Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så du mener en kompressor som drives av reim fra motoren bruker mer effekt enn den gir?

 

Tror det er noen her som bør sette seg litt inn i begrepet om virkningsgrad og effekttap før de begynner å diskutere det temaet der. For det der sier seg selv hvis man har litt innsikt i det med virkningsgrad og effekttap

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er ganske festelig er det at ingen har tenkt på det at denne elektriske turboens "lufttrykk" varierer med turtallet. Noe som da bare (i beste fall) vil gi effekt økning ved lave turtall. For om vifta har et fast turtall så vil effektøkningen vil synke jo høyere turtallet på bensinmotoren blir og vil bli mindre bli helt til den når det punktet at den heller minker effekten, fordi den ikke klarer å mate etter nok luft. (utsagnet er basert på tråd starters forklaring på hvordan han har montert vifta, med 2 ledninger til en bryter inne i bilen, det er ikke nevnt noe om no variable motstander eller spenninger)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff... Nå må jeg lete gjennom papirhaugen min, og håpe jeg finner bremsepapirene... Vi testet nemlig 5 forskjellige slike "elektriske turboer" vinteren 2005, deriblant den som trådstarter viser... Vi FIKK disse gratis for å teste dem, fordi vi vurderte å ta de inn for salg (aner ikke hva sjefen tenkte på)

Ingen av de 10!! forskjellige bilene vi testet på fikk noen effekt økning, alle tapte effekt oppover i registeret... Men på 2 av bilene (en kia rio 1,3 og en micra 1,0) så fikk vi en økning på rundt 2hk ved ca 2000rpm... har dette med nøyaktige tall et sted, så hold litt på pengene, så skal jeg se om jeg finner dem igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff... Nå må jeg lete gjennom papirhaugen min, og håpe jeg finner bremsepapirene... Vi testet nemlig 5 forskjellige slike "elektriske turboer" vinteren 2005, deriblant den som trådstarter viser... Vi FIKK disse gratis for å teste dem, fordi vi vurderte å ta de inn for salg (aner ikke hva sjefen tenkte på)

Ingen av de 10!! forskjellige bilene vi testet på fikk noen effekt økning, alle tapte effekt oppover i registeret... Men på 2 av bilene (en kia rio 1,3 og en micra 1,0) så fikk vi en økning på rundt 2hk ved ca 2000rpm... har dette med nøyaktige tall et sted, så hold litt på pengene, så skal jeg se om jeg finner dem igjen ;)

 

 

Hadde vært morsomt å se tallene på det, for jeg vil tro at en slik "elektrisk turbo" ikke vil gi no mer effekt, men heller flate ut effekt kurven, altså gi litt mer ved lave turtall og og kvele endel ved høye turtall.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke for første pengedonasjon! Da er kronerullingen igang. Dersom noen ikke har muligheten til å gjøre det via siden, så er kontonr. 3250 21 31566. Men husk å merke betalingen med informasjon om hvem det er. Dere som setter inn til konto, send meg en epost på : innesperra@hotmail.com, slik at jeg vet hvem som har bidratt med penger.

 

Skal innrømme at jeg er like spendt som mange av dere på hvordan dette ser ut på en måling. Jeg går jo selfølgelig på at det viser et utslag, meeen skal være den første til å bøye meg i støvet dersom dette ikke stemmer.

 

Og føler også dette kan sette streken for dette produktet.

EFFEKT eller INGEN EFFEKT. Dette finner vi jo snart ut.

 

Første runde på dyno vil bli gjort med enheten helt borte.

Alså, KUN med konisk filter. På andre runde vil ingenting annet bli gjort en at jeg setter på "turboen". Vil også kjøre en kjapp runde mellom disse rundene for å være sikker på at alle sensorer/elektronikk ikke påvirker resultatet den ene eller andre veien. Er sikkert ikke nødvendig, men gjøres alikevel for å oppnå en fullstendig "clean" måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Level_1, jeg tror følelsen av økt effekt muligens kommer av nytt luftfilter/rengjøring av luftmassemåleren.

 

En "frisk" Alfa-motor (rekke-4) skal ikke slutte å ved 5500-6000rpm som du nevner din gjorde. Den skal dra lett til turtallsperra på 7000rpm. At den begynner å miste effekt rundt 5500-6000 kan tyde på feil med luftmassemåleren.

 

Jeg har selv hatt symptomer på gåen luftmassemåler på en av mine Alfa'er og da hadde den problemer med å dra over 4500.

 

Nå som du har renset luftmassemåleren og byttet luftfilter, tipper jeg du vil få økt effekt ved høyt turtall hvis du fjerner denne "turboen" da luftstrømmen vil bli bedre.

 

Men jeg er spent på å høre resultatet av Dyno-målingen, kan jo være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forumets jævla dritt unger! har ikke stor trua på denne jeg heller, men hva med å vente på resultatet?

å cossiemk1 jeg tror du skruter å lyver litt nå ;) ville sikkert publisert dette til oss for lenge siden i såfall :)

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har forøvrig jeg også bidratt med 10% ;)

vil oppfordre de andre som skryter av at de vil være med å betale å faktisk gjøre dette ;)

også dere som er så negative at dere nesten virker sinte når dere snakker å kommer med milelange utregninger.

 

 

jævli morro at noen endelig monterte en slik som mange av oss har lest flere tråder om tidligere

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro at et slikt produkt, som koster såpass mye, ikke skal gi noen som helst effekt. For meg faller det på sin egen urimelighet. Jeg kan godta at slike "motstandschiper" som selges på ebay og diverse nettsteder, er bare tull og vas. Det blir som å kjøre en bil med konstant choke på. Den "lurer" bare elektronikken til å øke blandingen litt.

 

Men her er det tross alt snakk om å presse på mer luft, og vil tro at det finnes effekt en eller annen plass på registeret.

 

Men, har fått inn noen kroner nå, så kommer snart en dynomåling på dette. Så får vi jo sett en gang for alle..

 

Her igjen er linken til kronerullingen.

 

http://www.freewebs.com/alfaboost/kronerulling.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forumets jævla dritt unger! har ikke stor trua på denne jeg heller, men hva med å vente på resultatet?

å cossiemk1 jeg tror du skruter å lyver litt nå ;) ville sikkert publisert dette til oss for lenge siden i såfall :)

 

 

da burde du lese gjennom postene som har med dette å gjøre her inne, jeg tror jeg har svart i de aller fleste, og også sendt kopier av måle resultatene til de som har ønsket det...

Og hvorfor skal jeg skryte av noe slik, det produktet er jo bare tull, det sier seg jo selv..?? DETTE GIR INGEN EFFEKT, snarere tvert imot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro at et slikt produkt, som koster såpass mye, ikke skal gi noen som helst effekt.

 

...

 

 

smoke2.jpg

Slike ble solgt på ebay for ~50 dollar, og de har ingen hensikt...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår