Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Morsomste i denne tråden var han som ville forby senkesett. Gud forby ting som bedrer kjøreegenskapene. Fysj og fy!

 

Men det er nå min mening.

 

Det hørtes hvertfall klokt ut;)

Vi får kjøpe oss en stor å trygg Suv da. :P

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

suv er tryggt når du skal opp bakkene:P du sjønner nesten alle ulykker skjer når en suv skal ned fra fjellet eller slikt:P heh!

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror svaret er penger!

 

for ikke mange åra siden hadde ikke ungdommer råd til og kjøpe fine nye bmw`er med plenty med hester i.

i dag får dem biler av foreldre/tar opp lån, eller så har dem bare my penger.

 

jo mere power og jo bedre bil jo gøyere er det og trø HARDT på gasen og vise hva bilen er god for. etter vært blir det mere og mere vane og man tror at man er supermann og så går det fryktelig galt.

 

for noen år siden hadde dem ikke råd til disse bilene bare noe gammalt skrap, om man trødde på alt disse var gode for så skjedde det svært lite, og hva er morro med det?

 

jeg tror at penger er problemet også her.

(ogsåklart rein og sjær ideoti og uvitenhet men det har alle ungdommer uansett)

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med de som er på vei til/fra fest? greit nok det er lite biler/mennesker osv langs veien- men fulle folk kan faktisk gå midt i veien..

Sant nok... Men går de midt i veien og en semi kommer rundt svingen i angitte 50-hastighet kvelder de uansett,siden han ikke klarer stoppe. Er man overstadig dritings og leker sisten på motorveien får man strengt tatt skylde seg selv når det smeller...misforstå meg rett.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I normale situasjoner ville jeg vært enig med deg, men langt ifra alle. Here's why.

 

Førstebilen min var en volvo 740 86-modell, uten ABS. Jeg opplevde riktignok ikke at jeg noen gang måtte bremse hardt nok til å låse hjul på tørr asfalt, men på vinterstider var det ofte at jeg brukte nettopp det med å pumpebremse for å holde bilen på rett kjøl. Så kommer man til den nye bilen jeg har kjøpt meg, hvor man HAR ABS-bremser. Funker sikkert glimrende på bar asfalt osv, hvor man faktisk har litt grep, men dag #2 jeg hadde bilen skulle jeg bare kjøre en tur til jobben. Jeg kommer ut av garasjehuset, ser at det er slaps, gir litt på (4wd gjør det for morsomt å gjøre det, for man forventer ikke grepsnivået man får), og begynner å bremse i det jeg mener er forsvarlig tid. Og det hadde vært det hvis jeg hadde kjørt 740en... men ABS + slaps er tydeligvis en veldig veldig dårlig kombinasjon, for uansett hva jeg gjorde, så rett og slett bare sakket bilen ikke farta. Det endte med at jeg bare måtte kaste bilen inn foran en og gi på for å ikke bare bryte vikeplikta, men også faktisk ikke forårsake en kollisjon.

 

På is, tørr asfalt, etc, funker det sikkert genialt, som sagt. På slaps? Not so much. Der er det faktisk nesten så jeg vil kalle det farlig. Noen ganger må man bare låse alle 4 for å i det hele tatt få grep. Det har ABS ikke grunnlag for å skjønne.

 

 

 

Da er vi jo enige da, jeg sa "i de aller fleste tilfeller".

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at systemet i dag fungerer bra!

 

Etter over et år med lappen med mye grisekjøring, bulking og herjing mista jeg lappen. MIsforstå meg rett, er ikke slik at jeg har kjørt som et svin overalt og anytime men det har blitt endel...

 

Dette hendte på fredag den 13, jeg skulle rekke ferja og der sto onkel i buskene og målte meg til 118 km/t.

 

 

Poenget mitt er at når jeg om noen måneder (og noen kroner) får tilbake lappen vil jeg med hånda på hjerte si at jeg kommer til å kjøre roligere og mer forsiktig. Det er ikke særlig stas å bo i distriktsnorge med dårlig kollektivtilbud uten bil og lappen..

 

SÅ skal det også sies at en bot rundt 10 000 effektivt knekker hvilken som helst studentøkonomi.

 

 

 

Kan ikke si jeg er noe annet enn en typisk ungdom som liker å kjøre fort og ikke alltid tenker på konsekvensene.

 

Det ble en dyr lærepenge.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ungdommer kan ikke kjøre bil i det hele tatt, og mange som har fått lappen burde så absolutt ikke hatt den!

Men det jeg syntes er verre er når ungdom kjører uten å ha lappen i det hele tatt som feks http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/hedmarken/1.2992266disse

Dette skjedde ikke langt unna meg, å det er desverre ikke de første som kjører bil her uten lappen....

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fenomen jeg også kjenner til.

Synes det blir teit når personer tar slike sjangser. Problemet er at disse personene setter andre sitt liv i fare mer enn deres eget i de fleste tilfeller. Det er ikke verre enn å ringe politiet når man vet slikt skjer, noe jeg virkelig anbefaler alle å gjøre.

Dette er heldigvis ikke ungdom jeg omgås med.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok... Men går de midt i veien og en semi kommer rundt svingen i angitte 50-hastighet kvelder de uansett,siden han ikke klarer stoppe. Er man overstadig dritings og leker sisten på motorveien får man strengt tatt skylde seg selv når det smeller...misforstå meg rett.

 

var ikke semi jeg siktet til. jeg siktet delvis til meg selv, og andre som kjører FORT på svingete veier hvor langt i fra alle svingene er oversiktlige osv osv.. som kjent så er det svært sjeldent semitrailere på veien nattestid i helgene..

 

hadde en skummel episode selv for en stund siden. hadde 80 i 50sone, uten klar sikt gjennom svingen, pusha bilen 80% før understryring- og tenkte at fotgjengere gikk på fortauet på venstre side av veien. jeg kapper svingen helt inn (høyrekurve) og der går det 3idioter i bredden! jeg måtte hive bilen over i motsatt for å ikke plukke de ned (heldigvis oppoverbakke, så når jeg gikk av gassen reduserte bilen sin egen hastighet littegrann) og nok til at jeg kunne svinge krappere for å hente bilen inn igjen før jeg traff autovernet. da bilen min kom seg på rett side av veien igjen, kom det bil i ca 80-90 i mot gjennom venstrekurven som kommer etter den høyrekurven jeg kom fra. ca 2sek fra at det smalt.

 

syns det e et ganske greit eksempel på hvor farlig det kan være å kjøre svin på "øde" veier nattestid, men at jeg har sjerpet meg? nope.. kjører fint på dagtid hvor det er andre folk (andre trafikkanter og forgjengere) som kan se kjøringen min. men det har jeg egentlig alltid gjort så lenge jeg har hatt lappen stortsett.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. som kjent så er det svært sjeldent semitrailere på veien nattestid i helgene..
Eh? Kompisen min ruller semi og vogntog litt hipp som happ...alle døgnets tider og ukedager. Men,det behøver jo ikke være normen... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt vogntog og semi, og selv om normen er at man kjører i uka og som regel har fri i helgene så har det ofte hendt meg at forsinkelser har gjort at jeg har vært på veien nattestid i helgene. Og da er man gjerne litt ekstra stresset, sliten og lei og vil egentlig bare hjem og sove. Og da kan ting fort skje om folk tror det er greit å vandre flere i bredd midt i veien rundt en sving i mørket.. Greit at yrkessjåfører gjerne er godt forberedt på det meste som kan oppstå i trafikken, og tenker hele tiden rundt neste sving.. Men i nevnte tilfelle når man har kjørt hele uka så kan reaksjonstiden være deretter.

 

Og man går ikke midt i veien langs en uoversiktlig strekning i mørket. Samme hvor full man er, samme hvor mye det er helg og stille langs veiene. For man vet aldri.. Heldigvis har jeg aldri opplevd å nære på meie ned folk langs min vei, bank i bordet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er nok eller fordi foreldre ikke er flinke nok til og øvelseskjøre med unga sine, er jo mange av de som kommer rett på kjøreskolen å ikke etter mange tima kommer seg videre, foreldrene burde se til og få unga sine til og kjøre som folk og helst med en gammel bil så de håndterer pumpe bremsing osv! støtter det i begynelsen av tråden om banekjøring unner opplæring men det kommer nok aldri til og skje, det som er det er at de fleste forholder seg ikke til gammle biler de skal ha nytt eller gammelt som er så trimma att de ikke går på tomgang omtrent, det syns jeg er sykt, er selv 16 snart 17 å øvelseskjører men en 1992 nissan sunny 1,4lx de har ikke noe problemmer med og komme forbi da det gjelder forbi kjøring er eller de gamle diesel bilene også mange av de nye, også øvelseskjører jeg med en 1987 Opel omega A som faktisk er veldi go på vinter føre selv om det er bakhjuls trekk, de unge trenger rett og slett bedre veiledning hjemmfra, jeg har kjørt omtrent hver dag siden jeg ble 16 (20.09) og jeg har lært meg veldi mye har kjørt på de fleste slags veier og har hatt mange trafikkopplevelser som f.eks stygg forbi kjøring og polti bil kommer på samme sida som meg bare imotsatt kjøreretning og 5cm unna frontkollisjon, har hatt mange nesten kollisjoner men kan med handa på hjerte si att det aldri har vært min feil, fordi foreldrene mine er ganske strenge med tanke på fart osv, og det er noe unge trenger mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår