Gå til innhold

Hvorfor det koster endel kroner å lakke "bare noen småting"

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

Er anger2 på å lese om alle som sutrer over at det er så dyrt!

 

Det som er greia er at det å lakke koster PENGER!

 

For dere som er blitt så voksne at dere har flyttet ut, å må betale regningene deres selv, så vet jo endel av dere at STRØMMEN er dyr, å er lovet dyrere utover vinteren...Regningene er ca 3 ganger så store nå som for bare ett år siden...

 

Å fyringsolje til Lakkboxen, ja den er steget fra 3-4 kroner til snart 7 kroner literen, å nå utover så går det 1000 liter i uka for å holde boxen varm....

 

Derfor gutter, når dere komme masende om bare å lakke en liten spoiler, 2 speil, øyelokk å kanskje en leppe, ja da må som regel dette lakkes for seg i en omgang i boxen....akkurat som en hel side eller hel bil....

 

Når vi guttene takster på lakk i bedriftene så har alle utregninger noe som heter START TID!

Det er noe som er felles for alle lakkverksteder 1,47 timer , For deler som er tidsatt til over 0,40 Perioder, X Timeprisen: ca 1000 +MVA her nede i grenlands område...

 

Så når dere kommer med en passe stor spoiler, på over 40 "perioder" (o,40 timer) ja da må dere betale:

40 P = 0,40 Timer for delen....

147 P = 1,47 Timer i Starttid....

+ MVA = 25%...

 

Timepriser....705 Kr for arbeid per time.

Timepriser....305 Kr For materiell per time.

 

= 1010 KR per time.

 

Så da blir det.....

 

0,40 + 1,47 = 1,87 X 1010 Kr = 1888,70 X 25% MVA =2360,87 KR

 

For å lakke en spoiler.....:oohh

 

Ja, så gale kan det bli....

 

Så når noen kommer på Auton å skal BARE lakke å fikse på en dørbunn, som er over 40 P, ja da koster det jo ca 2400 i lakk, pluss den tiden man MÅ HA for å rette, fikse papirer og det som jobben krever, derfor koster en bulka dørbunn fort 3000-4000 å fikse...

 

Men har en da en skade på bilen, så er det lurt å ta med så mange deler som mulig, for lakkverkstedene tar starttid bare 1 gang per oppdrag....

 

Dette med ferdigpusset hellakkering å pris, har jo ligget på ca 5-6 000 her nede i mange år, men når en slik jobb tar 2-3 timer i boksen, så vil vel alle kunne regne seg til at det blir mye dyrere å holde Lakkboxen i gang, så framover så tipper jeg at det fort kan koste 7-8 000 å få gjort samme jobben...å skal en lakke en runde inni dører,luke og motorrom, ja da kan dere legge på nesten det samme!

 

Flere spørsmål om priser??

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 193
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meget bra forklaring. Når det i det hele tatt gjelder ting som angår bil idag, så er det forferdelig mange som tror alt er bortimot gratis.

Slik er det bare ikke...

Jeg har flere tilfeller hvor folk klager over høye priser på ting som de kan få fra USA,sendt som gaver og smuglet inn. Det er helt greit det, men de kan da ikke regne med at folk som ikke driver med slikt juks kan konkurrere med prisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra forklaring. Når det i det hele tatt gjelder ting som angår bil idag, så er det forferdelig mange som tror alt er bortimot gratis.

Slik er det bare ikke...

Jeg har flere tilfeller hvor folk klager over høye priser på ting som de kan få fra USA,sendt som gaver og smuglet inn. Det er helt greit det, men de kan da ikke regne med at folk som ikke driver med slikt juks kan konkurrere med prisene...

Gave er ikke smugling, men et lite smuthull. Og gave grensa er 1000,-

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel helst ikke akkurat varene under 1000 kroner jeg tenkte på...

Jeg skjønte det, måtte bare dra'n litt.

 

 

Men det som også kan gjøres om man kjenner noen der borte eller høre med der man kjøper tingene. Er om de kan sette ned prisen på verdien og sende den som gave. Eneste om noe går galt, så får man bare igjen pengene for den verdien som er satt.

 

Men ja, Norske bedrifter han ikke sjangs til å ha samme priser som f.eks i USA. Takk alle avgiftene vi har i dette verdens rikeste og beste land (som dem sier ihvertfall).

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det si at det er dyrere å lakke en bil på vinteren enn på sommeren?? med tanke på luft temp ?? bare en tanke:)

 

Selvfølgelig...

 

Er det 25 grader ute, ja da trenger ikke fyren å bruke noe olje for å ha konstante, noen å 20 grader i boxen, men er det -20 ute å en vil ha 23 grader i boxen, så vil jo en trenge å varme opp lufta 43 grader!:violin:

 

Å da koster det KRONER!

 

Men en pris som lakkverkstedet har er jo beregnet utifra hele årets forbruk!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tror det er viktig å holde denne tråden varm, så dere ikke glemmer at det er DYRT å lakke!

 

bare noen smådeler...:D

 

Siste er nå at det er blitrt en trend å ta 10.000 for det vi kan kalle..."bare sprøyting"

 

Som inneholder, vask, meskering, lakking og tørking....av en bil som skal være ferdig slipt til lakk!

 

Ting begynner å koste...

 

Nye farger er kommet i mikse anleggene rundt forbi...

Vannfortynnbat super pearl/kammelon effekt som miksefarge....

2000 kr for literen....

 

Skrekk og gru!:shake

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår