Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

Den dingsen ved rød pil er selve hallgiveren og kontakten til denne står på motsatt side. Tørk av begge sider på hallgiveren. Roter motor slik at et vindu er mellom disse, kommer da såvidt til å tørke over (mulig q-tips er tingen her?) . Se nøye etter metallspon (magnetisk hallgiver) da dette kan gjøre at hallgiveren ikke fungerer ;)

 

Rengjør og monter sammen. Sett i pluggen til fordeleren og kjør motoren på starteren mens en pluggledning står i coilen, du ser da om det kommer gnist :)

 

På bildet ditt ; Hva er den blå dingsen som står på midtledningen i pluggen til fordeleren?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen.

 

Den blå dingsen er kun en strømtyv jeg brukte for å kople til ledningen jeg koplet til jord. Fjerner den når jeg drar over hetta igjen, setter på en tapebit for sikkerhets skyld.

 

Den fordeleren du muligens hadde tilgang til. Sjekker du tilstand og pris? Vet du om den passer, evt hvor leser jeg av delenummer?

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delenummeret står innstanset på utsiden av fordelerhuset, rett under fordelerlokket.

Kan sjekke pris på fordeler (om den ikke er fjernet), men får ikke gjort det før mandag. Bilen står hos en hogger i nærheten.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Har da tørket etter beste evne - og prøvde å starte - men nei. Gjorde testen med å sette midterste leder til jord fra kontakten på hallgiver og får da som sist både gnist og bensin...

 

Så da må jeg nok få tak i ny fordeler...

 

Fint om du sjekker opp så blir vi eninge om hvordan vi skal gjøre det sånn rent praktisk og med penger...

 

Sjekker også litt på nett og ser hva jeg finner - men liksom litt trygt når den på en måte kommer fra deg...

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vi er sikre på at hallgiveren får driftsspenning. Kan du måle spenningen på de to ytterste kontaktene i pluggen til hallgiveren når tenningen er på? Gjerne beveg litt på ledningen mens du måler og se om den er stabil.

Tips. Stikk målepinnene inn i pluggen for å måle, ikke bruk strømtyver da de skader kordelerne på ledningen. Stikk målepinnene inn fra den siden gummihetten er montert, skal fungere bra :)

Ja, skal sjekke ang fordeler i morgen :) Fant forresten to brukte på nettet (Lillehammer og Næroset), en til kr 750 og en uten oppgitt pris.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Var ute å målte nå. Direkte på batteripolene viser multimeteret 12,31V. Med multimeter koplet til jord måljer jeg på den ytterste ledning - øverst - rød sort - målte jeg 11,07V. Den midterste måler 4,99V og den andre ytterledningen viser 0.03V. Coil måler 11,97V.

 

Etter å ha målt og koplet til igjen kontakten til hallgiver - startet bilen. Den gikk imidlertid bare på 4 cylindre - tror det var den fremre som ikke gikk. Ingen endring når jeg dro ut pluggledning i fart - det var gnist der og det bekymrer meg - kom også litt røyk ut fra fremre cylinder.

 

Stoppet motor og prøvde å starte igjen men nei. Tidligere har det vært den fine femmerlyden - men ikke nå.

 

Kan dette skyldes hallgiver/fordeler - eller kan det være noe annet?

 

Sikkert vanskelig å si og jeg ble selv litt i tvil. Tenker på at jeg nå ha matet bensin med testen vi gjorde og at det var derfor den startet?

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til - pluggen til hallgiver som sitter på fordeler er nå løs - dvs at jeg kan løfte den ut av slissen i fordeleren den sitter i - henger i ledningene. Får slidet den fint på plass men den sitter løst - kan vippe den ut i nedkant.

 

Tenkte også på følgende siden bilen startet og gikk bare på 4 cyl. Har sidens sist motoren gikk byttet plugger, rotor og fordelerlokk. (BERU fra mekonomen). Kan det være årsak til at bilen gikk dårlig? Dvs. er det noe vits i å sette inn de gamle pluggene og fordelerlokket? Prøvde etter beste evne å sette kablene fra gammel til ny coil riktig - men ny coil så litt annerledes ut enn den gamle. Kanskje du har en oversikt over hvordan dette skal være - hvilken pluggledning som skal hvor...

 

Mvh Stein

Endret av Stein Holstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "kom litt røyk ut fra fremre sylinder". Hvor kom i såfall røyken ut? At en sylinder ikke er med skyldes ikke hallgiveren. Om den gir pulser så "vet" ikke den hvilken sylinder pulsen går til, det er det stillingen på rotor som avgjør. Sjekk evt tennpluggen på syl.1. Etter mye tenning av og på så kan motoren være 'sur' og derfor ikke går rent, så ikke la dette bekymre deg (inntil videre) ;)

 

Så lenge du har gnist så går bensinpumpen. Eneste kriterie for at bensinpumpen skal gå er at det kommer pulser fra hallgiveren (noe det gjør om motoren starter).

 

Høres ut som at pluggen på fordeleren er knekt. Er gjerne det som er årsaken til hele problemet? Altså mulig lederbrudd eller kortsluting siden den fungerer av og til. En "dårlig" hallgiver svikter når motoren blir varm. Ellers skal den fungere hele tiden, eller aldri om defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat og lurte på om to pluggledninger var satt feil.

Tenningsrekkefølgen på din motor er 1-2-4-5-3. Det tidligere nevnte merket i fordelerhuset angir stilling rotor har når motor er i ØD og sylinder 1 skal tenne. Pluggledning til sylinder 1 skal derfor stå på fordelerlokket rett over dette merket. Neste tilkopling på fordelerlokket (alltid med klokken) skal til sylinder 2. Neste til sylinder 4, så sylinder 5 og til slutt sylinder 3.

 

Tennpluggene du satte inn, har de tre elektroder (noe de skal ha)?

Du nevner ledninger til coilen. Når du byttet denne skal skal de koples likt mot likt. Er kun to tilkoplinger på coilen, nr 1 og 15. Den siste er utgangen som skal til senterpluggen på fordelerlokket :)

 

Spenningsmålinger til fordeler er ok.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsrekkefølge eller pluggrekkefølge var riktig. 1-2-4-5-3 hvor ledning til fremre cylinder (1) var ved pkt på fordeler.

 

Plugger - de hadde faktisk 4 elektroder - de som satt i bilen fra før hadde 3. Pluggene er kjøpt på Mekonomen etter å ha oppgitt regnummer på bil. Beru Ultra-x UX79 0 002 335 600. Artikkelnummer hos Mekonomen er 18-UX79. Regnummer på bilen er SR42513. Kan Mekonomen tilby feil type plugger tro?

 

Det du nevner om coil - de kan jo ikke settes feil - forskjellig dimmensjon på de - og at den utgangen skal til senter på fordeler er også korrekt.

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 eller 4 elektroder er ok. Motoren skal ikke ha de gamle med kun en, da såfremt du ikke bruker NGK Iridium IX.

Skal sjekke om jeg får tak i fordeler i morgen. Om jeg får tak i så skal jeg teste den før evt. postgang ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår