Gå til innhold

Prosjekt Passat Vr6

Ranger emnet


aka_stian

Anbefalte innlegg

Denne tråden blir jo bedre og bedre..

Godt du husket å ta med kamera denne gangen..

Er så digg å se at folk tar seg tid til å gjøre en ordentlig jobb, ingen dumme snarveier.. Stå på !

 

Kan det ikke bli litt 2dumt" med fersk tectyl rundt eksosanlegget?

Litt lukt evt lett brannfare pga varm eksos og katalysator mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

** 9 APRIL **

PROSJEKT SKILTGROP DEL 1

 

Fint vær i Bergen og formen var fin. Hadde lite å gjøre på så bestemte meg for å grave frem skiltgrop prosjektet mitt. Mye bilder i denne posten!

 

RS bakfangeren jeg kjøpte er av den typen som festes utenpå originalfangeren og bruker de originale festene på bilen. Men siden jeg også skal ha skiltet i fangeren må det modifiseres litt.

Fangere før arbeid:

 

resized_IMG_1546.jpg

 

Passformen på glassfiberfangeren var grei nok men den var en centimeter for lang så måtte kappe vekk på endene først for å få den til å passe utenpå den originale. Her er begge sidene kappet til slik at det passer fint.

 

resized_IMG_1547.jpg

 

Må litt finpuss til etterhvert men sett fra utsiden blir det slik:

 

resized_IMG_1548.jpg

 

Som dere så på det første bildet stikker originalfangeren ganske langt ned fra før så den hadde blitt synlig bak gitteret som kommer. Det vil vi ikke ha noe av så all overflødig plast ble kappet vekk. Et stykk ihjelkappet støtfanger:

 

resized_IMG_1549.jpg

 

Og da ble det slik:

 

resized_IMG_1550.jpg

 

resized_IMG_1551.jpg

 

Så var det tid for å gå løs på glassfiberen. Her er skiltgropen kappet ut:

 

resized_IMG_1552.jpg

 

Så måtte skilgropen lages til i originalfangeren:

 

resized_IMG_1554.jpg

 

Ferdig resultat for idag:

 

resized_IMG_1555.jpg

 

resized_IMG_1556.jpg

 

Her har jeg prøvd å vise med hønsenetting hvordan skiltgropen blir. "Bakveggen" går på skrå oppover så det blir litt helling på skiltet. Har sett meg ut skiltlys fra Polo 6N som skal festes i "taket" på skiltgropen så det lyser ned på skiltet.

 

resized_IMG_1558.jpg

 

Videre er planen å støpe skiltgropen i en form for så til slutt å støpe den fast i resten av fangeren. Må bare finne noe å lage formen av. Noen tips? Får se om jeg finner noe metall jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 14 APRIL **

PROSJEKT SKILTGROP DEL 2

 

Har jobbet litt videre med skiltgropen de siste dagene. Lurte på hvordan jeg skulle lage til form til gropen men ble til slutt slik at jeg støpte hver flate for seg og limer de sammen med glassfiber til slutt. Nedenfor ser dere "taket" til vestre, "sideveggene" og til slutt "skiltveggen" ferdig støpt til høyre.

 

resized_IMG_1563.jpg

 

Idag ble alle bitene kappet til slik de skal være. Måtte utvide skiltgropen i fangeren litt etterhvert. Viste seg at skiltet gjemte seg litt langt oppi fangeren til å begynne med. Her er alle bitene holdt på plass med teip for å vise sånn noenlunde hvordan det blir.

 

resized_IMG_1564.jpg

 

resized_IMG_1565.jpg

 

Glemte å ta bilde av baksiden men der kommer jeg til å legge en stor duk over hele gropen for å binde den sammen med resten av fangeren. Finarbeidet blir gjort med sparkel til slutt. Blir dessverre ikke noe støpring før onsdagen, da min mor ikke var helt glad for polyesterlukten i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

** 23 APRIL **

 

Har ikke fått skrevet noe her siste uken. Men det skjer ting allikevel.

Har hatt bil disponibel fra onsdag og har den også hele neste uke. Har vært i garasjen to dager. Første dagen fikk jeg tatt ned bakstillingen fra prosjektbilen og lempet den ut av garasjen. Andre dagen gikk jeg løs på donorbilen og fikk tatt ned forstillingen og lagt den inn i garasjen. Har også vært på møller og kjøpt foringer for 1600 kroner så nå begynner jeg snart å montere bilen sammen igjen :)

Må bare få sanblåst travers og bærearmer først så går jeg igang med monteringen. Må også kjøpe inn nye abs sensorer. De gamle var jo rustet fast og satt noe helt for jævlig. Måtte bare ta skrujernet og hammeren og la det stå til. Når det gjelder motoren så har det ikke skjedd noe der. Har ikke fått levert den inn til han som skulle ta overhalingsjobben. Prøver å finne noen som kan ta jobben her i Bergen, men har ikke vært på aktiv på letingen. Og siden motoren ikke har blitt levert inn enda og tiden går har det samlet seg opp litt ekstra på kontoen, så det blir mest sannsynlig kjøpt inn nye kammer fra Shrick for montering mens motoren først er ute. Og så kan jeg fortelle at innsug og spjeldhus fra en 2,9 vr6 er kjøpt inn og dette ramler ned i postkassen over helgen. Om kammene også blir montert blir det vel også en chip når bilen er ferdig, og sammen med komplett supersprint anlegg så burde jeg passere 200hk grensen allerede til sommeren :D

Men først må jeg finne et sted som tar imot motoren.

 

PROSJEKT SKILTGROP DEL 3

Har også fortsatt med bakfangeren. Teipet sammen bitene jeg støpte for å holde de i riktig posisjon. Så la jeg 2 lag med glassfiber over hele skilgropen og "limte" den sammen med resten av fangeren. Resultatet ble meget bra! Ble stødig som et fjell!

EOS kameraet er på tur denne uken så det blir litt crappy bilder fremover.

 

resized_HPIM0946.jpg

 

De to hvite glassfiberveggene til høyre på skiltgropen måtte jeg plassere der for å få glassfiberen til å legge seg rundt hjørnet. Begynte å blåse seg opp på tredje laget med glassfiber.

 

Skiltlys fra Polo 6N er også kjøpt inn, og skal legges inn i "taket" i skiltgropen

resized_HPIM0947.jpg

 

Og igår limte jeg fangerne sammen for godt

resized_HPIM0952.jpg

 

resized_HPIM0953.jpg

 

Ble faktisk meget bra. Men greide å lage en liten bulk i fangeren med ene tvingen jeg brukte. Strammet den visst litt for mye under limingen. Brukte svart sikaflex til lim. Burde holde veldig godt.

Tror jeg tar med fangeren ut i garasjen denne uken for å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævel-and: Vr6-motoren har jo et sinnsykt større trimme-potensial enn hva en g60 kan skilte med.Jeg gleder meg virkelig til den dagen jeg starter min førsteturbokonverterte vr6-motor. Når i livet det blir er enda uklart, men det skal skje! Sett flere eksempler på ekstrem vr6trimming fra store tuningfirma som henter ut over 600 hester av en vr6!! Potensialet er enormt, og den som har kjørt en v6r bil(ikke caravelle:D)vet nok hva jeg snakker om, for den solide effekten som er der før man trimmer noe som helst er jo imponerende.

 

Last ned filmer av vr6-turbomotorer, og se at momentet som er i disse bilene er helt sykt bra. Kompressor likedan. En film av en turbokonvertert golf mk1 er en av favorittene mine. Den er bare helt vill! Må heller ikke glemme en blå golf mk2 med kompressorkit(hele motoren er i chrome) som er bygga av en forum-gjeng i Tyskland.

 

Back to topic kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

** 28 APRIL **

 

Å slipe ned motorrommet på en passat er noe jævla drit! :ex_machin

Fy faen for en drittjobb, men det må jo gjøres...Har vel fått slipt ned ca 2/3 av motorommet. Blir enda verre når vannkassen skal slipes ned.

 

resized_HPIM0957.jpg

 

Tok også med bakfangeren ut i garasjen for å se hvordan det blir. Jeg er redd det kommer til å se meget bra ut til slutt :D

 

resized_HPIM0955.jpg

 

Her kan du også se vr6 forstillingen som er tatt ned. Så snart motorrommet er ferdig pusset skal jeg begynne å plukke fra hverandre forstillingen for sandblåsing.

 

resized_HPIM0954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet litt videre idag. Fikk faktisk gjort endel. Begynte dagen med å handle inn alt jeg trenger av lakk til motorrommet. Så var det ut i garasjen og jobbe videre. Har pusset ned hele motorrommet nå og vasket med avfetting for å få vekk støv og drit. Skal gå over med silikonfjerner før lakkering.

Har også skrudd fra hverandre deler av forstillingen. Fikk fjernet servoen/tannstangen og tatt bærearmene av traversen. Litt drit at alle kulene fra ene drivakselen falt ut men det fikser vi.

 

Til slutt fikk jeg også kostet ut all dritten av garasjen og ryddet litt. Var begynt å bli ekstremt mye drit på gulvet etterhvert.

 

Ihjelskrudd forstilling:

resized_HPIM0958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

** 11 MAI **

 

Endelig begynner det å gå fremover og ikke bare bakover! På mandag ble motoren hentet ut og levert inn til Polly Motorsport i Bergen for en lett overhaling.

- Registerkjede, glidere og strammere byttes

- Vannpumpe og "multireimen" byttes

- Alle pakninger byttes

- Bunnpanne glassblåses og pulverlakkeres (grunnet litt overflaterust)

- Bytte til nye og kvassere kammer

Ellers så åpner de jo opp motoren og sjekker tilstanden på den og gir meg en lyd om de syns det bør byttes noen flere deler for at motoren skal bli "god som ny"

 

Pga lang ventetid på kammene får jeg ikke igjen motoren før månedsskiftet, men det går greit. Har ikke noe akkurat bruk for den heller.

 

Og igår fikk jeg med min far ut i garasjen for å begynne å lakkere i motorrommet. Planen var syregrunning og deretter base og klarlakk i løpet av kvelden. Men etter å ha lagt på syregrunningen kommer jo selv de minste riper frem i dagslyset så vi bestemte oss for å legge på et lag med fyller/slipegrunning for så å slipe det ned slik at resultatet blir helt perfekt! Hvorfor ikke bruke den ekstra halvtimen det tar å slipe, når jeg først bruker så mye tid å penger på prosjektet?

Dagens bilder:

Før grunning.

resized_IMG_1859.jpg

 

Etter grunning:

resized_IMG_1865.jpg

 

Den gule grunningen i vannkassen er syregrunningen og den hvite er fylleren. Var ikke behov for fyller i vannkassen.

 

resized_IMG_1864.jpg

 

Ikveld skal jeg ut igjen og våtslipe fylleren og lørdag blir det forhåpentligvis lakkert. Det er planen foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår