Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Hvem sikter du til? Jeg har aldri påstått at det er lovlig,bare en lten diskusjon rundt lysbruk. Har du problemer med det?

 

Er det virkelig noe å diskutere når ALT står på lovdata? Dere krangler på hva som er lov og ikke når fasiten bare er noen tastetrykk unna.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det virkelig noe å diskutere når ALT står på lovdata? Dere krangler på hva som er lov og ikke når fasiten bare er noen tastetrykk unna.

 

Var meg du siktet til ja. Hvem krangler jeg med? Hvis det ikke er ting å diskutere,hvorfor er du her da? Alt står i lovverket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meg du siktet til ja. Hvem krangler jeg med? Hvis det ikke er ting å diskutere,hvorfor er du her da? Alt står i lovverket...

 

Ikke bare deg jeg siktet til :P

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke nivåregulering på fjernlys, men det spørs om reflektoren er godkjent for xenon for at det skal være lov.

Men er ikke noen fare og sette det inn men er jo som sakt ikke lov hvis reflektoren ikke er godkjent.

Vet ikke hvilken bil du har med hvis du har can-bus og pærevasling trenger du ett sett som takler dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles morsomt å lese i tråden her :)

Jeg ser utallige plasser at fasiten på gjengangerspørsmålene er skrevet bare på de siste 4 sidene, så det må da virkelig gå an å lese seg opp litt hvis man lurer :)

 

Det er en svært enkel fasit også, de som kjøper et ettermonteringssett med xenon risikerer å bli bøtelagt for montering av sådan på kjøretøy - dermed basta, ingen diskusjon trengs, dette er det som kalles kalde fakta.

 

Tåkelys, grøftelys, kurvelys... Her er det mange som trenger en dose Plumbo ( og da tenker jeg ikke på bandet, de er jo opptatt med mokkamenn osv... ) imellom ørene - disse s k a l i k k e b r u k e s sammen med nærlys, langlys eller gatelys. Men ja mange biler er fra begynnelsen av 2000-tallet levert med automatiske kurvelys, dette er et godkjent system jmf norsk regelverk og har ingenting med annen bruk av disse lyktene å gjøre. Done deal.

 

Hvis man derimot går til en forhandler og får tak i godkjente xenonlykter og det høydejusteringssettet som originalt ble levert med biltypen og får dette montert hos verksted til den nette sum av noenogflerfoldigetusen penger, vil man kunne få dette godkjent jmf Statens Vegvesen - med forbehold om at xenon med høydejustering og lyktespyling kunne hukes av for på ekstrautstyrslisten når bilen ble kjøpt.

 

Det som derimot later til å sees igjennom fingrene på av kontrollerende myndigheter i visse tilfeller er ettermontering av xenon i rene langlys - hvis de bruker skjønn når de sjekker skjønner de også at disse uansett skal slås av når man kan blende annen trafikk.

MEN --> Det finnes ikke lovlig.

 

Det man også kan gjøre er å kjøpe ekstralys ( "tusenmetringer" ) som fra sin produsent er utstyrt med xenon for så å koble disse sammen med langlysene, disse trenger ikke hverken høydejustering eller lyktespyling.

 

MEN --> Vi som har holdt på med slikt en stund vet også at ettermontering i LINSELYKTER - ORIGINALE ELLER ETTERMARKEDSLYKTER, vil for det første se ut som tilnærmet originalt og således ikke tiltrekke seg oppmerksomhet så lenge man har skamvett til å holde seg mellom 4300 og 6000 kelvin fargetemperatur, og hvis man er i stand til å skjønne at en lykt kan justeres så justerer man den enkelt selv til et akseptabelt nivå og således vil denne konfigurasjonen normalt sett blende mindre under normale forhold enn det den oprinnelige reflektorlykten med halogen gjorde.

Tommelfingerregel er at ti meter foran bilen skal du når du har dine øyne i samme høyde som lyktene ikke bli blendet - gå ut i fra der og kontroller etter veien at man har justert riktig.

 

Ha en fortsatt hyggelig kveld - hilsen et xenontroll av en lysentusiast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Fremdeles morsomt å lese i tråden her :)

Jeg ser utallige plasser at fasiten på gjengangerspørsmålene er skrevet bare på de siste 4 sidene, så det må da virkelig gå an å lese seg opp litt hvis man lurer :)

 

Det er en svært enkel fasit også, de som kjøper et ettermonteringssett med xenon risikerer å bli bøtelagt for montering av sådan på kjøretøy - dermed basta, ingen diskusjon trengs, dette er det som kalles kalde fakta.

 

Tåkelys, grøftelys, kurvelys... Her er det mange som trenger en dose Plumbo ( og da tenker jeg ikke på bandet, de er jo opptatt med mokkamenn osv... ) imellom ørene - disse s k a l i k k e b r u k e s sammen med nærlys, langlys eller gatelys. Men ja mange biler er fra begynnelsen av 2000-tallet levert med automatiske kurvelys, dette er et godkjent system jmf norsk regelverk og har ingenting med annen bruk av disse lyktene å gjøre. Done deal.

 

Hvis man derimot går til en forhandler og får tak i godkjente xenonlykter og det høydejusteringssettet som originalt ble levert med biltypen og får dette montert hos verksted til den nette sum av noenogflerfoldigetusen penger, vil man kunne få dette godkjent jmf Statens Vegvesen - med forbehold om at xenon med høydejustering og lyktespyling kunne hukes av for på ekstrautstyrslisten når bilen ble kjøpt.

 

Det som derimot later til å sees igjennom fingrene på av kontrollerende myndigheter i visse tilfeller er ettermontering av xenon i rene langlys - hvis de bruker skjønn når de sjekker skjønner de også at disse uansett skal slås av når man kan blende annen trafikk.

MEN --> Det finnes ikke lovlig.

 

Det man også kan gjøre er å kjøpe ekstralys ( "tusenmetringer" ) som fra sin produsent er utstyrt med xenon for så å koble disse sammen med langlysene, disse trenger ikke hverken høydejustering eller lyktespyling.

 

MEN --> Vi som har holdt på med slikt en stund vet også at ettermontering i LINSELYKTER - ORIGINALE ELLER ETTERMARKEDSLYKTER, vil for det første se ut som tilnærmet originalt og således ikke tiltrekke seg oppmerksomhet så lenge man har skamvett til å holde seg mellom 4300 og 6000 kelvin fargetemperatur, og hvis man er i stand til å skjønne at en lykt kan justeres så justerer man den enkelt selv til et akseptabelt nivå og således vil denne konfigurasjonen normalt sett blende mindre under normale forhold enn det den oprinnelige reflektorlykten med halogen gjorde.

Tommelfingerregel er at ti meter foran bilen skal du når du har dine øyne i samme høyde som lyktene ikke bli blendet - gå ut i fra der og kontroller etter veien at man har justert riktig.

 

Ha en fortsatt hyggelig kveld - hilsen et xenontroll av en lysentusiast :)

 

Det var som om jeg skulle skrevet det selv :) dette er basic stuff som de fleste som tukler med lys/xenon burde vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår