Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått turboen fra sverige! :) Etter nesten 15 grusomt kjedelige ventedager hos Posten sitt Toll-lager.... :op

 

Pakker opp esken, og tata... hva finner jeg? :op

 

td04H-13C_Hele.jpg

 

 

Ja, helt riktig, en Mitsubishi TD04H-13C..!

 

TD04H-13C_Skiltplate.jpg

 

Turboen ser i overaskende god stand ut,og må ha vært overhalt en gang før eller noe.... for kompressorhuset er glassblåst for ikke lenge siden hvertfal.

Det er noe slark i akslingen da... men det er mulig det skal være litt slark? høres og føles ut som om jeg bryter en "oljefilm" hver gang jeg får slarken... noen som vet???

 

Fiksa Forkoblings-motstand i går og :) Skal finne ut Spec'en på disse... trur man kan klare å lage di selv ass, ser ut som noe enkle greier, og 700,- er de ikke verdt! Enda mindere de 1100 som volvo skal ha!

 

Så, hvis noen har en Eksos-manifold med Flens til Mitsubishi-turbo, PM meg ;)

 

R_style: Passer røret ditt da lenger?

 

Røret skulle passe ja... regner med at du fikk melding av meg i går...

 

Bekalger at j poster dette inlegget i tråden din Radial, men lurer fortsatt litt på det der med underspyling... så på registerreim dekselet mitt, og der stod det L, som en nevnte her, stod det for underspyling av stempler... noen som kan avkrefte/bekrefte det?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hatt en travel uke..hehe :)

Men satte meg ned her i går, hentet "klumpen" hos sliper'n, og har nå fått satt sammen det jeg gruet meg mest til; toppen

Det værste som kunne skje var å få Riper på den nyslipte flata.

 

Det startet så fint og flott, hentet toppen fra Sliping, rensa'n for spon med teknisk vask, la den på et mykt underlag av filler, og alle ventiler var nesten ferdig satt inn, Ting gikk litt for bra, og noe måtte jo skje... spørsmålet var bare når! :)

 

Siste ventilen...

 

EN_ventil_igjen.jpg

 

 

 

Og hva skjedde da tro? JO det spesial-laga Ventilverktøyet røk! :deng

Deler spruta i alle retninger, fannt igjen munnstykket

Fikk fiksa selve verktøyet igjen.. det røk en seigering, men fannt den ene "Ventilfjær-kon'en" 25meter unna... i et glass, i et "spise-etasje" over der jeg skrudde! Glad jeg ikke fikk den i øyet eller noe... trur den hadde enorm fart!

ACFIEA5iaO_J.jpg

 

Det som var så genialt, var at i det verktøyet røk, sklei toppen bort til en liiiten skrutrekker jeg brukte, og da fikk jeg en liiiten ripe rett i nærheten der hvor stålet til topp-pakningen skal være. :( Skal få noen til å se på det... håper jeg slipper å bruke enda 400,- på sliping!! ARGH, sløseri med penger.. Devil Noen som veit om Kobber-pasta kan brukes til å fylle sprekken under montering?? *sukk* :(

 

Gjorde meg ferdig, og nå ser toppen slik ut... enn sålenge :op

Ferdig_topp.jpg

ToppenPlanslipt.jpg

 

Sånn i kontrast kan jeg ta med hvordan toppen så ut i det jeg tok den av motoren... Toppen blir ikke pen og bra som den skulle blitt, men jeg gidder ikke lakkere den. Lakken kommer bare til å flasse av etter første motorvask uansett, og da ser det egentlig bare stygt ut.

 

Gammel_uslipt_topp.jpg

 

Har lakkert innsuget og Dyse-anordningen da... DET ble ganske pent faktisk! :)

 

Lakkert_innsugsmanifold.jpg

 

 

 

Others

 

Fikk omsider bestilt meg 24mm krengings-stag forran. Dette hentet jeg fra Pedersens Racing , og kostet 1987,- Ink frakt! :) Kjøpte det mest for å få bilen godkjent til sommeren, må ha over 21mm alikevel, og nytt 21mm hos volvo koster 1900...hehe, da var det ikke tvil for meg hvertfal! :)

Skal montere det på Søndag, skal gi dere en lite update om hvordan det blir! :)

Eneste jeg lurer litt på, er at det følger med en liten pose med sånn "Hvitt" ekkelt fett på Fôringene til staget.... hva er den til!? Skal jeg sause inn staget og fôringen med den? så det ikke gnisser eller noe? Trenger svar på det ASAP :) hehe

 

KrengingsStag.jpg

 

 

Har fått Downpipe'n fra R_style! Nydelig levert, akkurat det jeg håpet på! Takk for handelen! aneglsmili

 

Downpipe.jpg

 

Staget har 2 hull, en for lambda og en for noe annet :op Mye mindere hull hvertfal :) Jeg ville tippe føler for Eksostemp-måler? :well Det er tettet igjen, så det blir nok neppe brukt uansett da, men tøft alikevel :op

 

 

Får se om jeg får ut veiva og slikt av blokka på søndag og, og få gått over den snart og.... har bare ikke giddet og orket å skru i kulda de siste 2 ukene :op Blir litt bortskjemt med varmt verksted på Gardermoen...hehe ;)

Koster litt for nye lagre også... hehe, må spare litt på pengesekken til lønning ;)

 

Ha en ellers fin fredag alle her på forumet!! :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet skal på foringene, ja

 

Takker :) Blir montering i morgen

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg montert 24mm Krengings-staget! :D

Slenger ut noen bilder som jeg lovet lenger oppe:)

 

Krengingsstag24mm-Montert.jpg

 

Krengingsstag24mm-Montert-Side.jpg

 

Må ærlig innrømme at det var Verdt å bytte det ut!!

Bilen krenger nesten ingenting lenger jo.. :( :op Bare suger seg ned i hver sving!! Riktig nok kjenner jeg rumpa er litt for myk enda da, men det var virkelig verdt de 2000,-! anbefales!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH!

 

Noen *****er av noen kødder har f*** i meg bøffa add-on-leppene mine forran!!!! :aug:

 

Folk er ikke sanne ass! De der er nesten umulige å oppdrive! ARGH, stakkars hvis jeg ser en kar med sånne i området... MED skruehull på hjulbrønn-siden... :ex_machin

 

om noen ser de; de er mørke og koksgrå... hmpf! Stakkars deg om jeg finner deg!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leit når tyver er på ferde!! bank skulle de hatt! men kommer det en oppdatering rett rundt svingen??:) *venter i spenning*

Skal nemlig gjøre akkurat det samme som deg når jeg er ferdig her på Ørland Hovedflystasjon. Keep up the superb work!!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en bitteliten update.

Fått noen ferdiglakka deler nå,Glassblåst, Epoxy-prima med sprøyte, og lakkert med felg-lakk+ klarlakk, og satt ett døgn i 50 graders tørkerom. Finnishen ble grei den ass, med tanke på at disse delene så helt jævelige ut før. Blir nok litt for fin motor for bilen nesten...hehe! :op

 

Topplokket skal jeg sende på lakkering i morgen... blir en Mørkegrå metallic-farge med klarlakk, og skal glassblåse "VOLVO" bokstavene, så de ser fine ut :)

 

nylakkerte_deler.jpg

 

Finnish_ok.jpg

 

 

Henter Nye lagere til hele veiva og rådene+ ringsett i morgen, fra Oslo Sylinderservice. Meget greie priser, og god service! Jeg betaler ca 2000 for delene.

 

Dysene har jeg bestemt meg for å sende på "overhaling", vil ha disse i orden.

 

Skal se om jeg ikke få banka ut de gamle lagerene iløpet av neste uke, og satt inn de nye, før jeg lakkerer opp blokk og bunnpanne. Må også ta en titt på Oljepumpa.. sjekke litt klaringer ;)

 

Noen som lurer på noe, så bare spørr! Svarer på det meste!;)

 

Mvh

LFK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært en idè og sjekke slitasjen på rådelager og lignende først? Har vært borte i at man må montere slipe veiv og montere overdim lager en gang i mellom :)

 

så var spørsmålet om hvordan man får målt det da :op Men, det kan man vel se på lageret egentlig? Lageret er jo laget i mykere materiale enn veiva, så det er Lageret som blir mest slitt, og lagerbanen vi forklare d meste? :)

 

Men, ja... jeg tenkte ikke så langt som det der, tenkte ikke på at motoren min har gått litt lenger enn 100 000 + jeg er litt stressa som dagen :op Henter uansett ikke lagerene før til neste uke, og i helga skal jeg få av veiva, så da får jeg nok se hvor det bærer hen ;) Takk for tips!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var spørsmålet om hvordan man får målt det da :op Men, det kan man vel se på lageret egentlig? Lageret er jo laget i mykere materiale enn veiva, så det er Lageret som blir mest slitt, og lagerbanen vi forklare d meste? :)

 

Men, ja... jeg tenkte ikke så langt som det der, tenkte ikke på at motoren min har gått litt lenger enn 100 000 + jeg er litt stressa som dagen :op Henter uansett ikke lagerene før til neste uke, og i helga skal jeg få av veiva, så da får jeg nok se hvor det bærer hen ;) Takk for tips!

 

Det bruker og være bra. Men så har man jo tilfeller da. Man får tak i no greier man legger på lageret og så skrur på veiv/råde igjen med samme moment som det skal være. Så "presses" denne ut fordi det blir minimalt med plass der. Utifra hvor mye den blir presset ut ser du hvor mye dette er slitt. Stikk innom et bilverksted som driver med slikkt. Dem kan forklare litt hvis dem er villige. Men som regel er dette ok og ikke nødvendig. Jeg pleier selv og måle dette for og være på den sikre siden. Stort så er motoren blitt kjørt tom for olje eller lignende når dette er nødvendig og er nok synlig i lagrene :) Lykke til...

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår