Gå til innhold

Hvorfor det koster endel kroner å lakke "bare noen småting"

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

Ta med at etter lakkering skal det fyres opp til 60 grader i en time. Da spiller det ingen rolle hva utetempen er om man da ikke bor i Bagdad. Her står det 2 røreverk fulle med lakk. Koster flesk. Lys strøm og alt det uststyret som må til. Skifte filtere i boksen ustanselig og det er dyrt. Rep av utstyr og annet . Og for de som har lyst. Søk litt på nettet og se hva en lakkboks koster. Man kan da ikke jobbe for 10kr timen heller.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 193
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ta med at etter lakkering skal det fyres opp til 60 grader i en time. Da spiller det ingen rolle hva utetempen er om man da ikke bor i Bagdad. Her står det 2 røreverk fulle med lakk. Koster flesk. Lys strøm og alt det uststyret som må til. Skifte filtere i boksen ustanselig og det er dyrt. Rep av utstyr og annet . Og for de som har lyst. Søk litt på nettet og se hva en lakkboks koster. Man kan da ikke jobbe for 10kr timen heller.
Se på en frisør... hvor lite utstyr de har til sitt fag (prismessig). Så tenker man over det at en normal klipp tar grovt sett 15-20 min, og de tar fort 350 kroner for det. Det er 1050-1400 spenn ink. MVA i timen det...nesten uten utstyrsrelaterte utgifter. Tror ikke folk regner på hva helt vanlige ting man gjør uten å tenke over det koster i dag.. spesielt ikke hvis de klarer å klage på at noen med 100-200-300K eller mer i verktøy har rundt 1000 i timen ink. moms..

 

Det er billigere enn frisøren din (pleier jeg å si ;) )..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Eg vil tippe det tar maks 3timer og ta dei bulkene som er på bilen ellers er det bare nedpussing før lakk.Synst 40000 var sinnsjukt dyrt.Trur lakkverkstedet bare sa ein høg pris for at dei ikkje hadde lyst å ta den jobben.Har iallefall hørt det i ettertid så service er ein fin ting.

 

OM du tror det er bare 3 tier , og ONLY-ONLY...

Da vet du jo tydeligvis hva det er snakk om...

 

kan jo gjøre det selv da....:jackinbox:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det ble skrevet en del om fyring her i tråden.. Selvfølgelig fullt forståelig at det krever noen kroner for å holde varmen..

Men er det fremdeles slik med de nye vannbaserte miljølakkene ?

Jeg mener å ha hørt de si: "Den nye lakken tørker helt greit i +10.. Men den krever mye luftsirkulasjon"..

 

Neste spørsmål: Jeg skal muligens lakkere en 1973 Mercedes. 4 dørs sedan. Håper og tror jeg skal pusse den ned selv. Er ingen bulker på bilen da den ble rettet pusset og lakkert for ca 10 år siden..

Jeg sveiser selv rust, og tenkte også å lakkere motorrom, understell, dører, innside av panser og dører, samt døråpninger og bagasjerom selv.

Bilen skal lakkeres original MB 050 Polizeiweiss/Polarweiss..

 

Jeg gjorde en tilsvarende jobb i 1994, bare at den gangen ble bilen lakkert sort+ klarlakk.. (Prisen den gangen var 7.000,- inkludert 1 time pussing av en forskjerm jeg ikke klarte å få helt rett..) Bilen ble altså/også lakker "svart" den gangen..

 

-Hvis man går ut i fra samme forutsetninger;

Altså maks en times finpuss + maskering + lakkering med hvit farge + toppstrøk med klarlakk + tørketid.. Hvor mye kan dette koste idag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skrevet en del om fyring her i tråden.. Selvfølgelig fullt forståelig at det krever noen kroner for å holde varmen..

Men er det fremdeles slik med de nye vannbaserte miljølakkene ?

Jeg mener å ha hørt de si: "Den nye lakken tørker helt greit i +10.. Men den krever mye luftsirkulasjon"..

 

Ny og ny, vannfortynnbar base lakk har jo vært på markedet nå i en 12-15 år.

Ja den tørker fortere ved mye luft sirkulasjon ja, men en skal jo fortsatt holde jevn temp, å da går jo boksen, og ute tempen har jo mye å si for sprøyte tempen i boksen, er det kaldt ute, så bruker jo boksen mere olje siden den fyrer hele tiden, i forhold til om der er varmt ute, så kansje brenneren bare starter av og til for å holde jevn temp, og det blir jo høyere driftsutgifter om boksen f.eks står på sprøyt i en time, enn om jobben kunne vært gjort på 45 minutter, og en skal jo fortsatt kjøre tørking på lakken, og da skal jo tempen ganske bra opp, men tørkeprosessen er jo den mest økonomiske av dei da, siden en da kjører resirk på systemet, med bare ca 10% med friskluft, i motsettning til sprøyting, der en kjører 100% friskluft.

Og en lakkboks med høy luftsirkulasjon er jo dyrere å holde på sprøyting enn en med lav luftsirkulasjon.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med to lokale GODE lakkverksteder i løpet av uken..

Begge er kjent for å være dyktige !!

Det ene verkstedet var ærlige og sa at de hadde nok ikke tid til private jobber. De hadde så mange forsikringssaker på vent, at de i det minste måtte hatt en dato fra meg, for når jeg kunne levere bilen, for at de kunne gi meg noen pris og slikt..

De var fyllt opp helt ut til mai allerede nå.. Og innen mai, så ville de nok ha nok å holde på med til over fellesferien trodde han..

Det andre firmaet var mer åpne.. Han på det første verkstedet anbefalte de til meg.

Hvis jeg hadde karrosseriet ferdig pusset, og at det kun var snakk om maskering, vask og utvendig lakk+ klarlakk.. Så tippet han en pris på 8-10k.. På en bil av normal størrelse...

 

Det synes jeg var overraskende billig !

 

Dette også siden jeg allerede hadde benyttet meg av de før.. (i 1994)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 7.000,- i 1994.. For samme type bil, men da brukte de ca 1time på å pusse litt på en forskjerm for meg.. Så sammenlignet slik var det jo ikke dyrt..

Dette er da proffverksteder som har holdt på i flere tiår.. Ikke nybegynnere, eller hjemmelakkerere..

Betalte ca 12k for å pusse ned og lakkere en Fiesta XR2 i 2001.. Hadde lakkert innvendig selv.

 

Mulig det ikke er billigst, men jeg skal sjekke videre også..

Men ettersom resten av bilen blir forseggjort, så vil jeg ikke spare et par tusenlapper på lakkjobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei lurer på hvor mye de koster for å lakke front fangeren min og bakfangeren min på en audi a6 2000mod fangerene er jo av plast:S

 

at de er av plast gjør ingenting;) bruke plast primer bare..

 

kommer fort på 6 tusen ++++

 

best å snakke med div lakkere å høre om noen vil ta jobben svart ;)

og priser varierer fra verksted til verksted

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg syns det var dyrt da det tross alt er grunnarbeidet som tar tid og avgjør hvor bra resultatet blir.

 

 

OM du bor på østlandet er 7-8000 en billig lakkering av en bil som er klar til lakk, vask,maskering, lakking...Med lakk selvfølgelig...

 

Finnes noen utenlandske som fortsatt er skambillige, og gjør drittjobb, men da får en ikke noe bra resultat heller...:ass:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 7.000,- i 1994.. For samme type bil, men da brukte de ca 1time på å pusse litt på en forskjerm for meg.. Så sammenlignet slik var det jo ikke dyrt..

Dette er da proffverksteder som har holdt på i flere tiår.. Ikke nybegynnere, eller hjemmelakkerere..

Betalte ca 12k for å pusse ned og lakkere en Fiesta XR2 i 2001.. Hadde lakkert innvendig selv.

 

Mulig det ikke er billigst, men jeg skal sjekke videre også..

Men ettersom resten av bilen blir forseggjort, så vil jeg ikke spare et par tusenlapper på lakkjobben..

 

2001 er snart 10 år siden...:ass:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår