Gå til innhold

Rekke vs. V-motor; Fordeler ulemper?

Ranger emnet


Apoc_

Anbefalte innlegg

Som den uvitende Amcar hateren jeg er har jeg toss allt forstått en ting.

skal du ha 500 hk må du regne med å bruke en god del penger på bensin.

dette gjelder uansett om de 500hk blir produsert av en stor US V8 eller en overladet 4 eller 6 cyl japse eller Euro motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som den uvitende Amcar hateren jeg er har jeg toss allt forstått en ting.

skal du ha 500 hk må du regne med å bruke en god del penger på bensin.

dette gjelder uansett om de 500hk blir produsert av en stor US V8 eller en overladet 4 eller 6 cyl japse eller Euro motor.

 

Forholdet mellom effekt og bensinforbruk er ikke progresivt på en stor V8.

 

Jeg gikk selv ned 0,3l på mila med å bytte fra 400cid (6,6L) på 380hk, til 455 (7,5L) på noe over 500hk. Kunne fint ligge i 130km/t å bruke 1,2 på mila, med tendeneser til rykkninger i høyrefoten.

 

 

Vesterås (Sverige)-Halden brukte jeg 700kr i bensin, med fult oppaket bil og leken høyrefot, det er noe over 50 mil.

 

Det som derimot vill gi høyt bensinforbruk på en gammel vriåtter er sprek bakakselutveksling. Ville nok ikke klart noe mindre enn 2-2,5 liter på mila med en 4.11 aksel.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intereressant. kanskje jeg burde tenke nærmere på ei 1 gen Probe GT kasse alikevel:

(3,85 isteden for den orginale 4.11 utvekslinga + at den er sterkere)

 

Måtte tenke et øyeblikk der, før jeg kom på at Ford Probe har Mazda driverk, hehe

 

Spiller det foresten noe rolle så lenge du har 5 gir som overgir. Er vell ca 30% overgir, så da er du alerede nede på 2 tallet i 5 gir.

 

Har overgir kasse Til Transamen, den gir 30% lavere utveksling i alle gir. Så får seks i stede for 3 gir. Men når 3 gir er 2.41, så vill jeg fort komme ned på 1,7 utveksling, da vill jeg nok komme under tomgangsturtall i 100km/t :P

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte tenke et øyeblikk der, før jeg kom på at Ford Probe har Mazda driverk, hehe

 

Spiller det foresten noe rolle så lenge du har 5 gir som overgir. Er vell ca 30% overgir, så da er du alerede nede på 2 tallet i 5 gir.

 

Har overgir kasse Til Transamen, den gir 30% lavere utveksling i alle gir. Så får seks i stede for 3 gir. Men når 3 gir er 2.41, så vill jeg fort komme ned på 1,7 utveksling, da vill jeg nok komme under tomgangsturtall i 100km/t :P

 

T56 manuell 6 trinns kasse har overdrive på både 5 og 6 gearet.

6. gearet er helt nede i 0,5 på noen utgaver.

5. gearet er på 0,74 og 0,8 avhengig av utgave.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, synes å huske det fra tidligere ja violin

 

Dette ligger jo også litt i navnet på tråden, kunne jo kalt den noe mer generelt? "Motorteknikk, forskjellige layouter", "fordeler og ulemper med forskjellige motorkonfigurasjoner" eller no sånt, blir ikke så fort OT da føler jeg...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er effektuttaket i vriåtter med overliggende kam i forhold til gamle søpplete støtstang tekknikken?? vil tro at med overliggende kam så skulle det hvert en del kvassere med mindre beveglige deler etc

 

Er ingen reel effekt forskjell, ettersom det ikke er ventilene som setter begrensingen i effekt. Potensiel effekt stopper stortsett på hva som er mulig å få grep på på gaten.

 

Hva angår støtstangsteknikk, så har den den store fordelen at du slipper unna med 3 kammer mindre, mye mindre sjangse for at ting år i stykker og langt billigere å reparere. Kjøpe 3x kammer når man skal trimme kan jeg forestille meg blir jævli dyr moro. Register reim som plutselig ryker, så har man 32 ventiler som har gått til h... Da er det trosalt bedre med dobbel kjede som aldri ryker :)

 

At det blir mindre bevegelige deler med 3 ekstra kammer skal jeg like å se...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting: Hvis amerikanere ikke bruker så mye bensin som folk skal ha det til og de er veldig pålitelige' date=' solide og billige, hvorfor er det da så få amerikanere igjen enn for 30 år sida?? Hvis japser er bare "driten" i forhold?[/quote']

 

Ingen tvil om at amerikansk bilindustri sliter kraftig for tiden, men før i tiden var amerikanske biler skikkelige biler.

Hvor mange 30, 40 og 50 år gamle japsebiler ser du på veien i forhold til like gamle amerikanere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at amerikansk bilindustri sliter kraftig for tiden, men før i tiden var amerikanske biler skikkelige biler.

Hvor mange 30, 40 og 50 år gamle japsebiler ser du på veien i forhold til like gamle amerikanere?

 

Du glemmer en viktig ting, den Japanske bil industrien er ung globalt sett.

Og de første japsebilene ble ikke importert før på slutten av 60 åra.

bilene fra 60 åra til runt midten av 80 åra

ble stort sett bygget etter filosofien "billig å kjøpe, Billig å eie"

kun få av disse modellene vekket tilstrekkelig entusiasme til at de ble tatt vare på (eventuellt restaurert) mens det fremdeles var noe å redde.

Mange endte også i hendene på ungdommer i løpet av 80 tallet og kjørt (eller skrudd) i filler.

derfor er de eldste bilene i dag sjelden å se i daglig bruk, mens derimot modellene fra siste halvdel av 80 tallet er et forholdsvis vanlig syn, til tross for høy km stand, da de ble solgt i større antall, var bedre bygd, og fikk bedre rustbeskyttelse.

 

US biler derimot har nesten helt siden krigen vært noe for spesiellt interesserte, og har derfor for det meste blitt bedre tatt vare på av entusiastiske eiere.

 

Med andre ord, eierne er nok i de fleste fall bedre, ikke nødvendigvis bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener fordeler og ulemper tolker jeg det også som at du ikke bare mener hk/nm.

 

V motorer har ofte en generelt roligere gange enn rekke motorer. Dette er pga av en bevegelse opphever den andre etter som jeg har funnet ut. Idag leverers det rekkemotorer med balanse aksler nettopp for å få den rolige gangen.

 

 

En rekkermotor har roligere gange, spesielt Rekkeseksere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår