Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nix, den vifta drives av elektrisitet produsert av en generator påhengt motoren. Om den skulle klare å gi motoren en effektøkning større enn dedn effekten den bruker for å skubbe luft inn til motoren har vi en evighetsmaskin! Gir den en mindre effektøkning enn den effekten som trenges for å drive den, ja-da er det bare å ta den bort:-)

 

Driften av en turbo "koster ikke" motoren noe (nja, litt i økt ekesosmottrykk, men ubetydelig i denne samenhengen)og utnytter energi som ellers ville gå tapt ut eksosrøret.

 

Vifta i seg selv gir ikke noen økning alene, men den gir mer luft. Med mer luft kan man pøse på med mer bensin og man får flere hestekrefter. I prinsippet vil denne virke på samme måte som en reimdrevet kompressor. Problemet her er størrelsen på vifta og viftemotoren...

 

La oss si at en slik vifte har 50% effektivitet (omtrent det samme som en roots blower).

 

Jeg er ingen elektriker, men noen kan sikkert rette meg om jeg har dreti meg ut...

 

La oss si at den gir 20 hk, da bruker motoren 10 hk for å drive motoren i vifta og man sitter med 10 hk økning på svinghjulet.

 

Siden 10 HK = 7,5 KW, så vil vi ha 7500 watt belastning på det elekriske nettet. 7500 W på 12 V er 625 A! (7500 W / 12 V = 625 A)

 

Det vil da si at man må ha nærmere 100 kvadrat kabel enn 1 kvadrat...og en vanlig dynamo som produserer 60-70-80 A vil ha problemer med å levere strøm til dette monsteret...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalmonterte sprut som tilpasser seg kjøringa ja, det har f. eks ford hatt siden midten av 80-tallet, hva som tilpasser seg, og hvor mye er noe helt annet, men kjører du bilen hardt så tilpasser det seg til å yte mere effekt tidligere, mere toppeffekt er noe annet, men om bilen din aldri har hilst på rødfeltet vil den heller ikke gi maksimal effekt der, da den sannsynligvis er programmert på øko-kjøring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at den gir 20 hk, da bruker motoren 10 hk for å drive motoren i vifta og man sitter med 10 hk økning på svinghjulet.

 

Siden 10 HK = 7,5 KW, så vil vi ha 7500 watt belastning på det elekriske nettet. 7500 W på 12 V er 625 A! (7500 W / 12 V = 625 A)

 

Det vil da si at man må ha nærmere 100 kvadrat kabel enn 1 kvadrat...og en vanlig dynamo som produserer 60-70-80 A vil ha problemer med å levere strøm til dette monsteret...

 

Om noen kan dokumentere, fra uavhengig kilde, 20hk ut av den plastviften skal de få drikke gratis hver helg resten av 2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, den vifta drives av elektrisitet produsert av en generator påhengt motoren. Om den skulle klare å gi motoren en effektøkning større enn dedn effekten den bruker for å skubbe luft inn til motoren har vi en evighetsmaskin! Gir den en mindre effektøkning enn den effekten som trenges for å drive den, ja-da er det bare å ta den bort:-)

 

 

Nei, en turbo eller kompressor, mekanisk eller elektrisk, øker effektiviteten på motoren, ergo den gir tilbake mer enn det den drar. En evighetsmaskin er hvis motoren totalt bruker mindre energi enn den produserer, noe som selvfølgelig ikke går ann.

 

 

I teorien er det ikke noe i veien for å bruke en elektrisk drevet kompressor i stedet for en mekanisk en, eller en turbo. Bare denne er dimmensjonert for dette. Noe vifta det er snakk om her, langt i fra er.

 

La oss sammenligne en elektrisk kompressor, en forbedret utgave av vifta i første innlegg her, og en vanlig mekanisk kompressor, slik man kan finne på godt trimmede am-cars. La oss anta at begge kompressorene har samme effekt, 20hk. Den mekaniske kompresoren drives direkte av motoren via en reim fra reimhjulet, og tapper motoren for 20hk. Den elektriske kompressoren drives av batteriet, som vi for enkelhets skyld, antar å være tilstrekkelig kraftig. Vi antar en effektivitet på 90% i den elektriske motoren i kompressoren, som tilsier at kompressoren forbruker 22hk. En dynamo klarer også opp i mot 90% effektivitet, så vi må, grovt regnet, ta 25hk (25*0.9*0.9 = 20.2) fra motoren, for å få en like kraftig elektrisk kompressor som den mekaniske. En turbo er noe mer effektiv enn en mekanisk kompressor, og stjeler derfor noe mindre effekt.

 

Konklusjonen er at den elektriske kompressoren er mindre effektiv enn de andre løsningene. Fordelen med en elektrisk kompressor er at den kan bruke oppspart energi i batteriet, så man kan slå den på når den trengs mest, og ladde opp batteriet når maksimal effekt ikke trengs.

 

[Disclaimer: Alle tallene jeg har brukt her er ca tall jeg har diktet opp. Hvis noen har konkrete tall, vennligst rett meg]

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en mindre misforståelse på gang her tror jeg,siden folk drar frem "perpetuum mobile" i tråden...: Vifta overfører ikke 2 hk til lufta som motoren igjen omdanner til 2 hk i motoren,selv om det virker som noen her tror det. Den bruker to hk til å flytte luft,som gjør at mer drivstoff kan brennes,derav høyere effekt. Effekten "ligger ikke i lufta". Den er latent i drivstoffet. (Og mer drivstoff kan brennes hvis vifta flytter luft med nok mengde og trykk til å lage en tøddel overtrykk...om den gjør det,er spørsmålet.) Brenn mer drivstoff (på riktig blanding,seff) og få ut mer effekt enn vifta forbruker.

 

Praktisk eksempel: en viss 850 her på forumet gir nå 214 hk v/7700rpm som NA-motor. Heng på turboen,og lad 25 psi (1.7 bar). Turboen har da et "driftstap" på 108 hk ved 7700 rpm. Men motoren utvikler da ved 7700 rpm intet mindre enn 604 hk...

 

Edit: skjedde mye på kort tid her gitt.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg på evighetsmaskinen, jeg skrev før jeg hadde tenkt igjennom den der:-).

 

Elektriske hjelpeblåsere er ikke noe ukjent fenomen, er helt nødvendig på 2-taktsmotorer med liketryks turbolader for i det hele tatt få start. Men å bruke en elektrisk drevet sentrifugalvifte som "turbo" har jeg null tro på. Skulle det virke måtte den være dimensjonert slik at den leverte nok luft til motoren på full effekt, og styrt slik at den ikke leverte for mye luft ved lavere belastning (turtalls-styring, pitch-controll, styrt dumpeventil).

 

Forresten, hva er "elektronisk" med denne dingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg på evighetsmaskinen, jeg skrev før jeg hadde tenkt igjennom den der:-).

 

Elektriske hjelpeblåsere er ikke noe ukjent fenomen, er helt nødvendig på 2-taktsmotorer med liketryks turbolader for i det hele tatt få start. Men å bruke en elektrisk drevet sentrifugalvifte som "turbo" har jeg null tro på. Skulle det virke måtte den være dimensjonert slik at den leverte nok luft til motoren på full effekt, og styrt slik at den ikke leverte for mye luft ved lavere belastning (turtalls-styring, pitch-controll, styrt dumpeventil).

 

Forresten, hva er "elektronisk" med denne dingsen?

 

elektrisk er vel ordet :nono:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. mye synsing og meninger som kom.

 

Tror jeg må få forklart dette litt.

 

Jeg er fullstendig klar over at denne ALDRIG vil komme i nærheten av vanlig Turbo eller kompressor. Hadde jeg hatt muligheten til å montere en turbo i motoren min, så hadde jeg gjort det. Meen det er ikke alltid at dette går. Siden det ikke er så mye å få gjort med en 1,6 liter, så fannt jeg den elektroniske turboen som et greit alternativ. Både fordi ingen jeg kjenner til har prøvd dette,(så ville gjerne være prøvekanin:) og pga av at etter mye og NØYE undersøkelse, så skal denne typen jeg kjøpte ha vist resultat hos andre.

 

Jeg som veldig mange andre hadde stor skepsis til dette produktet. Har drevet med bil så lenge jeg kan huske, og alle mine kompisser har samme intr. Men, har lenge hatt lyst til å bekrefte/avkrefte dette med eletrisk turbo. Og da var det kun en måte, kjøpe og installere.

 

Denne tråden er alså kun til informasjon om montering og MIN egen vurdering av dette. Er klar over placebo effekten den kan gi, meen kan gi hvem som helst en kjøretur og bevise at denne gir endel ektra guff!

 

I forhold til dyno måling har jeg også tenkt på dette. Men har ikke penger til dette akkurat nå. Koster en 1000lapp for 2runder på dyno. Tenkte da å ta en runde HELT orginal, og en med turboen.

Så, kansje jeg oppdaterer tråden med dynoresultat om ikke så aaalt for lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår