Gå til innhold

Hvor mye tåler de forskjellige girkassene til rødblokk?

Ranger emnet


alek_88

Anbefalte innlegg

Kjenner en som har kjørt med fk 250hk og m46 som varte i årevis den.. :)

Men om man går inn for å ta knekken på den, kan man gjøre slik jeg gjorde når jeg tok knekken på m45 og b19.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt ann på hva du har av clutch også.

Vil tippe at en bra m45 kan tåle nesten 250hk med fornuftig kjøring og passe snill clutch.

 

Folk skryter jo av at de knekker kassene med helt standard motorer, det er selvfølgelig ingen problem, men da kjører de som idioter og kassa har gått 200 000km uten å bytte olje.

M46 tåler det samme, det er jo i utganspungtet samme kasse, men man må jo selfølgelig bruke OD'n med omhu...

M47 tåler mindre på 3.gir siden det er lengre mellom lagrene.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, så håper jeg alle vet at det er dreiemoment og ikke effekt som dreper! :) Lettere å snakke om hk, men bare folk vet at momentet killer gearboxen! Jeg kjørte i over et halvt år med m47 og 135-200hk. Jeg var både på bane, på turer og til og fra her og der! :P Nå har jeg m90 med sintere clutch!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kasse ryker som regel under giringen og da spiller det jo liten rolle om det er høyt Nm eller hk...

Men ryker kassa under pådrag midt på et gir så er jeg med deg.

 

Tviler på at det er mine stuslige 250Nm som knekker kassene=)

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mine kasser under pådrag, en m46p og en m47. M45'n anser jeg som død da det høres ut som en kasserolle med grus.

M46'n dro overdriven løs på under pådrag og kassa ble aldri helt seg selv igjen. Det var med rimelig ny olje.

M47 tok kvelden da jeg klemma til på 3. giret, fikk akkurat opp 1,3bar også smalt det. var 3 tenner igjen tilsammen på kubben og hovedakselen.

 

Skulle jeg hatt ny kasse og ikke hatt getrag 265 liggende så hadde jeg gått for ei omsveisa zf kasse uten tvil.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen det er da så kjedlig og kjørte rundt og gire med pusehender.

bila skal brukes :D

"nei jeg kan ikke for kassa mi kan ryke" pysete.

det skal sparkes clutch og rives i girspak :P

 

har man litt effekt så er det ingen av volvokassene som holder noe særlig. kanskje m90.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår