Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

HEI

 

Da reiser jeg på høggern på Hønefoss idag - de hadde en AAR motor - som vel har samme fordeler. Tar med 13 fast skrallenøkkel, vannpumpetang og en skiftenøkkel slik at jeg får demontert fordeleren.

 

Kanskje du rekker å lage en veiledning for bytte av fordeler og justering av tenning i løpet av dagen?

 

Med takknemlig hilsen

Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skifte fordeler

 

Før du tar av fordeleren så rotér motor slikt at rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset. Enklest å rotere med en 27mm pipe på senterbolten på veiva, roter motor kun med klokken.

 

Nå må du bøye opp den blikkplaten over mutteren til fordelerklaven, her kommer skiftenøkkel og vannpumpetang inn i bildet. Bøy opp blikkplaten slik at du kommer til å skru med en 13mm fastnøkkel. Skru av mutteren og fjern klaven. Trekk så fordeleren rett ut, husk bare å ta ut pluggen/ledningen til fordeleren først ;). Det er en tynn papirpakning mellom topp og fordeler, sett denne på toppen om den henger fast i fordeleren.

Nå fjerner du blikkplaten på fordelerklaven, tar 10 sekunder å slipe bort naglen med vinkelkutter ;)

 

Finn frem den nye fordeleren. Når du setter fordeleren inn i hullet i toppen så hold den slik at kontakten på den peker på skrå ned/bakover mot torpedoveggen (ledningen må rekke). Rotoren holder du slik at den peker ca mot merket i fordelerhuset. Når du fører den inn så vil tannhjulet på fordelerdrevet gå i inngrep med tannhjulet på kamakselen. Her er det hypoiddrev slik at rotor vil vri seg noe når fordeleren trykkes helt inn der den skal sitte. Når fordeleren er helt inne, vri så fordeleren slik at rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset. Sjekk nå om ledningen til fordeler får en fin og naturlig bane til fordeleren og ikke blir stram på noe vis. Om ikke så ta fordeleren ut igjen og juster. Når du er fornøyd, og rotor peker nøyaktig mot merket i fordelerhuset, så sett på fordelerklaven og tighte til mutteren (15-20 Nm). Sett på fordelerlokket og pluggen til fordeleren (hallgiver). Om vi har regnet riktig så skal bilen starte nå :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!!

 

Mtp at bilen min ikke gikk på cyl 1. Ser at du skriver at motor må dreies med klokken. Da jeg prøvde å rense hallgiver så klarte jeg å vri rundt motor ved å snu på hjulet på vannpumpa - men om jeg da snurret mot høyre eller venstre vet jeg ikke. Hvis jeg snurret motor feil vei - kan det ha slike følger som at cyl 1 ikke går? Håper fordeler i bilen jeg skal hente fra er OK og at alt snurrer som det skal i løpet av kvelden!!

 

Mvh Stein

Endret av Stein Holstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille tenning

 

Først av alt kan det være lurt å sjekke om grademerkingen på svinghjulet er lett synlig. På bildet under er 0-merket for ØD. I tillegg er det en strek for 9° FØD, en for 12°, 15° og en for 18° FØD. De strekene merket med 15° og 18° kan du risse opp med et skrujern slik at de blir blanke.

 

Dmerkesvinghjul.jpg

 

Åpne lokket over sikrings- og reléboksen under panseret (vannkassen). Der skal du finne et relé med sikringsholder på toppen. Se bilde under.

 

KE-Jetronic2.jpg

 

Finn en ledig sikring som er i orden, de fire midt i sikringsboksen er som regel 'spare'. Kjør bilen en tur, må være god og varm før tenningsjustering. Skru av alt som bruker strøm men ikke stopp motoren. Finn frem tenningslampen og kople den til. Klemmen (pick-up) skal på pluggledning til sylinder 1. Sett så sikringen inn i bensinpumpereléet. Etter noen sekunder vil motoren endre gange og du kan justere tenningen. Løsne mutteren som holder fordelerklaven. Lys med tenningslampen mot inspeksjonshullet og se 'hva den sier'. Du skal nå vri fordeleren slik at du får ca 15-16 grader fortenning, altså skal da nedre flate i inspeksjonshullet ligge mellom de to strekene du risset opp. Ligger streken merket 15° jevnt med nedre flate så er fortenningen 15°, noe som er helt ok. Skru fast fordelerklaven og sjekk fortenningen en gang til. Om fortsatt ok så stopp motoren, ta ut sikringen du satte i bensinpumpereléet og kople fra tenningslampen. Ferdig :)

 

I filmklippet i linken ser du hvordan det vil 'se ut'. Fortenningen på filmen er ca 17-18 grader.

http://sendshack.com/download/pznyzc8

 

NB. Tenningen skal ikke justeres mens den elektriske radiatorviften går!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!!

 

Mtp at bilen min ikke gikk på cyl 1. Ser at du skriver at motor må dreies med klokken. Da jeg prøvde å rense hallgiver så klarte jeg å vri rundt motor ved å snu på hjulet på vannpumpa - men om jeg da snurret mot høyre eller venstre vet jeg ikke. Hvis jeg snurret motor feil vei - kan det ha slike følger som at cyl 1 ikke går? Håper fordeler i bilen jeg skal hente fra er OK og at alt snurrer som det skal i løpet av kvelden!!

 

Mvh Stein

 

Hmm. Vannpumpen har du nok ikke vridd på da den er drevet av registerreima. Kan du mene servopumpen?

Grunnen til at jeg sier man skal rotere med klokken er for at senterbolten på veiv ikke skal vris i den retning man løsner den ;) Om denne er løs så skjer det helt store. Ja, havari.

Om du klarer å rotere motor vha servopumpen så gjør det jobben like godt :)

 

Når fordeler er byttet så sjekk pluggledning og tennplugg til sylinder 1. Kjør en tur og se om den ikke går normalt etter kort stund. Motor må gå på alle sylindre før tenning kan justeres.

 

Satser på fin femmerlyd til kvelden :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ingen erfaring med å handle fra Bildelsbasen. Er noe billigere enn her, men frakt, fortollingsgebyr og moms tilkommer vel så da blir det fort dyrere enn å handle her hjemme?

 

Mange av de fordelerene har stått på motoren som har gått forholdsvis langt. Den billigste er derfor gjerne det beste kjøpet, gått 204k km.

http://no.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20549345"

 

Er en sprell ny til € 80 på ebay, LINK.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok selger sender om du spør. Grunnen til at den meldingen kommer opp er at Norge ikke er med i EU (heldigvis).

 

Ellers er det gjerne det greieste å kjøpe den fra Sverige, da om du ikke sjekker med de på Lillehammer og Næroset.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI.

 

Sjekket nærmere på Mekonomen nå og det var ikke så ille pris. Nå har jeg litt rabatt hos Mekonomen - men prisen skal være til meg Kr. 3231,-. Så får jeg Kr. 1500,- for den gamle. Totalt Kr. 1731,-. Å kjøpe fra norske hogger da til Kr. 1000,- med frakt er for meg ihvertfall såpass liten prisforskjell at jeg kjøper på Mekonomen.

 

Venter nå bare tilbakemelding fra han Tyskeren: EMail: rufautoteile1@yahoo.de

Hotline: 07134 - 14718

(Mo.-Fr. 8:30 - 18:00 Uhr durchgehend)

 

Men bestiller kanskje på Mekonomen uansett - mtp garanti...

 

Sålenge jeg ikke har betalt er det vel greit å komme seg ut av den ebay bestillingen?

 

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket du "kjøp" på den fordeleren på ebay? Han sender helt sikkert til Norge, men da til en litt høyere fraktpris enn den til EU-land. Om du kjøper så få selger til å sende via Deutsche Post og ikke via DHL (som tar et skremmende høyt fortollingsgebyr).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann Stein og Quattro73.

 

Stein: Du har vel sikkert ikke fått fordeleren ennå regner jeg med? Går ut ifra at den kommer i løpet av neste uke en gang. Har du fått noe svar på Deutche Post sendingen i forhold til å sende med DHL?

 

Kan også forsikre deg om at Quattro73 har utrolig god greie på hva han prater om. Jeg hadde for 3-4år siden ikke noe peiling på bil. Kan si det slik at jeg nesten ikke visste forskjellen på foran og bak på bilen min. Etter utrolug mye hjelp, feilsøking, spørsmål og PM med Quattro73 så har jeg lært mye om Audi 80 og spesielt NG motoren som jeg også selv har i min bil.

 

Men, begynte å tenke på en ting. Så lenge du bor på Jevnaker? så er det ikke langt til Jaren akkurat da. Om det er noe du er veldig usikker på og skulle ha fått fikset helst "i går" som dem sier så kan du f.eks også ringe Jan Vidar jahrmann. Han har mange år på nakken ang Audi og andre biler, så det er ikke umulig at han også kan hjelpe deg. Selv om jeg personlig veit at du kommer til å få bilen i orden så lenge Quattro73 er inni bildet her ;)

 

Det er også andre folk i nærmiljøet Toten/Hadeland som kan Audi utrolig godt om det skulle være noe. Flemming og Kenneth Alm i Kolbu, Tom Johnsen på Reinsvoll og Jan V Jahrmann som nevnt over her. Disse er dem jeg bruker i nærmiljøet mitt og jeg er utrolig fornøyd med dem. Hadde jeg bodd nærmere Quattro73 så hadde han gått lei meg for lenge siden, for da hadde jeg mer enn gjerne vært der hver dag for å skravle bil og sluke til mer mer kunnskap og erfaringer ang disse bilene ;)

 

Quattro73: Har send mail til Velox i går med nye spm. Har begynt å kikke på Audi'n på nytt etter en lang pause mens jeg har skrudd på en mye lettere bil (Ford Sierra) men nå er jeg i full gang igjen ;)

 

Edit: Gratulerer ellers så mye med tøff ungdomsbil til din datter. Håper hun er strålende fornøyd med bilen forutenom denne feilen som er nå.

Endret av henne

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår