Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

header2.jpg

 

Svært mange av oss har smertelig erfart de fryktelige begrensningene som et ”vanlig” halogent nærlys har.

Hvor mange har ikke kjørt bil på en regntung kveld i duskmørket?

Sett de problemene/faresituasjonene som kan oppstå?

Da er du også kanskje en av de som har tenkt tanken på å kjøpe xenonpærer!

 

Les mer i artikkelen, og se hvordan du kan montere xenonlys i DIN bil!

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svært mange av oss har smertelig erfart de fryktelige begrensningene som et ”vanlig” halogent nærlys har.

Hvor mange har ikke kjørt bil på en regntung kveld i duskmørket?

Sett de problemene/faresituasjonene som kan oppstå?

Da er du også kanskje en av de som har tenkt tanken på å kjøpe xenonpærer!

 

Les mer i artikkelen, og se hvordan du kan montere xenonlys i DIN bil!

 

Nå har vel svært mange av oss også opplevd å bli blendet av motgående biler med xenonlys som blender oss, så er egentlig ikke så veldig begeistret for denne oppfordringen om å montere xenon nærlys på biler uten nivå-regulering på lysene, da dette også kan føre til farlige situasjoner da mot gående sjafører kan bli blendet og i værste fall komme over i din kjørebane og skape veldig farlige situasjoner. lys på biler en noe en ikke skal kødde for mye med for det kan fort skape uønskede farlige situasjoner.

 

Ps. til alle dere som vurderer å gå til anskaffelse av xenon lys uten å montere lov pålagt nivåregulering, pass på å ha godt justerte lys hvis dere skulle være så uheldige å møte på meg på en mørk lande vei, for jeg svarer med Rally 3000 lyktene mine til folk som blender meg. Bare sånn til info, for jeg hater å bli blenda av folk med høye nærlys og eller ujusterte tåkelys.anger2

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart skal det taes hensyn til dette, men artikkelen tar i utgangspunktet kun for seg monteringen.

 

Men det er som du sier påkrevd med automatisk høydejustering av lysene, og muligheter for spyling av lyktene.

 

Legger dette ved i artikkelen :)

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel svært mange av oss også opplevd å bli blendet av motgående biler med xenonlys som blender oss, så er egentlig ikke så veldig begeistret for denne oppfordringen om å montere xenon nærlys på biler uten nivå-regulering på lysene, da dette også kan føre til farlige situasjoner da mot gående sjafører kan bli blendet og i værste fall komme over i din kjørebane og skape veldig farlige situasjoner. lys på biler en noe en ikke skal kødde for mye med for det kan fort skape uønskede farlige situasjoner.

 

Ps. til alle dere som vurderer å gå til anskaffelse av xenon lys uten å montere lov pålagt nivåregulering, pass på å ha godt justerte lys hvis dere skulle være så uheldige å møte på meg på en mørk lande vei, for jeg svarer med Rally 3000 lyktene mine til folk som blender meg. Bare sånn til info, for jeg hater å bli blenda av folk med høye nærlys og eller ujusterte tåkelys.anger2

 

:word_ms godt å høre at det ikke bare er meg som er irritert over å møte en bil med xenon som blender meg så jeg ikke ser en dritt...

 

lenge leve bøttelys i grillen!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ettermonteringsettene hater jeg dypt og inderlig! Når disse gamle rånebilene kommer med xenonlys med reflektorer som er laget leenge før xenon ble vanlig på bil og dermed sprer i alle retninger og spesielt midt i ansiktet mitt!!!! Det er ikke noe særlig om man forårsaker en ulykke pga dette veldig sterke lyset har jeg lest. Blir ikke bare en smekk på fingrene. Har jo hatt bil med xenon jeg men da originalmontert selvfølgelig. Bilen min hadde det før jeg kjøpte den (ettermontert dritt) men jeg sa fra at jeg ikke ville ha det så kjører rundt med vanlig halogen nå ja.

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.xenonrider.com/flyersale/faq.shtml

 

"Every country and jurisdiction has its own rules and regulations governing the use of automotive lighting. Xenon HID lighting systems that are supplied with the vehicles from the factory are DOT approved. The same OEM manufacturers that supply all the major car companies of the world also make our kits. NO AFTERMARKET XENON HID lighting system from any source is DOT approved if installed outside of the factory. These kits are not street legal for use on public roads as they are. As a result, we officially endorse the kit for exhibition and off-road use and will only sell the kit to be used for these purposes. We are not responsible for customers who violate the terms of sale in which they will assume all responsibilities for any unauthorized or unintended use other than exhibition or off-road use."

 

Disse selger jo dritten så de lyver nok neppe. hehe..

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse settene for xenon lys koster jo gjerne fra 1600 og opp. I bilen min ryker gjerne frontpærene i snitt 1-1/2 gang i året. Må man da ut med nye minst 1600kr for hver gang pæra ryker? Eller skal det mer til for å ryke ei xenon lampe?

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenonpærer har betydligt lenger levetid enn halogenpærer, so det er ikkje so ofte du trenger å bytta.

Mine koster 800,- pr stykk.

Eg har ettermontert xenon i fjernlysa (har halogen på nærlyset)

Det lyser bra!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne ikke lese noe om at typegodkjenninga for bilen bortfaller ved montering av xenon lys? har noen tenkt over det? det hjelper ikke at lyskittet er E merket! on xenonlys i vanlig reflektor vil jeg påstå er bortkastet!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange av oss har smertelig erfart hvor fryktelig mye idioter med Xenon-kit kan blende deg...

 

 

Dette har vært diskutert til døde på bilforumet tidligere, og jeg synes det er useriøst av bf.net å skrive en slik artikkel og publisere den på forsiden. Hovedpoenget ved ombygging er at det MÅ skje i lyktehus som er laget for Xenon! Dette er MYE viktigere enn at bilen har automatisk nivåregulering.

 

Vanlige halogen nærlys bruker en reflektor rundt pæra for å ledet lyset fram på veien. Dette er dessverre en lite effektiv måte å spre lyset på. Hovedproblemet er at det lager en hel masse strølys, lys som ikke treffer veien men som lyser andre retninger, eksempelvis i ansiktet på de du møter...

Med halogenpærer har ikke dette vært et problem, men Xenon virker på en annen måte og har høyere lysintensitet, så det å putte Xenon-pærer i halogenreflektorer er en VELDIG, VELDIG dårlig idè! Se eksempel her:

 

8000kglare3.jpg

 

Xenon i alle lys unntatt grøftelyset nede til venstre.

 

 

Eksempler fra min bil, halogen øverst, Xenon under:

 

Halogen%203.jpgXenon%203.jpg

 

Denne ombyggingen er utført med Opel originaldeler.

 

 

Det irriterer meg at Xenon-kit har blitt så billige at enhver råner med Sierra har råd til å få dem på bilen sin. Det tar neppe så lang tid før lovens lange arm blir oppmerksom på problemet og starter med kontroller. I utgangspunktet er boten for feil lys 2000,- med mulighet for utvidelse om Politiet mener du har foretatt en ombygging som setter andre trafikanter i fare.

 

Moralen er derfor, og dette burde legges til i artikkelen:

 

Har du ikke lyktehus laget for Xenon så IKKE installer Xenon-kit på din bil!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det jo fra tidenes morgen blitt sagt at xenon blenner veldig mye...men lyset blir fortsatt kastet fremover på lik måte som alle andre glødepærer.. max 40m på nærlys.

 

og på mørkekjøringa sa sikkert kjørelæreren din at du ikke skal se inn i lysa på motgående bil.

om du ikke husker det, så vet du det ihvertfall nå..

 

er nok en smule overdramatisert at ettermonterte xenon blenner så veldig mye.

er vel heller mange her som ser ekstra i lysa fordi det er uvant å se en eldre bil med xenon og derfor blir blenna.

 

eller at janteloven trår i kraft å sier '''faen at han med den billige bilen har like bra lys som min''

 

sånne folk er det nok av i bilnorge...

 

det som er mer irriterende er når folk kommer med tåke og nærlys tent...uansett om det er xenon eller vanlig glødepære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår