Gå til innhold

Flytte batteri til bagasjerom. Hvor tykk kabel?

Ranger emnet


KingCamel

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hva er visten? En 16 kvadrats kabel kan håndtere over 60A. Du har da kjøpet en kabel som er 7 ganger større en hva du trenger.

 

Fordi jeg ikke har peiling på strøm, spenningsfall, hva som er lurt og ikke, så jeg kjøpte det største jeg fant :)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er visten? En 16 kvadrats kabel kan håndtere over 60A. Du har da kjøpet en kabel som er 7 ganger større en hva du trenger.

 

Hvilken bil får du til at bare skal bruke rundt 10A?? Har du noen gang sett i sikringsboksen på en bil? Det er gaanske mange sikringer der, og de fleste er på 10-20A per stk. Så bare ved å ha på vanlige lys, varmetråder i bakrute og vindusviskere bruker du mange ganger mer enn 10A. Tenk deg da når du skal starte bilen? En normal startmortor i en normal bil er på 1.2-2kw ca(fra polo til 5serie kan du si...) noe som tilsier 100-150A hvertfall på startmotoren, funker det enda med 16mm2 kabel?

 

Det lure er som andre sier her, å se hvor mange A bilen trekker, så se i tabeller og finne ut hvor tykk kabel du trenger:) Men vil tro 50mm2 holder fint, bruker kun 21mm2 i min nå å har ikke hatt problemer(er vel rundt 3.5m kabel fra batteri til der det orginalet er)

 

Når det gjelder lovlighet bak dette:

 

Maange nye biler(gamle også) har batteriet i bagasjerommet, noen(min f.eks) har(ellar kan ha) batteriet under baksetet. I min bil stod det orginalt i motor rommet, men det var tillagt plass underbaksetet til det. Så tror ikke du skal få noen problemer på eu-kontroll så lenge du monterer det skikkelig fast og legger opp passe kabel.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil får du til at bare skal bruke rundt 10A?? Har du noen gang sett i sikringsboksen på en bil? Det er gaanske mange sikringer der, og de fleste er på 10-20A per stk. Så bare ved å ha på vanlige lys, varmetråder i bakrute og vindusviskere bruker du mange ganger mer enn 10A. Tenk deg da når du skal starte bilen? En normal startmortor i en normal bil er på 1.2-2kw ca(fra polo til 5serie kan du si...) noe som tilsier 100-150A hvertfall på startmotoren, funker det enda med 16mm2 kabel?

 

Hvor får du 10A ifra? Her er jeg ikke med. Det jeg sa til trådstarter var at her ikke trengte øke kvadratet på kabelen utover det som ligger der orginalt. Brukte 16 kvadrat som et eksempel. (mulig et dårlig eksempel) Og når det gjelder spenningsfall, så er ikke mellom 5-8% mye å hyle over.

 

Og når "oddi" går bort og kjøper en kabel på 110 kvadrat, mener jeg det er å skyte spurv med kanon. Eller som å henge opp en plakat med 4" spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolka det innlegget ditt litt feil i går tror jeg:) "Du har da kjøpet en kabel som er 7 ganger større en hva du trenger." forstod det som om du mente at 16mm2 kabelen var 7ganger større en det han trengte, men du mente jo 110mm2 kabelen.

 

Er enig der, 110mm2 kabel er større en det han trenger med mindre det er en jæ*lig van eller noe slikt..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med så mange innlegg :) Jeg kan jo legge til at det er ei dieselpurke jeg skal flytte batteriet på.. De bruker såvidt jeg veit mye mer strøm en hva en bensinbil gjør under start. Det har vil vel ha betydning for kabelvalget?

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du 10A ifra? Her er jeg ikke med. Det jeg sa til trådstarter var at her ikke trengte øke kvadratet på kabelen utover det som ligger der orginalt. Brukte 16 kvadrat som et eksempel. (mulig et dårlig eksempel) Og når det gjelder spenningsfall, så er ikke mellom 5-8% mye å hyle over.

 

Og når "oddi" går bort og kjøper en kabel på 110 kvadrat, mener jeg det er å skyte spurv med kanon. Eller som å henge opp en plakat med 4" spiker.

 

Er det ikke også slik at jo større kabel, jo mindre spenningsfall?

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også slik at jo større kabel, jo mindre spenningsfall?

 

mvh oddi

Det stemmer.

 

 

 

Forvørig, om det er noe tvil om hvor tykk kabelen må være, slå opp i NEK400.

Finn ut hvor mange ampere som trengs fremover, og dimmensjoner kabelen deretter.

 

100mm kabel er kanskje kjekt å ha, men det er mye mer enn hva som er nødvendig.

16mm er kanskje nok, men om du siden skal flytte batteriet frem igjen, så er den kanskje for liten til å drive et fett anlegg bak.

 

Just my 2c

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo ikke gå ut ifra det som ligger der originalt når det ikke LIGGER NOE DER ORIGINALT! Det er stor forskjell på tverrsnittet som trengs hvis batteriet er ca 1meter fra dynamo og startmotor, og hvis det er 4-5 meter unna(som det blir hvis det ligger bak) Og spenningsfallet ved 12-15V spenning blir fort veldig stort. Så bruk en tykk kabel her, det er mitt råd. 16kvadrat er altfor lite. Det ville du merket den dagen du skulle starta dieselpurka med gløding og kjinning i 20 minus... :crazysant

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med mange her, IKKE under 70kvadrat!

Ut i fra NEK400 tabell 52A kan man kjøre 213A på en 70kvadrats kabel lagt åpent på vegg. Går fort ned hvis det er i rør eller igjennom isolasjon. (Bare for å gi en viss pekepinn)

 

PS: Husk å bruke god str på minus og, selv om denne bare er 30cm, Skader ikke.

 

Morten

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du viser vett å slår opp i Bibelen, Gran Turismo 3.

Men den kabelen skal ligge ganske godt omkranset av gulvteppe og liknende, så du må nok finne en reduksjonsfaktor, sikkert 0,5 eller noe.

 

En annen ting vi bør vite, er nøyaktig hvor mye strømtrekk som skal frem i motoren. Det er startmotoren, så vil kanskje tennpluggene ha litt, vinduspylerpumpe, vindusviskere, hovedlykter, dynamo vil sikkert gi litt strøm tilbake etc etc.

 

Tror iallefall 16mm blir alt for lite.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge ut noen tall da, siden det enda er så mange som mener det er tull med en tykk kabel;):

 

Et godt fulladet batteri holder ca 12,4v

Si at starteren trekker 150A (de trekker gjerne mer?), og at kabelen bakover blir 4,5m lang.

 

Med en 16kv. kabel blir spenningsfallet på 1,48V, dvs at det er igjen kun 10,9V til starteren.

 

Bruker du som nevnt tidligere en 110kv kabel blir spenningsfallet bare ca 0,2V. dvs 12,2V som driver starteren.

 

Hvis starteren trekker 150A, blir effekten i den: 12*150= 1800W

Motstanden i den blir da 12V/150A = 0,08ohm

 

Effekt i starteren med 16kv kabel:

10,9V/0,08ohm = 136,25A

136A*10,9V = 1485W

 

Effekt ved 110kv:

12,2V/0,08ohm = 152,5A

152,5A*12,2V = 1860W

 

Nesten 400W tap ved å bruke 16kv kontra 110kv!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår