Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lite å gjøre med ett høl som dette på 76cc toppene...

 

tim427-7.gif

 

Kan liksom ikke fylle opp med sveis i høle...:deng

 

edelbrock_60899.jpg

 

Har ikke kikka på toppene som sitter på truck motoren, vi må ikke glemme at vi har en 305 hi performancen som er på 210 hk fra fabrikk den fantes i trucker og vaner, og de har flatttoppstempler men åssen topper det er går det vel ann å finne ut av.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal disse toppene(bilder) fortelle ang vår utfordring?

Dette har vel ingenting med orginale 305 smog å gjøre. Noen som har bilder av smogtopper som kan illustrere problemstillingen med kanalutforming, ventiltype osv. Eller er det ingen her som faktisk har prøvd å porte en smogtopp? Dette er som du sier Bowtietwister, noe for de som ønsker å prøve ut noe selv. Koster masse tid ja, men gir også (forhåpentligvis) også glede. Hva slags ståltopper er det du har portet? Resultat?

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal disse toppene(bilder) fortelle ang vår utfordring?

Dette har vel ingenting med orginale 305 smog å gjøre. Noen som har bilder av smogtopper som kan illustrere problemstillingen med kanalutforming, ventiltype osv. Eller er det ingen her som faktisk har prøvd å porte en smogtopp? Dette er som du sier Bowtietwister, noe for de som ønsker å prøve ut noe selv. Koster masse tid ja, men gir også (forhåpentligvis) også glede. Hva slags ståltopper er det du har portet? Resultat?

 

Hilsen VWankel

 

Jeg har portet sånne topper..

med 58 cc kammer..ligger bortiher...:drunk:

 

trenger en god sleik med en mirrafres, så kan de sikkert brukes..

men ventilene er jo like små som kronestykker jo..:D

 

Nå som det faktisk finnes skikkelige deler, hvorfor skal man da stå å kødde med å porte på noe som ikke vil bli inærheten like bra som en vortec topp? Å en orginal vortec er ikke noe værsting...:deng

 

Å de som SKAL være vrange gnuende hjemmemekker som vil bevise at detta blir like bra som f.eks ett sett vortec topper...

De vil i de fleste tilfellene ikke ha tilgang til en flow benk som faktisk kan vis at de har lykkes...eller bruke kr å få det testet...

 

Men klart en kan rote inne i kanalene å forbedre flowen på SMOG toppene..man kan forbedre hullet mot pakiningen...innsug som eksos... noe som sikkert vil ha positiv effekt...

 

Men en kan ikke forbedre komp og mye størrelse innvendig i portene, da det ikke finnes godts å frese i...

Å handle nye ventiler og kødde, ja da kan en likegodt leite litt å finne noen andre vanlige orginaltopper som har mindre forbrenningskammer orginalt og samtidig større ventiler enn smogtoppene...:disco

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal disse toppene(bilder) fortelle ang vår utfordring?

Dette har vel ingenting med orginale 305 smog å gjøre. Noen som har bilder av smogtopper som kan illustrere problemstillingen med kanalutforming, ventiltype osv. Eller er det ingen her som faktisk har prøvd å porte en smogtopp? Dette er som du sier Bowtietwister, noe for de som ønsker å prøve ut noe selv. Koster masse tid ja, men gir også (forhåpentligvis) også glede. Hva slags ståltopper er det du har portet? Resultat?

 

Hilsen VWankel

 

Hvorfor ikke søke litt på nettet?

 

76CC forbrenningskammer:

http://www.midwestmotorsportsinc.com/img/parts/MWM/PPHEAD.jpg

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beadlock, du innrømmer at det går an, men kommer med nesten bare motargumenter for å skulle prøve seg på bla en portejobb. Synes ikke mange er relevante men blandt de gode er tynne vegger og derav begrensede portingsmuligheter. Men har du virkelig selv prøvd dette da? Eller er det bare synsing utifra andres arbeid,feiling og uttalelser? Du snakker stadig om for små ventiler, men synes ikke du begrunner dette heller. Kan du noe om ventiler siden du stadig vil ha inn store tunge(!)? Kom heller med noe mer forklarende/konkret og ikke disse din egen tråd. Eller er det du vil? Slenge ut en utfordring og komme med masse diffuse/selvmotsigende svar? Hva er da egentlig hensikten med denne utfordringen? Kanskje å lære noe selv;-) eller vil du bare fortelle de som tar utfordringen (og som trolig vil lykkes) at de er idioter og heller burde kjøpe ferdige(!) topper/motor?

 

Det er altså ikke hvor mye som er umulig eller hvor idiotisk å forsøke seg på, denne diskusjonen etter min mening burde dreie seg om. Heller som en positiv veilleder om hvordan man faktisk kan forbedre ytelser uten at det nødvendigvis trenger å koste skjorta. Det kan også dreie seg om å skaffe seg nyttig erfaring som motorbygger, om hva man kan få til av optimalisering med enkle midler. Med hjelp av gode tips her fra dem som har noe å fare med, og det vil jeg tro flere her inne har?

 

Om jeg/andre av forskjellige grunner, heller vil bruke penger på Crate eller HiPerf 400/615 cid, det er jo en helt annen sak. Men mulig jeg har missforstått intensjonen i tråden, er jo ny her så.. ;). Blir fort engasjert og håpet å finne noen svar selv. Synes også det er flott at noen tør å utforske og gjøre noe eget (om ikke uprøvd og nytt) enn bare å kjøpe inn og putte sammen ferdige biter. Handler ikke om å være vrang eller gnuende dette her ;-)

 

Så for de som enda leser; her er en høyst relevant tråd for akkurat denne tråden med masse forklarende bilder;

 

http://www.thirdgen.org/techboard/tech-general-engine/117410-305-port-polish-pictures.html

 

Et godt forklarende sitat på hvorfor bruke org toppene, fra tråden:

Flow testing takes time and costs money. I get them done quickly (flow at max lift) at minimal cost. By now I know what they are going to flow anyways. Didn't even bother flowing the exhaust. It will be plenty.

The idea of doing these heads is to keep the cost down. otherwise you might as well just buy aftermarket heads.

I do these for about half the cost of new heads.

These heads have the power potential of over 400BHP.

Don't worry, the low/mid lift numbers will be good. Much better than stock. Thats the whole point.

I'd rather spend the money on other good parts and details to make real usable power combination than drewl over a bunch of numbers.

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å lære...

 

jeg og andre...

 

Bekrefte og avkrefte endel myter...

 

sette spørsmål med svar og oppskrifter...

 

Men jo mere en graver jo mere deler,tanker,triks og ideer kommer opp... har idag diskutert noen timer med cabben da han var innom...åja.. vi er noe enig, noe uenig:D

 

Så jeg sparker hit og dit for å håpe noen blir så trekt at de kommer med spørsmål og tanker og hva og hvorfor...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beadlock, du innrømmer at det går an, men kommer med nesten bare motargumenter for å skulle prøve seg på bla en portejobb. Synes ikke mange er relevante men blandt de gode er tynne vegger og derav begrensede portingsmuligheter. Men har du virkelig selv prøvd dette da? Eller er det bare synsing utifra andres arbeid,feiling og uttalelser? Du snakker stadig om for små ventiler, men synes ikke du begrunner dette heller. Kan du noe om ventiler siden du stadig vil ha inn store tunge(!)?

 

Hilsen VWankel

 

Du... har du jobbet med, tatt opp en slik 305/350?

har du studert åssen detta ser ut??

 

vet du hva jeg snakker om? eller sammenligner du med andre motorbygger du eller andre har gjort??

 

De fleste kan finne ut mye om meg... men presenter deg nå!:biker

 

 

Angående ventiler...

 

hmm... ville ikke større være bedre enn de små?

Større vil av og til ikke alltid mene tyngre...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt presentere meg fyldig jeg, men har ikke så veldig behov for å gjøre det her.

Som jeg startet mine innlegg med, har jeg aldri skrudd på/trimmet V8 motorer og er derfor rimelig blank hva angår spesifikt de forskjellige egenskaper på disse. Det har dere sikkert forstått ut av mine spørsmål. Jeg har da eid og drevet med bil noen år og har følgelig vært borti endel. Har bla jobbet litt med støpejernstopplokk og alulokk av andre merker. Fått erfare viktigheten av riktig utforming av kanaler i topplokk, ventilstørrelse/type, kompressjon, eksos, valg av kamaksel, forgasser/sprut og i det hele tatt rett avstemming/oppsett av motor.

Derfor engasjerer jeg meg som en motpol til at det ikke går an å gjøre noe morsomt ut av en 305 m/smogtopp med egeninnsats uten å kjøpe ferdigprodukt, og heller se positivt på at det kanskje lar seg gjøre.

Som sagt, jeg søker faktisk svar her og bla den linken jeg la til i forrige innlegg (søkt fram etter oppfordring av Aeomholt) og med egne erfaringer fra andre motorer, synes jeg det er rart om ikke det kan komme opp flere oppskrifter her? Jeg kan som sagt desverre ikke bidra med noe konkret eget V8 bygge.

Så da betyr det kanskje at jeg bør skjønne å gi meg med maset nå?

 

Og jo, jeg vet nok hva du snakker om BeadLock og tror håper du skjønner hva jeg snakker om også :-) Jeg har sett litt på hjemmesiden din og hvordan du deler av din kunnskap på, så all ros for det :-) Men dette innlegget blir avsporing igjen og bidrar ikke til motorbyggingen vår. Eller var det closed case ;-)

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tråder mister tråden...de utvikler seg...

for brått så er den en som drar oss tilbake til utgangspunktet...

 

tok bilder istad, men sengen kaller...så de får komme imorgen...

 

"oppskrifter" blir jo bare synsing så lenge vi ikke har bremsebenk og kan teste hver del som kommer opp som ett alternativ, diverse kammer og alle de andre delene...

 

men, grunntanken min, (er karosseri gubbe) motor er teori,litt erfaringer og MYE synsing...:D

 

tanken er at man bør ha en grei komp...10:1 + er bra...

ett vist løft...passe durasjon...

 

Finnes jo "pakker" å få kjøpt fra Edlebrock f.eks...

 

men hvilken kam en skal handle...det vil ikke jeg si noe om, for den materien er ikke mitt felt...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, grunntanken min, (er karosseri gubbe) motor er teori,litt erfaringer og MYE synsing...:D

 

Ganske uenig. Motor er 90% teori. Teori stemmer aldri 100% i praksis, og disse avvikene vil samles i erfaringsgrunnlaget.

I dag er vel eksisterende teknologi bortimot så utforsket som den kan bli hva gamle V8'ere angår. Har man det grunnleggende inne, forstår man hvilke deler som passer og ikke passer sammen i en pakke. I tillegg har vi utrolig lett tilgang til denne kunnskapen i dag.

 

Vil heller si at det er ukritisk synsing og handel av naboens "godeler" som forårsaker ugunstige kombinasjoner.

 

 

Så til trådens tema. I Popular Hotrodding #6, vol 48, Juni 2008, er det en artikkel om en fyr som bygger en 305 til $2500 (hevder han) Denne bremses til 358hk@5200 rpm, og 394hk@6300rpm, dynoutskrift er i artikkelen.

 

Blokka var original men i veldig god stand. Det eneste han bytter ut i rotary assemblyet er stempler og ringer.

 

Dette er riktignok i dollars, men jeg kan skrive opp den komplette delelista i morgen hvis dere er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske uenig. Motor er 90% teori. Teori stemmer aldri 100% i praksis, og disse avvikene vil samles i erfaringsgrunnlaget.

I dag er vel eksisterende teknologi bortimot så utforsket som den kan bli hva gamle V8'ere angår. Har man det grunnleggende inne, forstår man hvilke deler som passer og ikke passer sammen i en pakke. I tillegg har vi utrolig lett tilgang til denne kunnskapen i dag.

 

Vil heller si at det er ukritisk synsing og handel av naboens "godeler" som forårsaker ugunstige kombinasjoner..

 

Men hva hjelper det med eksisterende teknologi og utprøvde løsninger, Da dette er "alt for dyrt"...og når det finnes en hel del mennesker som fortsatt mener at Smoki yunick fortsatt er verdsnemester, å deler han brukte på 50/60 tallet er de beste?

 

Eller bare de som synes det som de erfarene er "så dyrt" at de skal finne sin egen vei...?? :iconsm

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si at det er ukritisk synsing og handel av naboens "godeler" som forårsaker ugunstige kombinasjoner.

 

 

Så til trådens tema. I Popular Hotrodding #6, vol 48, Juni 2008, er det en artikkel om en fyr som bygger en 305 til $2500 (hevder han) Denne bremses til 358hk@5200 rpm, og 394hk@6300rpm, dynoutskrift er i artikkelen.

 

Blokka var original men i veldig god stand. Det eneste han bytter ut i rotary assemblyet er stempler og ringer.

 

Dette er riktignok i dollars, men jeg kan skrive opp den komplette delelista i morgen hvis dere er interesserte.

 

Kom med dele listen du... vil være ett godt bidrag her i tråden..:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår