Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Aldersgransa er det ikke noe galt med. Men det å få kjøre jordebil et par år før man får lappen gjør at man lærer seg å kontrollere bilen i "ukontrollert" tilstand.

 

Jeg har kjørt jordebil siden jeg var 14, (16 nå) og det har lært meg mye hvertfall.

 

 

Men det er ikke mange prosentene heller som ødelegger seg i trafikken, men noen er det alltid.

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette med erfaring er noe som du får ved å gjøre feil og oppleve forskjellige uhell eller nesten ulykker som sitter en støkk i deg....

 

Har hatt lappen i 1 måned og 2 dager, på dagen eg hadde hatt den 1 måned, så kjørte eg ut i grøften på vei til skolen.. Grunn:

Glatt vei, is å snø (snødde i Bergen)

Sommerdekk

Uerfaren sjåfør som ikje tenkte lengre når han såg katten som satt i veikanten og så på han, før han bremste for katten løp over veien

bilen begynte å skli sidelengs, fikk rettet den opp men når bilen gikk "rett frem" viste eg at dette kom til å smelle, for eg var i retning bekken og grøften forrand meg... Når eg bremset hadde eg 25-30km/t for det var JÆVLI glatt og en slakk sving men fordi om hadde eg ikje sjangse til gjøre noe med det! Det endte som det måtte gjøre og bilen gikk i grøften, stod en time og ventet på NAF som måtte slepe meg opp.. Eg har hvertfall lært noe utav dette og håper det er noe eg kan ta med meg videre!

 

Voksne sier ofte lær av andre sine feil, men faktisk ingenting du lærer bedre av enn dine egen feil!!

Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS er hipp som happ!

spørs føret.

Rett frem på tørr asfalt er det ingen fordel ved full brems med ABS.

Når hjulene låses så blir gummien varm og vil spise seg til asfalten. Topgear testet dette og bilen med ABS hadde nermere dobbelt så lang bremselengde enn den uten.

 

På våt veibane derimot gjorde ABS mye bedre resultat og da har man fordelene.

 

Men på tørr asfalt er det nå sine fordeler med ABS da den holder bilen retningstabil selv når man svinger.

 

 

Det med å sette opp aldersgrensen på førerkortet er TANTETENKT!

Det er tull og vil ikke hjelpe.

Grunnen til fler ulykker blandt ungdom er at man den første tiden vil teste bilen og seg selv.

Ingen ting er bedre enn dette, men det er farlig når det foregår på offentlig vei sammen med medtraffikanter.

 

At man herjer på en parkeringsplass eller i ei rundkjøring er helt greit mener jeg da det ikke kan gå så voldsomt galt og man lærer å kjenne bilen noe som kan være VELDIG nyttig ved en nødsituasjon.

Det vet alle som har kjørt bil. Man kan ikke lese seg til hvordan man skal rette opp en bil ved sladd eller å få mest effektiv oppbremsing.

 

La ungdommene få låne baner til å trene seg på med sin egen bil så vil det være et supert tiltak.

 

Hester og motorstørrelse har mye mindre å si enn førerens erfaring.

Og som nevnt så er ikke alle mennesker like flinke i trafikken.

Noen klarer ikke å rygge selv i en alder av 40 og andre kjører kløtsjen blå i hvert kryss selv etter 10 år bak rattet.

 

Ingenting er vel farligere enn en liten konebil med 1.1Liters motor på knappe 60hester.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Blanding av gammel bil, alkohol og dårlig sjåfør? Hadde vel ikke kræsjet om denne personen ikke hadde drukket? Ikke for å strø salt i såret altså, men prøver å poengtere noe her.

 

Det er dobbelt så høy risiko for å kræsje når du er mellom 16-22 sier reklamen, og dette er jo ikke så rart å tenke seg til.

 

Er du fersk med lappen sier det seg selv at du ikke kjenner bilen , føret eller veiene godt. Uansett om man har kjørt hver dag i ett år eller ikke, så vet man ikke nok om hvordan bilen oppfører seg i kinkige situasjoner.

 

Jeg tror løsningen er at det må være mye vanskeligere å stå på lappen, jeg mener det er for lett idag. Det virker på meg som at folk mer ser på glattkjøring som noe gøy enn lærerikt, og da har hele poenget med glattkjøring slått feil.

 

Det er dobbelt så høy risiko for å kræsje når du er mellom 16-22? Har da selv vært ute for en ulykke med 12 dager fersk sertifikat da det kom en tulling i fronten på meg.

 

Moral; Man kan jo kjøre så fint man bare vil og klarer, men det kan alltids komme en idiot å kræsje rett i deg...

90-Fangere (til golf 2) Ønskes kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sette opp aldersgrensen for lappen hadde bare vært en tragedie.

 

hadde vært samme problemet når de var 23 som du nevnte, og bare tenk på hvordan d hadde gått med arbeidslivet!!

 

å sette ned motoreffekten eller en fartsbegrensning hadde vel blitt en altfor stor jobb for staten, og hvor vanskelig hadde d vært og fjerne dette på en gammel bil uten noe serlig elektronikk?

 

er egentlig mest enig med han som nevner banekjøring.

 

har nylig mistet 3 venner og bekjente nett rundt her og er vel bare flaks at d ikke har blitt flere...

 

den ene bilen var en gammel escort med 5 personer i og alle var under 20. bilen skjærte ut i 170 og 2 døde. nesten umulig å forstå hvordan de andre overlevde.(sjåføren var 18)

 

og d siste som skjedde her var at en venninne av meg som nett har tatt lappen(hadde den en uke elns) kjørte sent om kvelden/natta, og hadde 140 ut av en tør tunnel og ut i en våt sving.

 

dette førte jo til at bilen fikk sladd og bare fortsatte svingen der hun skulle ha rettet den opp og den havnet rett opp i en skråning og bilen gikk rundt. heldigvis ingen større skader.

 

men dette seier jo litt om hvordan nybegynnere bruker bilene sine som om d skulle vært lekebiler.

 

hadde de prøvd (sine egne) biler på en bane og virkelig tynt de i svingene, helst til de fikk sladd så hadde de antageligvis hatt mer respekt for hvilke krefter som egentlig er ute!

 

OT: de fleste ungdommer vet heller ikke hvilke krefter som intrer når de er ute for en kolisjon.

 

når du kræsjer i 30 km/t tilsvarer d å dette ned fra høyden av 8 kjøkkenstoler! (har bilde visst noen er interisert)

 

jeg veide meg nylig på en såkalt "elefant" vekt i sverige på volvo og den viste at i 70 km/t veide jeg 5,5 tonn!!( jeg veier rundt 65 kg.)

 

husker ikke de andre tallene men, de ble betydelig større jo høyere fart du fikk.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så er vel egentlig ikke ungdommer så veldig mye værre enn noen annen alders gruppe, mye av årsaken til at ungdommer blir sett på som værstinger er det at bla forsikkrings selskapene setter seg ned å ser på antall ulykker og hvor mange av dem det har vært ungdomer innblandet i.

 

Det de glemmer å ta med i denne magiske formelen sin er det at en gjennomsnits ungdom med bil oppholder seg adskillig flere timer på veien enn bilførere i andre aldersgrupper, ettersom mange av de som tar seg råd til egen bil i ungdomsårene har en stor interesse for bil og bruker den da også mer. Så hvis man hadde satt seg ned å sett på hvor mange timer de unge sjåførene tilbringer på veien mot hvor mange ulykker de faktisk er innblandet i og gjort det samme med andre alders grupper så er det ikke så sikkert at de unge hadde kommet så allerværst galt ut som alle skal ha det til.

 

For det at ungdommer er mer utsatt for trafikk ulykker sier seg jo selv, de er mer ute i trafikken og har derfor en større sjanse for å komme opp i en ulykke, og ikke nødvendig vis bare fordi ungdommer er noen svin i trafikken (selv om det alltida er noen, men det er det i alle aldersgrupper).

 

Det finnes også utallige eksempler på farlige trafikanter i 40-års alderen også. Her for en en uke tilbake så måtte jeg kjefte på en kar oppe i 50-60års alderen pga. hans utrolige uvettuge og totalt unødvendige oppførsel i trafikken.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig hele greia er litt merkelig jeg.

KJører mye, og i de tilfeller jeg ser adferdsel i trafikken jeg virkelig reagerer på er det som regel en lettere overvektig slipsnisse i en ny dyr bil, som kjører som om han hadde skjøte på veien.

I de få tilfellene jeg ser stygg kjøring med yngre førere bak rattet er det som regel på de tidene av døgnet det er lite trafikk, og dermed mindre sjangse for at noe skulle gå galt, selv om farten er et stykke over det lovlige.

 

Men, det er en ting jeg lurer litt på, har gjentatte sett at mange av de aller yngste ser ut til å ha totalt dilla på Mobiltelefon, og da spesiellt sms og mms.

Kan dette ha noe med saken og gjøre?

er jo ikke akkurat særlig sikkert å skrive tekstmeldinger mens en kjører eller :coplight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgransa er det ikke noe galt med. Men det å få kjøre jordebil et par år før man får lappen gjør at man lærer seg å kontrollere bilen i "ukontrollert" tilstand.

 

Jeg har kjørt jordebil siden jeg var 14, (16 nå) og det har lært meg mye hvertfall.

 

 

Men det er ikke mange prosentene heller som ødelegger seg i trafikken, men noen er det alltid.

 

 

håper ikke du tror at d er d samme å hive en gammel jordebil i sladd på grusvei er d samme som å få en ukontrolert sladd på asfalt. på asfalt får man ofte kontraer og nykkinger i bilen som gjør at man mister kontrollen, og kræsjer

 

men at du lærer deg å gasse,gire og sladde med bil er jo en annen sak.

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant tråd å lese, og jeg ser at det er mange sterke meninger ute å går, men det hadde jo vært kjedelig hvis alle hadde ment det samme da :)

Å øke aldersgrensen tror jeg ikke har noe for seg, man vil uansett være en fersking uten erfaring samme hvor gammel man er når man får kjøre opp. Statistikken sier nå da, at ungdom er mer utsatt enn andre. Og ja, de tilbringer også mer tid enn andre på veiene, men jeg tror faktisk ikke det er derfor risikoen er høyere for å komme ut for en ulykke. Et enkelt tilbakeblikk ti år tilbake i tid, til da jeg fikk lappen, så ser jeg at det eneste som har forandret seg siden den gang er min respekt for livet. Den gangen hadde jeg egentlig ikke det, jeg tenke egentlig ikke på konsekvenser, hva som kunne skje eller hva som kunne vente rundt neste sving, jeg tok uvettige forbikjøringer, kappkjørte, spant og burnet, livet var til for å virkelig nytes, der og da, i nuet..

Men etter noen år og med mange mange mil på baken, ble jeg mamma, og respekten for livet og det som kan skje en helt annen. Livet var ikke til å leke med, og selv om jeg vet at jeg ikke kan hindre andre i å drive uvettig kjøring, bidrar ikke jeg lenger iallefall.. Men selve bilinteressen er fortsatt like glødende, og jeg kan vel ikke nekte for at jeg fortsatt en gang i blandt bare må slenge ut rompa når snøen har lagt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Ta dere en tur på YouTube og søk på crashtest. Der får dere opp en del heftige smeller... Sjekk ut Top gear sine radiostyre biler, en volvo og en BMW som de fleste regner som tryggheten selv. Se hva som skjer med de bilene når de møtes, tenk på det neste gang...

Husk at dette er solide biler, ikke japseblekk og euroskrot fra midten av 80 tallet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige forslag her inne må jeg si, og noen som er helt på jordet. Jeg er nok en del eldre en gjennomsnittet av brukerne her på forumet (pusher 40) og har hatt min del av uvettig kjøring opp gjennom årene, men det har gått bra. For meg blir det litt dumt å diskutere ABS og annet sikkerhetsutstyr. Det er flott når uhellet først er ute, men det er mye bedre å forebygge at det skjer ulykker. Om en klasker i et tre i 120 eller i 90 er egentlig revnende likegyldig, resultatet er stort sett det samme.

 

Å ha begrensninger i HK eller størrelse blir bare for dumt for meg. Selv så hadde jeg Kadett Rallye som min første bil, og så klart måtte den trimmes. Selv en gammel MB240 diesel får en opp i 150km/t og bråstoppen blir like hard med den.

 

Det som finns nå som ikke var tilgjengelig når jeg tok lappen for 20 år siden er alle bilsportanleggene rundt om i landet. Vi hadde knapt noen få glattkjøringsbaner. Bruk disse og la ungdommen få testet grensene på en sikker måte, gjerne med en yngre instruktør som snakker samme språk. Arranger åpne dager både på glattkjøringsbaner og vanlige baner og la de unge få spinne og herje. Jeg så det var en som reagerte på at en ikke lærte noe av å spinne rundt, kanskje ikke men det kan være utrolig morro. Hvorfor må trafikksikkerhetsarbeide være så tørt og kjedelig alltid?

 

Noe som virkelig drar opp ulykkestatestikken for ungdom er alle singelulykkene med full bil i helgene til og fra fest, der det desverre ryker med et par tre mennesker i slengen. Først så må en få testet på en bane at bilen oppfører seg helt anneredes med kun sjåfør kontra fem mennesker og noen ølkasser i kofferten. Når det gjelder slik "festkjøring" så er det jo som regel den som fikk lappen sist som må kjøre, og når en da har tre fulle kompiser i baksetet så blir det fort litt press for å stå på litt, og da kjører en raskt litt over evne. Om en da gjør en liten feil så får det enorme konsekvenser.

 

Kan det være fornuftig at det er forbudt med mere en en passasjer i bilen de to første årene man har lappen? Da slipper man dette "gruppepresset"

 

Jeg har kjørt masse i USA og i de fleste statene kan man ta lappen når man er 16, ofte som valgfag på skolen. Det er alt for tidlig spør du meg, noe en ofte ser når de vingler rundt på veiene mer opptatt å prate med de i bilen en å holde øya på veien. Derfor har en del stater nå innført forbud for yngre mennesker å kjøre etter det er mørkt, og /eller kjøre med flere passasjerer.

 

Noe jeg lærte mye av var å kjøre på isen om vinteren. Desverre så er dette blitt forbudt, men her var det mye en kunne lære en søndag på isen.

Vi lånte en traktor og brøytet opp en bane på en stor innsjø og la i vei. Utover vinteren så ble det litt settninger i isen så det kunne faktisk bli litt kupert og så erfarte man at det var ulikt glatt med forskjellige temperaturer. Gikk det galt så havnet man som regel i snøfonna og det værste var at man måtte spa ut bilen selv, så det forsøkte vi å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvis det er en kubikkgrense for bilen kan man vel ikke bytte motor heller? tongue.gif

 

 

Eirik

 

Trenger man å bytte motor for å få mer effekt da?

La oss si at man setter en grense på 1000ccm.

Nissan micra/opel corsa er biler med slikt motorvolum. Disse bilene får man også kjøpt turbo-kit til for rundt 10-12000. Er vel ett par corsaer med 2-300hk her på forumet?

 

For å gå videre..

 

Her i familien har vi 2 biler. 2005/06 audi a6 og 91 vw passat. Jeg vil heller kjøre passaten som er uten all elektronikk på vinterstid fordi jeg ikke har alle duppedingsene som tar fra meg kontrollen, selv om de kan redusere skadeomfanget.

 

 

Forslaget om oppkjøring over flere (spredte) kjøretimer støtter jeg fullt ut. Om ca 1 mnd har jeg hatt lappen i 3 skadefrie år uten noen bøter o.l.

På min oppkjøring dreit jeg meg regelrett ut. Grusvei, blind sving, bremset ikke, stor fart gjennom svingen - er stikkord. Sensor sa at jeg generelt sett kjøre litt fort og bremset sent inn i kryss og rundkjøringer.

Pr. i dag er det litt for mye fokus på at man skal kunne det teoretisk fremfor det praktiske.

 

En ting jeg virkelig avskyr er fyllekjøring. Det skulle medført fratagelse av førerkort for livstid!

 

Som alle andre har jeg kjørt for fort til tider.

Det å legge skylden på at man er dårlige sjåfører når man er under 23-25 er bare tull. Vi er ikke verdensmestre, men det er faktisk en del dyktige sjåfører. Jeg vet av flere førere som har hatt lappen i 1-2 år (ca 19 år gamle) som kjører langt bedre enn gjennomsnittsføreren (alle aldre). Har jo til og med fått skryt i fra min far (som har drevet med motorsport) på min reaksjonsevne og håndtering under uforskyldte nesten-ulykker (har vel hatt 2 stk). Dette er ikke for å skryte, men for å poengtere at jeg kanskje ikke skal tas under kammen som sier at alle unge er dårlige sjåfører.

 

 

Banekjøring HJELPER!

Nå har jeg riktignok ikke kjørt på bane, men hva var det første jeg gjorde når jeg fikk lappen? Jo, jeg skulle ut og kjøre meg en tur. Etter å ha blitt vandt til å være alene i bilen måtte jeg jo se hva den var god for på ett langstrekke.

Hadde det vært bane tilgjengelig hadde slikt i svært mange tilfeller vært unngått, selv om det alltid vil forekomme fra tid til annen.

 

 

Nå kan det godt hende at ting ble litt dårlig formulert her siden det er langt ut på natta, så ha det i bakhodet hvis det er noen som ikke er enige i det jeg har sagt osv.

 

God natt

 

Edit: så ikke at det var mer enn 2 sider i denne tråden :S

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg virkelig avskyr er fyllekjøring. Det skulle medført fratagelse av førerkort for livstid!
Jepp....spesielt ved gjentatte hendelser. Og man skulle mistet retten til å være eier av kjøretøy,siden de som gjentar det ofte knapt husker at "de tok bilen alikevel"...har de ingen bil kan de heller ikke bruke den i fylla.

 

Ang topic... noen som så idiotkjøringa på nyhetene her om dagen? Startet forbikjøring over doble sperrelinjer med motgående trailer knapt 100 meter unna... Der snakker vi råkjøring....

 

Han stakkars 18-åringen uten lappen som hadde hatt 115km/t i 70-sona midt på natta på ei tom rakstrekke som de skulle profilere som en angrende synder,råkjørte ikke etter min mening. Han kjørte for fort i henhold til loven,ja. Men ikke råkjøring,siden han bare satte seg selv i fare. Jeg mener at man bør begynne å se an og vektlegge forholdene rundt et lovbrudd på en helt annen måte. Å ha 115 i den 70-sona klokken 9 om morgenen,med masse biler rundt,burde behandles (og straffes) som en helt annen sak enn den samme hastigheten på en tom oversiktlig strekke midt på natta. Hvis det er en forskjell i straffeutmålingen virker den ikke som den er spesielt markant selv om faren for skadeverk er en helt annen. JMHO.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår