Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Du snakker om en portejobb som koster mange tusen her..., da ville jeg heller lagt de kr på 2 skikkelige topper...:klovn:

 

De fleste som velger/har en 305 har liten eller ingen kunskap om topplokks arbeid, så hvor stor sannsynlighet er det for at de klarer å treffe 90-100% riktig på den portejobben de gjør hjemme på benken?:titties:

 

Du har rett Bead, dette vil koste bøttevis av tusenlapper. Jeg har selv en topp stående som har kostet meg ca 40 000. Trekker vi fra halvparten for kammer, titanretainere, tøffere fjærer og noen rustfrie ventiler så står vel igjen med selve arbeidskostnaden.

 

Men dette handler ikke lenger om penger. Nå handler det om hva som må gjøres med et sett smog-hoder for å få ut 350 hk av en 305. Dette er et vitenskapelig prestisjeprosjekt med store følgevirkninger for et samlet motor-Norge...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv om kanskje detta ikke er det billigste, så kan en titt på denne norske prislisten for motor arbeider gi folk noen ideer...

 

http://www.sverrekahrsracing.no/motorverksted/m-verksted.htm

 

kan jo tas med i regnestykkene deres...

 

Det var det jeg mente, min er gjort hos Sverre karsh. min er gjort hos ringstad, ingen snakker om Larvik motorverksted som har gjort slike v8 blokker i 50 år. eller han luringen i skauen som sliper hor 400 kr. pr. topp.. Dette blir jo det samme som vi har snakka om, noen kjøper girkasser av Ringstad til 25 tusen mens jeg og flere med meg reiser litt lenger i i skauen og kjøper samme kasse for under halve prisen, de så hvorfor er den ene kassa SÅ mye dyrere en den andre de bruker de samme delene ---

 

Jo fordi noen liker å si at jeg har kasse som er "Preppa hos Ringstad" dette er bare JÅLERI, det samme er dette med 350 og 305, voks opp gutter. Dere bidrar NULL til diskusjonen om dere bare skal si at dere ikke tror på dyno tester ovs. som er utført som sier at 350 hester i 305 det går fint.

Hvor mange er dt i NOrge som bruker Vortec topper, nesten ingen, neida her er det bare dyrere topper fra eldelbrok med fler som flower mindre det er det som er TØFT, fordi da kan man si at jeg har "EDELBROKK topper PÅ en RÅ maskinert 355 blokk fra Sarpsborg motor til 35 lapper, jeg måtte bruke alutopper serru for å spare vekt, bilen min veier NÅ bare 1690 kg. Neida motoren blei bra den bremsa 367 EKTE hester, og det syns jeg er bra for prisen på 55 tusen.

 

HUFF: jeg er glad at jeg greier å se i en litt videre vinkel en de fleste her på forumet, dere er virkelig trangsynte og lite villige til å oppgi gamle dustete "regler" i amkcar verden. :klovn: er dere, nesa er i veien. Og vi gidder ikke å høre mer om at dere snakker av erfaring, andre snakker også av erfaring bare i våres biler`s hjemland.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente, min er gjort hos Sverre karsh. min er gjort hos ringstad, ingen snakker om Larvik motorverksted som har gjort slike v8 blokker i 50 år. eller han luringen i skauen som sliper hor 400 kr. pr. topp.. Dette blir jo det samme som vi har snakka om, noen kjøper girkasser av Ringstad til 25 tusen mens jeg og flere med meg reiser litt lenger i i skauen og kjøper samme kasse for under halve prisen, de så hvorfor er den ene kassa SÅ mye dyrere en den andre de bruker de samme delene ---

 

Jo fordi noen liker å si at jeg har kasse som er "Preppa hos Ringstad" dette er bare JÅLERI, det samme er dette med 350 og 305, voks opp gutter. Dere bidrar NULL til diskusjonen om dere bare skal si at dere ikke tror på dyno tester ovs. som er utført som sier at 350 hester i 305 det går fint.

Hvor mange er dt i NOrge som bruker Vortec topper, nesten ingen, neida her er det bare dyrere topper fra eldelbrok med fler som flower mindre det er det som er TØFT, fordi da kan man si at jeg har "EDELBROKK topper PÅ en RÅ maskinert 355 blokk fra Sarpsborg motor til 35 lapper, jeg måtte bruke alutopper serru for å spare vekt, bilen min veier NÅ bare 1690 kg. Neida motoren blei bra den bremsa 367 EKTE hester, og det syns jeg er bra for prisen på 55 tusen.

 

HUFF: jeg er glad at jeg greier å se i en litt videre vinkel en de fleste her på forumet, dere er virkelig trangsynte og lite villige til å oppgi gamle dustete "regler" i amkcar verden. :klovn: er dere, nesa er i veien. Og vi gidder ikke å høre mer om at dere snakker av erfaring, andre snakker også av erfaring bare i våres biler`s hjemland.

 

Litt usikker på hvor du vil nå Camarocab. Personlig gir jeg blanke blaffen i prestisjen det må gi å ha en motor signert en av de store gutta.

 

Dvs, i sin tid synes jeg det var litt stas at en av Østfolds store Audi-sønner hadde "preppet" 20V-toppen min, men det skulle senere vise seg at dette arbeidet var heller slett utført. Mesteparten av arbeidet måtte gjøres på nytt av en fyr litt lenger inn i skauen.

 

Mitt ståsted i denne saken - som jo handler om å få en anstendig effekt i en 305 uten at det skal koste skjorta - er at jeg ikke har den fjerneste anelse, men jeg skulle likt å vite hvor enkelt det er. Videre vet jeg at dersom det krever omfattende porting for å få det til så koster det penger, uansett hvem som gjør det. En korrekt utført innsugskanal handler blant annet om et riktig forhold mellom portarealene på 4-5 steder i kanalen, herunder rett over ventiltallerknen, i det "store rommet" ved ventilstyringen osv.

 

En analyse, flow-test og simulering av en tilnærmet urørt smog-topp ville etter min mening vært en god måte å få bragt trenullfem'ens potensiale på det rene på. Og siden vi ikke stoler på amerikanske resultater så må dette gjøres av habilt personell innenfor landegrensene...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe maskinarbeid inkludert i delelisten min, og det er heller ikke nevnt i artikkelen. Man bør så klart bruke en blokk som ikke er helt sarva, og inspiserer den først.

 

Kan legge til et par sitat:

 

Filling out the heads are relatively small 2.00-inch intake valves, and 1.55-inch exhaust valves, though the size was plenty for a 305's small 3.3736-inch bore

 

Up top the stock 305-heads were not going to offer much performance, so a set of GMPP alumminium Fast Burn Vortec heads were substituted. These Vortecs are a moderate head choice, but should amply supply a 305 with the needed airflow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cabben..

 

la ut prislisten for å identifisere endel som noen slenger ut her...

-kan bare plane toppene...

-kan bare bytte stempel...

-MÅ ballansere...

-kan dekke blocka...

-kan bare slipe ventiler...

 

Det var bare for at en skulle se hva en bytikk tar for jobben...

Altså få fakta... for den som ikke helt å finne fra,....:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Bead, dette vil koste bøttevis av tusenlapper. Jeg har selv en topp stående som har kostet meg ca 40 000. Trekker vi fra halvparten for kammer, titanretainere, tøffere fjærer og noen rustfrie ventiler så står vel igjen med selve arbeidskostnaden.

 

Men dette handler ikke lenger om penger. Nå handler det om hva som må gjøres med et sett smog-hoder for å få ut 350 hk av en 305. Dette er et vitenskapelig prestisjeprosjekt med store følgevirkninger for et samlet motor-Norge...

 

men...med hvile topper skal du da gjøre det??:titties:

 

tipper det finnes 5-10 forskjellige "skrot topper" til 305/350

 

med forskjellige forbrenningskammer,kanaler og orginal HP leveranse...

 

Skal vi bestemme oss for hva??hvile??:hellothere:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men...med hvile topper skal du da gjøre det??:titties:

 

tipper det finnes 5-10 forskjellige "skrot topper" til 305/350

 

med forskjellige forbrenningskammer,kanaler og orginal HP leveranse...

 

Skal vi bestemme oss for hva??hvile??:hellothere:

 

La oss ta den vanligste. Den det er størst sannsynlighet for at man har på sin 305

 

hvem har flow benk til topper??

 

Min tidligere nevnte venn Turboed1 her på forumet har flowbenk, egenkonstruert sådann.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cabben og endel andre...

 

Jeg marer om detaljer og priser, da jeg vil ha ALT av utgifter på bordet...ved en slik ombygging, for å se hva som er reelt...

 

men utgangspunketet vårt er nå...

 

En bunn som er frisk og OK...skal ikke plukkes på:deng

 

enten en 305, med lavkomp stempler,ventil briller og fordypning..

eller en 305 med høykomp ,med flate stempler

 

topper...

kan vel da si..:

 

SB topper med 76 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB topper med 64 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB vortec topper, kammer? ventiler?

 

kam, med løftere, kanskje vipper??

 

innsug?

Vortec må ha eget...:deng

 

pakningsett...

 

headers...

 

HEI fordeler skal brukes da den er billig:D

 

forgasser?

noen sier bygg på qvadden,,,

andre vil ha Edlebrock...

noen holley...

 

 

kopier lista og lag "din motor" :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta den vanligste. Den det er størst sannsynlighet for at man har på sin 305

 

 

 

Min tidligere nevnte venn Turboed1 her på forumet har flowbenk, egenkonstruert sådann.

 

ja hva er vanlig:titties:

 

hadde jo vært morro å testet begge som urørte topper...

å kanskje portet av "ekspert"

 

og noen portet av oss andre kløner...:mat

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cabben og endel andre...

 

Jeg marer om detaljer og priser, da jeg vil ha ALT av utgifter på bordet...ved en slik ombygging, for å se hva som er reelt...

 

men utgangspunketet vårt er nå...

 

En bunn som er frisk og OK...skal ikke plukkes på:deng

 

enten en 305, med lavkomp stempler,ventil briller og fordypning..

eller en 305 med høykomp ,med flate stempler

 

topper...

kan vel da si..:

 

SB topper med 76 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB topper med 64 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB vortec topper, kammer? ventiler?

 

kam, med løftere, kanskje vipper??

 

innsug?

Vortec må ha eget...:deng

 

pakningsett...

 

headers...

 

HEI fordeler skal brukes da den er billig:D

 

forgasser?

noen sier bygg på qvadden,,,

andre vil ha Edlebrock...

noen holley...

 

 

kopier lista og lag "din motor" :thumb

 

Nå lagde jeg så og si en komplett liste på forrige side. Leser du det som blir skrevet, og hva mer vil du ha?

 

Smallblockbudget-1.jpg

 

2354+180= $2534

 

 

Det vil alltid være fordelaktig å slipe og balansere osv. Men spørsmålet er (som jeg også skrev tidligere)om det er nøvdendig på en blokk som er pent brukt, og bare skal kjøres nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cabben og endel andre...

 

Jeg marer om detaljer og priser, da jeg vil ha ALT av utgifter på bordet...ved en slik ombygging, for å se hva som er reelt...

 

men utgangspunketet vårt er nå...

 

En bunn som er frisk og OK...skal ikke plukkes på:deng

 

enten en 305, med lavkomp stempler,ventil briller og fordypning..

eller en 305 med høykomp ,med flate stempler

 

topper...

kan vel da si..:

 

SB topper med 76 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB topper med 64 cc kammer, 1,96 ventiler, innsug

SB vortec topper, kammer? ventiler?

 

kam, med løftere, kanskje vipper??

 

innsug?

Vortec må ha eget...:deng

 

pakningsett...

 

headers...

 

HEI fordeler skal brukes da den er billig:D

 

forgasser?

noen sier bygg på qvadden,,,

andre vil ha Edlebrock...

noen holley...

 

 

kopier lista og lag "din motor" :thumb

 

Den mest utbrette sykdommen blant enkelte her er Alzheimer: dette skrev jeg på første side, laget ettter oppskrift fra HotRodder i usa og det bygget dem fortokk og dyno testet her er artikkelen en gang til. Prøv å les den nå da: http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/index.html

 

Og her er dele prisen:

 

Vortec topper Ebay 3000

pakningssett 1000

Nytt innsug 2000

sliping topper 1000

Forgasser 650cc brukt 1500

Vortec style plugger 500

Cam 1000

 

Totalt 9500.

 

Jeg putter dette inn i min 305 LE6 (86mod) som

har originalt flattop pistons for a 9.5:1 comp.

Verdi motor som den står kr. 0.00 (prøvd å selge lenge) Motoren har idag 220 hk med 1.84/1.50" valves and 58 cc chambers topper, og en 929 (350) cam.

 

Hvorfor må dere nekte på dette? Hadde artikelen omhandlet en 350 som fikk 400 hk av de samme delene og hadde kostet 40 tusen hadde dere ikke protestert. Dere er pokker ta meg rare.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor du vil nå Camarocab. Personlig gir jeg blanke blaffen i prestisjen det må gi å ha en motor signert en av de store gutta.

 

Dvs, i sin tid synes jeg det var litt stas at en av Østfolds store Audi-sønner hadde "preppet" 20V-toppen min, men det skulle senere vise seg at dette arbeidet var heller slett utført. Mesteparten av arbeidet måtte gjøres på nytt av en fyr litt lenger inn i skauen.

 

Mitt ståsted i denne saken - som jo handler om å få en anstendig effekt i en 305 uten at det skal koste skjorta - er at jeg ikke har den fjerneste anelse, men jeg skulle likt å vite hvor enkelt det er. Videre vet jeg at dersom det krever omfattende porting for å få det til så koster det penger, uansett hvem som gjør det. En korrekt utført innsugskanal handler blant annet om et riktig forhold mellom portarealene på 4-5 steder i kanalen, herunder rett over ventiltallerknen, i det "store rommet" ved ventilstyringen osv.

 

En analyse, flow-test og simulering av en tilnærmet urørt smog-topp ville etter min mening vært en god måte å få bragt trenullfem'ens potensiale på det rene på. Og siden vi ikke stoler på amerikanske resultater så må dette gjøres av habilt personell innenfor landegrensene...

 

Det er jo bare å lese denne: http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/index.html

 

Nå er du lik deler av den Norske regjeringen på mitten av 60-70 tallet som skulle lære amerikanerene å lage biler. Jeg gidder ikke å løpe til de høye herrer her i Norge for å få bekreftet noe dem allerede har testet på andre siden dammen.

Det er jo det som holder liv i mange av disse, skremsler om at alt som kommer fra statene er noe skrot har nesten dårligere rykte en ATVèr fra Kina.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lagde jeg så og si en komplett liste på forrige side. Leser du det som blir skrevet, og hva mer vil du ha?

 

Smallblockbudget-1.jpg

 

2354+180= $2534

 

 

Det vil alltid være fordelaktig å slipe og balansere osv. Men spørsmålet er (som jeg også skrev tidligere)om det er nøvdendig på en blokk som er pent brukt, og bare skal kjøres nå og da.

 

Du må huske en ting her med disse gutta, dem kommer ALDRI til å tilstå noe som helst angående denne 305 motoren. HUSK disse gutta har sitt rykte å ta vare på, dem har prediket i alle år at 305 er en startmotor som er nest brukanes som fyll i en grunnmur eller som moring til båten hvis du har.

 

Det er bare minst350 som gjelder og da helst med keitblack stempler og smidde veiver så dem ikke ryker når dem kjører i 30 kmt i Lillestrøm sentrum natt til 1 mai.

 

Så du kan referer til hva du vil, du kan sette opp hvilke budsjetter du vil, de vil overse alt du skriver, de vil forsette å komme med lister over linjeboring honing sliping etc utført av bedrifter som tar 900 kr. timer pluss mva. og vips du er det du som er tullebokk og budsjettene dine som ikke holder selv om du har presisert at du har en bra og brukanes bunn bestående at en 305 blokk med stempler etc.. DE VIL IKKE.......

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår