Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jada, fartshumper er en veldig kort periode, med de er stort sett plassert på steder det er veldig viktig å kunne se godt.

Er ikke forbanna jeg, sier det jeg mener er fakta og at du kjører med lovlige riktig innstilte lys er flott, jeg bare sier at det ikke er problemfritt bare av den grunn at det er lovlig.

Og ja, halogen blender også til en viss grad ved fartshumper, med du klarer vel å forstå at et så mye dårligere lys blender mye mindre.

 

Skal alle begynne å kjøre uten lys da, så blir ingen blendet?

Skal det bli forbudt å ha nærlys montert høyere enn 30cm fra asfalten?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal alle begynne å kjøre uten lys da, så blir ingen blendet?

Skal det bli forbudt å ha nærlys montert høyere enn 30cm fra asfalten?

 

Du forstår vel at argumentasjonen din for ettermontering av Xenon er av lav kvalitet?

 

Skal det altså være slik at enkelte kan ta seg til rette på en slik måte i trafikken at det går utover andres trafikksikkerhet?

Kan jeg bare la være å dimme ned fjernlysene når jeg møter andre biler, dem kan tross alt bare se til høyre..

 

Er det meningen at andre bilister må gjette seg frem til om det er fotgjengere, syklister, åpne kumlokk, hull i veien o.l. på høyre siden av bilen en møter, bare fordi egoisten som kommer i mot har lekt lysingeniør og gjerne demonstrerer sin manglende forståelse av fysikk ved å kjøre med både nær- og tåkelys ikledd lavkvalitets lyskilder?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår vel at argumentasjonen din for ettermontering av Xenon er av lav kvalitet?

 

Skal det altså være slik at enkelte kan ta seg til rette på en slik måte i trafikken at det går utover andres trafikksikkerhet?

Kan jeg bare la være å dimme ned fjernlysene når jeg møter andre biler, dem kan tross alt bare se til høyre..

 

Er det meningen at andre bilister må gjette seg frem til om det er fotgjengere, syklister, åpne kumlokk, hull i veien o.l. på høyre siden av bilen en møter, bare fordi egoisten som kommer i mot har lekt lysingeniør og gjerne demonstrerer sin manglende forståelse av fysikk ved å kjøre med både nær- og tåkelys ikledd lavkvalitets lyskilder?

 

Jeg ser ikke helt grunnen til å rette noen av de kommentarene mot meg, da jeg tidligere skrev at jeg IKKE kjører ettermontert, IKKE med nær-og tåkelys samtidig, blender ned fjernlysene når jeg møter folk.

 

Men den siste jeg skrev som du siterte, var for å argumentere med "Renax" da han påstår alt bortsett fra halogen blender.

Det handler faktisk om og klare å ikke stirre i lyset så mister en ikke så mye av nattsynet og ser "bedre/mindre dårlig" etter at du har passert bilen (Ja, vet at øyet tiltrekkes av lys). Slår en på fjernlysene ca. 1-2 billengder før du passerer møtende bil ser du bak bilen du møter før du passerer den.

 

Og en xenonlykt kutter lyser (Det håper jeg de fleste som diskuterer her vet) i en høyde slik at det ikke blender en møtende bil på slett landevei (med førbehold at de er riktig innstilt)

 

En gammel halogen reflektor har mye strølys med eller uten xenon, det er dette som blender på slett landevei.

 

Over fartsdumper blender alt.

 

Ettermontert xenon i reflektor er bare tull.

Ettermontert xenon i grøftelys er tull

Ettermontert xenon i linse er ok, såfremst de holdes rene og er riktig innstilt.

Ettermontert xenon i fjernlys er ok.

 

Dette er min mening, og har noen problemer med det så synd for den personen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ettermontere xenon i reflektorer(nærlys) og tåkelys er bare totalt meningsløst. Og enda mer meningsløst blir det når man velger 6000k eller 8000k, som er blått og lyser dårligere en 4300(originalt) + at det "blender" med en del strølys.

 

Å ettermontere i linselykter er en annen sak. For det blender ikke med unyttig strølys eller feil stråle. Så lenge du har lyktespylere og manuell høydejustering er det ingen som kan si at de blir blendet mer av noe slikt enn fra bilder med xenon originalt. Jeg har hatt det slik på min bil i flere år nå, og jeg har blitt stoppet i flere kontroller(inkludert tekniske kontroller), uten av noen har nevnt lysene mine. Av min overaskelse så glapp dem faktisk gjennom eu kontroll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ettermontere xenon i reflektorer(nærlys) og tåkelys er bare totalt meningsløst. Og enda mer meningsløst blir det når man velger 6000k eller 8000k, som er blått og lyser dårligere en 4300(originalt) + at det "blender" med en del strølys.

 

 

Det var noen som testet det med 4300,6000 og 8000. Det viste seg at 6000K ga best effekt på snø.

1989 VW Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du helt rett i :) Første gang jeg kjøpte xenon valgte jeg 6k, men etter hvert oppdaget jeg at 4300 var best overall, hvertfall her jeg bor oppi nord, med masse slaps og våt asfalt på vinteren pga salting og generelt regn. 6 k blir også absorbert på alt annen enn snøføre da. Har ikke engang vært snø her enda... ^^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle man være involvert i en ulykke kan vel muligens forsikringen henge i en tynn tråd, om den ene parten påstår att han ble blendet og ved teknisk undersøkelse viser seg at det er montert ikke lovlige lys på bilen som han påstår blendet. Bilen er da ikke er ihht avtalen mellom forskringstager og selskap og vips så kommer det en fin regress. Finnes vel ikke rettspraksis på akuratt lys men kommer vel fort om utgiftene til forsikringsselskapet bikker 7 siffrede beløp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

Jeg er veldig nyskjerrig på temaet å håper jeg får et svar som kan forklare meg det meste i stedet for å søke på alle nettsteder...

Det jeg lurer på er enkelt å greit Hid kit i vanlige lamper..Jeg har Mondeo 97 med manuell justering av hovedlys og egen kort/langlyspære.

Som jeg skjønner det er det ikke lovlig å montere Hid på tåke lys,det er heller ikke lovlig på kortlysene om det ikke er spyler eller autnivå,

dette er vel riktig?.. Så det jeg lurer på,kan jeg montere dette som lovlig i langlysene?,kan jeg også montere dette lovlig i ekstralysene?.

Jeg satser da på å kjøpe 4300K.Jeg har også lyktespylere,Jeg ser foresten ikke helt behovet for dette i nær/tåkelys,jeg er ute etter dette

på lang og ekstralysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår