Oppgitt.no 0 Report post Posted September 12, 2015 Hei, jeg lurer på om noen vet råd. Jeg har en passat 2003 4motion 1,9 tdi AVF motor. Som mistet motorkraft. Dro innom møller og fikk diagnose at turbo var gåen. Skiftet turbo, ingenting ble endret. Tok en ny diagnose, fikk beskjed om luftmassemåler var gåen. Skiftet denne, ingen endring. Skiftet magnetventilen som ligger opp på luftfilteret, skiftet kun denne da bildeler.no kun hadde denne på lier når jeg var innom. fortsatt ingen endring. Tok så i bruk biltema sitt diagnose verktøy, ingen feil kode. Men map viser 255 konstant. Skiftet så denne måleren, ingen endring. Så jeg dro innom møller igjen på ny feilsøking, de mente at n75 ventilen var gåen. Så jeg skiftet denne. Og jeg kunne med glede kjenne at bilen fungerer bra fra ca 2500 omdreininger, selv i motbakker. Dette var såpass oppløftende at jeg friskmeldte bilen. Men så kom jeg i en slakk oppoverbakke i 4. gir. Og da mister jeg kraften. Så nå har jeg testet ut 5. og 6. også. Når jeg bruker de girene, så mister jeg kraften, men holder jeg meg til de 3 første girene, kan jeg bare gi på, selv om det er bratte bakker. Etter å ha tatt litt lengre turer med den, så mister jeg også kraften på de andre girene. Virker som om Turbo blir koblet ut. Om jeg starter bilen på nytt har jeg turbo trykk igjen, og kan ha det en liten stund. Før den mister kraften igjen. Er det noen som har vært bort i lignende? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Oppgitt.no 0 Report post Posted October 5, 2015 Nå har jeg skiftet Magnetventil/trykkomformer til egr ventil. Fungerte kjempebra i ca 40 min. Så testet jeg ut 6 gir i oppoverbakke. Da mistet jeg kraften igjenn. Og når jeg da starter bilen igjen, er det tilbake på gamle synder. Noen som har noen forslag? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Hei, din motor har dysene inni topplokket og det er kjent feil att dyseledningene blir øydelagte og skaper problemer eg ville åpnet og sjekket ledningene til dysene. Om ledningene er dårlige selges det reperasjon lednings kit til disse motorene, sier ikke att dette er feilen men det er i hverfall værdt ein sjekk eg har bytte ledningsnett på to biler eine hadde konstant dyse feil den andre hadde ingen feilkode men fekk problemer når bilen blei god og varm. 2 Oppgitt.no and opel astra reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
opel astra 20 Report post Posted October 5, 2015 Har du slettet alle feilen etter bytte av ventiler og lmm? Ta og se på alle slanger vakuum om dem er dårlig, bytt dem som er dårlig eller alle, dem koster jo ikke mange kr. Du bør koble til vag com og kjøre med den tilkoblet til bilen. kjør output test test egr Ta en N75 - Solenoid Valve for Boost Pressure - Output Open test. Dette kan kun gjøres med vag com. Så les av verdien på motoren. Så har du det Espen solheim beskriver som du bør sjekke opp. 2 Espen Solheim and Oppgitt.no reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Oppgitt.no 0 Report post Posted October 5, 2015 Takker og bukker, dyseledningene skal nå gåes over. Jeg får ingen feil kode jeg heller. Feilmelding ved bytte av lmm er slettet. Det fikk jeg gjort med biltemas sin : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-PRO-2000030944/ Jeg har også kjørt med denne koblet til. Map viser konstant 255, ved grafisk visning går denne ned i 0. Ellers får jeg ingen feilmeldinger. Vag com har jeg dessverre ikke tilgang til, og jeg kjenner at det ikke frister å dra på merkeverksted igjen. Når jeg først skifter vakum slanger, kjenner jeg at det kommer til å bli full utskiftning ja. Takker for gode tilbakemeldinger Quote Share this post Link to post Share on other sites
Espen Solheim 10 Report post Posted October 5, 2015 Kjøp deg ein pirat kabel fra ebay vag com lite kan du laste gratis ned og driver til kabel og com port oppsett så er du i gang, ein pirat kabel koster 50-100kr på ebay så det er billig og veldig mye bedre enn generisk feilkodeleser. Du kan ikke stole på ER verdiene til ein generisk feilkode leser, ER verdier er live data av/fra sensorene, Det att MAP viser 255 med biltema leser er ikke uvanlig med vag com kan du stole 100% på verdiene du får, om du sender meg reg nr kan eg prøve og hente ut teknisk bulletiner(kjente feil) på din motor kan evt få dette til på jobb i morgen eg bruker disse mye ved feilsøking. 1 Oppgitt.no reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites