Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Nå er jeg bare nysjerrig, men hvordan ville det vært å stroke den herpa blokka til Bead?

 

http://www.speedomotive.com/ps-26-8-305-to-340cid-stroker-crank-kit.aspx

 

Hvor mye kan man hente på noe sånt? Blir vel rundt 7500,- ferdig levert + maskinering?

Da er du vel kommet så langt at jeg vil si det er like greit å få tak ien 350 og så bygge en 383 det er vel da lurt å bruke noen penger på ei 350 blokk resten er jo likt

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Leser med intersse denne tråden som jeg synes setter søkelyset på en interessant spørsmål. Spesielt med tanke på at det finns endel 305 motorer og (forhåpentligvis) amcarentusiaster som vil bygge motor. Jeg kan desverre ikke bidra stort her annet enn å kommentere/stille noen spørsmål, da jeg ikke har erfaring med V8 bygging.

Bead-Lock; Siden du er trådstarter: er dette egentlig en salgstråd for motoren din (som for vi som ikke kjennerdeg/motorbygger er like usikkert kjøp som andre eksempler her ;-)), en enkel konklusjon om at man ikke kan bygge/trimme motor (305/350) for under 15' eller er dette faktisk ment som en konstruktiv og positiv V8-motor-byggetråd som etterhvert vil ende opp i en reel kostnadsoppskrift/konklusjon?

Det stilles mange kritiske spørsmål/problemstillinger til de som mener man kan få til noe innenfor de rammer det er satt her, men jeg ser ikke at det noen kommer noen andre konkrete realistiske byggekostnader for et fornuftig low-budget bygge. Det virker mer som en kamp mellom CamaroCab (som hvertfall prøver) og de som "vet bedre".

Jeg vil heller utfordre dere som kan V8 (tror nok du er her) til å ta opp hansken og lage det dere mener er en realistisk og bra oppskrift på en low-budget motor. Så kan heller diskusjonen bli å spisse denne for tilslutt å komme opp med en vinneroppskrift som mange kan få glede av.

 

Hilsen VWankel

 

:flushit:

 

Hei mannen...

 

Ikke noe salgs tråd, da den er vekk for 1,5 år siden, hadde den bare litt i RÅSA-Monster og PUTRA rundt i Vesterås med den 1 uke...:D

 

Bilde og det var bare for å illustrere, HVA man kanskje har om man handler ett sånt lik av en 305, motoren virket ok og frisk...

MEN, var vel 120-140 hk i den..litt :sleeping

 

 

Den oppskriften Camarocabb kom med står der som eneste alternativet for ett budsjett på intill 10.000kr..

 

Er desverre ikke mulig å finne andre topper som gir samme positive effekten...til den prisen...

kam, innsug, forgassr og pakninger må man ha...

 

å i eksemplet er det jo ikke tatt høyde for noe annet enn at bunne er bra...

 

Ryker man på en borring og nye stempler er jo regnestykket i:flushit:

 

de ensete som faktisk kan komme utavdet med ett blillig budsjett er de som allerede HAR deler til overs på hylla...men de er jo sikkert betalt engang de også...

 

Så bygge en flott motor av en 305 ELLER 350 er ganske umulig uten å bruke mye mere enn de 10.000 som Cabben ville ha som grense...

 

Fra mitt ståsted...så ville jeg solgt motoren i bilen om det var en slik jeg hadde... og handlet en annen motor...:thumb

 

Noen killer oppskrift for 10.000 finnes ikke, de vil bare bli en halveis midlertidig løsning..

 

:mao...penga rett i store sorte hullet :deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare nysjerrig, men hvordan ville det vært å stroke den herpa blokka til Bead?

 

http://www.speedomotive.com/ps-26-8-305-to-340cid-stroker-crank-kit.aspx

 

Hvor mye kan man hente på noe sånt? Blir vel rundt 7500,- ferdig levert + maskinering?

 

en 305 er på lik linje med en 1300 i en mondeo...

 

Du river den ut, klarer å selge den for 2-3 lapper, eller graver den ned i hagen til nabon...

 

bruker ikke 7,500 på strokerkitt...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

305 er like håpeløst å trimme på som de tullingen som legger 30-50-100 lapper i å trimme en sur honda civic motor....:deng

 

( nå blir det vel litt fart her...)

 

:D

 

Har du vært aleine i helga nåà, uten damebesøk.:hide

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 kan være rapp nok den, i riktig utførelse ;-)

 

Men hvor mye må DU opp i for å lage en brukbar 305 da Bad-Lock? Hvis vi ser bort fra boring, skjulte sprekker og andre liknende uforutsette defekter, men tar utgangspunkt i at bunndel (dvs blokk, veiv m tilhørende deler)er i ok stand. Vi forusetter at bygger kan litt motorteknikk og kan bygge/sette sammen denne motoren. Hvis men også regner at bygger kan modde/avstemme kanaler selv, men evt berene innkjøp av høvling og ventil/sete jobb.

Kan ingen komme opp med et regnestykke på dette? Må da være mulig å bygge en brukbar motor med noe gamp i uten å ta helt av? Vi snakker tross alt V8 med c.i. her og forskjellen mellom 305 og 350 er ikke som 1,3l vs 2.0l R4. Skjønner at det er få andre her enn CamaroCab som klarer dette til 10 lapper men ... ;-)

 

Et annet spørmål av relevans som ikke er besvart enda er om 305 i utgangspunktet er av dårligere kvalitet enn 350?

 

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spesifisere litt mer; en 305 har jo nesten ikke mer hester enn en std R4 orginalt, (1300 mondeo osv) Det jeg tenker er at med det volum denne motoren har må det jo ligge et stort potensial her? 350 hk er sånn sett ikke allverdens. eller??....

Lagde ikke Chevrolet enda mindre V8 motorer helt tilbake på 50 tallet med 280 hk da? Var vel ikke noe avanserte hokuspokus greier det?

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 305 block er akkurat lik en 350 block, iallefall om man snakker en vanlig "smogmotor" 71 og opp til 86...

 

ALLE kammer passer i de fleste SB motorene, så lenge vi holder oss til GM orginalblocker...MEN jo vildere kam, jo mere turtall, og da bør det være bedre deler i bunn...å de flste skal ha bunndrag motor, ikke 7500 rpm monster...

 

Det som skiller smogmotoren fra mere spenstige utgaver er toppene...

Størrelsen på ventiler og kanaler...smogmotor toppene har dritsmå ventiler, digre forbrenningskammer og trange kanaler...

De orginale HP motorene hadde det vi kaller Mikkemus topper...

Lite kammer, greie ventiler og hyggelige kanaler..

Dissa er vanskelige å få tak i og koster kr for ett par som er ok...

Alternativet kom cabben med = Vortek toppene, MEN de krever innsug som passer til toppene...men brukte topper finnes og prisen er 2-300 dollars..

 

Neste skritt opp er typ AFT, DART, Brodix,ja finnes endel her, men koster fort 5-6000 og oppover...

 

Ikke no prob for meg å ha snekret sammen en 305 med 350 HK for kanskje 15000 + JUSTERING...

 

fordi jeg vet hvem jeg skal snakke med og hvem som har skrot liggende...

 

MEN jeg kommer ALDRI til å gjøre det, fordi jeg vil ha mest mulig igjen for de kr jeg legger igjen, så jeg ville ha funnet en 400Cid SB...:deng

 

Tror mange ser seg blinde på at det er 5 liters volum...

men delene den er sammensatt av er det billigste de hadde på lager og HK var ikke noe av interesse, da disse skulle bruke lite bensin og bare flytte bilene, ikke friste eieren til å bruke de som racerbiler...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det noe mer matnyttig ut av diskusjonen. Med rette kontakter kan man altså greit snekre sammen en 305 på 350 hk til rundt 15K. Men du gir ikke din oppskrift/budsjett på dette, Bead-Lock. Det hadde vært interessant. Ellers forstår jeg utifra det du sier at selve blokka er av lik kvalitet, men at alle bevegelige deler er av dårligere kvalitet i 305 blokka?

 

Skjønner at en 400 cid er mer interessant, men hva koster denne i innkjøp og hvor lett er det å få tak i en sånn? Hva vil man evt kunne forvente av hk/holdbarhet her for tilsvarende budsjett ca 15K?

 

Finnes det ingen mulighet for å preparere disse såkalte smog-toppene for mer hp? Ventilstørrelse trenger nødvendigvis ikke være et hider for økt effekt, hvis man kan ta ned forbrenningsrom/øke kompresjon og bearbeide (ta opp/glatte ut) eksisterende kanaler? Evt finnes det mange forskjellige utførelser av ventiler som kan gi bedre flow enn orginal/større ventiler, og ikke trenger koste allverdens. Jeg tenker som alternativ til ikke å få tak i brukte Mikkemus eller kjøp av nye topper?

 

Hilsen VWankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det noe mer matnyttig ut av diskusjonen. Med rette kontakter kan man altså greit snekre sammen en 305 på 350 hk til rundt 15K. Men du gir ikke din oppskrift/budsjett på dette, Bead-Lock. Det hadde vært interessant. Ellers forstår jeg utifra det du sier at selve blokka er av lik kvalitet, men at alle bevegelige deler er av dårligere kvalitet i 305 blokka? Hilsen VWankel

 

Delene brukt i en smog 350 er samme som i 305, men større volum gir mere puff, med samme deler...

 

 

 

 

OM jeg skulle ha brukt en 305 bunn som objekt, så vil jeg ta med sammenhengen...

Motoren skulle i såfall i en 1973 Mazda 818 Coupe..

Lett bil, 4:10 utvkslig...

 

2000kr - 305 motor.

5000kr - brukte DART Sportmann jerntopper, med bra ventilfjærer..

1000kr - brukt rullekam, mekanisk. bør være ca 0,500 + i løft

1000kr - Rullevipper

1000kr - rulleløftere

1000kr - Fel Pro pakninger

1000kr - diverse...

3000kr - JUSTERING!!!!!!! :deng

 

Innsug, Victor JR

( ligger på hylla, verdi ca 1000kr

 

forgasser, Holley 650 DB

( ligger på hylla) verdi ca 1000kr

 

MSD anlegg, Billet fordeler,AL6 boks, kabler, coil,

( ligger på hylla) verdi 5000kr

 

Short headers (rod headers)

( ligger på hylla) Verdi ca 400kr

 

Skrammel på motoren med reimhjul, starter, dynamo og slikt ligger det å flyter av her og andre steder vet jeg, så det er for meg nærmest gratis..:D

( Ligger på hylla) verdi...ca 2-3000kr

 

Har så også stående en god TH400 med dertil 2300 RPM stallspeed Converter..., 400 joke har jeg og mellomaksler ligger det å endel av...korting skjer hos bekjente...

(ligger på hylla) Verdi ca 7000kr

 

Glemte jeg noe...?:deng

 

 

 

 

Så som dere kan se så vil totalsummen SPRENGE grensa på 15.000kr

 

Men så tipper jeg at det vil finnes ærlige 350 hk også...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner at en 400 cid er mer interessant, men hva koster denne i innkjøp og hvor lett er det å få tak i en sånn? Hva vil man evt kunne forvente av hk/holdbarhet her for tilsvarende budsjett ca 15K?

 

Hilsen VWankel

 

400 cid ble også laget som smog motor, så samme "reglene" er her...

 

er vel ikke lettest å få tak i bra objekter, men de finnes...

Priser 3-5 lapper...

 

hk, er litt mere pga størrelsen, holdbarheten samme som en vannen 305/350

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen mulighet for å preparere disse såkalte smog-toppene for mer hp? Ventilstørrelse trenger nødvendigvis ikke være et hider for økt effekt, hvis man kan ta ned forbrenningsrom/øke kompresjon og bearbeide (ta opp/glatte ut) eksisterende kanaler? Evt finnes det mange forskjellige utførelser av ventiler som kan gi bedre flow enn orginal/større ventiler, og ikke trenger koste allverdens. Jeg tenker som alternativ til ikke å få tak i brukte Mikkemus eller kjøp av nye topper?

 

Hilsen VWankel

 

OM ventilen har størrelse som på en sur 1300 motor, så vil der være ett problem uansett, for en 5 liters motor VIL HA mere luft enn en 1300..

 

skal du begynne å trikse med toppene, ventilene, så tror jeg tiden flyr utrolig fort, ( JOBB overtid, tjen penger isteden)

 

ventiler koster kr...

noen må ha freseutstyr til å lage nye seter, felle inn mye seter.. tulltull tull er det, når det finnes billige bedre alternativer å kjøpe...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:deng

 

Men vi snakker nå om 2 forskjellige alternativer...

 

skrevet mest om en motor som man ØNSKER 350 hk ut av...

Der er toppene og kammen, forgasser, headers de viktige delene for å oppnå det...

 

 

Snakker vi en gjennomgang/overhaling/overmaling av en standarmotor i en standarbil...

 

Så ville jeg først ha byttet kammen, så kikket på toppene, finnes noen orginaltopper med 2.02 ventiler, sutter på 882 i støpe nr...men de har som regel 76cc forbrenningskammer...= ike noe forbedret komp.

 

på disse vil det iallefall psykologisk være rett å bruke noen timer på benken, for å se om en kanskje kunne porte de til pakningshullet og ta bort litt innover...

Siden detta er da ett billigprosjekt så ville jeg ha fresa bort mye av den kaldden som ventilen sitter mellom i porten:D

ikke etter boka kanskje, men jo mindre skrot i høle, jo mere kommer inn eller ut:D

 

kanskje snoke opp ett billig insug og en bedre fungerende forgasser, fylle på med nye deler i HEI fordeleren og kanskje finne noen som har liggende noen gamle bulkete Headers som man kunne ha fikset litt på...

 

Her vil tiden være avgjørende... GOD TID, tålmodighet og mase på ALLE en kjenner, ser på div forum og slikt...annonsere på DB og finn, Amcar og slikt...

 

Men HK? NM?

Ingen anelse...

 

La oss sin det er mere enn utgangspunktet...

 

En liten tur hos en med rullende landevei ville nok bringe frem flere hester enn selve oppgraderingen hjemme i grusen...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spesifisere litt mer; en 305 har jo nesten ikke mer hester enn en std R4 orginalt, (1300 mondeo osv) Det jeg tenker er at med det volum denne motoren har må det jo ligge et stort potensial her? 350 hk er sånn sett ikke allverdens. eller??....

Lagde ikke Chevrolet enda mindre V8 motorer helt tilbake på 50 tallet med 280 hk da? Var vel ikke noe avanserte hokuspokus greier det?

 

Hilsen VWankel

 

En BMW E-36 , 316 er hva det er...

en tilsvarende 325 er MYE mere..ikke noe spesielt mere trimmet, men litt større, litt forbedret...

stapp nedi en M5 Motor fra slutten av 90 tallet og det blir en HELT annen verden...

 

Selv om en M5 er en skuffelse i seg selv:deng

 

 

 

med andre ord...

 

en 305cid = 316 INGEN MED VETT bygger racerbil av en slik...overhaler kanskje...

 

en 350cid med 300hk er = 325, har potensiale, kan få snurr på med turbo og endel annet OM EN KOSTER PÅ SKITEN....

 

M5 Motoren = en grei 454cid...

Begge har Potensiale, men koster store 10.000 lapper og få MYE ut av...men 454 motoren funker best, er sterkest og den som ALLTID går... det gjør ikke den turbotrimmede, hjemmemappede skiten av en M5 motor...

 

Så en skikkelig god 600Cid CBB....=

 

BMW har ikke laget noe som kan måle seg...:ratatatat

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår