Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Audi 80 2,3 (NG) 92 modell med automat til min datter i Bergen. Kjørte den fra Bergen tilbake til Jevnaker og under turen stoppet den et par ganger men tok igang igjen.

 

Selger hadde tatt motorvask på bilen og jeg har fått vite at han ikke dekket til noe som helst. Tipper at problemene skyldes dette.

 

Etter et par prøveturer hjemme som endte i motorstans endte siste tur med stans under drift og deretter umulig å få start på igjen.

 

Har videre utført følgende som jeg alltid gjør ved kjøp av bil:

  • Byttet oljefilter og olje
  • Byttet automatolje, sil og pakning
  • Satt i nye plugger
  • Satt i nytt luftfilter - knotete men gikk greit
  • Satt i nytt friskluftfilter

 

Videre virket visker bare på full fart og byttet rele og viskermotor og endte opp med å bytte bryter som løste problemet. Hornet virket heller ikke så jeg skrudde av rattet og den fjærbelastede kontakten var dratt ut så det ikke ble kontakt.

 

Fint og flott - men så lenge bilen ikke startet var jeg forsåvidt ikke lenger. Elektronikk er ikke min sterke side!!

 

Etter å ha lest på forumet her har jeg sjekket ut en del ting og prøvde å bytte tenningsmodul og coil som jeg fant hos en lokal høgger. Bilen startet - jippi!!! - men stoppet etter 20 sekunder. Fant en tenningsmodul/coil til men nei. Prøvde original coil med ny tenningsmodul - men nei.

 

Byttet ledning fra coil til fordeler - men nei...

 

Får ikke gnist på pluggene. Har også koplet coil ledning fra fordeler og holdt denne ca 1cm fra jord for å se om det var overslag ved tenning - ingenting skjer...

 

Det er 12V på coil merket (15) når tenning er på. Det er 12V på hallgiver på den ene av de ytterste ledningene og 7-8V på den midterste - som gikk noe ned ved kinning.

 

Batteriet er nytt og startmotor går så det suser.

 

Hører bensinpumpa surrer i noen sekunder når jeg skrur på tenninga - men har ikke sjekket at det kommer bensin til - men innbiller meg at dette er iorden. Bør vel skifte bensinfilter uansett også. Hvordan sjekker jeg enklest mulig om det kommer bensin til motor - ved å skru ut en plugg og se om den er våt eller?

 

I morgen skal jeg hente ny coil og rotor på mekonomen - uten at jeg tror det hjelper. PS! Rotor - skal den bare nappes rett opp? Noe vedlikeholdsarbeid jeg kan ta i fordeler når jeg først har av lokk og rotor?

 

Har koplet fra batteri og ventet en stund før tilkopling og åpnet og lukket sentrallås - etter tips fra en polakk... null virkning.

 

Er det andre sjekkpunkter jeg kan jobbe med? Noen har nevnt andre følere - bl.a. til kamaksel - er det noe å se på - hvordan sjekke?

 

Ser at Quattro73 har skrevet mye bra - og snakker om et koplingskjema til NG motorer. Har du til min bil - i serviceboka står det NG 110840 ---- CEB.

 

Eventuell fremgangsmåte for feilsøkning for å få lokalisert feilen?

 

Er litt tragisk for min datter på 19 som etter å ha stolt på sin far og lagt alle sparepengene på bordet - forstatt ikke får "luft under vingene".

 

Håper noen kan svare - ps - er ingen mekaniker...jobber i IT-bransjen - men liker å jobbe med praktiske ting på fritiden.

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Stein.

 

Her var det mye spørsmål og info. Rene stilen med innslag av humor. Slikt liker vi :) Får begynne på toppen her, ellers går det galt. Og datteren din må jo ha bil, samt bevise at hun gjorde rett i å stole på deg ;)

 

Bensinpumpen skal gå ett til to sekunder etter at tenningen er slått på, noe du allerede har funnet ut. At det kommer bensin frem er nokså sikkert, ville derfor ventet med å åpne noe til problemet er verifisert å ligge i bensintilførselen.

Denne motoren har ingen kamakselføler, kun hallgiver. Vil tippe feilen ligger i selve hallgiveren eller kontaktproblemer mellom denne, ECU for tenning og ECU for motorstyring (ja, er to stk).

 

Du måler 12V mellom de to ytterste ledningene i pluggen til hallgiveren forstår jeg. Har du en prøvelampe med pære på maks 2W eller en spenningstester med diodelampe på? I såfall kopler du denne mellom pluss i kontakten til hallgiveren (rød/svart ledning) og den midterste ledningen i samme plugg (grønn/hvit ledining). Pluggen stå i fordeleren når du gjør dette! Når du kjører motoren på starteren så skal prøvelampen blinke om hallgiveren er i orden (husk et LED-prøvelamper er polaritetsavhengige). Blinker den ikke så er hallgiveren defekt. Om den blinker så skal beninpumpen starte umiddelbart, noe som gjerne er vanskelig å høre. Signalene fra hallgiveren går da til ECU for tenning (styring for bankesensor og retardasjon) og videre til ECU for motor før signalet går videre til tenningsmodulen. Dersom tenningsmodulen og coilen fungere så skal du få gnist, i alle fall frem til fordelerlokket.

 

Rotor trekkes rett av akselen ja, og det er lite fornuftig å finne på i fordeleren. Det du kan gjøre når rotor er av; Ta av plastlokket under fordeleren og sjekk at det ikke ligger metallspon e.l. på hallgiveren (som er magnetisk). Vær forsiktig, dette er skjøredeler ;)

 

Skal svare mer i morgen, er sent nå. Har du tenningslampe eller tilgang til en?

 

 

KE3-Jetkoplskjema.jpg

 

KE3-JetECU-terminering.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Grunnen til at jeg spurte om du har tenningslampe er at jeg tenkte du skulle få skru ut fordeleren. Du trenger da tenningslampe for å justere tenningen etterpå. Men vi kan ta en omvei.

Ta av fordelerlokket og se hvor rotor peker. Roter nå motor til rotor peker mot merket i fordelerhuset. Se bilde under der merket i fordelerhuset er markert med rød strek, senter på rotor med gul strek.

 

fordelerNGAAR-1.jpg

 

Roter (finjuster) motor til ØD (øvre dødpunkt). Det er et merke på svinghjulet (en strek og en 0). Streken skal ligge plant med nedre flate i inspeksjonshullet i svinghjulshuset, bilde under.

 

Dmerkesvinghjul.jpg

 

Merk deg nå nøyaktig hvor rotor peker. Sett et lite merke i fordelerhuset som f.eks. flukter nøyaktig med senter på rotor. Husk at det er noe dødgang i rotorakselen, noe du kjenner om du beveger/roterer rotor lett frem og tilbake. Vri den derfor forsiktig mot klokken til den stopper før du lager merket i fordelerhuset. Ta så av rotoren og plastdekselet under denne. Bruk en tørr ren fille og tørk forsiktig over av hallgiveren, altså pickupen som sitter på utsiden av den metallplaten med fem 'vindu' i.

Nå skal du lage et merke på fordelerflensen og et på toppen som skal flukte med hverandre slik fordeleren står nå. Beste sted å komme til er gjerne på oversiden av fordeleren. Har laget et bilde til deg under.

 

FordelerNG-AAR.jpg

 

Har denne motoren en blikkplate over mutteren som holder fordelerklaven? I såfall må du bøye blikkplaten opp slik at du kommer til med en 13mm fastnøkkel. Skru så mutteren helt av og ta bort fordelerklaven. Blikkplaten er naglet fast (om montert på din), nå er et perfekt tidspunkt til å fjerne denne. Slip bort naglen med vinkelkutter og fjern blikket.

Ta ut fordeleren, trekkes rett ut. Pass på papirpakningen mellom fordeler og topp.

Så kommer vil til det som er litt mer spennende. Ta av en pluggledning eller bruk en du har liggende. Om du tar en fra motoren så sjekk at det ikke er fukt inni der porselenet på pluggen skal stå. Sett den ene enden av ledningen direkte i coilen, i den andre enden setter du en tennplugg du vet fungerer. Godset på tennpluggen må ligge godt inntil motoren ett eller annet sted, gjerne slik at du ser om det er gnist på den.

Pluggen (ledningen) til fordeleren må nå stå i! Sett på tenningen og du hører bensinpumpen går i 1-2 sekunder. Roter nå fordelerakselen rundt, hviken vei du roterer er uvesentlig. Om hallgiveren gir ut pulser så skal bensinpumpen begynne å gå med en gang, i beste fall skal du også få gnist på tennpluggen. Om bensinpumpen går men ingen gnist, så vet du at hallgiveren fungerer som den skal. Problemet er da i plugg på ECU, tenningsmodul, coil eller coil-/pluggledning(er).

 

Begynn med dette og gi tilbakemelding :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Satt akkurat og skrev nedenforstående når jeg fikk nytt svar fra deg, takk igjen - å ha fått kontakt med deg gjør at jeg ser mer positivt på dette - takk!!. Gjør det jeg har funnet noen forskjell - eller skal jeg følge oppskriften din ovenfor? Har forresten vært på biltema og kjøpt tenningslampe. Har også kjøpt en sånn tester for pluggledninger - en slags falsk plugg som viser om det er gnist.

 

Jeg fikk byttet rotor - men den var rustet fast så jeg måtte splitte den forsiktig med en hammer og meisel. Gikk greit. Pusset bort rust og satte på ny rotor og fordelerlokk - men som ventet ingen endring.

 

Fikk laget meg til koplinger på hallgiver i rød/sort og grønn/hvit. Får der med bryter i og tenning på 2,6V (ca). Mens jeg drev på spratt multimeteret opp i ca 7V - prøvde å starte og da startet den - i 5 sekunder. Frem og målte igjen og da viste det 2,6V igjen. Rett før spenninga gikk opp i 7V hørte jeg bensinpumpa starte i et par sekunder. Kan det likevel være den som tuller? Eller er det hallgiver? Har lest på forumet at noen bytter de men andre sier at man bytter hele fordeleren.

 

Prøvde å dra forsiktig i ledninger for å prøve å se om det var noe vakkel i koplinger av noe slag - uten hell.

 

Coil og spenningsregulator jeg har på nå er fra en annen bil - ser dønn lik ut - men ikke fra samme bilmodell/motor. Disse er vel like så det ikke er vits i å kople tilbake til den gamle? Bilen har jo startet nå to ganger med den coil og spenningsregulator som sitter i nå.

 

Kom også på når jeg kjørte bilen fra Bergen så stoppet den to ganger under fart.. Første gangen rett etter Voss - startet igjen i fart da - men fjerde gear virket ikke. Kjørte på 3 gear i 12 mil og så sjedde det samme igjen og da virket 4 gear helt hjem. Ser av koplingsskjema at det går en føler til automatkassa. Kan det være at den kan være synderen? Føleren som går ned til autmatkassa mangler fjæren men kontakten ser ren og fin ut.

 

Gearkassa girer relativt hardt - noe selger som jobber på Møller i Bergen - påsto var slik på disse bilene. Riktig? Etter at jeg skiftet motorolje opplevde jeg imidlertid at den gearet penere. Skifte av automatolje gjorde ingen forskjell og det så ut til at automatolje var skiftet for ikke lenge siden for det var neste ikke noe grums på magneten.

 

Men nå har jeg ihvertfall funnet at strøm på Hallgiver gjør at den ikke starter når det er 2,6V der, og når det hopper til ca 7V så starter den. Så står det igjen å finne ut hva som er årsaken til dette.

 

Mvh Stein Holstad - 90601098 (Mob)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vent med det andre jeg har skrevet og gjør som følger. Sett en pluggledning direkte i coilen som beskrevet over, da med en plugg (eller testeren du kjøpte) i andre enden. Ta av pluggen på fordeleren. Finn en ledningsbit der du stikker den ene enden av ledningen inn i den midtre kontakten i pluggen til fordeleren (altså ikke på selve fordeleren, men kontakten/pluggen du tok ut). Sett på tenningen og legg den andre enden av ledningen (den som går til midtre kontakten i pluggen) fort til og fra jord. Bensinpumpen skal da starte og du skal få gnist på pluggen om resten av tenningsanlegget er i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen du måler mellom rød/svart og grønn/hvit vil variere etter som hallgiveren åpner og lukker.

Hallgiveren i denne fordeleren kan byttes ja, men det krever litt arbeid og stor forsiktighet. Det enkleste er å få tak i en brukt fungerende fordeler.

Tenningsmodulen din er nok helt ok. Hvilken bil og årsmodell hentet du denne fra? Er vel den typen som står montert ved coilen går jeg ut ifra?

Girkassen skal ikke ha noe med å gjøre at motoren ikke går. Imidlertid kan vann/jordfeil/dårlig kontakt i plugger gi feil verdier til ECU slik at girkassen ikke oppfører seg slik den skal. Den girkassen girer nok noe hardere enn nymotens kasser, men skal ikke på noen måte være rykkete eller ubehagelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe - da prøver jeg det. Men hvis jeg må ut med fordeler - så sitter jo den plata du nevnte over skruen. Får den vel bort på et vis.

 

Ser også at i min fordeler så sitter den beskyttelsesplata under rotor andre veien i forhold til bildet ditt, men spiller vel ingen rolle?

 

 

Men i tilfelle jeg må ut med fordeler - hvor er det inspeksjonshullet til svinghjulet - fant det ikke. Og dreiing av motor - gjør jeg det bare med reimene foran - prøvde så vidt og fikk dreid litt - men var jo relativt tung.

 

Nå skal jeg og prøve det siste - men så får vi besøk av sønn til kona med ny kjæreste og da kan jeg ikke ligge i garasjen og skru...

 

Uansett - tusen takk så langt - din hjelp har vært uvurderlig så langt!!

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med fordeleren, gjør først som beskrevet i innlegg #6.

Plastdekselet under rotor skal normalt ligge med den høyeste delen (konvekse) opp. Skal da ikke være borti rotor, i såfall er det feil deksel eller en fordeler jeg ikke har vært borti før ;)

Inspeksjonshullet til svinghjulet sitter rett under fordeleren, helt fremme på girkassen.

For å rotere motor kan du bruke en 27mm pipe på bolten på veiven. Kom på du har automat og dermed ikke kan sette den i gir og dytte ;)

 

Og ja, bare hyggelig. Som jeg alltid sier, vi er her for å hjelpe hverandre :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Ved å gjøre som du sa mtp kopling mot midterste leder i kontakten til hallgiver og på med tenning og kopling til jord. Både gnist på plugg og start av bensinpumpe. Så da er det å få tak i ny fordeler eller å få satt inn ny hallgiver.

 

Tusen takk for hjelp - nok en gang. Utrolig kunnskapsrik må jeg si at du er. Hadde aldri funnet ut dette selv uten hjelp!!!

 

Nå tar jeg kvelden - har fått besøk.

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, flott å finne ut av det. Som sagt, nye hallgivere fås kjøpt i løsvekt, koster ca 450,- Du får de imidlertid ikke på Møller da man må lodde og borre ut den gamle, samt klinke fast og lodde den nye. De regner vel dermed at ingen fikser dette selv da man får en brukt fordeler for samme pris.

 

Er delenummeret på din fordeler 034 905 205 H?. Eller har den delenummer 034 905 237 AX?

Om det er sisnevnte så finner du denne fordeleren i Audi 80, 90 og Coupe (type B3 og B4), Audi 100 (type C3 og C4) Audi A6 (type C4), alle med rekkefemmer. Burde derfor ikke være vanskelig å finne en brukt, enten på skroten eller andre steder. Jeg har en ny liggende, men den vil jeg (beklageligvis) gjerne ha selv ;)

 

Kos deg med besøket og ha en fin kveld :)

 

Forresten? Har du tørket av hallgiveren (picupen) med en ren tørr fille? For min del har det løst problemet (2 ganger) ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En byttefordeler koster drøyt 3000,- på mekonomen. Om du ikke får tak i en brukt fordeler så vet jeg om en '93 Audi 100 2.3E på skroten her. Om ingen allerede har stukket av med fordeleren så har denne delenummer 034 905 237 AX og burde passe din ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du løfter av det plastlokket under rotoren så ser du rett på hallgiveren. Den metallplaten som roterer (med fem vinduer i) går gjennom hallgiveren. Ingen skruing, bare tørk begge sidene, altså den delen som er på inn- og utsiden av metallplaten. Du skjønner hva jeg mener når du ser den. Og ja, det er trangt.

 

fordelerAAR.jpg

 

hallgiverAAR.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Var ute en liten tur og kikket i fordeleren - litt usikker på hvor jeg skal tørke - trangt som du sier og så er jeg usikker på hvor jeg skal tørke. Ser jo veldig rent og pent ut. Har noen lofrie kluter jeg prøvde på bruke, men det var ikke mye å tørke bort. Men er det på selve metallhuset det skal tørkes - det som du sier har vinduer - og da tørke av vindusstoplene på inn og utside (grønn pil) eller ved rød pil som da er den dingsen som sitter tvers over for kontakten til hallgiver?

 

[ATTACH]22850[/ATTACH]

 

Første gang jeg prøver å laste opp et bilde....

 

Mhv Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår