Gå til innhold

Noen spørsmål og småproblemer med '96 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går det vakumslanger også til denne altså? Vet du hvor de kommer fra? Er hjernen til tenningen som ligger under mittkonsollen og hjernen til innsprøytingen som ligger på høyre side ved gulvet. Vet du hvordan man kan komme til den hjernen i mittkonsollen? Hva jeg må skru av for å komme til kontakten på denne?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du med det? Vet du hvordan det innslaget funker? Er jo bare motoren som sviver rundt begge veier og drar opp eller ned en pinne ettersom om du låser opp eller igjen.

 

det jeg mener er at motorene ikke er drevet mekanisk, altså at tannhjul som skyver, men magnetisme. Om du prøver å rekle på motoren, så kjenner du ingenting som skulle tillsi at de er drevet mekanisk. Skal se om jeg finner en motor som jeg har liggende, så skal jeg dra frem skapellen og undersøke dette nermere.

 

 

For å komme til hjernen i midtkonsollen, så må du ut me boksene som sitter i midskonsollen, eller lure en hånd fra høyresiden, under plasten, så skal du ganske greitt klare å dra den frem.

Men er ikke noe spennende, går bare en kabel dit og vakumslangen til turbotrykksmåleren.

 

Hjernen som sitter på høyresiden er styringen til innsprøytningen, tennings hjernen ligger forran i motorrommen på venstre side på torpedoveggen.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen til tenningen skal i følge haynes boka mi ligge mitt i mitt konsollen. Er ikke hjerne i motorrommet på turbomotoren. Sikker på at det er noe under passasjersetet? Aldri sett noe der nemlig. Vet om tre hjerner i bilen til nå.

Tenningen = i mittkonsollen fremme

Innsprøytingen = i bunnen av A-stolpen på passasjersiden

Airbagen = Under mittkonsollen, bak håndbrekket

Hvis jeg kommer til kablene på tenningshjernen skal jeg kunne måle meg med multimeter frem til om forskjellige sensorer virker.

 

Har åpnet sentrallås motoren i venstre bakdør for en stund siden, ser slik ut innvendig:

 

Sentral.jpg

 

Skjønner ikke hva somm gjør at du kan ta opp og ned låseknotten uten å dra med motoren.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

okei.. så feil kan man ta.

 

For når jeg drar mine låser opp og ned virker det som om det er null motstand.. og derfor tenkte jeg på en magnetisk løsning:)

Skal ikke ligge noen hjerner under noen seter.

 

Virker som jeg er litt dårlig oppdatert på de nyeste modellene av 440/460 for helt klart har noe forandret seg.

 

Men under varmeapparatet ligger det en boks hvor slangen til turbotrykket går.. kan hende det er tenningshjernen din.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke heller helt det der med at det kan være null motstand når jeg låser opp og igjen etter å ha sett inni låsen.

 

Ganske sikker på at ikke det er noen hjerne under seter jeg og, aldri sett noen der og står heller ikke noe om det i Haynes boka som jeg har sett.

 

Ligger en boks under varmeapparatet ja, eller rett under askebegeret ca. Denne er til tenningen i følge Haynes boka og så slik ut også da jeg fant den. Gikk en slange fra turbotrykket inn på denne ja.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har sett kan man ikke få ut feilkoder fra tenning og innsprøyting via diagnosekontakten på turbo motoren, men mulig de kan lese av feil et annet sted, kanskje rett fra hjernen. Hørte i hvertfall på pris hos Volvo i Kristiansand, og der sa de 300 kr. De hadde litt lang ventetid da jeg spurte, men dette virker jo i hvertfall veldig billig synes jeg! Men må få lappet eksosanlegget slik at man kan høre hvordan motoren sviver. Skal prøve å bytte bensintrykksregulatoren før jeg bestiller time til å lese ut feilkoder. Fikk tak i en brukt hos huggeren så. Blir reperasjon på bilen til uka regner jeg med. Meg og en kamerat begynner å bytte fjærer da, og tar eksosanlegget og regulatoren samtidig sikkert.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligger da ikke der orginalt.

Røkket ut ALT som var av delebilen min, en 92- 440 Turbo. Og der lå all elektronikken under dashbordet og ute i sidene. Ingenting under setet.. Finner det meget rart at elektronikk i det hele tatt skulle bli lagt der da det ligger mye mere ubeskyttet der enn i dashen.

 

Så, neppe plassert der orginalt da.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å bytte denne bensinregulatoren som jeg fikk tak i på huggeren, men gikk ikke helt bra det. Var veldig enkel å grei å få demontert, men får bare ikke montert den igjen skikkelig. Verken den som sto i eller den jeg henta på huggeren. Skal være en pakning rund den ene enden på trykk regulatoren, og enden med denne skal presses ned i et hul som leder bensinen videre til injektorene. Men klarer ikke å få presset den nedi dette hullet. Har prøvd å bare sette den nedi hullet å skru med de to skruene som holder den fast, men virker ikke som den kommer på plass da heller. Endte selvfølgelig med at jeg klarte å ødelegge gjengene i det ene hullet :mad: Hva skal jeg gjøre med den? Er vel aluminium dette. Hvordan er det mulig å lage nye gjenger i hullet? Ser jo ut som den holder seg ganske bra på plass med den ene skruen, men må jo fikse så den henger på begge. Men er det noen som har peiling på hvordan pakningen skal sitte? Her er et bilde av hvordan den satt da jeg fikk den ut.

Bensin1.jpg

Er litt usiker på om den svarte kanskje egentlig skal sitte oppå den grå plast dingsen, noen som vet? Hvis ikke får jeg ta en tur innom Volvo imorgen. Kan ikke kjøre med den nå, drypper en dråpe bensin av og til. Vet ikke om det kommer av at den mangler den ene skruen eller at pakningene sitter feil. Her er et bilde av den tappen uten noen pakninger:

bensin2.jpg

Ser forresten ikke ut til at det er noe forkjell med den nye regulatoren. Akkurat det samme på tomgang.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd det nei. Vet ikke hvordan jeg kan kjøre selvtest på denne motoren. Tror jeg må til Volvo for å gjøre det. Er nemlig ikke noe med motoren på det diagnoseuttaket mitt. Er bare airbag, ABS og slikt. Men de kunne vist sjekke feilkoder og slikt for 300 kroner på Volvo. Er det ikke mye styr for å få ut injektorene eller?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår