Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

se å få flekt av den bånnpanna med motorsag så vi får konstantert om det er spyling.... skal vel ikke være spyling på så gammel motor??

sikker på at den er fra 92??

 

Skal skru av panna på søndag ;)

 

Stay Tuned... m'm

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

god kveld!

 

I dag har jeg satt meg ned.. i bitende 10 minus og skrudd motor :oP En SINNSYKT kald erfaring...hehe :D

 

Prosessen var egentlig ganske plankekjøring... bortsett fra at jeg måtte bruke 1m moment-arm for å få skrudd løs topp-boltene :oP Satt no så jævelig..! hehe.

 

Da jeg fikk av toppen, kom den første overaskelsen; MASSE SOT

 

sot_pga_rik-blanding.jpg

 

Trolig kommer dette av den dårlige turboen som satt på motoren.... motoren har helt tydelig fått en veldig rik blanding, mest sansynlig pga pusteproblemer, for all koksen var sånn "Gråkoks" som jeg kaller det, som kommer ved rike blandinger.

Topp-pakningen var faktisk hel og fin, men med noen litt "mindere pene" rust-blomster da selvsagt.

 

Fannt noe småskitt neddi kjølekanalene...bare å pelle ut.

contamination-vann.jpg

 

 

Toppen er aaaav....

toppen.jpg

 

 

Sånn ser det ut når jeg har tatt av toppen.. :)

Motor_uten_topp.jpg

 

 

Og her er det store mysteriet... egentlig bare positivt for meg da :oP Men et mysterium alikevel.

Min 1992-modells motor har underspyling!!!!

 

Underspyling.jpg

 

 

noen som skjønner seg på dette??

ALT på motoren er 1992-modell stempla... termostat, vannpumpe... alt!

Men underspyling er det... hehe.. og motoren er uåpnet.. det kan jeg garantere! ;) ALT er hvertfal Original volvo-varer.

 

Planer framover;

 

Turbo kommer nå til uka fra sverige... helt gratis, heldigvis.

 

Har kjøpt Sinter-clutch, og bestilt opp nytt trust-lager som jeg henter på mandag.

 

Skal få av veiva, og målt noen diametere.. så skal jeg bestille nye lagre til så og i hele motoren + stempelringer

 

Toppen skal bli med meg på Gardermoen neste uke.. her skal den renses,demonteres og overhales med nye pakninger, tettinger, etz. :)

 

Det var alt for i kveld;)

 

noen som lurer på noe, så bare spørr! jeg svarer så fort jeg kan :)

 

Mvh

Lars FK.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...!

 

Underspyling på kom på FT motorene i slutten av 1992 og i starten av 1993, så alt er vel mulig da vil j påstå... men noen som kan avkrefte/bekrefte at "L" på registerdekselet står for underspyling?

 

Hvis du ikke har fått tak i en downpipe i 2,5" enda, så kan j godt bidra med en til deg gratis hvis du henter den, eller evt betaler frakt for den... den satt på min 93 mod B230FT med garrett turbo...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...!

 

Underspyling på kom på FT motorene i slutten av 1992 og i starten av 1993, så alt er vel mulig da vil j påstå... men noen som kan avkrefte/bekrefte at "L" på registerdekselet står for underspyling?

 

Hvis du ikke har fått tak i en downpipe i 2,5" enda, så kan j godt bidra med en til deg gratis hvis du henter den, eller evt betaler frakt for den... den satt på min 93 mod B230FT med garrett turbo...

 

Du har Pm!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å prøver å forstå hvordan dette dyse-oppsettet skal være.

 

Fannt en "tegning" på 240-forumet, men skjønner meg ikke HELT på den.

 

Inkoppling.jpg

 

Hvor er Jordingen? Er det boksen som er jording??

 

Noen som vet SPEC'ene på forkoblings-motstandene? krav til effekt, nøyaktighet, Volt og Strøm etz?

Har gode muligheter for å få laget dette på jobben med motstander vi bruker i fly ;) Trenger bare spec'en.

 

Noen som vet, eller aner hvor jeg kan finne ut dette, så bare spytt ut :)

Jeg vet ikke noe Bosch-nummer på motstands-boksen, så jeg finner liten info om den... :(

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten update :)

 

Fikk tenningshjernen min i dag!

Utrulig hvor mye pc det kan finnes i et innspruts-anlegg som stammer fra 1989 :op

 

Tenningsbox.jpg

 

Håper downpipe'n fra R_style kommer snart, så begynner ting og ordne seg.

 

Slenger opp et bilde av Forkoblings-motstanden i morgen, den måtte bestilles ny fannt jeg ut.... 700,- direkte fra bosch ;)

 

god natt! :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten update :)

 

Fikk tenningshjernen min i dag!

Utrulig hvor mye pc det kan finnes i et innspruts-anlegg som stammer fra 1989 :op

 

Tenningsbox.jpg

 

Håper downpipe'n fra R_style kommer snart, så begynner ting og ordne seg.

 

Slenger opp et bilde av Forkoblings-motstanden i morgen, den måtte bestilles ny fannt jeg ut.... 700,- direkte fra bosch ;)

 

god natt! :D

Beklager at ting har tatt litt tid Radial, men j har måttet jobbe i romjula, så j har ikke fått sendt downpipe`n enda... Nå er j hjemme i rendalen for å feire nyttår her, men j skal nedover til hamar igjen på søndag, så skal prøve å få sendt den innen tirsdag... Håper det går bra...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingenting som er som en stygt montert unødvendig stor alu-cooler :pray

 

IMG_2759.jpg

 

IMG_2756.jpg

hey, det er jo sånn IC som jeg har to stk av :-)

 

radial:

du kan surfe på ebay.com etter ny (NY) turbo.. om du er heldig, får du inn ferdig momset, på døren din, for ca. 3.000kr! t3/t04 er det masse av der, feks. (med forskjellig trim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at ting har tatt litt tid Radial, men j har måttet jobbe i romjula, så j har ikke fått sendt downpipe`n enda... Nå er j hjemme i rendalen for å feire nyttår her, men j skal nedover til hamar igjen på søndag, så skal prøve å få sendt den innen tirsdag... Håper det går bra...!

 

Slapp av ;) er ingen hast! :) Har ikke fått ut veiva fra motoren enda heller...hehe, mangler litt innsatsvilje til å ta den ut nå som det er så sinnsykt kaldt og blåst ute :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

radial:

du kan surfe på ebay.com etter ny (NY) turbo.. om du er heldig, får du inn ferdig momset, på døren din, for ca. 3.000kr! t3/t04 er det masse av der, feks. (med forskjellig trim)

 

huff, Liker ikke E-bay altså... :nono:

Har hørt så mye dritt derifra... :(

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vell and på hvem du handler med det da.

 

Neida, det er bare at jeg ikke liker å handle der, fordi det finnes så mye lurerier der :)

 

Sjekka nå, og det er liksom 1 av 1000 som sender "world wide" :op hehe, resten er som regel Amerika og Cannada... hmm.... men ja, de ligger på en 2000,- ferdig momsa, MED frakt inn i norge. :well

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått turboen fra sverige! :) Etter nesten 15 grusomt kjedelige ventedager hos Posten sitt Toll-lager.... :op

 

Pakker opp esken, og tata... hva finner jeg? :op

 

td04H-13C_Hele.jpg

 

 

Ja, helt riktig, en Mitsubishi TD04H-13C..!

 

TD04H-13C_Skiltplate.jpg

 

Turboen ser i overaskende god stand ut,og må ha vært overhalt en gang før eller noe.... for kompressorhuset er glassblåst for ikke lenge siden hvertfal.

Det er noe slark i akslingen da... men det er mulig det skal være litt slark? høres og føles ut som om jeg bryter en "oljefilm" hver gang jeg får slarken... noen som vet???

 

Fiksa Forkoblings-motstand i går og :) Skal finne ut Spec'en på disse... trur man kan klare å lage di selv ass, ser ut som noe enkle greier, og 700,- er de ikke verdt! Enda mindere de 1100 som volvo skal ha!

 

Så, hvis noen har en Eksos-manifold med Flens til Mitsubishi-turbo, PM meg ;)

 

R_style: Passer røret ditt da lenger?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

downpipen passer om hverandre ja.. pleier vel å være litt oppned slark i turboen når det ikke er oljetrykk i den..

 

okey! For Manifolden er ikke den samme, er den vel? Syns flensene ser litt forskjellige på bildene mine.. hehe :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår