Gå til innhold

Rekke vs. V-motor; Fordeler ulemper?

Ranger emnet


Apoc_

Anbefalte innlegg

Personlg tror jeg at amerikanerenes frykt for å bruke tighte toleraser er en av grunnene til at feks Chevy`s 350 motor ikke har noe ry på seg for lang livs lengde.

 

De operer jo med toleranser i nye motorer som ligger over grensa for hva feks japsene og Europeerne anser for å være modent for kassering.

 

Folk har jo til og med opplevd å få tilsendt nye råder fra Chevrolet som har vært krokete allerede rett fra esken.

 

Blueprinting feks er jo ikke stort annet enn å sørge for at alle deler har akseptable toleranser.

Kanskje derfor du skjelden ser utrykket brukt i forbindelse med motorer produsert på andre kontinenter, da det ikke er nødvendig hvis produsenten tar seg tid til å gjøre litt mer enn å bare "slenge skiten sammen"

 

Ps angående linken i siste post.

WOW hele 73hk per liter til KUN 167kr per hk

Det tilsvarer jo en 2,0L med 146hk til 25000kr

 

Jeg tror at amerikanernes "frykt" (snarere behov) for å bruke tighte toleranser og høye kompresjoner heller kommer av at de som T/A 455 sier, ikke har behov for å å tyne motorene så mye som små japanske (eller europeiske, men som regel er denne diskusjonen om amv8 vs riskokere). Dette med blueprinting stemmer som du sier, men jeg tror grunnen er som jeg nevnte over; det holder med å slenge skiten sammen og så går det fremdeles bra nok...;)

 

Eksemplet i linken jeg la ut var vel for å vise at det eksperimenteres med nye materialer i støtstangsåttere også, i spesifikasjonene står det titanråder av presset titanpulver, rollerkam såvidt jeg husker, 11:1 komp, tørrsump, smidd veiv, titanventiler, alt dette er standard.

Kommentaren alle "importtunere" kommer med til store v8ere er som regel "hvor mange hk per liter?" spiller det noen rolle for deg? for meg er det viktigere at det er 505hk istedenfor 146hk... (som du mener "tilsvarer" en toliter med 146hk, men i realiteten har 350hk å kjøre fra deg med..) Får du forresten kjøpt fabrikksny (NY) toliter med 150hk for 25000kr? (er bare et spørsmål:))

 

Dersom det er hester per krone som gjelder er vel dette noe av det billigste det er mulig å få tak i:

http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?lang=-1&catalogId=10002&storeId=10001&categoryId=76656

 

5800dollar, 440hk (minst) - ca 40000kr, si 45000 med forgasser og tenningsmodulen du trenger - 102kr pr hk. Også der bare 73hk/liter.. så får du prøve å kjøre fra meg med en toliter med 146,67hk til 14960kr ;

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror at amerikanernes "frykt" (snarere behov) for å bruke tighte toleranser og høye kompresjoner heller kommer av at de som T/A 455 sier, ikke har behov for å å tyne motorene så mye som små japanske (eller europeiske, men som regel er denne diskusjonen om amv8 vs riskokere). Dette med blueprinting stemmer som du sier, men jeg tror grunnen er som jeg nevnte over; det holder med å slenge skiten sammen og så går det fremdeles bra nok...;)

 

Eksemplet i linken jeg la ut var vel for å vise at det eksperimenteres med nye materialer i støtstangsåttere også, i spesifikasjonene står det titanråder av presset titanpulver, rollerkam såvidt jeg husker, 11:1 komp, tørrsump, smidd veiv, titanventiler, alt dette er standard.

Kommentaren alle "importtunere" kommer med til store v8ere er som regel "hvor mange hk per liter?" spiller det noen rolle for deg? for meg er det viktigere at det er 505hk istedenfor 146hk... (som du mener "tilsvarer" en toliter med 146hk, men i realiteten har 350hk å kjøre fra deg med..) Får du forresten kjøpt fabrikksny (NY) toliter med 150hk for 25000kr? (er bare et spørsmål:))

 

Dersom det er hester per krone som gjelder er vel dette noe av det billigste det er mulig å få tak i:

http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?lang=-1&catalogId=10002&storeId=10001&categoryId=76656

 

5800dollar, 440hk (minst) - ca 40000kr, si 45000 med forgasser og tenningsmodulen du trenger - 102kr pr hk. Også der bare 73hk/liter.. så får du prøve å kjøre fra meg med en toliter med 146,67hk til 14960kr ;

 

 

Hahaha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg setter Japanerene milevidt over Amerianerne når det gjelder bil er nettopp den holdningen du nevner over. "bare å slenge det sammen, det går alikevel" Hadde japsene tatt til seg den holdningen ville bilindusstrien deres opphørt å eksistere ganske snart

 

Når de skal gjøre det ordentlig, slik som i jegs linkene blir det hamrende dyrt (også og bruke)tydlighvis må man også bruke eksotiske matrialerfor å få det til å holde selv med relaivt moderate effekt utak..

 

Ps med 2 literen til15000 kommer jeg kanskje ikke fortere frem , men jeg kommer adskjillig lengre (omtrent 3 ganger så langt mellom hver bensin fylling og 10 ganger så langt før noe ryker) ;)

 

om man får kjøpt en fabrikksny 2 liter til 25000 (eller 15000 fordensaks skyld) i Norge tviler jeg på

Men i USA der disse vinklene dine også befinner seg, er det ikke sikkert det er så usannsynlig

dessuten kan vel ikke den 505hk motoren kalles noen "fabrikks ny motor" da den ikke akkurat kommer fra noen bilfabrikk i den tilstanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg setter Japanerene milevidt over Amerianerne når det gjelder bil er nettopp den holdningen du nevner over. "bare å slenge det sammen, det går alikevel" Hadde japsene tatt til seg den holdningen ville bilindusstrien deres opphørt å eksistere ganske snart

 

Når de skal gjøre det ordentlig, slik som i jegs linkene blir det hamrende dyrt (også og bruke)tydlighvis må man også bruke eksotiske matrialerfor å få det til å holde selv med relaivt moderate effekt utak..

 

Ps med 2 literen til15000 kommer jeg kanskje ikke fortere frem , men jeg kommer adskjillig lengre (omtrent 3 ganger så langt mellom hver bensin fylling og 10 ganger så langt før noe ryker) ;)

 

om man får kjøpt en fabrikksny 2 liter til 25000 (eller 15000 fordensaks skyld) i Norge tviler jeg på

Men i USA der disse vinklene dine også befinner seg, er det ikke sikkert det er så usannsynlig

dessuten kan vel ikke den 505hk motoren kalles noen "fabrikks ny motor" da den ikke akkurat kommer fra noen bilfabrikk i den tilstanden

 

Hvem tror du lager GM sine motorer? Hvis du kjøper en GM 502 på 500hk, så kommer den da virkelig fra GM... (For ordens skyld, GM er firmaet som lager Chevrolet, Pontiac, Caddilac, forøvrig verdens største bilprodusent)

 

Å hvis det skulle være noen tvil, så er den motoren nevnt over her (427), motoren som GM leverer i Chevrolet Corvette. Så selfølgelig er den lagd på en bilfabrikk.

 

Ville man gått for en noe enklere motor kan man helt fint få en 300hks nybygd 350 fra GM for 15000kr med 300hk. Da blir det 50kr pr hk..(er bare å sjekke de andre motorene på JEGS)

 

 

Forøvrig vill jeg gjerne like å se en 30 år gammel Japse som går like stødig å fint som min 30 år gammle amcar. Jeg Kjører min bil hver dag året rundt. Eneste jeg har byttet de siste 30 000kmene er bremsekloser. Bilen blir mishandlet på det groveste (motor og driverk), men går fremdeles like fint.

 

Tok opp Hjullageret på en av mine andre amcars for fire år siden. Det hadde ikke vært rørt siden 1975, så fremdeles helt nytt ut, stappet inn mer fett og skrudde sammen igjen :)

 

Hva angår dagens nye amcars, så er det liten tvil om at kvaliteten er mye dårligere enn den var for 30-40 år siden. Følelsen av kvalitet er byttet ut med hardplast. Tror det er få (om noen) i amcar miljøet som drømmer om å kjøpe seg en 2006 modell Chevrolet malibu med 2,2 liters ECOTEC r4.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvaliteten har blitt dårligere vil jeg ikke si meg enig i. Er jo ikke vansklig å se bedre interiørkvalitet i en ny amerikaner iforhold til en 70-tals Camaro feks.

 

Gjør noe så enkelt som å slå forsiktig i dæsjbordet på en Tahoe, Suburban eller Pick-up, det første du oppdager er at det faktisk er hardplast, synes de ser ut som en billig kopi av Japansk og Tysk innteriør.

 

Når det gjelder camaro/firebird så virker det som at GM hele tiden har vært lammet av at de har Corvetten, Bakakslingen var på siste bil av samme type som på modellen som kom i 1967, dvs stiv. Eneste forskjellen er vel at de nye har skivebremser (kom vell i 1978), å at akslingene tåler betraktelig mindre en de gammle 12 bolt akslene. Etter at Chevrolet mer eller mindre tok over produskjonen av Camaro/firebird, så virker det som at det viktigste har vært å holde dem dårligere enn Corvetten. Men de kunne kanskje i det minste klart å holde dem bedre enn Mustangen :/

 

Forøvrig var det vell grunner til Camaro Firebird produksjonen ble lakt ned. Transamen ble alene solgt i 200 000 ekseplaer pr år på slutten av 70 tallet, når produksjoen ble nedlagt var den bare en brøkdel.

 

Eneste amerikanske bilen som har fått internasjonal skryt de siste årene er Pontiac GTOen. Men det er vell sannsyneligvis fordi kvalitet og finish kommer fra den australske Holden Monarc som bilen er mer eller mindre en blåkopi av.

 

GTO produksjonen blir nå nedlagt, var vell fordyrt å lag kvalitet :shake

 

i 1960 hadde amerikansk bilundstri 48% av verdens bilproduskjon, i dag er den nede i 10%, så moe har dem gjort feil.

Når John Deloran var GM sjef (slutten av 60 tallet) måtte han sloss for å holde GM sin markedsandel under 50% pga konkuranselovgivning, nå er det såvidt den er over 20%. De fire mest selgte merkene var 1 Chevrolet, 2 Ford, 3 Pontiac, 4 Oldsmobile.

 

De japanske bilfirmanene måtte sette opp fabrikker i USA for å slippe importavgifter, så det meste av japanske biler som er i statene er faktisk bygd der. Så er i hvertfall ikke late arbeidere som har skylden..

 

Å hevde at dagens amerikanske biler er så veldig bra er vell bare noe man gjør utenfor USA, for det er jo rimelig åpenbart at amerikanerne selv synes Japanske personebiler er mye bedre.

 

Amerikansk bilundstri lever i stor grad på SUV og Pick-up markedet i dag, tar du de bort fra statistikken så blir det fort dyster lesing.

 

pontiac Hadde sin produskjonstopp i 1965! med 850 000 biler, mens resten av bilindustrien har vokst, har amerikansk falt kraftig, og særlig de siste årene.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FE3T: Ja, LS7en vi snakker om med 505hk er plukket rett ut fra den nye corvetten, de har ikke tatt med slanger og tanken til tørrsumpen, fordi den er ukurant utformet og sitter vel inni forskjermen på corvetten originalt.

Denne motoren kan du reise til nærmeste gm forhandler og bestille, f.eks. hos Bergheim auto...

 

Ps med 2 literen til15000 kommer jeg kanskje ikke fortere frem , men jeg kommer adskjillig lengre (omtrent 3 ganger så langt mellom hver bensin fylling og 10 ganger så langt før noe ryker

 

Hmm... da bruker din motor LITE drivstoff, også må jo være en gammal volvomotor du har da, hvis, la oss si du kan kjøre 250000 uten å skifte noe på en go gammal 350 (selv om du kan kjøre mye lengre dersom du gidder å gjøre litt mer enn å peile olje) så kan du altså kjøre 2,5mill km uten å skru noe....

 

Hva sier du forresten til 260hk for 48kr per hest, dvs 260hk for 12500kr:http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10001&catalogId=10002&catalogIdentifier=Jegs_Direct&categoryId=22627&parentCategoryId=10763

 

 

Men, som T\A 455 sier, gamle amerikanere er bedre enn nye "amerikanere"...:D

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe så enkelt som å slå forsiktig i dæsjbordet på en Tahoe, Suburban eller Pick-up, det første du oppdager er at det faktisk er hardplast, synes de ser ut som en billig kopi av Japansk og Tysk innteriør.

 

Når det gjelder camaro/firebird så virker det som at GM hele tiden har vært lammet av at de har Corvetten, Bakakslingen var på siste bil av samme type som på modellen som kom i 1967, dvs stiv. Eneste forskjellen er vel at de nye har skivebremser (kom vell i 1978), å at akslingene tåler betraktelig mindre en de gammle 12 bolt akslene. Etter at Chevrolet mer eller mindre tok over produskjonen av Camaro/firebird, så virker det som at det viktigste har vært å holde dem dårligere enn Corvetten. Men de kunne kanskje i det minste klart å holde dem bedre enn Mustangen :/

 

Forøvrig var det vell grunner til Camaro Firebird produksjonen ble lakt ned. Transamen ble alene solgt i 200 000 ekseplaer pr år på slutten av 70 tallet, når produksjoen ble nedlagt var den bare en brøkdel.

 

Eneste amerikanske bilen som har fått internasjonal skryt de siste årene er Pontiac GTOen. Men det er vell sannsyneligvis fordi kvalitet og finish kommer fra den australske Holden Monarc som bilen er mer eller mindre en blåkopi av.

 

GTO produksjonen blir nå nedlagt, var vell fordyrt å lag kvalitet :shake

 

i 1960 hadde amerikansk bilundstri 48% av verdens bilproduskjon, i dag er den nede i 10%, så moe har dem gjort feil.

Når John Deloran var GM sjef (slutten av 60 tallet) måtte han sloss for å holde GM sin markedsandel under 50% pga konkuranselovgivning, nå er det såvidt den er over 20%. De fire mest selgte merkene var 1 Chevrolet, 2 Ford, 3 Pontiac, 4 Oldsmobile.

 

De japanske bilfirmanene måtte sette opp fabrikker i USA for å slippe importavgifter, så det meste av japanske biler som er i statene er faktisk bygd der. Så er i hvertfall ikke late arbeidere som har skylden..

 

Å hevde at dagens amerikanske biler er så veldig bra er vell bare noe man gjør utenfor USA, for det er jo rimelig åpenbart at amerikanerne selv synes Japanske personebiler er mye bedre.

 

Amerikansk bilundstri lever i stor grad på SUV og Pick-up markedet i dag, tar du de bort fra statistikken så blir det fort dyster lesing.

 

pontiac Hadde sin produskjonstopp i 1965! med 850 000 biler, mens resten av bilindustrien har vokst, har amerikansk falt kraftig, og særlig de siste årene.

 

Ja, alt dette er jo klart, men har jo faktisk kakket på interiør til en 2001 tahoe og gjort opp min mening, og faller de jo seff igjennom iforhold til omtrent alle andre merker fra same årstall, men jeg mener også at det virker bedre en det som var for 30 år siden, selv om det laaangt ifra er bra.

 

Hardplast har vel alle "vanlige bilprodusenter" hatt ibruk en gang, men at amerikanerene har holdt på det så lenge er jo bare helt tragisk.

 

 

Men, åj, dette vart offtopic igjen.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt dette er jo klart, men har jo faktisk kakket på interiør til en 2001 tahoe og gjort opp min mening, og faller de jo seff igjennom iforhold til omtrent alle andre merker fra same årstall, men jeg mener også at det virker bedre en det som var for 30 år siden, selv om det laaangt ifra er bra.

 

Hardplast har vel alle "vanlige bilprodusenter" hatt ibruk en gang, men at amerikanerene har holdt på det så lenge er jo bare helt tragisk.

 

 

Men, åj, dette vart offtopic igjen.

 

Så du mener at interiøret i en ny amcar er penere og bedre enn feks i en 59 Cadillac Eldorado?, skulle nesten tro du ikke hadde sett interiøret på gamle amcars :confused:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er ikke amerikanske biler billige og selv om de bruker mindre bensin en uvitende amcar-hatere vil ha det til, bruker de tross alt mer enn en 1,6L rekke 4'er fra Korea.

 

Påliteligheten på amcars er slik jeg har skjønt det svært opp og ned.

Biler som Chrysler Voyager og Stratus har slitt endel med påliteligheten, samtidig som de har blitt pøst ut i markedet i stort monn. Siden amcars er sjeldne saker i Norge, vil et dårlig rykte på disse to modellene lett spre seg til å gjelde "alle".

Chevy Tahoe/Sub' oppfatter nok den vanlige, bilkjøpende nordmann som litt vel stor som vanlig bruks/familiebil.

 

Skal man få et sant bilde av påliteligheten til amcars må man nok lese vanlige biltester fra USA.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår