Gå til innhold

volvo240-1993

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om volvo240-1993

  • Bursdag 09/29/1973

Contact Methods

  • Bosted
    Telemark

volvo240-1993's Achievements

  1. Da tror jeg faktisk feilen er funnet. Ledningen fra releet går via et koblingspunkt som henger like bak hanskerommet på vei til sikringsboksen. Inne denne koblingen var ledningen irret og svidd. Klippet av ledningene og skjøtet dem sammen med kabelsko. Bilen starter og går!
  2. Det nærmer seg her. For tiden vil ikke bilen gå med mindre jeg kortslutter fra sikring 6 til sikring 4. (Sikring 6 er tilførsel fra batteri til releet, og 4 er sikring mellom rele og bensinpumpe.) Dette skal iflg all litteratur om problemet tilsi at releet feiler. Men; nå har feilen vedvart lenge nok til at jeg har rukket å få bekreftet mistanken om er det ikke releet og jeg har nå fått målt at ECU også er ok. Releet har strøm inn på #30, ECU jorder #86/1 og #86/2 i tur og orden etterhvert som jeg vrir på nøkkelen, og #87/2 gir 12v ut når starteren går. På koblingsskjemaer i manualen til lh 2.4 er gul/rød fra releet tegnet innom et koblingspunkt på veien fra releet og frem til sikring 4. Jeg tror problemet kan ligge her. Normalt skal en bro fra #30 til #87/2 gi samme resultat som en bro fra sikring 4 til 6, men ikke på denne bilen. Hvis jeg som en test trekker en ledning fra #87/2 og inn på sikring 4 starter bilen. Så noe skjer på ledningen fra releet til sikringen, men hvor? Er det noen med usedvanlig god greie på ledningsnettet i 240 her som kan beskrive hvor ledningen (vanligvis gul/rød) går fra releet og frem til sikringsboksen?
  3. Låner tråden for å kanskje få litt respons. Etter å ha forkastet ideen om å kjøpe MB-E W212, vurderer jeg nå MB-C vs. BMW 3-serie. Ser på 2009-mod og oppover, stasjonsvogn, automat, minimum 150 hk, xDrive / 4-matic. Vil helst ha bensinmotor, men innser at det ønsket sannsynligvis må vike pga lite utvalg. Har noen erfaringer eller synspunkter å bidra med?
  4. Feilen er fremdeles ikke lokalisert, og den har oppstått 2-3 ganger hittil i år. Har dog ikke rukket å måle ut feilen før bilen starter igjen. Kjørte en periode med ekstra jording utenom ECU, men det hjalp ikke så ECU er foreløpig strøket av listen. En lampe jeg hadde koblet opp på #30 indikerte at releet fikk strøm, så ved siste tilfelle av feiling skiftet jeg ut releet med et annet jeg hadde skaffet. Bilen startet ikke umiddelbart da heller så jeg er rimelig sikker på at det ikke er selve releet. Kjører nå med en bryter som setter strøm på sikring #6 og starter bensinpumpene uavhengig av reelet. Er i ferd med å gå litt prestisje i å finne ut av dette.....
  5. Dette med kamkjedet fikk jeg greie på for et par dager siden av en bekjent. Han har en 212 drosje, og selvsagt en drøss kolleger som også har 212. Jeg har også sett på GLK. En helt annen type bil, men gir mulighet for 4matic til en lavere kostnad enn en 212 om man kan avse noe lastevolum. Og er jo selvsagt en helt annen type bil..... Ikke enkelt.
  6. Takker for svar. Brannfaren gjelder etter hva jeg kan se kun bensinbiler. Jeg kan gå for diesel og unngå dette. Hva mener du med andre feil og tull? Jeg var klar over at MB hadde seriøse problemer med rust i en periode. Er dette fremdeles et problem på MB?
  7. Som navnet hinter til har jeg mest innsikt i antikvarisk svensk ingeniørkunst, men jeg har sett meg ut MB E-klasse som neste bil og trenger litt veiledning. Jeg skal ha en 2010-2012 modell stasjonsvogn, med km.stand sub 50k, motor på minimum 170hk, automatkasse. Prisen skal helst under 450.000,-. Men hva er bilens svakheter? Bør jeg gå for bensin eller diesel? Jeg har i utgangspunktet mest lyst på bensinmotor, men går for diesel dersom det er gode grunner for det. Kjører så lite at forbruk er uvesentlig. Hvilket utstyr bør bilen ha og ikke ha? Har såvidt registrert at f.eks luftfjæring er bra saker, men dyrt om noe skjer. Hva innbærer egentlig AMG på disse bilene?
  8. Bilen til dattera har på mystisk vis fått hull i bunnpanna :shake, så denne må skiftes ut. Og spørsmålet er selvsagt om dette beyr mye jobb og knot og spesialvektøy, eller om det en jobb man greit tar i garasjen en kveld? Bilen er en -98, 1,6l bensin, manuell.
  9. Golf 4 er kjøpt og etter ha gransket bilen er helhetsinntrykket relativt bra, men de er tydelig at det er en bil som lett pådrar seg småplukk. Særlig utvendige og innvendige plastdetaljer virker til å være litt skjøre. Så skal man være pirkete kan man nok lage lange lister over feil på en gjennomsnittlig Golf 4, men så er jo en av bilens positive sider den gode tilgjengeligheten av brukte og billige nye deler.
  10. Da må det nok kankje bli personlig oppmøte hos høggær'n. :) Har inntrykk av av det er få som legger ut mindre interiørdetaljer på nett, og at det svenske systemet er overlegent nbf. Men det hender jo at noen legger ut biler for delesalg på finn.no. Er jo verdt et (for)søk.
  11. Da har jeg sett på en Glov IV -98 modell Highline. 170.000 km. Hel og grei bil å se på, pen innvendig. Det aller meste fungerer som det skal. Sjekket girkassekode hos Møller og fikk vite at det var en DUU, men før jeg fikk sagt noe om dette til selger kunne denne fortelle at girkassen allerede var bytte. Girkasse og reg.reim gått ca 50.000 nå. Ny kompressor på klimaanlegg og fylt gass for ca 5 år siden. Vinduheis førerdør, foringer i forhjulsstilling, bremser foran og bak nytt i fjor. Sentrallås på bakluke virker ikke, dørpanel på førerdør er løst (ødelagte klips), håndbrekket tar litt dårlig, ABS-lampe lyser, koppholder gåen, innvendig håndtak på førerdør tar langt ute, bankelyd i hjuloppheng bak ved kjøring på dårlig veg, clutchen tar langt ute. Er det håp for denne?
  12. Det er nok Golf som er Bilen. Blir mest sannsynlig en Golf 4 selv om den tydeligvis er en teknisk svakere bil enn Golf 3. Satser på 2000-2003 modell, 1.6 eller større med 8V, sub 150000km, norsk bil, servicehefte, voksne eiere. Ikke bil med mye småplukk. Fokus på girkasse, vindusheiser, låser, vindusviskere, og rust på bl.a bakluke. Er dette oppskriften på å finne en ok Golf IV?
  13. Jeg vurderer også en Golf 4. Dattera trenger en ny bil etter at den forrige ble påkjørt. Den var en Golf 3 med under 100k på telleren. Spørsmålet nå er om det skal letes opp nok en Golf 3 med lav km, eller gjøre det enklere å finne bil med lav km ved å se etter Golf 4 og heller betale litt mer... Jeg har ikke mye rede på VW, men har et inntrykk av at Golf 3 er en god bil bortsett fra rusting i kanaler og gulv. Når det gjelder Golf 4, så har jeg lest meg til et inntrykk av at girkasser er et kronisk problem på disse. I tråden over her forstår jeg det slik at dette ikke er helt tilfelle, og at det fra 2000- mod er et ikke-problem. Kan noen si noe mer om dette? Ellers så har jeg sett at låser og vindusheiser er en gjenganger. Er dette kostbare saker å utbedre?
  14. Hvis andre skulle komme ut for det samme; jeg har lastet ned manual og koblingsskjema for innsprøytningen, og for pumpereleet, samt diverse kjekt-å-vite. Det er uten tvil en vanlig feil på 240 at pumpereleet svikter, det uvanlige i dette tilfellet er at feil oppstår på nytt etter kort tid. Går litt metodisk til verks og tar målinger på rele og ECU når ting fungerer, og kontrollerer mot manualen. Gjør det samme en dag bilen stopper / ikke starter, og satser på å klare å lokalisere feilkilden. Bilen har vært på verksted enda et par ganger siden forrige innlegg, og de har gitt opp å få den til uten at det kommer til å koste uforsvarlig mye.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår