Jump to content

Astra j - elektronisk håndbrekk og bremsebytte

Rate this topic

murphy82

Recommended Posts

Gikk i gang med bremsebytte da det slo meg at jeg hadde tatt på håndbrekket. Ikke sjangs å få dytta inn stempel etter å ha tatt av håndbrekk. Prøvde forkskjellige komboer for å sette det i service mode slik at stempelet trekker seg tilbake.

Havna isteden med stempelet helt ut som dere kan se på bildet. Hva gjør jeg nå? 😅

IMG_20250529_125414.jpg

Kjenner ikke til hvordan det er på din bil da jeg stort sett kun har skrudd på VAG. Der kjøres håndbrems helt tilbake med VCDS eller EPB-verktøy, stempel kan da presses helt inn. På biler med wire skrus stempel inn med klokken samtidig som man presser inn stempelet.

Tolker det dithen at du har EPB, parkbrems må da kjøres helt tilbake og stempel kan da trykkes inn. Når stempelet er helt ute som hos de så vil jeg tippe du klarer å presse dette inn igjen etter at parkbrems er kjørt helt tilbake. Er i alle fall verdt et forsøk.

Det er også mulig å kjøre parkbremsmotor inn kun ved å sette spenning direkte på motoren, en løsning som fungerer dersom EPB-verkøy ikke er mulig å oppdrive.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

På 5/29/2025 den 12:59 PM, murphy82 skrev:

Gikk i gang med bremsebytte da det slo meg at jeg hadde tatt på håndbrekket. Ikke sjangs å få dytta inn stempel etter å ha tatt av håndbrekk. Prøvde forkskjellige komboer for å sette det i service mode slik at stempelet trekker seg tilbake.

Havna isteden med stempelet helt ut som dere kan se på bildet. Hva gjør jeg nå? 😅

Du må ha verktøy for å skru stempelet inn igjen. På de modellene som bare har 1 motor med wire ut til begge calipere så trenger man ikke å gjøre noe med elektronikken. Nok å skru tilbake stemplene også justerer det seg selv etterpå. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy/bremsestempelverktoy-15-deler-2000019405

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv.