fordeler likt som jeg tok ut den gamle. Da starter den, men stopper umiddelbart. Har vridd forgasser mot klokken ca 1,5 time - se bilder:

 

Slik sto den gamle:

[ATTACH]23171[/ATTACH]

 

Slik står den nye når den går best ifølge lyden:

[ATTACH]23172[/ATTACH]

 

Tyder dette på at jeg har satt inn fordeler feil - i mine tanker spiller det ingen rolle - men er som sagt ingen bilmekaniker... :-).

 

Videre henviser du til rele for bensinpumpe med plass til sikring. Slik finnes ikke i min sikringsboks - eller dvs. bilens sikringsboks.

 

Bilde av sikringsboks:

[ATTACH]23173[/ATTACH]

 

Er det da en annen fremgangsmåte for å justere tenning enn du beskrev tidligere?

 

Relativt kraftig ventiltikking - som ikke var der før disse tenningsproblemene inntraff. Har lest noe om at ventilløftere skal byttes ved ca 200.000km. Er det riktig eller husker jeg feil?

 

Registerreim skal jo også byttes - kan slik gange ha noe med at reima er slitt?

 

Men først og fremst nå må jeg finne innriss på svinghjulet og få mer klarhet. Er det bare en 0 og en strek der eller er det også tall jeg må finne?

 

Ser fram til å høre fra dere spesialister...

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI...

 

Om det var at Norge spilte dårlig mot Lituaen og likevel vant eller om bilen bare har vært vrang eller om jeg har gjort noe feil (det siste er vel mest sannsynlig). Ihvertfall når jeg gikk ut og startet bilen så gikk den på alle cylindre og den gode "femmerlyden" var tilbake. Prøvde igjen å justere tenninga etter lyden, men fikk det ikke helt til. Lot den stå der jeg fikk jevnest gange. Så lot jeg den stå på tomgang en times tid og konstaterte at el-viften slo inn og ut som den skulle. Noe som virker ihvertfall :-). Etter at den hadde fått gått seg god og varm tok jeg en liten kjøretur - 1km eller så - turte ikke mer i denne omgang. Når jeg skulle snu, kjørte jeg nesa på bilen inn på en liten sidevei, satte den i revers og rygget så jeg fikk nesa hjemover igjen. Når jeg så satte den i D(rive) så stoppet bilen. Vred på tenninga og den startet villig igjen. I en nedoverbakke når jeg ikke hadde gasspådrag stoppet bilen under fart, på samme måten som da jeg hentet bilen. Holdt gassen inne så den ikke stoppet samtidig som jeg holdt på bremsen. Nærmere hjemme (ca 300m) så slapp jeg bremsen lot den henge på motorbrems igjen - denne gangen stoppet den ikke. Prøvde å gjenskape samme manøver hjemme på gårdsplassen men da gikk den greit.

 

Den holder ca 800 rpm på tomgang, men gangen er ikke jevn - den jager bittelitt - men turtallet endrer seg ikke så mye at det vises på turteller ihvertfall.

 

Kan disse symptomene skyldes at tenning ikke er justert riktig eller er det noe annet i tillegg som kan forårsake dette.

 

Uansett - en godfølelse!!!

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Sjekk ut denne siden her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html

 

 

Her er det da en kode som heter 2114 "Fordeler feiljustert"

Tror ikke registerreima di har skylda i tikkingen. Er dette noe som blir borte etter hvert, eller er lyden der hele tiden mens den går?

 

Hvis du dreier rundt motoren manuelt så skal du klare å se ett merke med tallet 16 om jeg ikke husker feil. Enten 16 eller 15.

Kan evt få tatt ett bilde av dette litt senere når jeg kommer meg ut av dyna. Har ikke sovet mer enn to timer, så jeg vil gjerne ha noen timer til på øynene først ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går penere nå - står igjen å få justert tenninga skikkelig. Nå er det slik at når bilen står på tomgang og jeg bråtrykker gasspedalen så buldrer den litt. Var en tur å besøkte en kamerat akkurat nå og da gikk det greit. Ca 5km. Når jeg kom hjem så rusa jeg motoren litt og når jeg prøvde å starte igjen så ville den ikke starte. Tenkter at den har blitt litt "sur" igjen.. Mener at jeg har lest om at andre med slike biler har hatt problemer med start av varm motor, men at det da var hallgiver?

 

Tikkelyden er der nesten ikke nå - går fint på alle cylindre. Så jeg får prøve å finne ut av hvordan jeg skal justere tenninga eller få en kompis som er førtidspensjoner bilmekaniker til å gjøre det. Føler på meg at dette er det som står igjen, før at jeg kan slippe dattra til - som da ikke er spesielt motorkyndig.

 

Når det er gjort, så må jeg få henne til å bli trygg på bilen - hun har mistet litt troen hun da og sier hun vil selge og kjøpe seg en annen bil for de pengene hun får for den. Men gamle biler er gamle biler og man vet jo ikke helt hva man får i en annen bil heller... i denne prisklassen vel å merke..

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

For å finne strekene for 15 og 18 grader for å risse dem blanke, ligger disse til høyre for ØD?

 

Stein

 

Hei igjen. Sett bilen i fri og sett på en pipe som passer på mutteren i reimhjulet som går til veiva. Da kan du vri motoren rundt med klokka og se etter. Om dekselet over kamdrevet ikke er montert så vil du se en liten prikk på den ene tanna på fremsiden. Den skal peke sånn ca rett opp, mens den prikken på baksiden ligger ganske jevnt med toppdekselet. Om kamdekselet sitter der, så må du bare vri litt og litt og se etter. Du har funnet ut hvor innspeksjonshullet er på motoren?

 

DSC_0121.jpg

 

DSC_0120.jpg

 

Her ser du hvor hullet er. Dette er på sjåførsiden. (Merket med rød ring)

2011-06-09173140.jpg

 

Her ser du hvor hullet er. Dette er på sjåførsiden. (Merket med rød ring)

2011-06-09173153.jpg

 

Når du finner dette hullet og har satt motoren i Ø.D så tar du en flattrekker el.l og setter en lett synelig strek over der det står 16*. Da kan du brukke tenningslampe for å justere tenningen ;)

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Kjempefint - takk for svar - skal se på dette i helgen håper jeg.

 

Litt annet inspeksjonshull på min pga converter og automat - har fått noen tegninger av Mr. Quattro... og noen andre hint også.

 

Vi tastes sikkert..

 

Mvh Stein

Ja f***, stemmer det. Kom ikke på at du hadde automat jeg ama. Hehe. *Flau*

 

Regner med du skal få til dette ganske så bra, så lenge du har fått info og tegninger av Quattro73 ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI igjen...

 

Da var jeg ut og skulle justere tenninga. Startet bilen - startet på første nikk - og kjørte den inn i garasjen. Lot den stå på tomgang og tok av dekselet til sikringsboksen. Motor gikk egentlig fint på tomgang. Så begynte jeg å høre tikking fra sikringsboksen og med denne tikkingen gikk motor ikke pent - jo mer den tikket jo dårligere gikk motor og så stoppet den. Fikk lokalisert tikkingen til rele 208 (Se bilde i innlegg 52 ovenfor) - som jeg vel tror er releet til bensinpumpa? Kan det være feil i releet som gjør at bilen stopper tro? For meg virket det som at når motor begynte å bli varm og choke går av så skjer dette - eller om det bare er releet eller eventuelt bensinpumpa? Når dette skjer er det plent umulig å få start igjen. Venter en stund og så starter motor igjen - tipper det skjer nå også - måtte bare inne og skrive dette for å få noen innspill.

 

Dumt med pinse i såfall - rele er vel vanskelig å få tak i før tirsdag.

 

PS.. har en bekjent som jobber mye med Golf - men er vel ikke samme releer i den?

 

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår