Gå til innhold

Rekke vs. V-motor; Fordeler ulemper?

Ranger emnet


Apoc_

Anbefalte innlegg

Satt og funderte litt på dette. Får man mer dreimemoment på den ene, og mer hester på den andre? Hva er argumentene for og imot?

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nja... har vel ikke såå stor betydning om det er V eller rekke.

Du tenker sikkert på amerikanske V8ere som har stort Nm, mens en rekkefirrer har lite.

Det som har betydning er slaglengden og borringa. Er slaglengden stor og liten borring har du høyt moment, men da er heller ikke motoren særlig turtallsvillig. De amerikanske V8ere har det som oftest slik og er derfor sterkere på lave turtall.

På en formel 1 motor har man stor borring og liten slaglengde og effekten/momentet deretter. Fordelen med dette er at man har mye effekt, men motoren er svak på lave turtall.

En amerikansk V8er er sterk på lave turtall, men ikke så hissig som en med stor borring og liten slaglengde.

Sprøsmålet ditt er litt ukonkret fordi det avhenger av motorstørrelsen. Grunnen til at en V8er mye sterkere enn en bensinmotor er nettopp av nevnte grunner, men man må også huske på at en 5,7 liter chevy har NOE mer volum enn en rekkefirrer (jmf. større slaglengde og mindre borring). Har man en 5,7 liter rekkeåtter og en 5,7 liter V8er med lik slaglengde og borring så har man igrunn den samme effekten. Tar man 180 hk ut av en vanlig 2 liter så blir det ikke med det samme momentet som en 5,7 liter (hadde vanligvis 180 hk). V. prinsippet ble ikkke oppfunnet av det at den er sterkere som konstruksjon, men at den tar mindre plass. Volvo har alltid ment at rekkemotorer er det beste og har derfor rekkeseksere på opptil 16,1 liter og 640 gamp. Scania derimot mener at V prinsippet er best og har derfor V8ere i sine stor motorer.

Så man kan ikke si om den ene konstruksjonen er bedre enn den andre, men alt i alt så er det ganske likt, tror jeg iallfall.

Ulempen med rekke er iallfall at den tar mer plass...

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle enige om at mindre motstand vil gi mer HK/NM.

Hvis vi sammenligner motorer (med samme teknologi) i KWh pr kilo drivstoff:

 

I en rekkemotor vil en del av energien ved tenningstakten gå stempel -> råde -> veiv -> veivlager og ut i blokka som varme. La oss si at denne greier 10 KWh/kilo.

 

En v-motor vil ha noe mindre motstand pga konstruksjon (noe av energien vil dytte på motstående stempel) men det er så lite at det kun er mulig å påvise en bedring i teorien.

 

På en boxer (ikke bil-boxer, men en "flat v8" - 180graders) vil det såvidt være målbart bedre enn v-motoren igjen.

Men for å virkelig gjøre en forskjell må man over på stjernemotorer - av den typen man finner i eldre fly. Der er det 9 stempler i en ring, koblet til samme rådelager, og da evt flere ringer bak hverandre. Da vil nesten all den energien omtalt på en rekkemotor bli brukt til å dytte på de andre stemplene = mindre motstand og mer HK/NM. En slik motor vil gi ca 25 KWh/kilo drivstoff.

 

Det vil si at man får mer energi pr kilo drivstoff ut på en stjerne i forhold til en v-motor, som igjen vil gi litt mer enn en rekkemotor.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener fordeler og ulemper tolker jeg det også som at du ikke bare mener hk/nm.

 

V motorer har ofte en generelt roligere gange enn rekke motorer. Dette er pga av en bevegelse opphever den andre etter som jeg har funnet ut. Idag leverers det rekkemotorer med balanse aksler nettopp for å få den rolige gangen.

Som tidligere nevnt er størrelsen en vesentlig faktor. en v6 motor er litt kortere enn en rekke firer så det kan jo være plass forløsende i et motorrom.

 

ikke for å kuppe tråden men kan man måle forskjell mellom sylinder/stempel motstand på en v, bokser eller rekkemotor? Man skulle jo tro at til mere stempelet heller mot horisontal stilling til mere friksjons motstand blir det mellom sylinder og stempel?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener fordeler og ulemper tolker jeg det også som at du ikke bare mener hk/nm.

 

V motorer har ofte en generelt roligere gange enn rekke motorer. Dette er pga av en bevegelse opphever den andre etter som jeg har funnet ut. Idag leverers det rekkemotorer med balanse aksler nettopp for å få den rolige gangen.

Som tidligere nevnt er størrelsen en vesentlig faktor. en v6 motor er litt kortere enn en rekke firer så det kan jo være plass forløsende i et motorrom.

 

ikke for å kuppe tråden men kan man måle forskjell mellom sylinder/stempel motstand på en v, bokser eller rekkemotor? Man skulle jo tro at til mere stempelet heller mot horisontal stilling til mere friksjons motstand blir det mellom sylinder og stempel?

 

Nå var det jo også balansevekter på V8ere da? Det var tunge motvekter på veiva på de gamle V8erne. balanseringa i dag er vel som oftest intern. På rekkefirrere er det jo som sagt balanseaksler

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange intressante svar. Til 67 Shelby: Det jeg tenkte var mer eks: 3l rekke 6 vs. 3l V6 med samme borring og slaglengde. Så slik som jeg forstår det er det bare i teorien en anelse bedre med V motor enn rekke.

 

Som Gaultier nevner så er vel kanskje veiva i en V-motor mer solid pga lengden, kontra rekke med like mange sylindre?

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å virkelig gjøre en forskjell må man over på stjernemotorer - av den typen man finner i eldre fly. Der er det 9 stempler i en ring, koblet til samme rådelager, og da evt flere ringer bak hverandre. Da vil nesten all den energien omtalt på en rekkemotor bli brukt til å dytte på de andre stemplene = mindre motstand og mer HK/NM. En slik motor vil gi ca 25 KWh/kilo drivstoff.

 

Det vil si at man får mer energi pr kilo drivstoff ut på en stjerne i forhold til en v-motor, som igjen vil gi litt mer enn en rekkemotor.

 

:D noen som har stjernemotor i bil? :P kunne jo blitt plass i sværinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.....interessant tråd dette her. Lurer da på om noen som vet da om det er noen fordeller med slike boxer-motorer som man f.eks finner i porsche sine biler? boxer vs V vs rekke? hva er det beste? virker jo som om rekke er det beste valget i så fall...eller? (i teorien altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 syl rekke motor er jo klart det beste.

Dette er ikke en spøk, men det vibrerer litt tho!

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår