Gå til innhold

Hva skal man se etter ved kjøp?

Ranger emnet


21-Andersen

Anbefalte innlegg

Vindusheiser, låsekasser. Trykk på alle knapper og sjekk at det virker. Sjekk at alle dørene blir låst. Sjekk at det ikke er fuktig i gulvet, ofte lekkasje fra dører. Ellers så er det jo det vanlige du bør se etter: Rust, servicehefte, regreim skiftet til riktig tid o.l.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at nøkkelen går inn i låsesylinderen på bakluka.

 

Hør etter ulyder fra forstilling ved kjøring i dumper og ujavn vei.

Se på bremsene foran og bak, er skivene veldig rustne? Lite bremsebelegg igjen?

 

Ellers som opel over her sier, spessiellt låsekasser har en tendens til å ryke på disse. Se at kupelyset slår seg på når dører åpnes og at alle dørene låses på sentrallåsen.

Anbefaler å holde deg unna 1,4 16v og 1,6 16v motorene.

Diesel og 1,6 8v motorene er bra.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1.9TDI og den går godt nok for mitt bruk.

Mitt tips er og sjekke hjullager, vri rattet helt over og kjør rolig i en ring og hør om ulyder. Kan og være lurt og sjekke om det er lednings brud i dørene hvis det er elektriske vinduer i alle dører. (Kan høre donking hvis det er skade eller slitt.) Det er tilfelle med min bil nu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at nøkkelen går inn i låsesylinderen på bakluka.

 

Hør etter ulyder fra forstilling ved kjøring i dumper og ujavn vei.

Se på bremsene foran og bak, er skivene veldig rustne? Lite bremsebelegg igjen?

 

Ellers som opel over her sier, spessiellt låsekasser har en tendens til å ryke på disse. Se at kupelyset slår seg på når dører åpnes og at alle dørene låses på sentrallåsen.

Anbefaler å holde deg unna 1,4 16v og 1,6 16v motorene.

Diesel og 1,6 8v motorene er bra.

Hvorfor er disse to motorene dårligere enn de andre, og hva er vanlige feil med disse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.4 16v får skjørtebank og bruker olje.

1,6 16v bruker olje grt. slappe stempelringer.

En ting til disse motorene har tilfelles er at de har 2 registerreimer og veldig svake ventilløftere og vippearmer.

 

Og ikke minst, dårlige girkasser på de minste motorene. Spesielt revers har jeg inntrykk av.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, dårlige girkasser på de minste motorene. Spesielt revers har jeg inntrykk av.

Stemmer, reversen er dårlig på 1.6 motoren før de fikk hydraulisk clutch, dvs år 2000. Skjeldent kassene røyk, men det skrapa når man rygga.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg vurderer også en Golf 4. Dattera trenger en ny bil etter at den forrige ble påkjørt. Den var en Golf 3 med under 100k på telleren. Spørsmålet nå er om det skal letes opp nok en Golf 3 med lav km, eller gjøre det enklere å finne bil med lav km ved å se etter Golf 4 og heller betale litt mer...

 

Jeg har ikke mye rede på VW, men har et inntrykk av at Golf 3 er en god bil bortsett fra rusting i kanaler og gulv.

 

Når det gjelder Golf 4, så har jeg lest meg til et inntrykk av at girkasser er et kronisk problem på disse. I tråden over her forstår jeg det slik at dette ikke er helt tilfelle, og at det fra 2000- mod er et ikke-problem. Kan noen si noe mer om dette?

 

Ellers så har jeg sett at låser og vindusheiser er en gjenganger. Er dette kostbare saker å utbedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder gjerne også de alternative Golf4 versjonene :

Audi A3 - litt mere "premium" følelse

Skoda Octavia - mere plass

 

Disse har oftest 1.6 8V motorene.

 

 

 

Edit: Ta også med VW Bora (Golf4 sedan), og Seat Leon.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Golf som er Bilen. Blir mest sannsynlig en Golf 4 selv om den tydeligvis er en teknisk svakere bil enn Golf 3.

 

Satser på 2000-2003 modell, 1.6 eller større med 8V, sub 150000km, norsk bil, servicehefte, voksne eiere. Ikke bil med mye småplukk.

Fokus på girkasse, vindusheiser, låser, vindusviskere, og rust på bl.a bakluke.

 

Er dette oppskriften på å finne en ok Golf IV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett på en Glov IV -98 modell Highline. 170.000 km. Hel og grei bil å se på, pen innvendig. Det aller meste fungerer som det skal.

 

Sjekket girkassekode hos Møller og fikk vite at det var en DUU, men før jeg fikk sagt noe om dette til selger kunne denne fortelle at girkassen allerede var bytte. Girkasse og reg.reim gått ca 50.000 nå. Ny kompressor på klimaanlegg og fylt gass for ca 5 år siden.

 

Vinduheis førerdør, foringer i forhjulsstilling, bremser foran og bak nytt i fjor.

 

Sentrallås på bakluke virker ikke, dørpanel på førerdør er løst (ødelagte klips), håndbrekket tar litt dårlig, ABS-lampe lyser, koppholder gåen, innvendig håndtak på førerdør tar langt ute, bankelyd i hjuloppheng bak ved kjøring på dårlig veg, clutchen tar langt ute.

 

Er det håp for denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sentrallåsen på bakdøra er gåen på min også bestilte ny på ebay.uk kostet 11£.

Dørpanel klipset koster vel ikke mye og er relativt rask og grei jobb

Clutch er verre da den både koster litt og er også godt med jobb om du må ha ny clutch

bankelyd kan være bare ein foring men det kan være andre ting også,

ABS er det vel ofte sensor men kan også være brudd i ledning dårlig kontakt eller noe verre evt mye dyrere.

vindusheis koster 550kr på carparts.no og er ein middels vanskelig jobb etter min meining.

Eg hadde sjekket hva som er øydelagt og fått pris på delene om du skal fikse selv,

det blir fort dyrt og fikse alt dette på verksted.

Nå vett jo ikke jeg hva bilen koster heller og om du har tenkt og fikse dette selv.

Uanset lykke til :-)

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår