FE3T Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Som den uvitende Amcar hateren jeg er har jeg toss allt forstått en ting. skal du ha 500 hk må du regne med å bruke en god del penger på bensin. dette gjelder uansett om de 500hk blir produsert av en stor US V8 eller en overladet 4 eller 6 cyl japse eller Euro motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Som den uvitende Amcar hateren jeg er har jeg toss allt forstått en ting. skal du ha 500 hk må du regne med å bruke en god del penger på bensin. dette gjelder uansett om de 500hk blir produsert av en stor US V8 eller en overladet 4 eller 6 cyl japse eller Euro motor. Forholdet mellom effekt og bensinforbruk er ikke progresivt på en stor V8. Jeg gikk selv ned 0,3l på mila med å bytte fra 400cid (6,6L) på 380hk, til 455 (7,5L) på noe over 500hk. Kunne fint ligge i 130km/t å bruke 1,2 på mila, med tendeneser til rykkninger i høyrefoten. Vesterås (Sverige)-Halden brukte jeg 700kr i bensin, med fult oppaket bil og leken høyrefot, det er noe over 50 mil. Det som derimot vill gi høyt bensinforbruk på en gammel vriåtter er sprek bakakselutveksling. Ville nok ikke klart noe mindre enn 2-2,5 liter på mila med en 4.11 aksel. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Intereressant. kanskje jeg burde tenke nærmere på ei 1 gen Probe GT kasse alikevel: (3,85 isteden for den orginale 4.11 utvekslinga + at den er sterkere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Intereressant. kanskje jeg burde tenke nærmere på ei 1 gen Probe GT kasse alikevel:(3,85 isteden for den orginale 4.11 utvekslinga + at den er sterkere) Måtte tenke et øyeblikk der, før jeg kom på at Ford Probe har Mazda driverk, hehe Spiller det foresten noe rolle så lenge du har 5 gir som overgir. Er vell ca 30% overgir, så da er du alerede nede på 2 tallet i 5 gir. Har overgir kasse Til Transamen, den gir 30% lavere utveksling i alle gir. Så får seks i stede for 3 gir. Men når 3 gir er 2.41, så vill jeg fort komme ned på 1,7 utveksling, da vill jeg nok komme under tomgangsturtall i 100km/t :P Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Måtte tenke et øyeblikk der, før jeg kom på at Ford Probe har Mazda driverk, hehe Spiller det foresten noe rolle så lenge du har 5 gir som overgir. Er vell ca 30% overgir, så da er du alerede nede på 2 tallet i 5 gir. Har overgir kasse Til Transamen, den gir 30% lavere utveksling i alle gir. Så får seks i stede for 3 gir. Men når 3 gir er 2.41, så vill jeg fort komme ned på 1,7 utveksling, da vill jeg nok komme under tomgangsturtall i 100km/t :P T56 manuell 6 trinns kasse har overdrive på både 5 og 6 gearet. 6. gearet er helt nede i 0,5 på noen utgaver. 5. gearet er på 0,74 og 0,8 avhengig av utgave. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Ble denne tråden gjort om fra "rekke vs v-motor; fordeler ulemper" til "hvorfor us-v8 er så dårlige og hvorfor er de ikke det?" uten at topicen ble forandra? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Er det ikke sånn alle slike tråder ender da? :cool: Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Hihi, synes å huske det fra tidligere ja violin Dette ligger jo også litt i navnet på tråden, kunne jo kalt den noe mer generelt? "Motorteknikk, forskjellige layouter", "fordeler og ulemper med forskjellige motorkonfigurasjoner" eller no sånt, blir ikke så fort OT da føler jeg... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 hvordan er effektuttaket i vriåtter med overliggende kam i forhold til gamle søpplete støtstang tekknikken?? vil tro at med overliggende kam så skulle det hvert en del kvassere med mindre beveglige deler etc Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 hvordan er effektuttaket i vriåtter med overliggende kam i forhold til gamle søpplete støtstang tekknikken?? vil tro at med overliggende kam så skulle det hvert en del kvassere med mindre beveglige deler etc Er ingen reel effekt forskjell, ettersom det ikke er ventilene som setter begrensingen i effekt. Potensiel effekt stopper stortsett på hva som er mulig å få grep på på gaten. Hva angår støtstangsteknikk, så har den den store fordelen at du slipper unna med 3 kammer mindre, mye mindre sjangse for at ting år i stykker og langt billigere å reparere. Kjøpe 3x kammer når man skal trimme kan jeg forestille meg blir jævli dyr moro. Register reim som plutselig ryker, så har man 32 ventiler som har gått til h... Da er det trosalt bedre med dobbel kjede som aldri ryker :) At det blir mindre bevegelige deler med 3 ekstra kammer skal jeg like å se... Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 En ting: Hvis amerikanere ikke bruker så mye bensin som folk skal ha det til og de er veldig pålitelige' date=' solide og billige, hvorfor er det da så få amerikanere igjen enn for 30 år sida?? Hvis japser er bare "driten" i forhold?[/quote'] Ingen tvil om at amerikansk bilindustri sliter kraftig for tiden, men før i tiden var amerikanske biler skikkelige biler. Hvor mange 30, 40 og 50 år gamle japsebiler ser du på veien i forhold til like gamle amerikanere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Så du mener at interiøret i en ny amcar er penere og bedre enn feks i en 59 Cadillac Eldorado?, skulle nesten tro du ikke hadde sett interiøret på gamle amcars :confused: Det peneste dashbordet i en serieprodusert bil må være i -59 Impala Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Ingen tvil om at amerikansk bilindustri sliter kraftig for tiden, men før i tiden var amerikanske biler skikkelige biler. Hvor mange 30, 40 og 50 år gamle japsebiler ser du på veien i forhold til like gamle amerikanere? Du glemmer en viktig ting, den Japanske bil industrien er ung globalt sett. Og de første japsebilene ble ikke importert før på slutten av 60 åra. bilene fra 60 åra til runt midten av 80 åra ble stort sett bygget etter filosofien "billig å kjøpe, Billig å eie" kun få av disse modellene vekket tilstrekkelig entusiasme til at de ble tatt vare på (eventuellt restaurert) mens det fremdeles var noe å redde. Mange endte også i hendene på ungdommer i løpet av 80 tallet og kjørt (eller skrudd) i filler. derfor er de eldste bilene i dag sjelden å se i daglig bruk, mens derimot modellene fra siste halvdel av 80 tallet er et forholdsvis vanlig syn, til tross for høy km stand, da de ble solgt i større antall, var bedre bygd, og fikk bedre rustbeskyttelse. US biler derimot har nesten helt siden krigen vært noe for spesiellt interesserte, og har derfor for det meste blitt bedre tatt vare på av entusiastiske eiere. Med andre ord, eierne er nok i de fleste fall bedre, ikke nødvendigvis bilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DOCTOR Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 V-motorer er for å spare plass, en rekkesekser er en naturlig balansert motor i motsettning til V-6. Bare se i lastebiler, anleggsmaskiner og traktor der plass ikke er noe problem blir rekkemotor brukt. http://en.wikipedia.org/wiki/I6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DOCTOR Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Når du mener fordeler og ulemper tolker jeg det også som at du ikke bare mener hk/nm. V motorer har ofte en generelt roligere gange enn rekke motorer. Dette er pga av en bevegelse opphever den andre etter som jeg har funnet ut. Idag leverers det rekkemotorer med balanse aksler nettopp for å få den rolige gangen. En rekkermotor har roligere gange, spesielt Rekkeseksere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.