Gå til innhold

Noen spørsmål og småproblemer med '96 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Volvo kjenner til dette problemet på disse bilene, men de vil aldri innrømme at de har gjort en så stor generaltabbe som de gjorde på enkelte av disse bilene her. Renault må ta mye av skylda, men det var volvo som hadde ansvaret for at en god del satt igjen med katta i sekken rundt årtusenskifte. (Da nybilgarantien hadde utgått, samt at en del biler simpelthen ikke tålte varmgang samt en drøss el-feil). Jeg er ingen Volvo-hater, men synes det er viktig at folk er oppmerksomme at nevnte problemer kan oppstå. F.eks MPI-innsprøytning har vært brukt på en del skoda'er og Fiat'er. Fiat har også slitt noe med varmgangen på bilene sine, men ikke så mye som Volvo har gjort med 3-og4-serien. Men; har man fått en 460 som ikke har nevnte problemer så har man en digg bil som er nydelig å kjøre, dette er kjempebiler som det er lett å bli glad i!

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå som jeg ser på http://www.atpelectronics.co.uk/Catalogue/volvo.htm så ser jeg at enkelte biler hadde MPI innsprøytning ja.

Trodde først det var en enkelt del i innsprøytningen på Jetronic LH serien.

Ser at MPI kom først i 92, så heldigvis er ikke jeg innblandet med den dritten.

 

:)

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en uke i Russland nå, så har ikke kunne svare før idag. Ser utifra den listen som Stig-Arne hadde linket til at MPi systemet er noe som kom på modellene med Bendix Fenix 3B innsprøytning. Min har jo noe helt annet, nemlig Bosch LH 2.2 Jetronic, så da har vel sansynligvis ikke min dette systemet?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet i eksosen er nå blitt tettet med lyddemperbandasje. Får se hvor lenge detr holder, men må nok ha nytt eksosanlegg etterhvert. Noen som vet hvor mye det vil koste ca? Trenger ikke være originalt, vil bare vite ca hvor mye jeg bør beregne til det. Siden det nå ikke er noe støy fra eksosen merker jeg ekstra godt tomgangen igjen. Noen som vet hvor hjernen, eller styringen til tenningen ligger i min bil? Utfra Haynes boka tror jeg den ligger en plass i mittkonsollen, men vet ikke hvor. Noen som vet hva som må skrus av for å komme til denne? Den til innsprøytinga er den som ligger ved A stolpen på høyre side nede ved gulvet.

 

Fant også ut at den ene av fjærene foran er knekt. Er den på venstre side. Tror den har vært slik så lenge jeg har hatt den uten at jeg er sikker. Har merket at hvis jeg svinger skarpt mot høyre i litt stor fart (70+) virker det som den vil svinge enda skarpere og jeg må holde igjen i rattet. Kan dette komme av denne fjæra? Er det farlig å kjøre rundt med den slik den er nå, og er det noe mer som kan ryke hvis jeg bruker den slik den er? Noen som har peiling på hvor mye det vil koste for en ny en og hvor mye det vil koste å få den byttet? Eller er dette noe jeg lett kan gjøre selv? Er vel slik at de bør byttes på begge sider når jeg bytter? Legger med det bilde av den her:

Volvodemper.jpg

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe greie på dette med hvor ting sitter i 460'n. Det vet nok Stig Arne. Det at du har problemer med varmgang er utrolig dårlige nyheter. Får x'e fingra for at det ikke er noe alvorlig. Jeg ville hatt full fokus på dette, da jeg hørte lydklippet du hadde lagt ut av tomgangen, var jeg sikker på at det er et innsprøytningsproblem på bilen. Det er skummelt, for det kan plutselig føre til motorstopp når motoren har blitt varm. Hvis du merker at nåla går en del under 1000 omdreininger når du tramper inn clutchen på varmgang, samt at bilen begynner å riste er det fare på ferde.

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mer problemer når motoren er varm enn når den er kald. Er ingen forskjell å merke på den. For meg virker det egentlig mest som ett tenningsproblem, men vet jo ikke. Har derfor lyst til å finne styringen til tenningen for å prøve å måle litt på denne og finne ut om det er noen av sensorene til motoren som ikke er som de skal. Står endel om hvordan jeg skal gjøre dette i haynes boka til bilen. Litt merkelig at de ikke har hørt om noe slik på Volvo verkstedet mitt da. Har snakket med de om problemet, og de mener det mest sannsynelig er enten falskluft eller en sensor som ikke virker. Det jeg har lyst til å få gjort nå er å få sjekket om bensintrykket er ok, må bare få kjøpt meg utstyr til å måle dette. Trenger en trykkmåler, t-skykke, en liten slange og slangeklemmer for å få gjort det. Ogås vil jeg få sjekket tenningssystemet etter den anvinsningen det står i haynes boka. Har en liten mistanke om at problemet er større når det er kaldt uten at jeg er sikker på det. Mener å huske at det var mye større problemer med tomgangen i vinter når det var kaldt ute. Vet ikke hva det kan bety da.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har hatt liknende problemer. Han fortalte at når det var varmt ute så gikk bilen greit på varmgang, men problemene oppstod når motoren var vinter-kald for så å bli varm gjennom varmgang. Kjøringen ble ujevn på varmgang, litt nøkkete liksom. En slags fjusking. Motoren reagerte tregt når han ga gasspådrag osv. Men de store problemene oppstod først når tomgangen ble så lav at bilen begynte å riste, han mente at det kom av den direkte innsprøytninga (MPI som enkelte på VGD snakker om). Siden du ikke har opplevd det, så er det vel ingen fare på ferde!:)

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går begynte sentrallåsen i høyre bakdør å tulle igjen. Har funket helt fint i en måned nå, men igår låste den seg ikke. Legger jeg øret intil døren hører jeg at motoren går når jeg låser, men det skal også være et klikk også som ikke kommer når den ikke låser. Virker som motoren går, men at ett eller annet som skal slå inn slik at den drar opp og ned låsen ikke slår inn. Må vel bare kjøpe ny motor etterhvert.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen hadde koblet ut hele sentrallåsen. Tror det var fordi han ikke likte slikt nymotens ting, men kan jo ha vært fordi ikke den alltid virket. Hadde problemer med den på venstre side i fjor, men denne ble da byttet med en uoriginal en som har funket fint. Har to til av disse uoriginale, men er helt annerledes form på de en de som står i, så var en skrue til vindus lista jeg ikke fikk skrudd til. Men mener jeg å huske at jeg fant ut ikke passet på høryre siden. Originale motorer får jeg brukt for 250,-, men er sikkert billigere hvis jeg finner en hugger som har en bil jeg kan skru de ut av selv på. Virker som problemet kommer når jeg har stått en stund med lysene og radioen på uten at bilen har svive og tappet batteriet samtidig som det er kaldt, er i hvertfall det som har vært de to gangene problemet har kommet nå, men kan ikke skjønne hvorfor.

 

Edit: Var ute å så på den nå siden høyre bakdør ikke låste seg nå. Det er helt tydelig at motoren i døren går, men er et eller annet innslag i motoren som ikke virker. Når jeg låser opp døren igjen drar jeg med rundt motoren hvis jeg trykker ned igjen låseknotten, så der er det et eller annet fri greier som ikke virker. Kommer et tydelig klikk når innslaget slår inn og drar med ned knotten. Hvordan dette innslaget virker og hvorfor det ikke virker har jeg ingen ide om. Kuttet opp en motor uten å skjønne hvordan det virker.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ting også jeg er veldig usikker på, har ikke hatt noen problemer med sentrallåsen før. Men kan det være fukt? Svigers har en Lancer der sentrallåsen sviktet, og jeg mener det enten var pgså kulde\frost eller fuktighet. Det kan kanskje også være en feil i det elektriske anlegget? Er neimen ikke sikker. Har du hørt med Billia?

 

Det at gamlingen hadde koplet ut sentrallåsen var litt mystisk. Selv hos konservative gamlinger blir sentrallåsen lovprist for å være praktisk.

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorene i sentrallåsen er forøvrig bare magnetisk, ikke mekanisk.

Og hva mener du med det? Vet du hvordan det innslaget funker? Er jo bare motoren som sviver rundt begge veier og drar opp eller ned en pinne ettersom om du låser opp eller igjen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår