Gå til innhold

Litt spm ang V8-motorer..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha den i en Volvo må du vel ha en 305 og da er det enklest med å bytte til Vortec topper og litt kvasere kam, du må samtidig ha nytt innsug da har du greie 300 hk, null problem. Hvis du ikke skal ha den i en Volvo så gå for en 350 med samme oppsettet. Har forresten en 305 billig, gåen topppakning.

 

Hvorfor ikke 350 i Volvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, den stv'en er alt for mye å gjøre med.. Total gjennomrusta i ramma, så må nok rammebytte der.. Sikkert 80% karossbytte også.. samt bytte av interiør da dette er muggent.. :p

Er en oldsmobile det der.. Om det er den grå du tenker på..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright. Sjekker de støpenummer eller?

Jeg fant dette på pc'n min.. Skal sies at dette er gammelt og for alt jeg vet kan ting være endret..

 

 

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at

det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes

effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

 

Kode YVl D3 - Alternativ motor:

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvos dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode

YVI Dl oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn med

forfjærer det.nr. 1229 337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

- Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: delenr. 945444 (2stk)

- Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: delenr. 1228688 (2stk)

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8 delenr. 1229336

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

 

Mener å ha hørt at grunnen til at 350 ikke godkjennes i 240 er fordi NM blir for mye i forhold til det som er tillatt.

Men spør på 240 delen, så får du nok vite hva som er rett og galt.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den motoren din helt komplett..? Starter og går? Er det mye gamp i en orginal 305 kontra 350 forresten?

 

Frakt kommer vel på ikke mange kronene om man tar via tollpost, men dette får vi komme tilbake til, om kjøp blir aktuellt. Skal først forhøre meg her oppe etter motorer. :)

Den har gåen topppakning, men motoren gikk til jeg fjerna den fra bilen, hvis det er innteresant kan jeg sjekke ut om det virkelig er topppakning som er gåen, det følger med nye topppakninger, kjøpte et helt pakkningsett. Denne motoren har siti i en 4x4 pickup 87 mod, den har derfor noe mer tork og hester enn en sedan motor. Jeg kan sjekke og er vi heldige er denne på 210 oroginalt

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips før du hiver deg over noe her:

350 motorene har vært brukt i masse forskjellige biler og de har masse forskjellige topper, kammerstørrelser og stempeltyper avhengig av hva de har stått i.

 

Du ønsker en motor med flat top stempler. I pick up'er sub'er vans osv er det ofte "dished" (skålformede)stempeltopper som gir lavere komp. Disse stemplene er det vanskelig å få høy nok komp med når du bytter til f.eks Vortec topper.

 

Måten å få krefter på for en billig penge i en slik motor er først og fremst å forhøye komp'en og det gjør du enklest ved å bytte til topper med mindre kammerstørrelse.

 

Men hvis toppene som sitter på motoren originalt allerede har ganske små forbrenningskammer PLUSS at de har dished stempel topper, klarer du ikke å finne topper med ENDA mindre forbrenningskammer. Skjønner? De skålformede stempletoppene gjør da at kompen ikke blir særlig høy uansett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Såpass ja.. Må nok lese litt mer ang v8'ere ser jeg.. :p

Skjønner igrunn ikke mye av det du nevnte Hot Rod.. :b

 

Men uansett, den oldsen jeg vet av, om det er en 5L motor i denne, hva burde gjøres for å få mer effekt? Uten kritiske bytter, som innmat i motor, motor osv.. Når jeg sier mer effekt, tenker jeg da på overlading.. Har en turbo (T3) liggende, så dette hadde jo vært litt gøy.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i forrhold til Chevrolet 350, er olds ukurante motorer å hente effekt ut av! (noe MANGE andre amerikanske motorer også er i forrhold til den gode gamle 350`n, men alt går selvsagt ann.)

 

Det kan også nevnes at med en big block Chevrolet får du lett effekten du er ute etter uten å gjøre noe spesiellt med motoren, og du har selvsagt enda bedre potensiale etterhvert, men slike motorer koster som regel litt mer også.

 

Speid nettet rundt, kjøp litteratur om emnet og skaff deg informasjon! ;)http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1851060

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på pc'n min.. Skal sies at dette er gammelt og for alt jeg vet kan ting være endret..

 

 

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at

det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes

effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

 

Kode YVl D3 - Alternativ motor:

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvos dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode

YVI Dl oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn med

forfjærer det.nr. 1229 337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

- Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: delenr. 945444 (2stk)

- Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: delenr. 1228688 (2stk)

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8 delenr. 1229336

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

 

Mener å ha hørt at grunnen til at 350 ikke godkjennes i 240 er fordi NM blir for mye i forhold til det som er tillatt.

Men spør på 240 delen, så får du nok vite hva som er rett og galt.

 

...og her er dokumentet som dette er sakset fra - "volvogodkjenteproduktendringer.pdf"

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Såpass ja.. Må nok lese litt mer ang v8'ere ser jeg.. :p

Skjønner igrunn ikke mye av det du nevnte Hot Rod.. :b

 

Beklager hvis jeg uttrykte meg klossete.

Sålenge vi ikke bytter stempler, råder eller veiv, øker kompresjonen kun når toppene byttes til topper med mindre forbrenningskammer, Den er du med på?

Størrelsen på forbrenningskamrene bestemmes selvsagt av toppens utforming MEN OGSÅ av toppen på stemplene: Er stempeltoppene skålformede øker volumet. Er stempeltoppene flate eller til og med kuleformede, minker volumet. Ok?

 

Du ønsker å kjøpe en motor du kan trimme. Trimming MÅ i dette tilfelle inkludre øking av kompresjon, men (helst)uten at du må bytte noe i bunndelen.

 

Da står du igjen med alternativet topper med mindre forbrenningskammer, som f.eks Voertec toppene. Men har motoren du ønsker å trimme skålformede stempletopper, er kompresjonen så lav i utgangspunktet at du vil ikke finne topper med små nok forbrenningskammer til at kompresjonene blir høy nok til at det blir noe særlig effekt. Det er problemet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lulle, mye skal du ha for denne? Noen specs på den? HK/NM?

 

 

 

V8power, er klar over det, men er jo kos og skru å greier.. :) Kjedelig å kjøpe alt ferdiskrudd.. :b

 

kesol, nei, er nok ikke den.. Hvordan det?

 

 

tror det ikke det er mer enn 130-140 hk..NM veit jeg ikke.

2000, kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en V8 er og det er det er det ingen grunn å IKKE kjøpe 350. Desidert billigst deler! Kanske er dette værdens beste motor :-)

Det er forskjell på 350 og 350 men skal du bare ha en som du skal trimme litt spiller det i gunn liten rolle.

Kjøp en motor som er i god stand. Eventuelt kan du raggaroverhale (lager, stempelringer) men det bør ikke hva nødvendig.

Det finnes tonnvis av info på nette hvordan du trimmer den opp til hva du vil.

Trimme Vortektopper og en litt vassere kam, 750 holleyforgasser og vips har du 35-370 pålitlige hester.

Jeg hade kjøpt en motor nyere en 87, gjerne 4 bolt men det er ikke nødvendig. Gjerne en pickupmotor da disse gjerne hade 210 hester fra 89 og oppover (tror jeg).

Bare for å si det jeg har en slik motor til salgs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår