Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv fikk jeg en stor klump i halsen da jeg så filmen på glattkjøringa. Der hadde de en bil som kræsjet i et tre i: 30,40,60,80 og 90 km/t.

 

Skadene øker så sinnsykt mye per.km/t

 

Den filmen gjorde ihvertfall inntrykk på meg. I 30km/t overlever med kansje et kutt her eller der. I 60 kommer treet nesten helt inn til førern. I 90, da er treet i baksete. Det er vilt!

Den med Sierra'en? Blir litt skader når treet står spent mot enden på en betongvegg,og bilen ikke har motoren montert i...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Som relativt "voksen" person her på forumet har jeg min mening om denne saken. Man kan sjelden skylde på dårlige veier, dårlige biler, dårlige dekk eller dårlig føre når det gjelder bilulykker: det er DÅRLIGE SJÅFØRER! Jeg mener ikke at man ikke kan føre en bil, men at det er sjåføren som feilvurderer situasjonen i forhold til fart, føre og andre fysiologiske forhold.

 

Man kan selvfølgelig indirekte skylde på dårlige veger, men la oss heller vri det til at trafikkbelastningen er for høy i forhold til vegnettet. Vegene var langt dårligere før i tiden, men trafikken desto mindre. Vi ser også alvorlige ulykker hvor tungtransport er innblandet. Her er det hovedsakelig tre aksjonspunkter som må iverksettes:

1. Redusere biltrafikk/ bedre og billigere kollektivtrafikk

2. Få varetransport mellom byer vekk fra vegnettet over på jernbane.

3. Bedre vegstandard.

 

Så langt er dette "offtopic", men henger sammen med overskriften "Ungdom og bilkjøring".

 

Det er ofte ungdom det går ut over i samfunnets hektiske trafikkbilde: farten er gjerne større og kjøreferdigheter dårligere. Som alle vet er dette en dårlig kombinasjon, som gjør at risikoen for ulykker er mye STØRRE for ungdom (RISIKO=SANNSYNLIGHETxOMFANG).

 

Og hvorfor er farten så mye større når man er ungdom?? Hvis jeg selv tenker tilbake på ungdomsåra er det flere årsaker:

1. Frykten for fart er langt mindre (man tenker ikke over konsekvenser)

2. Det er tøft/ status å kjøre fort

3. Det er spennende å tøye grenser, og bilkjøring må "testes" ut....

 

I tillegg har det de siste årene eksplodert en ny "trend" blant ungdom: "Gatebilmiljøet". Dette bidrar enda mer til status i å ha raske biler, kjøre fort og tyne grenser. Internett sprer også historier, bilder, filmer etc. som bidrar til ønsket om å tøye grenser, både i fart, motoreffekter og annen "bilakrobatikk".

 

Konklusjon:

Kombinasjonen ung og uerfaren fører, raskere biler (tuningtrend) og økende trafikkbelastning på et allerede sprengt veinett vil desverre føre til flere trafikkdrepte i årene som kommer. Det er derfor viktig med holdningskampanjer, ikke bare for de yngste, men for alle brukere av Norges vegnett! Legg mindre vekt på EU-kontrollen på kjøretøyet, men innfør heller EU-kontroll på hodet til sjåføren, som i 95% av tilfellene er skyld i ulykkene!

 

Min egen teori på hvorfor jeg selv har kjørt skadefritt i snart 20 år er at MOTOREFFEKTEN PÅ EGEN BIL HAR ØKT LINEÆRT MED KJØREFERDIGHETENE :race

 

PS: Å øke aldersgrense må være en spøk??

 

UTROLIG sant.

 

Som 17 åring som begynner på serfitikatet nå må jeg si meg enig, hadde jeg kjøpt mneg "drømmebilen", nemlig en 740 turbo, ville jeg nok endt opp i dika. Derfor begynner jeg med en 626 med 90 ville hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt "voksen" person her på forumet har jeg min mening om denne saken. Man kan sjelden skylde på dårlige veier, dårlige biler, dårlige dekk eller dårlig føre når det gjelder bilulykker: det er DÅRLIGE SJÅFØRER! Jeg mener ikke at man ikke kan føre en bil, men at det er sjåføren som feilvurderer situasjonen i forhold til fart, føre og andre fysiologiske forhold.

 

Man kan selvfølgelig indirekte skylde på dårlige veger, men la oss heller vri det til at trafikkbelastningen er for høy i forhold til vegnettet. Vegene var langt dårligere før i tiden, men trafikken desto mindre. Vi ser også alvorlige ulykker hvor tungtransport er innblandet. Her er det hovedsakelig tre aksjonspunkter som må iverksettes:

1. Redusere biltrafikk/ bedre og billigere kollektivtrafikk

2. Få varetransport mellom byer vekk fra vegnettet over på jernbane.

3. Bedre vegstandard.

 

Så langt er dette "offtopic", men henger sammen med overskriften "Ungdom og bilkjøring".

 

Det er ofte ungdom det går ut over i samfunnets hektiske trafikkbilde: farten er gjerne større og kjøreferdigheter dårligere. Som alle vet er dette en dårlig kombinasjon, som gjør at risikoen for ulykker er mye STØRRE for ungdom (RISIKO=SANNSYNLIGHETxOMFANG).

 

Og hvorfor er farten så mye større når man er ungdom?? Hvis jeg selv tenker tilbake på ungdomsåra er det flere årsaker:

1. Frykten for fart er langt mindre (man tenker ikke over konsekvenser)

2. Det er tøft/ status å kjøre fort

3. Det er spennende å tøye grenser, og bilkjøring må "testes" ut....

 

I tillegg har det de siste årene eksplodert en ny "trend" blant ungdom: "Gatebilmiljøet". Dette bidrar enda mer til status i å ha raske biler, kjøre fort og tyne grenser. Internett sprer også historier, bilder, filmer etc. som bidrar til ønsket om å tøye grenser, både i fart, motoreffekter og annen "bilakrobatikk".

 

Konklusjon:

Kombinasjonen ung og uerfaren fører, raskere biler (tuningtrend) og økende trafikkbelastning på et allerede sprengt veinett vil desverre føre til flere trafikkdrepte i årene som kommer. Det er derfor viktig med holdningskampanjer, ikke bare for de yngste, men for alle brukere av Norges vegnett! Legg mindre vekt på EU-kontrollen på kjøretøyet, men innfør heller EU-kontroll på hodet til sjåføren, som i 95% av tilfellene er skyld i ulykkene!

 

Min egen teori på hvorfor jeg selv har kjørt skadefritt i snart 20 år er at MOTOREFFEKTEN PÅ EGEN BIL HAR ØKT LINEÆRT MED KJØREFERDIGHETENE :race

 

PS: Å øke aldersgrense må være en spøk??

 

Helt enig her, men ville gjort en ting i tilleg: senk forsikringen for ungdommer, slik at ungdommen har råd til å forsikre en nyere bil. Men her kommer minuset: Øk egenandel til det astronomiske som f.eks 30.000 på en bil til 150.000,-

Dette tror jeg vil ha en prevangtiv virkning.

Bilene mine:

vw caddy mk1 86 modell (prosjekt)

vw golf mk1 83 modell (ikke bestemt)

vw golf mk3 92 modell (bygges om)

vw golf mk3 vr6 delebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så forbannet på alle tylekjørerene som ødlegger for oss andre ungdommer som bruker bilen til det den skal brukes til.

No har det også kommet forslag om at 18åringer skal ha begrenset kjøretid. *SPYR*

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så forbannet på alle tylekjørerene som ødlegger for oss andre ungdommer som bruker bilen til det den skal brukes til.

No har det også kommet forslag om at 18åringer skal ha begrenset kjøretid. *SPYR*

 

Det forslaget kom ikke nå, men for mange måneder siden...

 

Og det er jo fornuftig, det, siden dere ikke er flinke til å kjøre. Dersom dere bare kjører på dagtid i en god periode før dere begir dere ut på kjøring i mørket, vil vi sikkert få færre ulykker blant ferske bilførere.

 

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeen det blir nok aldri noe av forslaget, og det er kanskje like greit, for jeg tror ærlig talt ikke at belysningen er den faktoren som spiller størst rolle i ulykkesstatistikken :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt forslag er jo helt uvirkelig. Greit nok at mange med ferskt førerkort driter seg ut, men denne regelen vil jo ikke hjelpe på stort. Utforkjøringer på landevei med bilen full av ungdommer og som regel greit med alkohol blandet inn. Tror ikke disse som er innblandet i disse ulykkene ser på klokka før dem setter seg bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som sikkert mange andre her kan være enig med meg i. Når jeg hadde kjøretimer, og liksom begynte å "få teken" og trodde jeg kunne å kjøre bil, så fant jeg ut en ting... det er når man FÅR førekortet at man LÆRER å kjøre bil. for da kommer man i situasjoner man ALDRI før har takla og prøvd... så det er svært få som veit hvor grensa si går av de som ikke har hatt førerkort veldig lenge... Dette er MIN mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forslaget kom ikke nå, men for mange måneder siden...

 

Og det er jo fornuftig, det, siden dere ikke er flinke til å kjøre. Dersom dere bare kjører på dagtid i en god periode før dere begir dere ut på kjøring i mørket, vil vi sikkert få færre ulykker blant ferske bilførere.

 

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeen det blir nok aldri noe av forslaget, og det er kanskje like greit, for jeg tror ærlig talt ikke at belysningen er den faktoren som spiller størst rolle i ulykkesstatistikken :)

 

Ja, men NÅR skal vi få LÆRT å kjøre bil da mener du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men NÅR skal vi få LÆRT å kjøre bil da mener du..?

 

Dere kan lære å kjøre i mørket når dere har lært å kjøre i dagslys!? Var ikke det ganske logisk da? :)

 

Med fare for å bli misforstått for det overnevnte, må jeg henvise til siste del av mitt forrige innlegg: jeg tror ikke at dette blir noe av, og jeg tror heller ikke at det er lysforholdene som først og fremst bidrar til å heve eller senke ulykkestallene.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår