Gå til innhold

Espen Solheim

Bruker
  • Innholdsteller

    1,760
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra daiyan i Problemer med bilen? Trenger du diagnose?   
    Eg har nå ordnet meg litt mer diagnose utstyr:
    Multiecuscan (Zuzuki, Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
    Vag com Kopi
    Diagbox (Peugot Citroen)Kan kode nøkler og ordner nøkkel kode og nye nøkler om det trengs, kan også endre innstillinger som aktivere AUX på stereo etc.
    Forscan (Ford og nyere Mazda)Kode dyser,diesel pumpe, etc
     
    Eg har også litt annet utstyr som eg får låne gjennom jobb som kan variantkoding på de fleste kjøretøy, også ting som tvungen regenerering partikkelfilter, utlesing og sletting av feilkoder på alle biler med obd stikk har også overganger til det meste av eldre biler med andre diagnose kontakter men da må du ta kontakt så eg kan sjekke.
     
    Eg kan kode nøkler på ein del biler men da må du evt ta kontakt så får eg sjekke, eg har også begynt litt med tuning som og fjerne DPF/EGR på peugot sine HDI motorer etter 2004
    Kommer til og komme mer på tuning biten.
     
    Eg holder også på og sette opp BMW INPA/Ediabas,sss,dis som skal kunne ta det meste av bmw på coding etc men sliter litt med og få det til og virke og eg må lære meg med det.
     
    Ta kontakt på email:
    teknisk@karmoybilservice.no
  2. Like
    Espen Solheim ga poeng til @quattro i Mistet lappen   
    Hei
     
    Fra det jeg klarer å finne vil du mest sannsynlig vil du være uten lappen i 13-19 måneder. I tillegg vil saken bli tatt opp i tingretten og dommeren vil gi deg en dom, her er det ikke en direkte fasit på hvilken straff du vil få men det er noen retningslinjer slik jeg forstår det.
     
    Ut i fra retningslinjene ser det ut til at du kan forvente deg en ubetinget fengselsstraff, noe som betyr at du må sone noen uker i fengsel. Fra lignende saker virker dette til å være alt fra en uke til i underkant av en måned, er ingen advokat eller dommer så ta dette med en klype salt. (uansett her er kilder : Uten lappen og Retningslinjer felgselestraff ) 
     
    Du vil nok etterhvert få en advokat slik at du rådføre deg med han, får nok mer konkrete svar da. 
     
    Har forøvrig en kompis som mistet lappen, han ble målt i 127 km/t i 70 sonen, etter retningslinjene ville han normalt ha fått en fengselsstraff, men farten ble satt ned til 124 km/t da han fikk dommen slik at han unngikk fengsel og heller fikk samfunnsstraff. Så de kan jo være litt snille av og til, må nesten bare vente å se. 
     
    Du føler deg nok uheldig, kan jo være fort gjort når man er ung (og dum  ) Men tia går fort, plutselig er lappen tilbake.  
  3. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra opel astra i emission garage .engine fault garage   
    Du må få tatt diagnose det kan være veldig mye som gjør dette, på moderne biler er diagnose altid det første man gjør ved motorlys.
  4. Like
    Espen Solheim ga poeng til Jesper1201 i Pris på omlegg av dekk   
    Da er ikke 1000,- noen som helst upris, de aller fleste regner 250,- pr felg. (Dekk av felg - Dekk på felg m/avbalansering og ny ventil)
  5. Like
    Espen Solheim ga poeng til nightking i Partikelfilter på grand vitara 06   
    Jeg, med den erfaringa jeg har på grand vitara er at difftrykk slangen ryker tvers av og at intercooler sprekker, og at tempfølere er defekt. Alt dette fører til tett filter. Å hvis filtret passerer 52 g gram sot så tennes motorlampa og sier at tvungen regenerering er nødvendig. Og det er da etter flere lamper som har lyst først å varsla at det begynner å bli tett.
     
    Derfor er det viktig å lese av sotmengen i filtret via diagnose
  6. Like
    Espen Solheim ga poeng til opel astra i Pris på omlegg av dekk   
    Du må ha maskin for dette, jeg kan gjøre dette får 850kr
    Om det er vanlig felg, om du holder til i oslo .
    hvor stor felg er det, eller hvor stor er dem?
    Du skal bare ha lagt dekkene over på annen felg?
    Og hvilken lakk har du brukt om det ikke er bra lakk som sitter så kan det ta noe skade, men det går som regel greit.
  7. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra nightking i Partikelfilter på grand vitara 06   
    Jepp ofte byttes partikkelfilter som kan reddes ved rens vi sjekker altid tilstand på dpf både med diagnose og evt visuelt, vi prøver rens før bytte det er altid siste løsning.
    Ofte er dpf tett pga temp sensor eller differanse trykk sensor,dyser og additiv ++++.
     
    Ett annet problem er att dpf byttes men årsak til tett dpf utredes ikke derfor får de tett filter på ny, om det dpf skrangler skal det skrues ned evt åpne i eine enden og se med lykt/kamera om det er heilt eller øydelagt eller har løsnet.
     
    Eg tror eg har renset 30-40 filter og vi har bytte 4 filter på denne tiden, ofte ser eg att verdi på differanse trykk sensor viser 2-8mbar uten att bilen er i gang eller att temp sensor viser 400 grader etter 5 min kjøring da vett du det er noe som ikke stemmer, vi har to alternativer på rensing det er tvungen regenerering eller tunap sitt system som består av 4 forskjelige midler 2 som sprayes inn i dpf og to som skal i tanken.
     
    Må sei eg er enig med Nightking her må du få bilen til noen som kan dpf det er utrolig dårlig kunnskap om dette på mange verksteder, det er utrolig mang forskjelige ting som gjelder for de forskjellige bilmerkene og det er umulig og få godt resultat uten rett kunnskap.
  8. Like
    Espen Solheim ga poeng til Mr_Spock i Ford Fokus 1.6 2005 mod Feil på syl 2   
    Vet ikke om du er kjent med "vann rundt pluggene" feilen på Focus II med 1.4 og 1.6 motorene?
     
    Dette skjer på grunn av en dårlig konstruksjon av spylerdysene som er montert på panseret. Det fører til at vann lekker gjennom hullene i panseret når det regner.
    Vann som havner på motoren og samler seg nede i kammeret hvor pluggene er montert. Et kjennetegn på at man har denne feilen er selvsagt at man kan se vann ved å se nede i disse kammerene - eller at det er brunt av rust der. For det tørker opp i tørre perioder og når motoren blir varm.
     
    Men å ha vann her tar stadig knekken på coilene.
     
    En løsning som fungerer er å fjerne spylerdysene, sette de godt inn med silikonfett og montere de igjen - legge på litt ekstra silikonfett fra undersiden.
     
    Så fiks først coiler/plugger/pluggledninger - så fikser du spylerdysene.
  9. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra Baguett i Røykgass (opasitet) overstiger generell grenseverdi - 1998 TDI.   
    Meiner både mekkonomen,bilxtra og meca selger additiver mekkonomen og Jula selger STP dyserens ei flaske med rød kork tror den koster 69kr hos jula kjøp to så du får fylt filteret til randen, husk att om du lar bilen gå for lenge vil alt stoffet bli kjørt tilbake til tanken.
    Tunap selges på verksteder og eg trodde de hadde forhandlerliste, tunap er mye bedre enn det andre eg har prøvd men alt hjelper.
  10. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra Oppgitt.no i Mister kraft ved 4. 5. og 6. gir   
    Kjøp deg ein pirat kabel fra ebay vag com lite kan du laste gratis ned og driver til kabel og com port oppsett så er du i gang, ein pirat kabel koster 50-100kr på ebay så det er billig og veldig mye bedre enn generisk feilkodeleser.
    Du kan ikke stole på ER verdiene til ein generisk feilkode leser, ER verdier er live data av/fra sensorene,
    Det att MAP viser 255 med biltema leser er ikke uvanlig med vag com kan du stole 100% på verdiene du får, om du sender meg reg nr kan eg prøve og hente ut teknisk bulletiner(kjente feil) på din motor kan evt få dette til på jobb i morgen eg bruker disse mye ved feilsøking.
  11. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra Oppgitt.no i Mister kraft ved 4. 5. og 6. gir   
    Hei, din motor har dysene inni topplokket og det er kjent feil att dyseledningene blir øydelagte og skaper problemer eg ville åpnet og sjekket ledningene til dysene.
    Om ledningene er dårlige selges det reperasjon lednings kit til disse motorene, sier ikke att dette er feilen men det er i hverfall værdt ein sjekk eg har bytte ledningsnett på to biler eine hadde konstant dyse feil den andre hadde ingen feilkode men fekk problemer når bilen blei god og varm.
  12. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra opel astra i Mister kraft ved 4. 5. og 6. gir   
    Hei, din motor har dysene inni topplokket og det er kjent feil att dyseledningene blir øydelagte og skaper problemer eg ville åpnet og sjekket ledningene til dysene.
    Om ledningene er dårlige selges det reperasjon lednings kit til disse motorene, sier ikke att dette er feilen men det er i hverfall værdt ein sjekk eg har bytte ledningsnett på to biler eine hadde konstant dyse feil den andre hadde ingen feilkode men fekk problemer når bilen blei god og varm.
  13. Like
    Espen Solheim ga poeng til pionersport i Ford Fokus 1.6 2005 mod Feil på syl 2   
    Da skal jeg prøve det i morgen! Takk for svar! :) 
  14. Like
    Espen Solheim ga poeng til opel astra i Mister kraft ved 4. 5. og 6. gir   
    Har du slettet alle feilen etter bytte av ventiler og lmm?
    Ta og se på alle slanger vakuum om dem er dårlig, bytt dem som er dårlig eller alle, dem koster jo ikke mange kr.
     
    Du bør koble til vag com og kjøre med den tilkoblet til bilen.
    kjør output test test egr
    Ta en  N75 - Solenoid Valve for Boost Pressure - Output Open test.
    Dette kan kun gjøres med vag com.
    Så les av verdien på motoren.
     
    Så har du det Espen solheim beskriver som du bør sjekke opp.
  15. Like
    Espen Solheim ga poeng til opel astra i 1.9 tdi, turbo problem   
    Dette høres ut som n75 ventilen som kutter og tuller når du kommer oppi fart og tar den på turtall.
    Så slår den ut kan også vere maf sensoren også.
    Det er symptomer på når du kan skru av og på tening så er den bra igjen.
    Dette kan du se med vag com.
  16. Like
    Espen Solheim ga poeng til andkok i 1.9 tdi, turbo problem   
    Har bestilt nye slanger, så skal se da.
    Også få sjekket den akslingen.
    Tusen takk for kjapt svar folkens!
  17. Like
    Espen Solheim ga poeng til selen i Golf iv 1600 jukser   
    Kjempe greier :) ja ska senda de eg... E på jobb nå sp sebde iløpet av helgå:)
  18. Like
    Espen Solheim fikk poeng fra selen i Golf iv 1600 jukser   
    Hei, eg vett det er ein teknisk bulletin på disse motorene som omhandler vannintrengning til ecu via ledningsnett eller noe slikt meinner de kaller det kapitilarinntrengning.
    Om du vil kan eg sjekke bulletin på jobb på Mandag eg meiner og huske vi sendte ein ecu til actronics.no ein gang de reparer ecu evt gir ut bytte ecu for ca 2000-3000kr og du slipper koding av nøkler de har ei liste over hva som må sendes inn men det er lenge siden så eg husker ikke alt nå.
    Sier ikke att det er dette som feiler din men kan være verdt og sjekke iallefall.
    Det er også feil på 5volt signal fra ecu og signal fra ecu til tennspole og spjeldhus e også "vanlig" feil på dsse ecu`ene.
  19. Like
    Espen Solheim ga poeng til molte i klonk lyd ved gasspådrag Passat 1,9 TDI 2002   
    Skal få den opp på bukker ila neste uke (tidsklemma)
    Will keep you posted
  20. Like
    Espen Solheim ga poeng til xr4ti i Golf IV 1,4 16v   
    Enig det Espen men trådstarter hadde ikke lagt for mye info så det ble litt på generell basis svaret mitt og at man faktisk ikke må ha av toppen.
    De fleste ville nok ha gjort som du skriver, tatt en skikkelig gjennomgang av hele toppen med en gang, men det var ikke det trådstarter spurte om
  21. Like
    Espen Solheim ga poeng til Quattro73 i Audi a4 2,6 v6 1995 går høyt på tomgang ved oppstart.   
    Kanskje motor suger falskluft eller det er treghet ISV? Sjekk også at bryter for 'spjeld lukket' er i orden og aktiveres når gasspjeld stenges, samt sjekk slange til ECU for hull og sprekker.
  22. Like
    Espen Solheim ga poeng til Jesper1201 i Triming av octavia 1,9tdi 2006 bkc   
    Grunnen til at den gikk dårlig når du justerte på wastegaten er at ECU registrerte for høyt turbotrykk og den gikk i nødmodus.
     
    Større dyser, porting av topp, ny kamaksel med høyere løft og større durasjon, ny turbo, større cooler, lettet svinghjul og ballansert veiv så er du på god vei mot målet ditt.
    Men for at det i det heletatt skal virke, må du mappe bilen. Antageligvis må du bytte motor styreenhet. 
    Beste er å få en kjent og dyktig kar til å mappe bilen i dynapak.
     
    Minges Universalservice i indre Østfold (Trøgstad) driver med diesel trimming, dog. mest amerikansk, men de tar sikkert på seg en større jobb på bilen din også.
    Uansett, du er nødt til å åpne lommeboka for å nå målet ditt, vi snakker fort et par-tre månedslønninger..
    http://www.minges.no
     
    Men en ting er sikkert, en skikkelig diesel sleeper er vanvittig tøft

  23. Like
    Espen Solheim ga poeng til Andro i Triming av octavia 1,9tdi 2006 bkc   
    Takk for svar Espen. Knall mye du vet. Og som sagt vet ikke hva som jeg skal gjøre. Har fått mappet den til 150hk og 360nm men dette er lite merkbart. Prøvd å justere opp wasgate fikk mer trykk men bilen gikk dårligere enn noen gang. Ingen her som vet om noen priv personer som driver med denne type jobb? 250-280hk er ett mål:-)
  24. Like
    Espen Solheim ga poeng til TKarlsen i Bør jeg la bilen stå da svinghjulet er dårlig? (nå med bilde av svinghjulet)   
    Tenkte jeg skulle selge svinghjulet på finn.no ;) ventilert dobbelmasse svinghjul 
  25. Like
    Espen Solheim ga poeng til Nynne88 i Hjelp med bremser   
    Tusen takk for et utfyllende og bra svar! Nå vet jeg hva jeg skal se etter. Kommer tilbake hit igjen om jeg står fast igjen :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår