Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øyvind, dette er flaut.

 

......Men nå var vel hensikten aldri og fremstille det som det er, men å få det til å se så ille ut som mulig.

 

Lavamakt, dette blir flaut. Du skjønner selvfølgelig at bildene ikke er vitenskapelig presise, men gir en god illustrasjon på hvordan det er å møte en bil med ettermontert jalla-xenon i lykter som ikke er tilpasset for så sterke lys.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den signaturen din: ''- Det er bare egoister som ettermonterer billige xenon-kit i nærlys og tåkelys''

 

asså, for å si det slik..

 

Jeg er heller en ''egoist'' og ettermonterer xenon for å kunne se mye bedre, enn å kjøre på en hjort, en bil langs veien eller en fotgjenger uten refleks.

 

Har selv en Omega B med ettermontert xenon i tåkelys, har ett kit til på vei som skal i nærlysa. Skal på sikt ha 55w-100w xenon i langlysa også. Så om jeg møter deg etter veien så skal jeg ikke slukke langlysa akkurat.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge dei stiller lyktene så du ikke har dei rett i tryne så er de jo ikke så gale da.

 

Netopp! Bare fordi Øyvind.H har opparbeidet seg ett sterkt hat for xenon så betyr ikke det at vi trenger å bry oss om det. Ikke vår feil at han har ett personlig egoist problem.

 

 

Uansett så skal ikke du se på den møtende bilen sine lys, det lærte vi alle på mørkekjøring.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netopp! Bare fordi Øyvind.H har opparbeidet seg ett sterkt hat for xenon så betyr ikke det at vi trenger å bry oss om det. Ikke vår feil at han har ett personlig egoist problem.

 

 

Uansett så skal ikke du se på den møtende bilen sine lys, det lærte vi alle på mørkekjøring.

 

I hele tråden er det to argumenter som går igjen hos ettermonteringsentusiastene;

 

1. Vi stiller lyktene ned

2. Alle lærte på mørkekjøring at en ikke skal se på lysene til møtende biler.

 

Det første argumentet slår seg selv ihjel ved første regnværsdag, når strølyset reflekterer over hele veibanen.

Det andre argumentet varer heller ikke lenge når en forstår hvordan blant annet øynene fungerer hos alle mennesker.

I mørke tiltrekkes øynene automatisk av lyskilder, enten en vil eller ikke.

Når fukt i luft osv lyses opp av ikke-skjermet lys fra en lykt så oppstår det en lysvegg foran og på sidene av møtende biler.

 

Og det kan da ikke være meningen at bilister må se 90grader til høyre for fartsretningen for å unngå blending.

 

En annen ting er at blant annet Bosch har brukt millioner på millioner på utvikling av lykter for xenonteknologi slik at disse skal kunne oppnå de krav som settes. Hadde det vært så enkelt som å slenge Kina-Xenon i et par 80-90-talls lykter med oppbrukte reflektorer og glass så hadde neppe Bosch brukt tid på dette vel?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel ikke sagt noe om jeg mente reflektorlykter eller linselykter! Men selvfølgelig er det teit med xenon i reflektorlykter, men har ikke spesielt i mot det heller.

Men har du en bil med linselykter som har vanlige halogenpærer så vil jeg oppfordre folk til å montere xenon! Lyset blir så fantastisk mye bedre, og om lysene er stilt rett så ser jeg ikke problemet.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon i fjernlys er nå greit uansett, men i nærlys så er jeg egentlig imot, greit med automatisk lyktejustering, men hver gang noen kjører over en bakketopp eller fartshump er det blendingsfare allikevell...

 

Men feiljusterte halogenlys er egentlig et like stort problem, de blender hele tiden.

 

Feiljusterte feilmonterte/jalla xenon kit er å be om trøbbel.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke blender er det ikke problem, men jeg har aldri sett noen vanlige reflektorlamper med xenon som ikke blender, om du har slike går det greit, men har blitt blenda ganske mange kange av både uorginale xenon og feil innstilte orginal xenon. tilogmed riktig innstilte xenon blende i noen tilfeller ved bakketopp og sving..

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en regndag når det er mørkt så blir du faktisk blendet av det meste av originale lykter, både linser og reflektor, med og uten xenon. Det eneste automatisk lyktejustering gjør er å stille ned lyktene når bilen er lastet ikke sant? (rett meg om jeg tar feil)

 

Har du linselykter med uorginal xenon som er rett stilt og bilen din ikke er lastet så blender det ikke, ikke sant?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår