Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag har jeg skrudd i 6 timer rundt motoren (sleit med noen jævla seige muttere på eksosen,hehe..), og skal til å begynne på selve "motoren" neste gang jeg får tid.

 

Imens jeg har skrudd har jeg kommet over en del ting og tang som får meg til å tvile STERKT på at dette faktisk er en 1995-modell.

 

Se på prod-datoen på blokka her;

 

1992-modell.jpg

 

 

 

 

Her er også den fastlåste turboen jeg fikk med, en Garret T0328;

 

Garret_T0328_Hele.jpg

Garret_T0328.jpg

 

Nå skjønner jeg hvorfor jeg fikk motoren såpass billig... hvis det faktisk ikke er en 95-modell :) Han som solgte meg den sa at den kom fra en 940, og regna med at det var minst 1994modell. Men,men..selv om det er 92modell, har jeg fått motoren billig... så jeg gidder ikke stresse med enda en svensketur pga noe slikt.

Men skal prøve å få høgger'n til å sende meg en turbo som funker hvertfal... :)

 

Noen som vet svakhetene med den forrige generasjonen FT-motorer? Har de underspyling?

Er dette Oljekjøleren, som sitter på oljefilter-huset?

Finner nemlig INGEN oljekjøler noe sted til FT-motor fra 940 mellom 91-93 :)

ACFDLAWNaq8h.jpg

 

 

 

Ellers har jeg funnet to små sprekker i semter av Grenrøret mitt da... Skal prøve å få sveiset det. Mener å ha hørt at det går ann :)

 

Sprukket_Manifold_800x600.jpg

 

 

 

Siden Motoren er en 92-modell, er den levert med M46-kasse isteden for M90 som kom i 95, så da lurer jeg litt på om dette svinghjulet kanskje passer til M47-kassa mi?

DobbelmasseEnkelmasse.jpg

 

 

 

Og hvis noen skulle være interesserte, her er dysene mine :op

Dyser.jpg

 

 

 

Slik ser motoren ut nå :) Ganske strippet ned...

ACFBLAUNaq8h.jpg

 

 

 

Har dere noe å tilføye, så bare skrik i vei! Litt derfor jeg har tråden :)

 

Nå tar jeg kvelden hvertfal... hehe :op

 

Mvh

Lars FK.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis klistrelappen på register dekselet er bra kan du se om det er underspyling på den

 

(L merke hvis den har underspyling)

 

Hmm... interessangt! Motorblokka er hvertfal fra Juni 1992, Samme er termostaten, og det skal vel ikke være underspyling før 1994-1995?

 

Merkelig i grunn...

For slik ser motordekselet mitt ut...MED L!!

Motordeksel.jpg

 

 

Kommentarer?? :D

 

 

 

Update:

Får turbo til uka fra en 1989-modell 740Turbo...hjem på døra, heeeelt gratis! :D Sinnsykt alright og seriøs høgger jeg brukte! Skulle ikke være noe tull med deres kunder nei! ;) Blir imponert!

 

Håper jeg får av toppen snart... tiden går :)

 

Granaths Bildelar :thumb Anbefales!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har bilde av oljekjølern på det ene bildet ditt;) er vannkjølt.. diverse folk på tpc forumet mener denne er bedre enn luftkjølte oljekjølesystemet fra 230et så dette er bare å bruke. folk har kjørt 500hk på dette.. da det er en stund siden jeg har vært i kjelleren å sett på svinghjulet mitt ser jeg ikke om det er til m90 eller m45-6-7 siden du har tatt bilde rett ovenfra. m90svinghjulet er jævli tungt og ser ut som det er 2 svinghjul som er sveisa sammen på midten..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... interessangt! Motorblokka er hvertfal fra Juni 1992, Samme er termostaten, og det skal vel ikke være underspyling før 1994-1995?

 

Merkelig i grunn...

For slik ser motordekselet mitt ut...MED L!!

Motordeksel.jpg

 

 

Kommentarer?? :D

 

 

 

Update:

Får turbo til uka fra en 1989-modell 740Turbo...hjem på døra, heeeelt gratis! :D Sinnsykt alright og seriøs høgger jeg brukte! Skulle ikke være noe tull med deres kunder nei! ;) Blir imponert!

 

Håper jeg får av toppen snart... tiden går :)

 

Granaths Bildelar :thumb Anbefales!

Granath....heter ikke eksen til en av de svenske prinsessene det?:P

Han sitter vel godt forvart bak murene såvidt jeg veit..litt O.T. men ;)

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har bilde av oljekjølern på det ene bildet ditt;) er vannkjølt.. diverse folk på tpc forumet mener denne er bedre enn luftkjølte oljekjølesystemet fra 230et så dette er bare å bruke. folk har kjørt 500hk på dette.. da det er en stund siden jeg har vært i kjelleren å sett på svinghjulet mitt ser jeg ikke om det er til m90 eller m45-6-7 siden du har tatt bilde rett ovenfra. m90svinghjulet er jævli tungt og ser ut som det er 2 svinghjul som er sveisa sammen på midten..

 

Godt å høre... :) Vannavkjøling av av olje ER mer effektivt ja, finnes sikkert en formel for det og..hehe

 

Hjelper dette bildet deg noe angående svinghjulet?

 

clutch-side.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granath....heter ikke eksen til en av de svenske prinsessene det?:P

Han sitter vel godt forvart bak murene såvidt jeg veit..litt O.T. men ;)

 

Han har hvertfal skikkelige fålk til å selge, hehe.. :well

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at når en skal bygge om og bruke getrag, kan en bruke mellom aksling fra f.eks. en 240 med m47. Og hardykobling. Er en her som kjører med det.

 

Jeg skal til å bygge om med dette nå snart, så da får jeg jo sjekket om det stemmer eller ikke.

 

i know... :)

 

Eneste som jeg ser for meg kan bli problemet, er ombyggingen av lagrene til mellom-akslingen (regner med de må endres..), og selvsagt "spak-stellet".

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår