Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Da skal jeg bare få oppsummere.

#1 Ungdommer som ikke har en rik pappa må jo også se bra,så da må det ettermonters xenon i halogenlykter. Ps. hva med en tur til en optiker?

 

#2 De må så klart få lov til å ettermontere xenon fordi originale xenon blender jo like mye.

 

#3 Deres meninger setter seg over norsk lov så da kan de gjøre som de vil.

 

Dette er egoisme og setter andres liv i fare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da skal jeg bare få oppsummere.

#1 Ungdommer som ikke har en rik pappa må jo også se bra,så da må det ettermonters xenon i halogenlykter. Ps. hva med en tur til en optiker?

 

#2 De må så klart få lov til å ettermontere xenon fordi originale xenon blender jo like mye.

 

#3 Deres meninger setter seg over norsk lov så da kan de gjøre som de vil.

 

Dette er egoisme og setter andres liv i fare!

Slutt å ver så forbanna negativ , eg ser ikke problemet med at folk ettermontere xenonlys så lenge dei blender dei når de kjem biler mot , og at dei ikke er stilla inn for å se etter E.T. og andre flyvendes greier oppi lufta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å ver så forbanna negativ , eg ser ikke problemet med at folk ettermontere xenonlys så lenge dei blender dei når de kjem biler mot , og at dei ikke er stilla inn for å se etter E.T. og andre flyvendes greier oppi lufta .

 

Hvis det og forholde seg til norsk lov er negativt så må det være noe jeg ikke har fått med meg.

 

All ettermontering av xenon i lykter som er laget for halogen er forbudt. Hvorfor er det så vanskelig og forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg bare få oppsummere.

#1 Ungdommer som ikke har en rik pappa må jo også se bra,så da må det ettermonters xenon i halogenlykter. Ps. hva med en tur til en optiker?

 

#2 De må så klart få lov til å ettermontere xenon fordi originale xenon blender jo like mye.

 

#3 Deres meninger setter seg over norsk lov så da kan de gjøre som de vil.

 

Dette er egoisme og setter andres liv i fare!

 

du generaliserer vell litt?

 

syntes det er skumlere med 40-50 åringen som kjører forbi med sin røde corvette på en svingete landevei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du generaliserer vell litt?

 

syntes det er skumlere med 40-50 åringen som kjører forbi med sin røde corvette på en svingete landevei ;)

 

Ettermontert xenon i halogenlykter er ulovlig! Hvorfor er det så vanskelig og forholde seg til det? Hvorfor kan du ikke ettermontere xenon på lovlig vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det surmuling og informere om trafikksikkerhet?

Xenon lamper lyser 3 ganger sterkere enn en halogenpære,da sier det seg selv at dette blir feil når den er montert i en halogenlykt. Og da nytter det heller ikke hvor mye du stiller på lyktene,du lurer bare deg selv.

 

Og at de nye bilene ikke er så mye bedre når det gjelder blending kontra ettermontert xenon i halogenlykter da må jeg gi opp.

 

Så det du prøver og si er det at, hvis en person har ettermontert xenon i lykta side så blender det mer enn en Volvo Xc90 med orginalt xenonkit?

enevær person som monterer xenonkit i lyktene sine, KLARER oxo og stille de sånn at det ikke blender.... Er sjølv utenfor og blir blenda av folk som kommer i mot meg med feilmonterte xenonkit og det gjør meg forbanna til tider... så da gjør eg følgene: skrur på grøftelysene (xenon), skru på kjøre lysene(xenon), tar på langlysene(xenon) og til slutt de fire 1000M i gillen på (XENON)

Eg har xenonkit til en verdi av 18.000kr på bilen per dagsdato og driver med det til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget her kommer til og gå i skyene snart.... begynner og bli litt patetisk spør dere meg. Rsele, hvorfor er du så opptatt av regler?

Hører veldig mangen VOKSENE si pass på dine egene ting. veldig enkelt... eg klarer det helt fint og regner med at nesten alle her klarer det oxo. Så slutt og bland inn loven i vær setning du skriver, vær så vennlig.

 

PS: Dette er ikke siden for politiet, så har du noe i mot at folk kjører med ulovlig ettermonter xenonkit så gå til: http://www.politi.no og klag der evt ligg inn en anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du prøver og si er det at' date=' hvis en person har ettermontert xenon i lykta side så blender det mer enn en Volvo Xc90 med orginalt xenonkit?[/quote']

 

Det han og flere andre i denne tråden forgjeves forsøker å få enkelte til å forstå er at det ikke er lov å ettermontere xenon kit i lyktehus som ikke er tilpasset for xenon.

Det er pinlig at du ikke evner å hverken lese eller forstå det som skrives (nå over totalt 62 sider!), så jeg skal forsøke å skrive så enkelt som mulig:

 

- Lyktehuset må være godkjent for xenon, for å unngå lysblødning som blender. Xenonpærer krever en helt annen presisjon fra lyktehuset enn hva lyktehus for vanlige glødepærer normalt klarer.

- Lyktehuset skal ha automatisk nivåregulering slik at vinkelen på lyset til en hver tid er korrekt i forhold til veien. At en hvilken som helst tulling klarer å justere lyset ned i bakken har ingen ting å si. Det forstår de fleste.

- Lyktehusene skal ha lyktespylere slik at ikke skittent glass fører til at lysstråler spres dit de ikke skal.

 

Skal jeg forsøke å forenkle enda mer?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med xenon i nærlyset i månedsvis nå. Det er linselykter godkjent for halogen, men det blender da ingen. Ikke engang politiet som jeg har passert x antall ganger. Så det at xenon i halogen lykter blender å strør lys så mye værre enn original xenon er bare tull.

 

Jeg har blitt blendet av original xenon lys, ettermontert xenon lys og halogen lys. ALT blender hvis man ikke stiller lysene riktig! Eller ser rett i lyset på møtende bil!

Så hvis lysene blir stillt riktig så blender ikke ettermontert xenon noe mer enn noe annt lys. Men dessverre er det noen paragraf ryttere som blir blendet uansett så fort de ser noe som ligner ettermontert xenon kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med xenon i nærlyset i månedsvis nå. Det er linselykter godkjent for halogen, men det blender da ingen. Ikke engang politiet som jeg har passert x antall ganger. Så det at xenon i halogen lykter blender å strør lys så mye værre enn original xenon er bare tull.

 

Jeg har blitt blendet av original xenon lys, ettermontert xenon lys og halogen lys. ALT blender hvis man ikke stiller lysene riktig! Eller ser rett i lyset på møtende bil!

Så hvis lysene blir stillt riktig så blender ikke ettermontert xenon noe mer enn noe annt lys. Men dessverre er det noen paragraf ryttere som blir blendet uansett så fort de ser noe som ligner ettermontert xenon kit.

 

Flott om du kan lese innlegget mitt en gang til. Jeg har forsøkt å forenkle det så mye som mulig. Jeg skriver blant annet at xenon krever en helt annen presisjon enn hva lyktehus for halogen normalt sett klarer. Linselykter har gjerne klart glass og høy presisjon, og kan gjerne være noe av det mest presise innen lyktehus for halogen. Det er altså ingen fasit at lyktehus for halogen VIL medføre lysblødning, men det er som sagt helt andre krav til presisjon for xenon lamper. Det er lett å se i mørket hvor tydelig skjæringspunktet i lysstrålen fra skikkelige xenon-lyktehus er sammenlignet med mange halogen-lyktehus. Jeg registrerer at du generaliserer og skriver at det bare er tull at halogenlys blender/strør mye verre enn xenon. Her demonstrerer du egen uvitenhet, for dette handler ikke om hva halogen gjør i lyktehus for halogen, det handler om hva xenon gjør i lyktehus for halogen. Sterk økning i lysstyrken stiller andre krav til lyktehuset, noe jeg for øvrig skriver i innlegget mitt rett over.

 

Så neste poeng: fordi xenon har så kraftig lysstyrke er det essensielt med automatisk nivåregulering og lyktespyler. Det er altså ikke slik at man blendes fordi noen har satt inn xenon i et lyktehus for halogen, men det kan veldig fort føre til blending på grunn av:

1. Mer lysblødning i et mindre presist lyktehus

2. Manglende automatisk nivåregulering

3. Manglende lyktespyler, som kan føre til mye lysblødning pga skittent\uklart glass.

 

Så: alle må gjerne ettermontere xenon! Men gjør det i et lyktehus tilpasset xenon (eller i verste fall i et lyktehus med så høy presisjon at det ikke blir lysblødning), sørg for automatisk nivåregulering (som nevnt i forrige innlegg kan en hvilken som helst idiot justere et lys på et gitt tidspunkt, men xenonpærer lyser så sterkt at de må være korrekt justerte til en hver tid, og korrekt justering kan variere bare i løpet av en kjøretur) og bruk lyktespylerne.

 

Xenonlamper er fantastiske i mørket, og jeg unner alle bra lys på bilen sin så lenge de ikke driter i alle andre på veien!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår