ipfox Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Hei, kjøpte en Vectra C 2006 i April og har hatt en del problemer nå i de siste dagene. Før helgen så streika bilen og ble stående, bilhjelp frakta den til verksted og der ble dynamoen byttet. Nå fungerer bilen som før igjen, men i ettertid så har jeg tenkt på om dynamoen regnes som slitedel eller ikke? Dette er snakk om en bil som har gått 108 000 KM, og jeg mener det er ganske langt under pari for hva man kan forvente av en dynamo? Det er tross alt snakk om en reperasjon til over 7 000.. Om det hadde dreid seg om kun dynamoen,så hadde jeg bitt det i meg, men det har vært en god del annet tull, bl.a var bilen annonsert med Bi-Xenon i annonsen, men det viser seg å være halogenlamper i den( mitt sammenligningsgrunnlag for xenon var en 11 år gammel Omega med slitte linser, så jeg har ikke tenkt noe særlig over lyset før jeg oppdaget at verkkstedet satte inn halogenpære når de byttet...). Dette kommer på toppen av en annen heftig mangel som må utbedres, så velviljen til å "la det gå" er ikke så stor. Kommer jeg noen vei med å kreve erstatning for dynamobytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Vil jo si at det er en slitedel, med tanke på at det sitter børster inni dynamoen som følger hastigheten på motoren og som genererer strøm. Hva forventet levetid på en slik dynamo er kommer jo helt ann på bil, merke, vær og vind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Bilen er 6 år gammel og utenfor reklamasjonstiden så du vil uansett ikke få den dekket. Hvor kjøpte du bilen, ga de noen garanti? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ipfox Skrevet September 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 den er kjøpt hos en Fordforhandler. Selger har gitt en bruktbilgaranti som ikke omfatter slitedeler, så erstatning eller ikke ligger her i "slitedel" eller ikke. Jeg mener ikke det er normalt å regne med at en dynamo ryker på 108'... Jeg skjønner også at det er litt avhengig av bruk/forhold/føre osv, men mener fremdeles at det ikke skal være nødvendig å bytte hver 100 000 KM.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Tviler på at du får dekket dette. Betal regninga og kjør videre :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Dynamo er kjent feil på vectra c, de nye er vel forbedret så den vil nok holde litt lenger. Er vel slik å ha bil som har rundt 100-200-300 tusen osv at det kommer på litt som må utbedres. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AR racing Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 rekner med du då har 1.9 diesel :P Siter Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt, corrado g60, kadett c 75, escort mk1++ OPEL 4EVER!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Oktober 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2012 Ja, dynamo er en slitedel. Det er mange faktorer som bestemmer hvor lenge en dynamo vare: -mye tomgang med alt av strøm på kommer jo for eksempel ikke opp i kilometertelleren -kjøring på høye turtall vil slite børstene unødig -mye småkjøring reduserer levetiden grunnet at den må levere fullt hele tiden -perioder med lange opphold i kjøring (2-3 uker og mer) kan skape eir og skade deler inne i dynamoen -dårlig batteri gjør at dynamoen må jobbe tyngre Så her er mange muligheter som forrige eier kanskje kan svare på hvordan bilen er blitt brukt før du kjøpte den, men 108.000 er ikke uvanlig, nei. Har en arbeidsbil ford transit, der røyk vel dynamoen etter 90.000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hvilken produsent det er på denne dynamoen, men jeg er hvertfall av den oppfatning at en dynamo ikke er en slitedel. Jeg har aldri skiftet dynamo så lenge jeg har hatt bil, og det begynner å bli noen år. Min erfaring er med Bosch og Hitachi sine dynamoer, at lagrene blir slitte og må byttes etter 2-300.000 km er helt normalt. Det samme gjelder skifte av børster og spenningsregulator som på de fleste Bosch er samme enhet og byttes på få minutter. Utover lagre, børster og regulator så anser jeg ikke en dynamo som en slitedel. Når dynamoen har gått 4-500' km så pleier slitasjesporet i sleperingene å blir ganske tydelig og dynamo kan vurderes skiftet. Endret Oktober 3, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2012 Ikke noen større slitasjedel enn motor og girkasse f. eks., men børster kan kalles slitasjedel. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.