Jump to content

Jeg har en Opel Astra og får feilmelding P0171, hva betyr det og hva kan jeg gjøre med det?

Rate this topic


Lars H.

Recommended Posts

Som sagt, får jeg opp feilsymbol på dasjbordet, og ved en OBD-2 adapter får jeg opp feilkoden P0171. Alt virker helt OK, men hva kan være feil? Bilen er en 2011 modell Opel Astra Sport Tourer 1,4 liter 140Hp turbo bensinmotor som er kjørt litt over 100000km.

Link to comment
Share on other sites

Feilkoden betyr at motor får for mager blanding (for mye luft kontra mengde bensin), trigget av lambdasonde. Kan skyldes falskluft, feil på LMM, eksoslekkasje, for lavt bensintrykk mm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Ja, en lambdasonde kan også feile så kan også være synderen. Diagnose med live data kan gi deg en pekepinn på hva som er galt, er mye billigere enn å feilsøke etter elimineringsmetoden;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Største sannsynligheten er at du har en lekkasje på innsugssiden på motoren. 

Finnes flere videoer på youtube som omhandler reparasjon av problemer relatert til disse feilkodene. 

Vet ikke hvor vanlig det har blitt i Norge, men røykmaskin som han bruker i videoen er genialt til feilsøking av mulig ødelagte slanger eller rør. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

En lekkasje er jo en mulighet, men jeg har nok ingen røykmaskin og det har heller ikke noen i min omgangskrets. Jeg røyker riktignok 30 sigaretter om dagen, men det hjelper nok ikke.

Ut fra data jeg la ut ovenfor om closed loop, ser det ut til at både lamda-sonden og MAF'n gir styring. Men om en av dem gir feil data, hvordan finne ut hvilken av dem det er?

Link to comment
Share on other sites

For å tolke verdiene fra lambdasonden så må du finne signalstrømmen inne på live data. 

Signalstrømmen varier fra 0,1-0,9 volt. 

jo høyere volt jo rikere blanding er det som måles. 

Som regel så gir problemer med MAF eller Lambdasonde feilkode relatert til selve komponenten. Feilkoden din er en generell feilkode som kan tolkes dithen at motoren får for mye luft. Derfor er det størst sannsynlighet at du har en lekkasje på innsugssiden på motoren som nevnt tidligere. Det kan være feil på evap ventil slik at den står åpen hele tiden og gir motoren for mye luft. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg litt å teste videre. Nå har jeg nullet ut feilmeldingen uten at feilsymbolet har kommet opp igjen etter en kort kjøretur. Jeg har tatt noen målinger nå og får ta noen nye om feilen kommer tilbake. Mulig feil ved evap ventilen (som jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om før) var noe å tenke på. Hvordan tester jeg den blåser inn i den og ser at den er tett den ene veien? Her noen måledata fra jeg har tatt nå etter nulling av feilsymbolet.

sensors_ok.thumb.jpg.e1e6219eaf5e17fb0cc660c9b352ef12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy