Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Jeg tror løsningen er at det må være mye vanskeligere å stå på lappen, jeg mener det er for lett idag.

 

Var ikkje senere en i går eg såg noen som ikkje kunne rygge her

i mitt eget nabolag. Hvordan får man lappen når man ikkje kan

rygge?

 

Var liksom en nesten helt bein vei rett bakover, og hun knerta

nesten alle søppeldunkene, men kom til fornuft og stoppa opp heller.

 

Greit nok at noen kanskje kvier seg for rygging. Men at man

ikkje klarer det når man ikkje har noe annet valg??

 

-stum-

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det å innføre noen grense for hk/kubikk/topphastighet vil ikke gjøre noe for de som vil trimme bilen gjør det fortsatt, det vil nok heller føre til at man setter større motorer i biler som er under de begrensningene.

 

Så var det det med kubikk..

 

Derimot er jeg enig i ditt andre punkt, med at ungdom ikke burde bare kjøre rundt i finere, nyere biler når de øver til førerprøven; pumpebremsing er for eksempel en fin ting å kunne, og jeg vet ikke hvor mye fordel det er å kjøre en fin 2004 Nissan Primera hvis du blir sendt rett ut i en 83 Golf/Corolla. Trolig skummelt dersom du aldri har opplevd noe annet.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mistet en kamerat i ulykke pga fart+glatt vei+nybakt sjåfør. Sjåføren overlevde, ikke han som satt på.

 

Jeg har selv mistet lappen for fart (116 km/t), men kjenner mine begrensinger. Jeg kjører ikke fort når det er andre på veien eller andre i bilen. Og etter jeg fikk lappen igjen har jeg ikke kjørt fort, selv om suget er der. Hadde en diskusjon med sensoren på siste oppkjøring om at en bane i lokalområdet der jeg kunne fått kjørt fra meg en gang i blandt, ville hjulpet på min fartferdsel i almenn trafikk. Da jeg som ungdom og bilinteressert er ganske så sugen på fart, og det å tøye lit grenser innen det. Det sa hun seg forsovidt enig i, og mente det kunne sikkert hjulpet flere enn bare meg.

 

Og dette med at oppkjøring bør bli vanskeligere er jeg også for. Jeg mener jeg burde strøket på siste oppkjøring jeg hadde da jeg kom til å bryte en vikeplikt i et fenolium av skilt jeg ikke helt klarte og observere. Men siden jeg kunne inrømme feilen etter kjøringen fikk jeg lappen. Egentlig litt feil mener jeg. Jeg vet jeg gjorde feilen, men gjør det meg bedre selv om jeg vet det etter feilen er gjort?

 

Stiller meg også enig til det at det er alt for lite praksis på glatten. Man ungår et par dukker, tar en sving eller 3 og så er man ferdig. Man lærer ikke på de par timene hvordan en bil vil oppføre seg i en nødsituasjon. Dette blir man nødt til å lære seg selv, og hvor har vi mulighet til det? Jo, på offentlig vei/parkeringsplass. Her er jeg også ganske frampå med å lære meg å kjenne føret, dog er jeg påpasselig at jeg ikke har større fart enn det jeg klarer å håndtere, og at det ikke er andre i nærheten.

 

Med tanke på at ungdom er de som kolliderer mest så er det ufattelig hvor få som bruker bilbelte. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg bruker belte hver gang jeg setter meg i bilen. For alle har vel blitt vist filmer om hva som skjer uten. Og hva er det egentlig som er så tøft å kjøre uten? Jeg føler meg mye mer selvsikker med et belte over skuldra når jeg svinger inn på autoen, enn om den skulle bare hengt der.

 

 

Dette var da meg og mine meninger. Mine erfaringer og opplevelser med nesten 2 år med lappen.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje senere en i går eg såg noen som ikkje kunne rygge her

i mitt eget nabolag. Hvordan får man lappen når man ikkje kan

rygge?

 

Var liksom en nesten helt bein vei rett bakover, og hun knerta

nesten alle søppeldunkene, men kom til fornuft og stoppa opp heller.

 

Greit nok at noen kanskje kvier seg for rygging. Men at man

ikkje klarer det når man ikkje har noe annet valg??

 

-stum-

 

Man burde også kunne lukeparkere, ihvertfall i Oslo sentrum. Sto å venta/små lo av en dame som hadde problemer med å få plasert sin lille polo. Det endte med at hun ga opp og kjørte vidre. Ikke at det gjorde meg noe som tok plassen og hadde veldig god plass med en Blazer. :phatyo

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag:

 

1. Sjåfører under 20 bør kun ha lov til å kjøre konebiler. Er jo idioti med en 18 åring i en bil med 200hk f.eks.

 

2. LANGT strengere kjøreopplæring. Ble egentlig sjokkert over hvor lite jeg måtte kunne, og hvor lite erfaring jeg trengte for å få lappen. Følte meg egentlig ikke klar for å kjøre alene når jeg fikk lappen - uten at jeg på noen måte tror jeg er dårligere enn andre som nettopp har fått lappen - men de fleste klarer gjerne ikke å innse det. Er egentlig latterlig at det kun er en 30min. vurdering som ligger til grunn for hvorvidt du har lov å kjøre eller ikke. Oppkjøring burde fjernes, og sensorer heller være med i f.eks. 4 vanlige kjøretimer med kjørelæreren.

 

3. I øvelseskjøringen bør det også være et opplegg for trening på "nødsituasjoner" eller "hvordan kræsje riktig". Dvs, jeg aner overhode ikke hva som skjer når smeller inn bremsen i 60-80km/t, og skal komme unna et hinder. Alle mulige slike situasjoner bør vi ha opplevd, slik at vi har en viss peiling på hvordan en skal reagere. Glattkjøringen burde også vært mer omfattende.

 

4. Biler uten ABS/Airbag/(antisladd) burde strengt tatt forbys... Dette hindrer selvsagt ikke nødvendigvis så mange ulykker, poenget er at det reduserer skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je gopplevde at glattkjøringskurset for klasse CE var utrolig lærerikt, selv om jeg har kjørt bil i mange år før det...

 

litt prøving og feiling på en glattkjøringsbane har "barna" bare godt av...

 

vil tro dem lærer mer på det enn slik som det er nå, da dem blir fortalt hva dem skal gjør til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen så var jeg med og bråbremset fra 80 Km/t. Jeg fikk ett overrasket resultat. Bremselengden var ikke mer enn 25 meter. Og da lærte jeg en viktig ting, at om fler bare hadde bråbremset (i forbikjøringsulykker f. eks.) istedet for å prøve å smette inn, så burde det egentlig ikke være forbikjøringsulykker.

 

Det var en som nevnte at ungdom velger å kjøre eldre biler enn nyere biler som nissan micra. Jeg tror faktisk det er farligere å sitte i en nyere Nissan Micra under en frontkollisjon enn i en eldre større bil.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen så var jeg med og bråbremset fra 80 Km/t. Jeg fikk ett overrasket resultat. Bremselengden var ikke mer enn 25 meter. Og da lærte jeg en viktig ting, at om fler bare hadde bråbremset (i forbikjøringsulykker f. eks.) istedet for å prøve å smette inn, så burde det egentlig ikke være forbikjøringsulykker.
Problemet ligger i at man kommer i en situasjon man ikke har prøvd før og får panikk...da skal man gjerne prøve å få hjernen til å spontanreagere uten at den gjør feil. Men uten innlærte "refleks"-holdepunkter,er hjernen rimelig dum. Den tar første og beste instinktive "flukt"-valg,nemlig å stemple bremsepedalen i kjelleren og svinge kraftig unna. Kombinasjonen av det blir en massiv sladd (som man jo heller ikke har blitt trent skikkelig under opplæringen til å redde inn),og da er ulykken et faktum...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen så var jeg med og bråbremset fra 80 Km/t. Jeg fikk ett overrasket resultat. Bremselengden var ikke mer enn 25 meter. Og da lærte jeg en viktig ting, at om fler bare hadde bråbremset (i forbikjøringsulykker f. eks.) istedet for å prøve å smette inn, så burde det egentlig ikke være forbikjøringsulykker.

 

Det var en som nevnte at ungdom velger å kjøre eldre biler enn nyere biler som nissan micra. Jeg tror faktisk det er farligere å fronte med en Nissan Micra enn en eldre større bil.

 

 

ja biler bremser egentlig ganske bra så lenge det er på tørr asfalt, er det vått eller snø blir det for mye lengre.

og er også stor forskjell på nye å gammle biler når det kommer til bremselengde, en gammel bil bruker fort dobbelt så langt tid som en ny og moderne bil.

 

Nissan micra og andre konebiler er IKKE sikre er jeg veldig ening i, så en kræsj med en slik og en toyota hiace ca 90 modell eller noe, micraen var total vrak og han som kjørte ble alvorlig skadet, toyotaen så man nesten ikke var skadet en gang, og hiace er ikke akkurat en sikker bil heller, tenk å kræsje med en stor ny bil da?

 

 

bilde av ulykken:

bilde?Avis=DT&Dato=20070219&Kategori=NYHET&Lopenr=70219005&Ref=H3&MaxW=768&title=1&NoBorder

 

 

ser ikke ut som det er store skader på toyotaen, hadde micraen had 20 km/t fortere hadde sjaføren vært dø, mens personen i hiacen kunne nok uansett gått ut av bilen uten for mye skader.

 

konebiler er lekebiler:P

 

skal man ha skikkelig lekebil har man jo biler i plast også som kewet og think, blir jo dødsulykke hvis man treffer en fortaus kant i 30 km/t med en slik haha..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at man kommer i en situasjon man ikke har prøvd før og får panikk...da skal man gjerne prøve å få hjernen til å spontanreagere uten at den gjør feil. Men uten innlærte "refleks"-holdepunkter,er hjernen rimelig dum. Den tar første og beste instinktive "flukt"-valg,nemlig å stemple bremsepedalen i kjelleren og svinge kraftig unna. Kombinasjonen av det blir en massiv sladd (som man jo heller ikke har blitt trent skikkelig under opplæringen til å redde inn),og da er ulykken et faktum...

 

Det er sant. Glattkjøringen burde kanskje være litt mer omfattende.

 

Det var jaggu forskjell på Micraen og Hiacen! Det er et utrolig bra eksempel på det jeg mener. Vi har ikke råd til å kjøpe oss sikre biler. Det hjelper ikke at de er nyere når de er mindre. Da er det mindre stål som redder oss. Jeg vil kanskje tro at de aller nyeste småbilene tåler litt mer, men det har vi jo ikke råd til.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Euro Ncap testene ikke er så lærerike da de alltid tester bilene etter samme klasse. Ikke klassene mot hverandre. Man kan si at det er urettferdig å sammenligne en Polo og en MB GL feks men så er jo virkligheten slik og.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kubikk:wonder:

 

Hvis det er en kubikkgrense for bilen kan man vel ikke bytte motor heller? tongue.gif

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår