Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo bare å lese denne: http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/index.html

 

Nå er du lik deler av den Norske regjeringen på mitten av 60-70 tallet som skulle lære amerikanerene å lage biler. Jeg gidder ikke å løpe til de høye herrer her i Norge for å få bekreftet noe dem allerede har testet på andre siden dammen.

Det er jo det som holder liv i mange av disse, skremsler om at alt som kommer fra statene er noe skrot har nesten dårligere rykte en ATVèr fra Kina.

 

Hvorfor linker du til en artikkel som blant annet innebærer å bytte til Vortec-topper når jeg prøver å finne ut av potensialet i en std 305-topp? Videre føler jeg liksom at du prøver å sparke inn åpne dører her nå siden ingen betviler at Vortecs er bedre enn smog-toppene. Hva ønsker du å oppnå? Er vi uenige? Har jeg sagt noe som er galt, som innebærer å involvere de store gutta, eller som er nedlatende i forhold til hva de får til over there?

 

Jeg har forresten et blad med en artikkel som likner linken du henviser til, den handler om hvordan å få anstendig effekt i trioen 302/305/318. Spennende lesing.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan referer til hva du vil, du kan sette opp hvilke budsjetter du vil, de vil overse alt du skriver, de vil forsette å komme med lister over linjeboring honing sliping etc utført av bedrifter som tar 900 kr. timer pluss mva. og vips du er det du som er tullebokk og budsjettene dine som ikke holder selv om du har presisert at du har en bra og brukanes bunn bestående at en 305 blokk med stempler etc.. DE VIL IKKE.......

 

Dette var en bra oppsumering av tråden. Synes dette er et genialt tema, men det bærer dessverre preg av forutinntatte holdninger blant enkelte.

 

Det er bedre med en saklig diskusjon istedet for å komme med de samme argumentene om og om igjen.

 

Men blir liksom dette så mye billigere om man gjør det samme på en 350 blokk? Prisforskjellene er jo i grunn minimale hva deler angår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å påpeke at ingen etter det jeg har lest har tatt dette med headders med i regnestykket. Kan bare ikke se for meg at noen lager 350Hp gjennom orginale 305 maifoiler

 

 

Ser her ja,dette bekrefter dette: "Så du kan referer til hva du vil, du kan sette opp hvilke budsjetter du vil, de vil overse alt du skriver, de vil forsette å komme med lister over linjeboring honing sliping etc utført av bedrifter som tar 900 kr. timer pluss mva. og vips du er det du som er tullebokk og budsjettene dine som ikke holder selv om du har presisert at du har en bra og brukanes bunn bestående at en 305 blokk med stempler etc.. DE VIL IKKE......."

 

Det er jo ikke vanskelig å legge til hedders på summen min og du ser jo at jeg er forsatt innenfor Budsjett, Hedders kr. 500 ligger hos bead.

(rettet p.g.a. dårlig ordvalg)

 

Hvilke orginale manifoiler var det som fungerte bedre en hedders,jeg husker ikke men jeg husker at det var en type.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en bra oppsumering av tråden. Synes dette er et genialt tema, men det bærer dessverre preg av forutinntatte holdninger blant enkelte.

 

Det er bedre med en saklig diskusjon istedet for å komme med de samme argumentene om og om igjen.

 

Men blir liksom dette så mye billigere om man gjør det samme på en 350 blokk? Prisforskjellene er jo i grunn minimale hva deler angår..

 

Du kan bruke de samme delene, forskjellen er at ei slik 305 blokk er gratis og derfor vil et slik bygg på 350 hester bli billigere, og den som nekter på det burde få igjen skolepengene sine eller gå 1. klasse omigjen.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her ja,dette bekrefter dette: "Så du kan referer til hva du vil, du kan sette opp hvilke budsjetter du vil, de vil overse alt du skriver, de vil forsette å komme med lister over linjeboring honing sliping etc utført av bedrifter som tar 900 kr. timer pluss mva. og vips du er det du som er tullebokk og budsjettene dine som ikke holder selv om du har presisert at du har en bra og brukanes bunn bestående at en 305 blokk med stempler etc.. DE VIL IKKE......."

 

Det er jo ikke vanskelig å legge til hedders på summen min og du ser jo at jeg er forsatt innenfor Budsjett, Hedders kr. 500 ligger hos bead.

(rettet p.g.a. dårlig ordvalg)

 

Hvilke orginale manifoiler var det som fungerte bedre en hedders,jeg husker ikke men jeg husker at det var en type.

 

 

Bare påpekte det, men nå virker det som om du på død og liv skal forsvare egne påstander enn å diskutere saken.

- For det første er jeg helt enig med deg i det du sier at det lar seg gjøre å bygge denne motoren men forutsettningene må være til stedet. M.a.o det er ikke for hvem som helst å få lykkes men alle kan prøve å det er nettopp dette som er poenget. Man lærer mye om motorer ved å prøve. Kunskapen er jo som kjent noe av det letteste å bære med seg.

Husker jeg portet ihjel en B20 topp en gang, lappet i kanalen med kjemisk metall å skrudde den på en B18 motor noe som i seg selv ikke akkurat skulle være no sjakktrekk men den fungerte jo sånn tålig med dobble gassere.

 

Mener å huske at Power en gang gjorde et motorbygge av en 307. Et skikkelig snik prosjekt for å vise at det var mulig å få til en rapp motor for en bilig penge, så det går ann, men mitt poeng er at det kanskje lønner seg å legge i litt mer penger for å få et mye bedre resultat!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her:

 

Jeg siterer fra det nevnte bladet. Dette er ikke noe jeg har kommet på selv.

 

1.Vennligst utdyp hva du mener med at delelista ikke spesifiserer noe som helst. Du har rett i at det ikke er oppgitt noe om blokka utover "production gm 305". Det står dog at den hadde vært en "fuel injected engine".

 

2.Jeg skriver at kamakselen ikke er den samme. Men prisklassen er tilsvarende. Det er relevant i denne sammenhengen.

 

3. Kjenner du til deckhøyden på de forkjellige 305-blokkene?

 

1. Hva er det å utdype? Det eneste som er spesifisert er toppene.

Alt annet er omtrentligheter. skal man følge en oppskrift er det vesentlig å vite hvlke deler som skal brukes. En "production 305" er ikke noen spesifikasjon hverken i materiale eller produksjonsnøyaktighet. Det siste er ikke minst viktig, noe jeg vil vise om litt. "Distributor: Pro Comp..." Jaha, "Headers: Smalltube Hedman", hmm... korte? lange? blockhuggers? fendervells?

 

2. Hvis det var kamakselens pris som var utslagsgivende for resultatet, ville det være enkelt å velge seg en.

Poenget her var jo å lage en kopi av artikkelmotoren, rett under 400hk om jeg husker rett. Det oppnår du ikke med den kamakselen du har funnet frem til.

 

3. Nominelt 9.025". I praksis har jeg ikke funnet noen under 9.040". Ikke mye å bytte på her, annet enn en indikasjon som ytterligere forverrer håpet om over 10:1 kompresjon.

 

(3.48/2)+5.7+1.560=9 9.040-9.000 0.040" + toppakning, nonimelt 0.038"=0.078" klaring mellom topp og stempel. Med de sylindertrykk som må til for å oppnå målet, kan du jo gjette hva det fører til. Åpenbart er det noe artikkelen ikke forteller.

 

Entusiasme er en god egenskap, men man må ikke la den føre til en forskjøvet virkelighetsoppfatning. Du verden hvor mange slike bladoppskriftsmotorer med "deler tilsvarende de i artikkelen" jeg har vært borti, med tilsvarende antall skuffede eiere som ikke har oppnådd noe annet enn redusert kjørbarhet og økt drivstofforbruk.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva er det å utdype? Det eneste som er spesifisert er toppene.

Alt annet er omtrentligheter. skal man følge en oppskrift er det vesentlig å vite hvlke deler som skal brukes. En "production 305" er ikke noen spesifikasjon hverken i materiale eller produksjonsnøyaktighet. Det siste er ikke minst viktig, noe jeg vil vise om litt. "Distributor: Pro Comp..." Jaha, "Headers: Smalltube Hedman", hmm... korte? lange? blockhuggers? fendervells?

 

2. Hvis det var kamakselens pris som var utslagsgivende for resultatet, ville det være enkelt å velge seg en.

Poenget her var jo å lage en kopi av artikkelmotoren, rett under 400hk om jeg husker rett. Det oppnår du ikke med den kamakselen du har funnet frem til.

 

3. Nominelt 9.025". I praksis har jeg ikke funnet noen under 9.040". Ikke mye å bytte på her, annet enn en indikasjon som ytterligere forverrer håpet om over 10:1 kompresjon.

 

(3.48/2)+5.7+1.560=9 9.040-9.000 0.040" + toppakning, nonimelt 0.038"=0.078" klaring mellom topp og stempel. Med de sylindertrykk som må til for å oppnå målet, kan du jo gjette hva det fører til. Åpenbart er det noe artikkelen ikke forteller.

 

Entusiasme er en god egenskap, men man må ikke la den føre til en forskjøvet virkelighetsoppfatning. Du verden hvor mange slike bladoppskriftsmotorer med "deler tilsvarende de i artikkelen" jeg har vært borti, med tilsvarende antall skuffede eiere som ikke har oppnådd noe annet enn redusert kjørbarhet og økt drivstofforbruk.

 

1. Blokka kommer vi ikke lengre med. Det står rett og slett ikke mere i artikkelen. Noe mer teknisk om selve stempelet finner jeg heller ikke. Det er riktignok noen ekstraopplysninger som jeg ikke skrev på den første delelista:

 

Top ring: Speed Pro 5764 inch moly

Top ring gap: .022 inch

Second ring: Speed-Pro taper-face 5/64-inch iron

Second ring gap: .018 inch

Oil ring: Speed-pro

Main bearing clearance: .0025 inch

Rod bearing clearance: .002 inch

 

-De headersene er lange utfra bildet i bladet.

-Han har også en MSD 6AL boks.

- Procompen er jeg 99% sikker på er denne: http://www.performancedepot.com/productdisplay.html?sku=866039

 

Jeg vil da si at det meste er spesifisert.

 

2. Skjønner ikke helt retorikken din her. Jeg har jo oppgitt spesifikasjonene på kamakselen han bruker, og jeg skriver at jeg tok en kam som lignet for å lage handlelista. Hadde jeg funnet den eksakte kamakslen han brukte, hadde jeg selvsagt tatt den med. Poenget er at prisforskjellen fra kam til kam er minimal.

 

3. Det med kompresjonen er interessant, og det er heller ikke utdypet mer i bladet. Så her kan man spekulere.

 

 

Og nok en gang, jeg brakte opp denne artikkelen fordi den er relevant for tråden. Mitt standpunkt er nøytralt, og jeg hevder ikke at den er 100% riktig/sann.

 

 

PS: Han karen prøvde seg i Jegs Enginemasters Challenge 2008, men ble diska for å brukt illegal oljepanne.

 

http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/0902phr_2008_jegs_engine_masters_challenge/305_small_block_chevy_engine_specifications.html

 

Litt annet oppsett enn i bladartikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Skjønner ikke helt retorikken din her. Jeg har jo oppgitt spesifikasjonene på kamakselen han bruker, og jeg skriver at jeg tok en kam som lignet for å lage handlelista. Hadde jeg funnet den eksakte kamakslen han brukte, hadde jeg selvsagt tatt den med. Poenget er at prisforskjellen fra kam til kam er minimal.

 

Poenget er at den kamakselen du fant hos Summit slett ikke likner.

 

Fordeleren er med andre ord en helt alminnelig HEI, dog med rødt lokk, intet mindre. Dette ledes man ifølge selgerens produktbeskrivelse til å anta at er et vesentlig moment. Herregud, amerikansk markedsføring minner om Flåklypa: Kleppvolds mysuprim på tube med brun skrukork.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor linker du til en artikkel som blant annet innebærer å bytte til Vortec-topper når jeg prøver å finne ut av potensialet i en std 305-topp? Videre føler jeg liksom at du prøver å sparke inn åpne dører her nå siden ingen betviler at Vortecs er bedre enn smog-toppene. Hva ønsker du å oppnå? Er vi uenige? Har jeg sagt noe som er galt, som innebærer å involvere de store gutta, eller som er nedlatende i forhold til hva de får til over there?

 

Jeg har forresten et blad med en artikkel som likner linken du henviser til, den handler om hvordan å få anstendig effekt i trioen 302/305/318. Spennende lesing.

 

Jeg mener ikke å smekke igjen noen åpne dører, men jeg blir så lett revet med (som kona Sier).

Men den linken hva litt at begynnelsen på denne tråden, hvor dette med å bygge en respektabel 305 fro lite penger, og det var da siste set. som falt meg litt tung for brystet "Og siden vi ikke stoler på amerikanske resultater så må dette gjøres av habilt personell innenfor landegrensene..."

 

Nå handler jo den ene jeg linker til han som porta smog topper til å flowe bedre en vortec.

 

Jeg vet ikke hvilket nummer toppene som sitter originalt på 220-250 hk. 305 har, men disse kan vel ikke være så mye smog som de som sitter på 150 hk.

 

Du må scanne inn disse sidene i det bladet.

Neida vi er ikke uvenner, håper ikke jeg er det med noen?

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare påpekte det, men nå virker det som om du på død og liv skal forsvare egne påstander enn å diskutere saken.

- For det første er jeg helt enig med deg i det du sier at det lar seg gjøre å bygge denne motoren men forutsettningene må være til stedet. M.a.o det er ikke for hvem som helst å få lykkes men alle kan prøve å det er nettopp dette som er poenget. Man lærer mye om motorer ved å prøve. Kunskapen er jo som kjent noe av det letteste å bære med seg.

Husker jeg portet ihjel en B20 topp en gang, lappet i kanalen med kjemisk metall å skrudde den på en B18 motor noe som i seg selv ikke akkurat skulle være no sjakktrekk men den fungerte jo sånn tålig med dobble gassere.

 

Mener å huske at Power en gang gjorde et motorbygge av en 307. Et skikkelig snik prosjekt for å vise at det var mulig å få til en rapp motor for en bilig penge, så det går ann, men mitt poeng er at det kanskje lønner seg å legge i litt mer penger for å få et mye bedre resultat!

 

Det er vel greit å påpeke ting, men de fleste klarer å lage den motoren som jeg referer til, det er jo bolt on det meste, det er bare å finne den 305 truck motoren som ingen vil ha.:chevy

poenget mitt var at det er jo sløsereri å heve godt brukanes motorer hvis ikke behovet er mer enn 250-350 hester. Kan jo kjøpe fine felger for de pengene som 350 koster.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at den kamakselen du fant hos Summit slett ikke likner.

 

Fordeleren er med andre ord en helt alminnelig HEI, dog med rødt lokk, intet mindre. Dette ledes man ifølge selgerens produktbeskrivelse til å anta at er et vesentlig moment. Herregud, amerikansk markedsføring minner om Flåklypa: Kleppvolds mysuprim på tube med brun skrukork.

 

Det har da ikke blitt hevdet at den fordeleren var alfa omega i pakken! Jeg skrev som en anmerkning at fabrikksHEIen sikkert duger. Nå var det du som ville vite hva dette "Procomp" var, og jeg ga deg linken.

 

Poenget med kamakselen er fortsatt at prisen temmelig sikkert er tilsvarende for den rette kamakselen.

 

Og ja, den markedsføringen tar av til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ikke blitt hevdet at den fordeleren var alfa omega i pakken! Jeg skrev som en anmerkning at fabrikksHEIen sikkert duger. Nå var det du som ville vite hva dette "Procomp" var, og jeg ga deg linken.

 

Og poenget med kamakselen er fortsatt at prisen temmelig sikkert er tilsvarende for den rette kamakselen.

 

Dette fører ikke noested. Hvis du tror at ved bare å sette sammen de delene du lister opp, med de antagelser / gjetninger / temmelig sikre omtrentligheter som til nå har dukket opp, så er det en reservert plass i klubben for gutta med ei pølse i hver hand og en Cola på baklomma, i frilynt passiar foran gatekjøkkenet der hk-tall stiger i takt med samtalens fremdrift.

Med andre ord den stereotype amcar-eier, misbilliget og latterliggjort.

 

Hvis du derimot vil ha noe som virker, så setter du deg et noe mer realistisk mål.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår