Gå til innhold

Noen spørsmål og småproblemer med '96 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Har en 1996 Volvo 460 Turbo som nå er gått 113500 km som jeg har noen prolemer med og spørsmål til.

 

1. Seteryggen på fører og passasjersetet er litt løs. Kan ta den 1 - 2 cm frem og tilbake. Er dette vanlig på disse bilene når de har gått litt? Noe jeg kan justere på slik at den blir stående fast? Har også merket at det er litt slark i førerstolen, det vil si i hele sete der det er festet til gulvet tror jeg. Er dette også noe som kan justeres for å få den til å sitte fastere? Er ikke mye, men litt så jeg kan se det når jeg riggler i den.

 

2. Knirking! Flere som har problmer med knirking fra dashbord og dørpaneler i disse bilene? Noen som vet en måte slik at jeg kan få fjernet den? Er mest på passasjersiden helt borte ved døren/hanskerommet og de luftekanalene som er der tror jeg. Knirker ikke alltid, men når de gjør det kommer det bare det er en liten ugjevnhet i veien.

 

3. Den originale turbotrykk måleren i denne bilen, hvor langt skal man klare å presse den opp normalt? Skal den gå helt opp til grensen mellom gult og rødt? Noen som har noe peiling på hvor mye turboen i denne bilen lader originalt? Er en original B18FT. Tror ikke det er mulig å presse min opp på grensen mellom gult og rødt.

 

Er sikkert noe mer jeg skulle spurt om, men kommer ikke på noe nå. Håper det er noen som kan svare på noe av det!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stramet litt på disse 4 skruene. Hjalp litt, men fremdeles ikke bra. Er jo mange plasser det kan knirke i dette dashbordet, men det verste er på passasjersiden ved hanskerommet eller døra. Vet du hvor de andre skruene jeg kan prøve å stramme er?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om jeg har fått en liten eksos lekasje. Brummer litt vel mye mer i område der røret går i en bue over bakakselen.Noen måte jeg kan finne ut akkurat hvor den er? Har alltid vært endel brumming fra eksosanlegget og ikke helt sikker på om det er blitt værre, men er det noen som vet om det pleier å være litt ekstra lyd fra eksosanlegget på Turbo utgavene eller noe? Noen annen måte jeg burde merke det på hvis det er et hull? Motoren har alltid hakket litt på tomgang og opp til rundt 2500 rpm, kommer akkurat som et lite hakk der turtallet faller ca 50 rpm før den går opp igjen, kommer med 1 - 5 sekunders mellomrom ca. Aldri klart å finne ut hva dette kommer av. Lurer også på om motoren kanskje har litt antydning til ventiltikking, men har egentlig ikke peiling. Kommer tikkelyd fra den, men hører det omtrant bare når jeg står utenfor med panseret oppe, så kan godt være en normal lyd. Noen måte jeg kan sjekke om det er ventiltikking på uten å høre?

 

Takker for alle tips jeg får!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

ventiltlikking er nok ganske vanlige på disse bilene. er det på min også, så det er nok ikke noe å bry seg om. Når det gjelder eksos"feila" du forklarer så kan det være at festene til eksosanlegget begynner å bli morkne, og kanskje burde skiftes. Samme problemet hadde jeg, det hjalp. Men nå skal jeg snart fjerne hele lyddemperen bak nettopp for å få mer lyd, hehe.

Stå på videre!

Du er ikke mann før du passerer 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er igrunnen bare fin den, men er ikke like fin når motoren har denne rykkingen på tomgang. Har din helt jevnt turtall på tomgang? Ventilene er justert på service hos Volvo for 22000 km siden, så litt rart hvis det kom allerede eller? Eksosanlegget ser igrunnen veldig fint ut, lurer på om det kan være byttet eller noe, men får kjøre den over ei grav å sjekke litt hva det kan være. Men det mest irriterende er den rykkingen på tomgang som jeg aldri finner ut av.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min holder seg ganske stabilt, bortsett fra akkuart når dette rykket kommer og den detter litt ned. Virbrerer ganske mye i bilen også når den står på tomgang, men dette kan være noe annet som gjør, kanskje eksosanlegget eller noe. Men kjenner godt de rykkene som kommer på tomgang når jeg sitter i bilen. Er mye som kan være galt siden den rykker slik. Begynner å bli litt dyrt å bare bytte deler. Byttet tennplugger, tennkabler, fordeler og bensinfilter. Har fått en god del tips om at det kan være bensintrykksregulatoren, men er ganske dyr denne så kjøper ikke ny før jeg vet det er noe galt med den.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fusker like mye om den er kald eller varm. Ingen forskjell igrunnen. Noen som har noe ide om hvor mye det vil koste å få Volvo til å finne ut hva som er galt? Rykker din bare når den er kald? Luftmengdemåleren, er det den oppe ved luftfilteret? Hva vil skje hvis jeg tar ut denne pluggen og starter bilen?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkingen er bare injektorene som lager lyd.

Prøv å legg øret i mot toppet og over grenrørene med motoren i gang.

Da vill du merke at det er injektorene som tikker.

Er ingenting galt med det.

 

Angående bensintrykk regulatoren.

Om du god snakker med verkstedet så kan det hende du kan få prøve å feile litt, mao. bytte regulatoren, er det ikke den så leverer du den tilbake.

 

Men en ting jeg kom på.

På tidligere bilde så har jeg visst regulatoren for bensintrykket.

men du har en regulator til som jeg mener skal sitte i nærheten av innsuget. Om du slår opp i haynes boken og ser ettre tomgangsregulator.. så vill du finne den.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en tomgangsregulator. Tok ut pluggen på denne mens den gikk på tomgang og det eneste som skjedde var at tomgangen gikk opp til ca 1400 rpm, men rykket like mye fortsatt. Så tror ikke det er denne som har det gøy. Men får prøve å godsnakke litt med de på verkstedet en dag jeg har bilen til byen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt mer på å prøve å finne ut av denne rykkingen fra motoren. Tror også det vibrerer mer enn det skal inne i bilen når den står på tomgang, men vet jo ikke da den har vært slik hele tiden jeg har hatt den. Har jo byttet endel. Fordeleren og bensinfilteret kan det ikke være. Tennkablene ble kjøpt nye på biltema, så er ikke 100% sikker på kvaliteten på de, men tror ikke det ble noen forskjell når jeg byttet de. Tennpluggene er byttet til Bosch WR7DC (tomt for originale hos Volvo så fikk disse, sa det var samme typen). Etter Haynes boka er ikke dette riktige plugger til min motor. Men skal jeg justere noe på avstanden til elektroden eller hva det heter på tennpluggen? Men lurer veldig på om ikke det kan være denne bensintrykkregulatoren som ikke virker. Tviler egentlig på at de har denne inne på det nærmeste Volvo verkstedet her så jeg kan få testet den. Men lurte på å kjøpe en bensintrykks måler fra Biltema for å måle. Vil jeg da raskt kunne sjekke om trykket er riktig eller? Ser i Haynes boka at jeg må ha et T-stykke og montere måleren på, hvor finner jeg det?

 

Lurer også på hvordan man får opp de slangeklemmene på bildet i bunnen av posten? Er slike slangene på bensintrykk regulatoren er festet med.

Forum21.jpg

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med de på volvo om de kan lese av evt feilkoder om det er mulig?

Spørre de til råds om hva som kan være galt..? For noe er jo galt en plass. motoren skal jo gå silkemykt.

 

T stykke kan du få nermest overalt. De har det på biltema iallefall

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakket med de på Volvo om å lese av feilkoder. Men skal ta å snakke med de. Men har hørt at dette er veldig dyrt å få de til å gjøre noen plasser. Noen som har gjort det eller vet ca hvor mye det koster? Og hvis denne motoren skal gå silkemykt er det noe som ikke er som det skal! Bestefars Opel Kadett 1.6s fra 1990 går mykere på tomgang enn det denne gjør, og der er eksos-anlegget litt løst. Har ikke lagt merke til noe annet enn vibrasjonene på tomgang og rykkingen med motoren som ikke er som det skal. Bruker 0,65 - 0,7 liter bensin på mila med blandet og ikke økonomisk kjøring, og det regner jeg med er normalt. Vet jo ikke om det er mindre fart i den enn det skal være siden den har vært sånn hele tiden jeg har hatt den, men tror den yter som den skal. Tenkte å stikke innom Volvo før skolen idag, men rakk det ikke så blir vel ikke før neste uke.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår