Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det e utroli mange her som sitter å kommer me idèer som aldri har vært ute for en ulykke.

 

Er det noe du lærer av, er det dine EGNE(!!) Feil. Mange mener at det hadde vært mindre ulykker hvis de og de reglene hadde blitt innført....

 

For å komme med noen mot argumenter for dette med hk, osv som alle vil ha restriksjoner på, så var eg forbanna uheldig og smalt BMW'en eg hadde kjøpt etter 3(!!) timer!

Bilen er knust og den bilen kommer ikje på veien igjen... Men når eg smalt var det fordi eg hadde for stor fart i en sving, trodde svingen var redusert annerledes, men den var mye krappere enn eg trodde, eg bremset når eg såg dette, og det gikk som det måtte gå, bilen gikk rett ut, og vi havnet i skogen.

 

Eg hadde då hatt bilen i nøyaktig 3 timer, og eg hadde med meg 2 venniner og 1 kamerat. Heldig vis var eneste skaden som skjedde med personer ett bristet ribben og en litt vond nakke og 4 skrekkslagne ungdommer.

 

Alle dømte meg før de faktisk hørte hva som skjedde og mente at eg MÅTTE ha grisekjørt, noe som ikje var tilfellet. Eg hadde for stor fart MEN siste gang eg såg på speedometeret viste det 60, og eg bremset endå ett godt stykke før vi sklei ut av veien.

 

Svingen eg sklei ut i har skiltet farlig sving, ene veien men ikje den veien eg kom... (Hvorfor dette?)

 

Etter denne smellen har eg fått en trøkk, jada eg kjører fort sikkert like mye som andre, og har mine stunder hvor eg leker meg i en rundkjøring osv, MEN etter denne smellen har eg blitt _MYE_ mer forsiktig!

 

Hver gang eg treffer på en sving eg er usikker på, bremser eg godt ned, samme gjelder med å se gjennom svingen... Eg sitter på med kamerater som har hatt lappen i 2 år lenger enn meg, og er redd, fordi de ikje ser lenger enn det de faktisk ser med øynene, de tenker ikje fremover...

 

Ene kameraten min har hatt lappen i ca 2 år, aldri smelt, aldri vært borti osv... Men eg e sikker på at han kommer til å smelle noe så ...... en eller annen gang... For han ser ikje på trafikkbildet sånn som feks eg gjør, fordi om eg har hatt lappen i 4 måneder...

 

Men det eg ville frem til er at eg GJERNE skulle gjort den feilen eg gjorde på en bane og ikje på en vei! Men banetilbudet i Norge er alt for dårli, og det er for lite kjøring på de forskjellige banene!

 

Hvorfor går ikje NAF, forsikringselskap osv kjøring på baner så folk får prøvd hvor lett det faktisk er å gjøre en feil!

 

Greit eg hadde bilen i 3 timer, og hadde aldri nådd en Bane på de 3 timene, MEN hadde eg hatt mer bane erfaring (som gir veldig viktig erfaring) og faktisk kjørt litt å prøvd, hadde eg forhåpentlig vist (liker eg å tro) ikje smelt.

 

Men for ro meg tilbake til dette med HK, osv så hvis eg hadde kjørt min far sin bil (grand voyager td) så hadde eg og kanskje mine venner ikje vært på denne planeten lenger, fordi eg kjenner bilen til min far og ville mest sannsynli hatt mye større fart, og den har 115 diesel hester, mens BMW'en hadde 190...

 

Men alt i alt hvorfor hadde eg kjørt for fort?

 

Jo for ingen erfaring erfaring me hva eg sku gjøre når eg havnet i den situasjonen som eg gjorde...

Og eg tror eg hadde handlet bedre hvis eg hadde hatt flere timer med kjøring på bane (ikje bare glattkjøring) før oppkjøring...

 

For det som er tingen er at det du har lest, det vet du, det du har gjort, det kan du ;)

Og korfor ikje flere obligatoriske timer på bane for å få lappen?

 

Og heller hatt en skikkeli pakke pris så faktisk folk har råd til lappen så fort som mulig, så de får erfaring så fort som mulig....

 

Mvh en som har lært på den dyre (beste?) måten.

Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg en Mazda 929 hardtop som førstebil. 1800kubikk, men forholdsvis lett bil som var god å kjøre rally langs skogsveiene med. Siden hadde jeg en Volvo 245 med B21 som var helt grei å sladde på vinterføre med. Så fikk jeg tak i en 244 turbo intercooler som jeg kjørte på 1.2bar trykk og fikk litt mer trening med skikkelige krefter og større hastigheter. Deretter kjøpte jeg meg en BMW 528i E28 kaross som jeg brukte aktivt i vel 8år. Dette er vel den beste bilen å kjøre og mest driftsikre bilen jeg har eid! Det var ikke så vanlig med 5serie BMW som ungdomsbil på den tiden, og min hadde senkesett, øyelokk, spoilere, K/N filter, eff anl og MIM felger med brei kant som var skikkelig in på den tiden. Og når jeg fikk den lakka kanarigul med sota vinduer såg den rimelig sinna ut der de fleste forbandt denne biltypen med litt overklasse familiebil som var beregnet til ferieturer langs Autobahn.. Men faktum er at den har perfekt vektfordeling, kjøreegenskaper og effekt/dreiemoment til å være en sladdebil til de grader;)

Å sladde på vinterføre i opp mot 200km/t var en lek, og når bilen slapp midt i en sving pga glatt føre så hadde det aldri noe å si. Man tok den bare inn igjen, hvis man da ikke heller girte kjappt ned og la den ut skikkelig på tverra bare for å få litt kick ut av det. For sånn var kjørestilen da jeg var ungdom også..

Jeg prøver ikke å si at det er sånn man SKAL kjøre bil. Men i mangel på noe bane å trene eller leke på så ble veiene brukt. Og jeg mener bestemt at dette har gitt meg lærdom om bilkontroll og innøvde reflekser som jeg ikke ville vært foruten i trafikken. Da spesiellt på vinterføre, eller på høstføre for den del.. Da våt mørk asfalt plutselig begynner å få sånn magisk glitter i seg som de fleste som har kjørt litt bil vet hva betyr.. Å kunne lese de forskjellige snøtypene på veien utifra farge, og konsistens. Å kunne beregne nøyaktig hvor stor fart man kan holde i en sving før det slipper kun utifra dette.. Om hvor langt bilen vil skli på det bestemte føret utifra hastighet, type underlag og hvordan man angriper svingen. For det er jo også noe man lærer, å ta svinger med dårlig grep på en meget rolig nesten iskald måte. Kjører man helt på grensen må man ha silkemyke bevegelser på ratt og pedaler.

Dette er ikke noe man lærer på noen kjøreskole. Og det må trenes på vinter etter vinter gjerne i årevis før det sitter som en skikkelig innøvd refleks.

Jeg trente også på 360(snurre bilen helt rundt) på snøføre. Da pleide jeg å legge inn 3. gir i ca 90, for da var det perfekt moment i forhold til hastighet på BMW'n. La ut en liten sladd til ene siden og tok den kjappt rundt på kontraen. Bånn gass, rattet etter mens fronten var på tur rundt og rettet opp og ga litt gass igjen når bilen var helt rundt bare for å unngå ny kontra. Og da lå jeg fortsatt i 90 og fortsatte videre som om ingenting var skjedd.. Dette drev jeg stortsett og trente på øde strekninger. Var vel etpar tilfeller der sjåføren i bilen foran glante litt mer i speilet enn han så på veien men..

Uansett, dette var trening som gjorde at man gikk enda mer i ett med bilen, og man fikk full føling med hvordan opptre hvis bilen går rundt.

Nå var jo dette bakhjulstrekk, og manuell med rundt 200hk. Med for eksempel framhjulstrekk eller automat må man kjøre hver enkelt bil deretter. Poenget er at det er viktig å kjenne bilen 100% samt kunne lese underlaget man kjører på. Og dette finnes det ikke noe skole for.

Noe jeg mener det burde vært.

Pr i dag kjører jeg Grand Voyager familiebrakke og har en meget roligere kjørestil til vanlig. Har fått amcarinteresse som hobby, og der skal det helst gå fortest mulig bare rett fram. Men det hender jeg tar noen små tester for å sjekke refleksene mine, og jo de er der fortsatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg en Mazda 929 hardtop som førstebil. 1800kubikk, men forholdsvis lett bil som var god å kjøre rally langs skogsveiene med. Siden hadde jeg en Volvo 245 med B21 som var helt grei å sladde på vinterføre med. Så fikk jeg tak i en 244 turbo intercooler som jeg kjørte på 1.2bar trykk og fikk litt mer trening med skikkelige krefter og større hastigheter. Deretter kjøpte jeg meg en BMW 528i E28 kaross som jeg brukte aktivt i vel 8år. Dette er vel den beste bilen å kjøre og mest driftsikre bilen jeg har eid! Det var ikke så vanlig med 5serie BMW som ungdomsbil på den tiden, og min hadde senkesett, øyelokk, spoilere, K/N filter, eff anl og MIM felger med brei kant som var skikkelig in på den tiden. Og når jeg fikk den lakka kanarigul med sota vinduer såg den rimelig sinna ut der de fleste forbandt denne biltypen med litt overklasse familiebil som var beregnet til ferieturer langs Autobahn.. Men faktum er at den har perfekt vektfordeling, kjøreegenskaper og effekt/dreiemoment til å være en sladdebil til de grader;)

Å sladde på vinterføre i opp mot 200km/t var en lek, og når bilen slapp midt i en sving pga glatt føre så hadde det aldri noe å si. Man tok den bare inn igjen, hvis man da ikke heller girte kjappt ned og la den ut skikkelig på tverra bare for å få litt kick ut av det. For sånn var kjørestilen da jeg var ungdom også..

Jeg prøver ikke å si at det er sånn man SKAL kjøre bil. Men i mangel på noe bane å trene eller leke på så ble veiene brukt. Og jeg mener bestemt at dette har gitt meg lærdom om bilkontroll og innøvde reflekser som jeg ikke ville vært foruten i trafikken. Da spesiellt på vinterføre, eller på høstføre for den del.. Da våt mørk asfalt plutselig begynner å få sånn magisk glitter i seg som de fleste som har kjørt litt bil vet hva betyr.. Å kunne lese de forskjellige snøtypene på veien utifra farge, og konsistens. Å kunne beregne nøyaktig hvor stor fart man kan holde i en sving før det slipper kun utifra dette.. Om hvor langt bilen vil skli på det bestemte føret utifra hastighet, type underlag og hvordan man angriper svingen. For det er jo også noe man lærer, å ta svinger med dårlig grep på en meget rolig nesten iskald måte. Kjører man helt på grensen må man ha silkemyke bevegelser på ratt og pedaler.

Dette er ikke noe man lærer på noen kjøreskole. Og det må trenes på vinter etter vinter gjerne i årevis før det sitter som en skikkelig innøvd refleks.

Jeg trente også på 360(snurre bilen helt rundt) på snøføre. Da pleide jeg å legge inn 3. gir i ca 90, for da var det perfekt moment i forhold til hastighet på BMW'n. La ut en liten sladd til ene siden og tok den kjappt rundt på kontraen. Bånn gass, rattet etter mens fronten var på tur rundt og rettet opp og ga litt gass igjen når bilen var helt rundt bare for å unngå ny kontra. Og da lå jeg fortsatt i 90 og fortsatte videre som om ingenting var skjedd.. Dette drev jeg stortsett og trente på øde strekninger. Var vel etpar tilfeller der sjåføren i bilen foran glante litt mer i speilet enn han så på veien men..

Uansett, dette var trening som gjorde at man gikk enda mer i ett med bilen, og man fikk full føling med hvordan opptre hvis bilen går rundt.

Nå var jo dette bakhjulstrekk, og manuell med rundt 200hk. Med for eksempel framhjulstrekk eller automat må man kjøre hver enkelt bil deretter. Poenget er at det er viktig å kjenne bilen 100% samt kunne lese underlaget man kjører på. Og dette finnes det ikke noe skole for.

Noe jeg mener det burde vært.

Pr i dag kjører jeg Grand Voyager familiebrakke og har en meget roligere kjørestil til vanlig. Har fått amcarinteresse som hobby, og der skal det helst gå fortest mulig bare rett fram. Men det hender jeg tar noen små tester for å sjekke refleksene mine, og jo de er der fortsatt;)

Hørtes kjent ut noe av det der gitt.. Og må også si at man selvfølgelig ikke skal kjøre slik i trafikken, men... Har hatt utallige turer i grisgrendte strøk på vinterstid med div Ascona, Manta, Kadett Taunus, og tom Ascona FWD.

Si hva man vil, men man lærer å kjøre bil av det

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva man vil, men man lærer å kjøre bil av det

 

Helt klart.

Husker vi hadde et vann som vi fikk disponere av en bonde når isen var trygg. Det var vel etpar hundre meter på tvers og en liten kilometer langt.

Perfekt for de som ville lære bilen sin å kjenne uten å risikere å skade den.

Men dette ble jo selvsagt så populært at det kom politiet for øre, og en dag dukket de plutselig opp og tok de uheldige som kjørte der.. Motorisert ferdsel i utmark het det, og 10tusen i bot på hver mener jeg å huske.

Så om bonden egentlig eide vannet som lå helt inntil gården hans er jeg litt usikker på, men uansett.. Vi som bare ville trene på å kjøre bil ble sett på som vandaler av myndighetene og heksejaget.

Trøster meg med at jeg i det minste har kjørt ræva av en god del purk opp gjennom tida, så de burde heller ha blitt med og trent litt bilkjøring selv isteden for å bare ødelegge når vi for en gangs skyld IKKE herjet langs veien.. ,p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er en ung jente som kjører forsiktig i trafikken. Var i en stor bilulykke for et par dager siden hvor min bil ble total vraket. Den skyldige var da en gammel mann som ikke reagerte i det hele tatt på den tida han hadde på seg, han valgte derfor å ha gassen inne til han traff meg, istedenfor å forsøke å bremse eller noe som helst.

 

Jeg mener at det trenger ikke bare være ungdom som kjører dårlig, det finnes nesten flere eldre som kjører dårlig i trafikken også. Den gang de tok lappen var det helt anerledes enn idag, og det er mye de kanskje ikke har fått med seg.

 

Reaksjons evnen til en ung person er vanligvis større, enn det en mye eldre person har. Erfaringer har jo noe å si, men så lenge det er noe gærent med reaksjons evnen til folk har ikke erfaring like mye å si. De fleste ville gjort noe for å unngå en ulykke, men fungerer ikke reaksjons evnen slik den skal, ender man så og si med å bare sitte der å stirre med benet på gassen til man treffer det forran seg. Selvfølgelig er det ikke kun dette som har noe å si, men jeg mener at dette er endel av det å kunne kjøre trygt; evnen til å kunne reagere, og det hurtig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ALDRI si " Jeg kommer aldri til å kollidere!"

men om man ikke skal ha mer hk en iq blir det feil også.

en venn av meg har noe vel overflødig iq. vi målte 150 eller no.

jeg fikk ca 72 men jeg gadd ikke ta resten av testen siden jeg ikke skjønte en dritt. men jeg kjører mye bedre enn han.

vi har begge trafikalt grunnkurs og "Av-og-til-foreldre-som-dytter" selv aldri vært involvert i kollisjon mens jeg kjæører. men det kommer.

iq og hk har ABSOLUTT INGEN SAMMENHENGELSE!

så bare dropp det.

håper de ikke setter opp aldersgrensa i det hele tatt.

ikke ned heller egentlig. fks. 16 åringer på europa tur med bil.

hadde aldri funka bra.

la det være slik det ær!:chicken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har forskjellige meninger og opplevelser, men det er noe som er utvilsomt sikkert. Statestikk lyver ikke når man utfører det på rett måte. Canada ga forbud mot kjøring på natt for undgom i helger og vips så var nesten ulykkefrekvensen redusert med 50%. Det er fakta og udiskutabelt. Så får folk velge hva som skader mest. At noen ungdommer må ta buss eller om man skal alle kjøre og ulykker øker til det dobble..Uansett så blir ikke alle fornøyd, De som ikke får kjører eller de som mistet sine i en ulykke som kunne vært unngått

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av gammel bil, alkohol og dårlig sjåfør? Hadde vel ikke kræsjet om denne personen ikke hadde drukket? Ikke for å strø salt i såret altså, men prøver å poengtere noe her.

 

Det er dobbelt så høy risiko for å kræsje når du er mellom 16-22 sier reklamen, og dette er jo ikke så rart å tenke seg til.

 

Er du fersk med lappen sier det seg selv at du ikke kjenner bilen , føret eller veiene godt. Uansett om man har kjørt hver dag i ett år eller ikke, så vet man ikke nok om hvordan bilen oppfører seg i kinkige situasjoner.

 

Jeg tror løsningen er at det må være mye vanskeligere å stå på lappen, jeg mener det er for lett idag. Det virker på meg som at folk mer ser på glattkjøring som noe gøy enn lærerikt, og da har hele poenget med glattkjøring slått feil.

 

Turboed1:

 

Problemet med dette er at dette egentlig kun vil fungere ordentlig på vinteren, hvertfall ordentlig. På sommerføre tror ikke jeg at det vil være noe annet enn glattkjøring.

 

 

du kan godt kjenne bilen selv om du nettopp har fått lappen, både i høy og lav hastighet. Jeg er bare 16 år og har ikke fått lappen ennu men kan si at jeg hvet hvordan bilen min oppfører seg hvis jeg får sleng f.eks. Det er på grunn av at jeg har nå kjørt bilcross på bane.

Volkswagen - Das Auto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZyXEL Dette med å kjenne bilen er eg enig i.... MEN en ting som du ikje lærer på en bane med en bilcross bil som ska knuses, er hvordan faktisk trafikk bildet og ting fungerer!!

 

Hjelper ikje at du kjenner bilen og kan kontrolere den i sladd, hvis du sladder i en rundkjøring eller sving, og bilene i mot reagerer... det går gjerne fint med deg, MEN personen som kvapp når du plutselig kom i gjerne feil felt i sladd, kvepper så kan det gå gale...

 

Samme som dette med å kutte svinger osv, mange mener at de kjenner bilen så godt og er dyktig å kjøre pga de kan kutte svinger og ligge bilen helt ut i veg kanten og vite kor bilen er.. ka faen hjelper dette hvis du får ett vogntog i mot deg, som trenger gjerne store deler av ditt felt også?

 

Mange glemmer at det ferdes andre trafikkanter på vegene i norge også..

 

Har begynt som lærling som yrkessjåfør, og hadde min første kjøretime på torsdag, men har sotte på med vogntog mange ganger før, men tror det er skremmende få som tenker at det faktisk kan kommme noe stort i mot de, og mange tenker gjerne sånn: " Lastebilen er "bare" 2.55m brei (eventuelt 2.60m hvis den e termo)

og det er plass til det, men er dette i en sving så må faktisk traileren langt ut i svingen for å klare svingen uten å kjøre i grøften med innerhjulene, eller overhenget på semien kommer ut når du svinger kommer ut.. Det skremmer meg hvor få som tenker på dette...

 

kjører daglig til skolen på en vei som er smal og trang, her ferdes mye tung transport så vell som biler.. Denne veien har ett utroli svingete parti, her er det veldigmange personer som sitter kaffen de nettopp kjøpte på hydro i halsen!

 

For det er så smalt at når vogntogene kommer rund høyresvinger så må du som sagt gå ut i svingen, og her kvepper folk som kommer i mot, for ingen tenker på dette, og eventuelt stopper og venter, eller faktisk ligger seg ut på skulderen så det er plass til begge...

 

Så vil faktisk påstå at det er like viktig å kunne lese trafikkbilde og se hva som kommer, som å kunne gire, clutche osv bra.. For så lenge du kan clutche bilen ut, så er du nesten aldri ett hinder i trafikken (og om det ikje er behagelig så kommer det seg etterhvert)

Men å lese trafikken er noe som folk som sitter på, gjerne ikje ser, men folkene som ferdes i trefikken rundt deg ser, og treffer du på en idiot som deg selv som ikje kan forutse at du plutselig kan skifte felt eller svinge av uten å bruke feks blinklys, så får begge seg en trykk, og gjerne en dag så går det desverre gale..

 

Mener at alle som ska kjøre opp til både moped, mc, bil osv skulle hatt en dag på bane med lastebil så de kunne laget til "hendelser" som kan oppstå i trafikken sånn at folk faktisk kan forstå at det er ikje alt som trenger like liten plass som en pug 106...

 

Mvh Daniel

Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Selv en gammel MB240 diesel får en opp i 150km/t og bråstoppen blir like hard med den.

 

Nei, her tar du feil. En 240 diesel fra mercedes sin side har ei turtallsperre som begrenser den til 149 km/t!Edit: Men 123'en er like hard og solid i karosseriet som en Volvo XC90 så i forhold til Mazda Toyota og andre pappbiler(blandt annet passat fra den tiden, har sett bilder av en Mercedes og en Passat som hadde truffet hverandre i 70Km/t :S) så fortjener de faktisk den tittelen de har fått som "Panzerwagen"

Ikke at det hjelper stort da men, jeg er perfeksjonist=P

Synes forøvrig resten av innlegget ditt var sånn passe vettugt i forhold til en del annet som har blitt nevnt i denne tråden!

 

ON: Jeg mener så bestemt at å sette opp aldern for når man får kjøre opp ikke endrer noenting. Det skaper bare problemer på andre plan!

Jeg er nylig fylt 17 og har kjørt siden ett par uker etter jeg fylte 16, har på den tiden kjørt mye! Og siden den karn her nevner 240 diesel, vell fadern har en slik en, han som har kjørt 240 diesel i 22 år klarer helt fint å kjøre forbi, i de fleste tilfeller. Men han mener også at det er en trafikkfare at bilen går så dårlig når det er snakk om forbikjøring. Han kjører også regelmessig fra Narvik til Tromsø, da kjører han over flere høydedrag, og han sier at det sikkert skaper flere farlige situajsoner av bilførere som lar seg irritere av at han ikke klarer holde farstgrensa i stignigene.

Når man skal kjøre i litt over 3 timer gidder man liksom ikke høre på gammel diesel som ligger å banker turtallssperra i 105 km/t i hver eneste stigning!

Jeg har øvelseskjørt en del i den bilen, jeg mener at jeg overhodet ikke har noen mulighet til å foreta en forbikjøring der han gjør det. Så de som sier det aldri har noe med bilen å gjøre, vell det kan ha det indirekte, for en person som overvurderer sin evne til å passere en annen bil, overvurderer motorkraften sin i ett slikt tilfelle som i 240 dieseln. Den bare går ikke bedre, 72 hester klarer ikke dytte 1800 kilo bil og menneske fortere!

Det skal da sies at flere enn meg regner han som en ekstremt dyktig sjåfør, og han har opplevd mye i bil. Tiltross for dette, og min mors bekymring bruker han tid og penger for at jeg skal få kjøre en Omega 3000 med 177 gamp når jeg fyller 18. Han har selv lekt med den bilen i en alder av over 50 år og har fullstendig tiltro til at det vil være positivt om jeg får kjøre en slik en i stedenfor en Mazda 323 med 1.3 sugemotor!

Å når man snakker om det med erfaring, søstra mi på 26 sier at jeg kjører mye mer trafikksikkert enn henne, hun har kjørt siden hun var 20. Synes det er et eksempel på at langt mer erfarne sjåfører har et for avslappet forhold til kjøringen. Det skal da også nevnes at jeg ofte kjører over fartsgrensa når jeg øvelseskjører. Det betyr at jeg faktisk vet hva jeg er i stand til å takle. Jeg opplevde å få sleng på Merca i 90 på vinterføre fordi jeg traff en isklump med bakhjulet. Hva forteller det meg, at jeg trenger og ha konstant årvåkenhet for etthvert hinder og faktor i veibanen. Jeg har også mistet konsentrasjon så kraftig at jeg var godt på tur av veien før jeg våknet og fikk tatt meg inn igjen. Da lærte jeg at jeg ikke skal kjøre når jeg er trøtt,sliten eller lignende.

De som har en nogenlunde lik tankegang som meg ser nå hvor jeg vil, det trengs at foreldre øvelseskjører mer med tenåringene sine, det bekreftet en sensor fra NAF for meg, han sa klart og tydelig at det var ekstremt stor forskjell på oppkjøringene mellom de som bare hadde tatt kravet for timer på sjåførskole og de som hadde tilbragt mange timer bak rattet i tilegg sammen med foreldrene. Det trengs at hvert enkelt indivit som setter seg i bilen og kjører opp og ned stripa fra 4 til 4 igjen vurderer om de faktisk føler seg våkne og oppmerksomme nok til å kjøre venna som kommer fra fest hjem på den svingete glatte nord-norske veien.

Tiltross for at jeg har innsett disse tingene som jeg ser på som svært viktige, så kommer jeg til å kjøre litt fortere en fartsgrensa strengt talt tilater, men jeg er ihvertfall bedre skodd for å takle de utfordringer jeg kan komme til å møte.

Jeg kommer til å herje på vintern, men ikke i en slik grad at det kan være fare for annet enn matriell skade. Jeg kommer sikkert til å kjøre opp og ned hovedgata i timesvis, men faen når jeg blir trøtt og sliten skal jeg hjem å såve!

Jeg skylder også på sossegeneresjon jeg er en del av! Barn som aldri får prøve å brenne seg, kutte seg eller slå seg, lærer ikke at de selv må ta ansvar for sin egen trygghet! Mamma og Pappa sitter ikke alltid i baksetet og sier "Nå må du bremse gutten min" Du går ikke fra å være ansvarsløst barn til ansvarlig og vettig tenåring og voksen uten at noen faktisk gir deg en porsjon avsvar av gangen! Å da snakker jeg ikke ansvar for å rydde sitt eget rom!

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Kjører du alene,langt unna folk: kjør som et helvete,gjør hva faen du vil. Men når du er med folk,eller i nærheten av noen andre som kan skades, TA HENSYN!

 

Kræsjer du alene i bilen er det bare deg det går utover. Men kræsjer du i andre eller med andre i bilen går det utover uskyldige folk. Syntes folk skal tenke over det. Det er jo selvfølgelig ikke greit å herje selvom du er alene. Men istede for å gjøre det med folk, gjør det da.

 

Selv fikk jeg en stor klump i halsen da jeg så filmen på glattkjøringa. Der hadde de en bil som kræsjet i et tre i: 30,40,60,80 og 90 km/t.

 

Skadene øker så sinnsykt mye per.km/t

 

Den filmen gjorde ihvertfall inntrykk på meg. I 30km/t overlever med kansje et kutt her eller der. I 60 kommer treet nesten helt inn til førern. I 90, da er treet i baksete. Det er vilt!

En gang Volvo,alltid Volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår