Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

Lenge har jeg lett etter en side hvor noen har prøvd ut elektronisk turbo. Det finnes et par forskjellige typer som selges på ebay og biltuning sider. Men fannt ingen gode tråder hvor noen har prøvd dette og kan fortelle hvordan dette fungerer.

Derfor har jeg nå kjøpt og installert en fra Kamann Autosport.

Legger her en guide på hvordan jeg gikk frem, og resultat med denne.

 

Bilen min er en Alfa Romeo 156 1,6 T-Spark

 

Jeg kjøpte denne via Kamann`s ebaystore. Prisen jeg vannt den på var 1500,- inkl frakt. Postens toll kommer på rett over 500,-

Leveringstiden var rundt 3 uker, noe jeg syns var relativt lenge siden den sendes fra Tyskland.

Men i pakken får du selve turboen, 2stk koblinger/rør(gummi)og 3stk slangeklemmer. Det ligger også med koblingsskjema og TUV papir. (jepp, denne er tuv godkjennt) er faktisk den eneste som jeg fannt som er godkjennt.

 

turbo.jpg

 

Verktøy som kreves:

tools.jpg

 

Guiden som følger turboen sier at denne bør monteres et stykke fra luftmengdemåler, så jeg monterte denne etter filteret.

ferdig.jpg

 

Ledningene som går fra turboen er lange nok til å rekke inn i bilen. +ledningen har også egen sikring.

Måten jeg koblet denne, var å strekke minus fra turbo inn til en bryter. Denne ble koblet sammen med en NY ledning fra bryter til jord. +ledningen ble koblet rett på batteriet.

pluss.jpg

Finnes et eget koblingsskjema som gir deg mange alternativ på dette.

bryter.jpg

 

Så da var alt gjort. Er en veldig kjapp og greit jobb.

montert.jpg

 

Det er anbefalt at man rengjør luftsensoren. Finnes egne guider på dette. Er også et tips å rengjør/bytte luftfilter. Jeg byttet fra filteret som er avbildet med et helt nytt.

Bilen vil bruke noen kilometer på å stille seg inn på endringen i luftmassen.

 

 

Så, til resultatet av turboen!

Mange tviler veldig på et slikt produkt. Men tror selv mye av dette er fordi veldig få har prøvd det,eller kjenner til produktet. Jeg mener også at selfølgelig vil en aldrig komme i nærheten av en vanlig Turbo.

Men utgangspunktet i min bil er 120 hester. Den går relativt bra orginalt til å vere en 1,6 liter. Men man merker at du må få endel turtall før ting skjer. Etter tuboen ble montert merket jeg forbedring i at bilen drar helt jevnt på hele turtallsregisteret. Orginalt merker jeg at bilen plutselig kommer når nålen passerer 2500/3000, men nå drar den bare jevnt hele veien. Klarer også og dra bilen lenger på turtallet. Mitt røde felt begynner på 7000, men orginalt vil motoren slutte å dra på 5500/6000. Nå kan jeg faktisk dra den helt til siste slutt. Dette gjøres vel og merke ikke ofte. Men er en av mine fordeler siden motoren ikke er av det heftigste.

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med produktet.

Er vel verdt pengene. OG jeg tror at med innkjøp av chip til motor, vil effekten bli endel større.

Turboen er å få kjøpt i norge på http://www.streetdesign.no

 

Har etter denne tråden startet laget en kronerulling for dyno.

Dette fordi det råder veldig stor skepsis blandt brukerene om dette gir noen effekt.. eller kansje viktigere, om det slår negativt ut i forhold til luft/innsug.

 

Se link. http://www.freewebs.com/alfaboost/kronerulling.htm

 

 

 

Ellers er det bare å spørre ivei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Filteret er faktisk et godt stykke unna. Er den beste plassen å ha dette i forhold til mitt motorrom. Orginalt luftfilter var montert her, slik at det stikker ennå kobling fra front som leder kald luft til filteret. Turboen trekker svært lite strøm. Ble med en feiltagelse stående på over en hel natt, uten at dette tappet batteriet noe særlig. Mange av de andre som selges, trekker som du sier svært mye strøm, og lager belastning for dynamo. Denne kan kobles på hvilken som helst + kobling du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dess mindre strøm den trekker, dess mindre luft leverer den jo, og desto mindre effekt.

 

Mange tviler veldig på et slikt produkt. Men tror selv mye av dette er fordi veldig få har prøvd det,eller kjenner til produktet. Jeg mener også at selfølgelig vil en aldrig komme i nærheten av en vanlig Turbo.

Men utgangspunktet i min bil er 120 hester. Den går relativt bra orginalt til å vere en 1,6 liter. Men man merker at du må få endel turtall før ting skjer. Etter tuboen ble montert merket jeg forbedring i at bilen drar helt jevnt på hele turtallsregisteret. Orginalt merker jeg at bilen plutselig kommer når nålen passerer 2500/3000, men nå drar den bare jevnt hele veien. Klarer også og dra bilen lenger på turtallet. Mitt røde felt begynner på 7000, men orginalt vil motoren slutte å dra på 5500/6000. Nå kan jeg faktisk dra den helt til siste slutt. Dette gjøres vel og merke ikke ofte. Men er en av mine fordeler siden motoren ikke er av det heftigste.

 

Du sier at motoren originalt slutter å dra ved 5500/6000.

Dette var med original luftfilterboks ja?

Har du testet dette med KUN konisk filter, og uten den "turbo" greia?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! De ledningene har latterlig diameter. Hvor stor er sikringen?

 

Morsomt at noen gidder prøve dette. Håper du legger ut resultatet uansett hva det måtte være.

En helt ordinær motor kan gjerne ha innsugshastighet på over 200km/t ved 5.000rpm. Jeg ønsker denne lille vifta lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt en jobb for en av våre jornalister. Få igang ei kronerulling, og få denne bilen på dyno. Ett drag etter montering og ett drag etter at den er tatt av igjen.

 

Noen av moderatorene som har en konto som kan brukes da? Betaler gledelig 50,- kr for å se at denne myten blir knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger ingen videre testing.

 

Bare tenk på det lufttrykket og turtallet en turbo lager, kontra en el motor som får strøm igjennom ledninger tynnere enn de til klokka i instrumentet, el motoren klarer ikke å levere nok luft, det sier seg selv.

 

Skjønner at det blir feil å sammenligne vifta og en turbo da det ikke er en erstatning for turboen, men noe som skal gi et lite dytt i en N/A motor. Men jeg bruker dette for å sammenligne

 

Min personlige mening er at det er enklere å bli full på lettøl enn å få dette til å funke

 

Men for all del: Er du fornøyd så fortsett med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår