Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

heysann!

 

Starter min egen lille tråd, om min egen, (ganske pene :confused: ) Volvo 740 GL :D Bilen er i daglig drift.

Tråden skal starte fra jeg begynner ombyggingen nå, med bilder og hele pakka, til jeg står ferdig et sted til våren med min egen 740 TURBO ;)

 

Bilen er en 1989-modell ,med helt orginal og fungerende B230F-motor, M47 gearkasse og LH Jetronic 2.4 :) Sitter 2,5" Simons fra Kat og ut.

 

Bilen_min.jpg

 

Planen med selve bilen er i første omgang følgende; 4 gule koni & Lesjöfors/Eibach 40mm-Senkefjører + oppgradering til 21mm Stab-stag forran.

Planlegger å anskaffe dette innen et par uker, og få byttet alt i jula, når jeg har fri :)

 

Noen som lurer på hvorfor jeg gjør dette? Vel, jeg gjør det for å få erfaring med motoroverhaling, bytte og litt generell tuning. Gjorde dette med lett-motorsykkelen min også.. bare den ble satt sammen fra bunn av, hvor jeg bygde om så og si alt. Tror aldri jeg har lært mer enn da...+ at dette kan bli mosjomt når jeg er ferdig :D

 

Sånn ellers har jeg akkurat skaffet meg en 1995 B230FT-motor fra sverige. "nesten" komplett, mangler bare en tenningshjerne, noen rør, oljekjøler og tid til å få overhalt hele motoren fra bunnen av. Planen når alt er ferdig er 170 HK & 260-280NM, for siden (Om jeg fikser et annet girkasse-oppsett) eventuelt chippe til 210-220hk og 330NM ;)

 

Her er motoren;

 

Motorfron-B230FT-800x600-Edited.jpg

 

Motoren har gått 260 000, og har som dere ser (se rød-merking), en den defekt topp-pakning. Kikker dere litt nede til venstre, står halve "overhalings-kittet" mitt... med nye pakninger til hver jævla krik og krok i hele motoren + nye toppbolter ;)

 

Eneste jeg "mangler" er nye lagere til rådene og veiva, Stempelringer + eventuelt (Sitter å vurderer fram og tilbake) en grom stål-topppakning :)

Vurderer også ny oljepumpe...men er skikkelig usikker på hvordan jeg skal få målt den som står der. Er den ok, så har jeg ikke lyst til å kaste 1800 ut av vinduet. Noen som vet hvordan jeg sjekker det, så kom med tips! :) Tar though litt tid før jeg har skrudd motoren fra hverandre såpass da... så smør dere med tålmodighet :)

 

Men, jeg har allerede kommet over et problem med turboen jeg fikk med;

 

ACFJKA3iay1N.jpg

 

Den er STUCK! Går ikke rundt for 5 øre! uhhmmwhat?

Vil helst ikke bende på noe inni der heller... flushit

Og enda værre, det er en Garrett-turbo! Ikke en Mitsubishi som disse motorene skal ha.. skjønner ikke hva slags Garrett det kan være, for det står kun et bittelite skilt på Turbin-delen av motoren, med en haug med nummer jeg ikke skjønner noe som helst av.. har for dårlig kamera til å klare å ta bilde av "skiltet", men det er knaptnok lesbart med det blotte øyet tom.

 

På godt og vondt, tror nok turboen skal overhales uansett, men greit å vite hva slags turbo det er :) Varierer en del i pris for overhaling av turboer også... Noens som vet hvem som er billigst og gjør en god jobb?

Var though litt surt at turboen ikke gikk rundt engang...skjønner ikke hva som kan ha skjedd. :(

 

Under overhalingen skal så og si samtlige deler glassblåses, rengjøres og de deler som kan lakkeres, skal bli porno.

Det skal seriøst glitre av motorrommet når jeg er ferdig! :)

Og.. jeg skal ha det jeg alltid har drømt om...hehe.. et Antrasitt-grått toppdeksel!

 

Uansett, fikk med noen andre deler også;

 

En 117 000km gammel M47 til å kjøre ballene av! blah

 

GirkasseM47-800x600.jpg

 

 

 

En Intercooler fra 940 turbo

 

IC-800x600.jpg

 

 

Ny Bensinhjerne fra 940 Turbo

 

Jetronic-500x300.jpg

 

 

Trur dette kan bli et mosjomt prosjekt :)

Hadde store planer om M90-kasse for 3-4 uker siden, men disse fallt litt i grus når jeg hørte ordet; Hydraulisk Clutch :ssip:

Skal se om jeg kanskje setter på M46 med tiden, holder litt bedre, men M47-kassene mine får holde enn sålenge :)

 

Planlegger LH 2.4-svinghjul fra B230F'en min Med M46-Sinterlamell og Orginal trykkplate fra M47. Skal kjøpe lamellen nå ganske snart, så jeg har den før den blir solgt... :)

 

Skal følge opp tråden så mye jeg kan! Hvis noen har noen skikkelige skråtips, så får de bare poste det.

 

Mvh

Lars FK.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er ingenting som er som en stygt montert unødvendig stor alu-cooler :pray

 

IMG_2759.jpg

 

IMG_2756.jpg

 

 

visst det var mitt inlegg du siktet til med denne komentaren,så mente eg min mening..det EG syntes ser tøft ut. og det går jo virkelig ann å montere det fint..ingenting e som å ta tiden te hjelp. men et veldig bra prosjekt dette her

1990 4x4 sierra cosworth

1993 MKIV supra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radal : T3 med grenrør skaffer jeg brukt for litt over tusenlappen. ang olje pumpa kan jeg ta meg en tur og se på den.

ps: Getrag av en bmw E28 har ikke hydraulisk clutch ;) og ligger på en 2000 kr på en hugger ;)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer! :)

 

Har ikke fått skrudd noe særlig på motoren enda, uten om å få av clutch og svinghjul. Jeg er i Forsvaret utstasjonert på Gardermoen i fly-systemlæra, så jeg er ikke hjemme hver dag :)

Men, planen for helga er å få motoren i bukken min (Mangler bare noen M12-bolter), få av den helsikes turboen og få identifisert den. En på læreplassen min påstår han kanskje kan fikse den, så jeg skal gi ham en sjanse.

 

Etter dette skal jeg prøve å få av komponentene rundt motoren, og forhåpentlig vis få av toppen! :) Kan love dere bilder&updates av det som skjer.

 

Til uka blir oppgaven å få tak i tenningshjerne, oljekjøler og IC-rør :)

Volvo skal også kontaktes for pris på komplett lagersett til blokka med Rådelager, ståltoppakning, veivlagre, ol.

Status på Turboen avventer jeg litt, får jeg den jeg har i orden, så kjører jeg den til den dør well Sparer litt penger på det.

Men på alle innvendige komponenter skal ting bli skikkelig gjort, så der koster det meg en del penger& tid. Skal ha ting ordenlig, gidder ikke gjøre jobben 2 ganger helt unødvendig.

 

inzane_racing; I første omgang blir det ingen ny intercooler. Skal kanskje prøve å glassblåse den jeg har eller noe, så den ser litt penere ut, thats it :)

Når man tenker på at effekten ikke blir over 200 gamp, og max 1 bar, så lar jeg den være slik den er. En intercooler er en komponent som er LETT å bytte, så hvis jeg trenger å bytte den, så tar jeg det der og da ;) Lurt& Kostnadseffektivt syns nå jeg hvertfal.

 

THolandsli; Helt enig, det der så skikkelig jalla ut. :)

 

EAloken; Jeg skriker til deg hvis det blir aktuelt! Trenger ikke grenrør, men heller downPipe fra turboen i 2,5" :)

Oljepumpa fikk jeg svar på i dag, bare å sjekke tannhjulene litt, eventuelt skaffe nye tannhjul til pumpa.

Getdrag-kasse Ikke aktuelt. REtt og slett fordi da må jeg bytte resten av driv-verket også. Får jeg lyst, så kjøper jeg dette i etterkant når jeg har røket drivakslingen eller noe ;) hehe.

 

Anyway, Back to work! (Er på lærlingeplassen, har lunch nå..hehe :D )

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skal se hva jeg kan få tak i av sånt. letteste er vel å sveise litt selv ;) kjøpe ferdig bøy fra thorshov. dette fikser du lars :)

 

Skulle gjerne sveisa det.. hadde jeg bare hatt Flensen til turboen! hehe ;)

Har eget sveiseverksted og MIG apparat på Gardermoen, bare å bruke :)

 

Anyway, fikk tibake et problem med bilen i dag... :( Helvetes Caliperene bak lekker igjen.

Så nå må de byttes og... bare 8 mnd'er g 13000km gamle, flax jeg jobber på Torshov... så kan jeg få noen hoder til å rulle hos leverandører :thumb hehe, OM de skal få høre det denne gangen! :fuckme2:

 

I morgen starter demontering av motor! kommer tilbake i morgen kveld/søndag med bilder og info :) Er litt spennt på hvordan det går selv :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår