Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

hei du..får å få strammet denne øverste mutteren på bildet ditt her:

 

resized_IMG_1956.jpg

 

så kan du f.eks ta en skiftenøkkel og skru til slik at du får tak på den gule tappen øverst, hold igjen der mens du bruker en fastnøkkel med vinkel/knekk for å skru på mutteren skikkelig

bruk luft verktøy,,mutter trekker da kommer den helt ned uten å knekke tappen,, brukte det på min å det gikk som fot i hose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

** 6 JUNI **

 

Ble en frustrerende natt i garasjen denne gangen. Fikk strammet opp demperne foran, men når bilen står på alle 4 hjul så vil ikke skålen på dempertårnet ligge helt nedpå tårnet. Blir presset litt opp av fjærbeinslageret.

Er snakk om ca 2mm klaring.

 

resized_IMG_1962.jpg

 

En annen bragd jeg klarte var jo dette:

 

resized_IMG_1961.jpg

 

Hadde mest lyst til å hoppe i elven, men klarte å holde trangen tilbake. Nå er jeg altså uten justeringsmuligheter foran. Et lite lys i mørket er jo at demperne er stilt lik på full hard.

 

resized_IMG_1963.jpg

 

Syns det virker lavt nok jeg. Med tanke på at det mangler 250kg på frontakselen. Hjulene kom også veldig langt ut foran. Lå nesten kant i kant med hjulbuen. Bak var ikke hjulene i nærheten av å komme like langt ut

Går felgplanene mine i dass også nå?

 

resized_IMG_1964.jpg

 

Litt annet småarbeid. Slipte ned rusten under frontruten. Pass opp passateiere! Er sikkert endel passater der ute med mye mer alvorlig rust enn det jeg hadde.

 

resized_IMG_1965.jpg

 

Gikk også over motorefestene og lakkerte de til slutt med hammerite. Ikke akkurat noe nødvendig arbeid, men nå står det i allefall i stil med resten av understellet.

 

resized_IMG_1966.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med den justeringen. Hadde sikkert vært ok å ha..

Mulig du kan fikse det ved å borre et lite M4 gjengehull der, og sett inn en liten skrue med locktite 638 f.eks. ???

Mener det pleier å være klaring i toppen av demperen der.. Hadde den ligget nedpå så hadde jo metallet på toppen av dempertårnet vært nedslitt.

 

Jepp, det en helt annen sporvidde bak.. 7x16 ET25 er perfekt foran, men bak har man fremdeles noen cm klaring ved ET25..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt på degradere senkesettet sitt ja :rolleyes:

I allefall når det har den prisen...

 

Fikk også svar på vacn forumet at det skal være klaring over dempertårnet så da er den saken ute av verden. Men du sier ET25? Er det det på vr6'en?

Såvidt jeg husker var det 38 på den før. Og ifølge denne boltesirkel-listen så er det ET43 på passat vr6. Kan det stemme da? Et43 ville jo ha kommet mye lenger inn i hjulbuen vel?

Går planene om 8,5x17 felger i dass nå da? De felgene har ET35. Må det spacere til bak? Har du noen formening om hvordan det vil gå Eirik? :)

En ting til. Hvilken bredde på dekket er vanlig på 8,5 felger? Skal ikke ha noe strekk eller noe sånt. Skal se helt normalt ut.

Har ingen peiling på dette selv...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående styrekulene.. Regner med du demonterte de når du lakket forstillingen. Det viktigste her er at de er GULLRENE (de koniske flatene), må ikke finnes en dråpe fett eller olje noe sted på de.. Ellers så snurrer de for lett..

Jeg pleier å bruke litt bremserengjøring på den koniske delen, samt i det koniske hullet i forstillingen, så alt er helt rent for fett.

Deretter litt kopperpasta INNI mutteren til styrekula.

Sett styrekula inn i hullet, og slå til den HARDT undenifra, gjerne med en kobberslegge eller noe annet TUNGT. Du kan også sette jekken under og legge litt press oppover på styrekula, mens du skrur på mutteren.. Fix ferdig.

 

Angående dempermutteren, på dine dempere er vel den lille gule tappen til justeringen av demperen, er den ikke? Da kan du IKKE holde igjen på den med en skiftenøkkel..

 

Dette innlegget har jeg jo ikke lest før nå!!

Faen heller altså...

Men forstod ikke helt den fremgangen med styrekulen. Styrekulen går da ovenifra og nedover, med mutteren på undersiden? Hjelper vel ikke å banke så mye fra undersiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe KREMT, du er ikke den første som har gjort det..

Har ikke tittet så veldig nøye på forstillingen. Vet at noen går ovenfra, og andre går nedenfra. DU gjør det samme, bare omvendt. rengjør godt, helst med noe fettfjerning. Slå styrekula nedi med et hardt slag.. skru til.. SAAAKTE.. Det er litt viktig, fordi jo saktere du skrur desto mindre sjanse er det at momentet du lager med armen overstiger friksjonen i det koniske hullet.

Derfor er det litt viktig med litt kopperpasta på den mutteren du skrur på.

ET38 er standard på vanlig Passat JA. Jo lavere ET, desto lenger ut kommer felgene..

På 8,5x17 ... Kan du bruke 225/40-17 Da blir rulleomkretsen 1867mm mot de origginale 1818 ved 185/65-14.. HVis det er riktig dimensjon på VR6'en da.?

225/35-17 kan også brukes.. (Et par runder el-tape som de sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7x16 ET35 bra med klaring der... Ikke godt å si hvordan de passer..

Få samlet 2-3 kompiser til å stå på traversen under motorrommet. eller sitte på skjermkantene.. Og sjekk i forhold til felgen.. Bare legg noen treklosser under felgbanen.. (IKKE felgkanten altså) Så kan du måle deg frem og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7x16 ET35 bra med klaring der... Ikke godt å si hvordan de passer..

Få samlet 2-3 kompiser til å stå på traversen under motorrommet. eller sitte på skjermkantene.. Og sjekk i forhold til felgen.. Bare legg noen treklosser under felgbanen.. (IKKE felgkanten altså) Så kan du måle deg frem og se..

 

Tenkte ikke på høyden. Den kan jeg jo justere nå ;)

Tenkte på hvor langt ut felgene ville bygge. Sliter jo litt om de kommer utenfor hjulbuen. Lurte på om noen visste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 7 JUNI *

 

Har jobbet litt videre med alt ledningsrotet i natt. Må prøve å få satt sammen alt til helgen. Henter forhåpentligvis motoren på fredag og har lyst til at den bare skal være å plugge i for å prøve å starte den. Fikk overført det høydejusterbare rattet også når jeg først holdt på idag. Men den rammen som holder oppe rattstammen er festet med tidenes mest idiotiske skruer! Hva tenkte de på når de laget disse skruene? Måtte frem med vinkelkutteren for å få de vekk.

resized_IMG_1967.jpg

 

Fant heldigvis noen skruer som hadde akkurat like gjenger. De er tatt fra festene til setebeltet foran hvis noen skulle lure.

 

Rattstammen på plass

resized_IMG_1968.jpg

 

Jævlig irriterende når en liten ledning holder sammen to ledningsnett! Var fristende å gjøre et lite snitt, men tok til fornuften...

resized_IMG_1969.jpg

 

Klarte tilslutt å finne ut av alt

resized_IMG_1973.jpg

 

Fikk inn alle ledninger til klimaanlegget og litt til.

resized_IMG_1974.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW.. Sinnsykt.. Det er jo bare SÅÅÅÅ gøy å se at alle ledningene havner på rett plass, og at man sitter uten løse ender.. Ikke sant?

Er ikke bare bare å ta ut eller bytte komplett ledningsnett heller. Selv om det er mye neklere med alt ute av bilen, enn med alt i bilen..

Hva mente du med at EN ledning holdt sammen TO ledningsnett?

Hvis den ikke er fastlåst til noe, så er det jo bare å forlenge den, så du kan trekke den inne ved torpedoveggen istedenfor..

Er det cruisekontroll også på VR6'en ? Ser bare den lille ekstra skveknotten på blinklysbryteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår