Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

I hvilken grad har og kommer du til å ta hensyn til servicevennligheten (eller muligheten?) når du bygger sammen resterende nå? Si at leamikken til pusserne knekker eller hopper av. Eller det å bytte pussermotor. Ser du for deg å måtte løfte av karosseriet for skifte en slitedel som ryker rimelig sjelden?

 

Hva slags tanker har du gjort deg rundt det temaet? :) Det er jo rimelig mange sære, særs gode og spesielt særs dårlige løsninger på i utgangspunktet enkle jobber.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hatt denne problemstillingen i bakhodet hele veien, men kan selvsgt ikke garantere for tabber.

Særlig når jeg jobbet på chasset var det viktig å tenke på dette. Alt er jo så enkelt når karosseriet mangler og man jobber "overfra" chassiet, men i ettertid må jo alt gjøres underfra.

 

For eksempel har jeg laget en demonterbar luke over Jaguar bakakselen fordi bremsekaliperne på den sitter høyt oppe og inne ved diffen. Bytte av klosser og justering av håndbrekk er beryktede operasjoner på Jaguarer med denne bakakselen. På min blir det ikke noe problem.

 

Bytte av clutch var en annen problemstilling jeg funderte og sjekket litt rundt. Alternativene gikk på at fastsveist gearkassetravers gir mye stødigere ramme, mens demonterbar travers gjør at gearkassa kan tas ut nedenfra uten at motoren trenger å røres.

Etter å konferert med flere andre valgte jeg å sveise fast traversen. Grunnen er at på en slik bil, er et motor+gearkasseløft ikke så veldig omfattende, Det er jo ingen fastekarosseriplater i fronten på den. Dessuten har jeg ikke løftebukk hjemme, så hvordan skulle jeg få ut gearkassen under bilen uansett?

 

At det kan bli kronglete å bytte vindusvisker-overføringer ser jeg ikke bort i fra, men på den annen side: Hvor ofte gjør man det? Jeg har personlig kjørt biler som har godt over 300.000 på km telleren som er så skranglete at de omtrent faller fra hverandre, men viskerne funker helt greit. Men jeg tror nok ikke at et karosseriløft blir nødvendig...

 

Inni dørene er det trangt. Der har jeg laget overføringene til dørhåndtakene justerbare på lengden, slik at det er enkelt å kompensere for litt forskjellig lengde på de hjemmelagde stengene.

Indre dørhåndtak og bryter for el.vinduer blir laget slik at de sitter direkte i metallet på innerdøra, mens dørtrekket får huller som slutter tett inntil kanten på samme bryter/dørhåndtak. Dermed kan dørtrekket enkelt fjernes uten å måtte knote med brytere og håndtak.

 

Venstre grenrør på motoren er bygget om slik at jeg slipper å løsne dette for bytte oljefilter. En merkelig tåpelig detalj som er på mange headers til small block motoren.

 

Radiatoren på denne bilen heller litt bakover og denne hellingen er med å bestemme glippen mellom grill-rammen og panser-siden. Å treffe på millimeteren med støttestag for radiatoren er nesten umulig, så der har jeg valgt å bruke rustfrie strekkfisker. Enkelt, holdbart og trinnløst justerbart.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clever & Smart!

 

Det der med plassering av oljefilter er noe merkelige greier. Både på RWD Toyota og Volvo er filterskift noe fordømt svineri. :( Artig å høre at og hva du har brukt timer i tenkeboksen på. Unødvendig å kopiere dårlige løsninger.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clever & Smart!

 

Det der med plassering av oljefilter er noe merkelige greier. Både på RWD Toyota og Volvo er filterskift noe fordømt svineri. :( Artig å høre at og hva du har brukt timer i tenkeboksen på. Unødvendig å kopiere dårlige løsninger.

 

Er da ikke vanskelig på RWD Volvo? et skrujern det, stikk igjennom det gamle, skru ut, sett på plass det nye, er god plass til å gjøre det for hånd tilogmed.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemiCuda: Det er ikke det at det er så vanskelig, men det er helt unødvendig at man skal måtte drive å grise til motorfeste og travers i tillegg til at man (på 240 ihvertfall) griser til motorgummien som etter en stund går i oppløsning hvis det får stå i olje. Denne problemstillingen finnes ikke på mange andre biler i det hele tatt. Som på VAG 1.9 diesel hvor filteret sitter vertikalt for å nevne et bedre eksempel.

 

En annen detalj som den generelle bilindustrien godt kunne ha kostet på seg er kran på tappepluggen. Men jeg ser jo at det kan føre til ymse sabotasjer og uhell i tillegg dyrere biler. Ellers er jeg gjerne med på en "teite løsninger" tråd et annet sted. :D Men nå skal jeg gi ordet tilbake trådføreren. Håper på flere avsløringer av kule, stilige og eller praktiske detaljer. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mondeo Mk3 med Duratec HE motor 1.8 og 2.0l (egentlig en Mazda motor)så sitter filteret foran motoren og den sitter i en slags hals med filteret pekende nedover..

 

Dette er et innsats filer og det er en sekskant tappeplugg i midten:ford:

 

Når det er ferdig tappet er det en ring nedest på huset som man vrir rundt og filter innsatsen følger med..

Smart og griser ikke i det hele tatt...

 

Man får kjøpt olje relocation kit fra mange steder rundt om, da kan man plasere filter akkurat der man ønsker..

 

Bare søk på "universal engine oil filer relocation kit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med plassering av oljefilter er noe merkelige greier. Både på RWD Toyota og Volvo er filterskift noe fordømt svineri. :( Artig å høre at og hva du har brukt timer i tenkeboksen på. Unødvendig å kopiere dårlige løsninger.

 

Virkelig HATER oljefilterplasseringen på 4K-motoren..

Dette blir bra hot rod! Gleder meg nå som en unge til å se ferdigbilder - men jeg vet at de kommer når tiden er moden, og at du ikke forhaster deg på noen områder. Thumbs up!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ledningene fra el komponenter inni dørene går inn i dørkarmen via en passe tykk hydraulikkslange. Den er passe stiv slik at den ikke bretter seg dobbelt mellom dør og dørkarm, men likevel myk nok til at den gir etter og bøyer seg nok for ikke å hindre døra i å svinge opp/igjen.

 

Jeg vurderer å montere eksterne ladepunkter nede på karosseriet rett bak høyre dør. Praktisk hvis en selv eller andre har problemer. Dessuten synes jeg slike detaljer er litt tøffe. Litt sånn racing aktig...

Batteriet blir plassert bak høyre passasjersete, og dermed veldig kronglete til for kobling av startkabler.

 

Bilen blir ganske lav. Ca 10 cm bakkeklaring. Hele chassiet er bygget slik at front traversen, som er svært solid, er laveste punkt. Selvsagt kan bilen subbe under midten på en ekstra høy fartsdump, men også der er ramma laveste punkt.

Dunk for vindusspylevæske har jeg ikke plass til. Kommer til å lage hele opplegget klart med sugende pumpe og en løs slange ende med skrukork i enden som henger ned mot gulvet foran passasjeren. Ved behov, stropper jeg rett og slett bare kanna med vindusspylervæske fast i gulvet foran og skur på korken.

 

Bremsekraft forsterkern blir hengende på tvers under dash bordet. Høres kanskje litt jalla ut, men flere små kassebiler har/hadde denne løsningen. Toyota Dyna f.eks.

Platene som dørtrekkene festes på blir av 3mm ABS plast. Dermed tåler de mye mer vann før de er ødelagt enn de vanlige gråbrune papp-lignende platene.

 

Slike biler er veldig smale innvendig. Forsetene blir antakelig stående helt inntil hverandre. Jeg planlegger en smal midtkonsoll hvor radioen skal plasseres. Den må dermed stå på høykant.

Chevrolet Citation som ble produsert rundt 1980 var ingen "høydare" for GM, men den hadde radioen plassert slik. Jeg har fåt tak i en splitter ny i original eske Delco Stereo FM radio for Chevy Citation fra et konkursbo på Ebay i USA. Kostet meg 230 Norske kroner inkl moms og frakt. Kjøpte knotter fra 1990 modell Cadillac, siden de er i børstet stål. De passer rett på Citation radioen.

Radioen har det tradisjonelle utseendet med to knotter på hver side av displayet og 5 små trykknapper under displayet. Denne klassiske radio-designen passer godt i min bil. En mer moderne utsende radio ville blitt seende litt gammeldags ut om få år.

 

Dessuten er de originale Delco/GM radioene laget for å vare en stund. Det finnes moderne radioer med klassisk utseende, men kvalitetsmessig er det noe skikkelig kina-skrap. I en bil som dette hører det med å måtte skru på tuneren når man vil bytte stasjon...

 

Øvrige knotter på dashbordet er også i børstet stål fra Cadillac 1990 modell.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det ikke ble noen höydare av Cavalier, Citation og akk; Cimarron (Cadillac!!!) når det bare er en oppjazza Ascona C. :tannløs:

 

Jeg mener å huske at Citteträng også hadde radio på høykant i midtkonsollen. Ellers er jeg helt enig i at dagens plastikkknotter er noe ekle greier å trykke/vri på. Smart det med slangen i døra. Den går vel på skrå vertikalt mellom dør og dørkarm? Eller vannrett?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det ikke ble noen höydare av Cavalier, Citation og akk; Cimarron (Cadillac!!!) når det bare er en oppjazza Ascona C. :tannløs:

 

Jeg mener å huske at Citteträng også hadde radio på høykant i midtkonsollen. Ellers er jeg helt enig i at dagens plastikkknotter er noe ekle greier å trykke/vri på. Smart det med slangen i døra. Den går vel på skrå vertikalt mellom dør og dørkarm? Eller vannrett?

 

Citation var en forferdelig bil laget i bunn-perioden i amerikansk bilindustri. Men amerikanerne var konservative mht. standard på fabrikkmonterte bilradioer. Etter 1980 krav var radioen håpløst gammeldags. Teknisk lik de som ble levert i biler 15 år tidligere. Fordelen er at den er utrolig solid og har bra mottaker.

 

Slangen med ledninger er festet i døra og glir frem og tilbake inni dørkamen når døra åpnes og lukkes.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er vindusviskere og rattstamme på plass. Viskerne har enkeltvis justerbar utveksling, pluss at også pusservinkelen på begge kan finjusteres til å stemme 100%. Dette har jeg fått til ved å bruke kuleledd med innvendige gjenger i hver ende av stengene som overfører bevegelsen fra pussermotoren. Pussermotoren er en båt-greie med to hastigheter, selvparkering og pusservinkel justerbar i flere posisjoner.

 

Pusser-armene og dreiehjulene er fra en åttitalls Mazda 323. Stil-politiet kommer kanskje løpende, men ærlig talt, de rustfrie båtvisker-armene jeg hadde tenkt å bruke var noen kleine greier. Selve pusserne også.

På en ræser-bil mener jeg man man må ha skikkelige "skovler" som effektivt skyver unna insekter, regnskyll, katter og andre uhumskheter som kan finne på å krysse ens vei...

Så "like it or not". Men de er jo enkle å demontere også da.

 

Rattstammen fra en 1990 modell Chevrolet Astro er også på plass. Selve rattet skal SELVSAGT byttes etterhvert...

Stolen er den som skal brukes. Den er kun prøve-plassert foreløbig, for å finne korrekt posisjon for rattstammen. Jeg prioriter a ha en bra kjørestilling. Innbiller meg at det ikke blir moro å kjøre egen rod hvis man sitter feil...

 

Bilde014_komp.jpg

 

Bilde010_komp.jpg

 

Bilde006_komp.jpg

 

Bilde015_komp.jpg

 

Neste nå er clutch og bremsepedaler. Det er smalt som fy der fremme i gulvet. Tenk om jeg ikke får plass til gasspedal... :shock:

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, du utfører ntdelig håndverk!

 

Hvis du ikke får plass til gasspedal, kan du ikke montere håndgass? Det var mye brukt på en del kjøretøyer på 20, 30 og 40-tallet... :D

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir imponert av stort sett hver post du legger ut..!

Hver gang jeg er her inne sjekker jeg om dette prosjektet har gått fremover. Og jeg tviler på at jeg er den eneste.

Sikkert kjedelig å få så få kommentarer i forhold til hvor omfattende prosjektet er, men det tror jeg er fordi de færreste har noe å tilføye:) deriblandt meg selv :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår