Gå til innhold

emto55

Bruker
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

emto55 vant dagen sist September 7 2016

emto55 hadde mest likt innhold!

Om emto55

  • Bursdag 02/03/1955

Contact Methods

  • Bosted
    karasjok

emto55's Achievements

  1. Audi 90 quattro 1989, 2.3 liter NG ble tilslutt solgt i går. Bilen har stått avskiltet i et års tid nå siden jeg ikke orker å stå ute i kulda om vinteren og i mygghelvetet om sommeren å skru. Har lenge tenkt å levere den inn til skroting, men tanken på at denne bilen skal bli til fiskebollebokser har fått meg til å utsette dette i det lengste. Derfor var gleden stor når en ung bilmekaniker meldte seg på FB og ville kjøpe bilen for å gi den et nytt liv. Da får man si farvel til en trofast sliter som har hatt bedre kjørekomfort og kvalitet enn mye av det søppelet som blir produsert i dag.
  2. Ja takk,-jeg kan spørre vedkommende. Det er jo Vida/Dice som er tingen, men en kommer langt med å få lest ut feilkoder ved hjelp av en alternativ skanner også. Vida kan etter det jeg har forstått brukes uten Dice til å hente opp reparasjonsprosedyrer og delenummere. Problemet med Dice-kloner fra Kina er at en ikke får lastet ned programvare for å oppdatere systemer i Volvo, slik som f.eks. kalibrering av nymontert spjeld i innsuget og varmeapparat etc. Når Kina-klonene i tillegg kan være alt fra like pålitelige som de originale til nesten ikke å henge sammen får en utforske andre alternativer. Er forøvrig fornøyd med V40'en. Kunne godt hatt en illsint bensinturbo, men med et bensinforbruk helt ned i 0.59/mil får jeg si meg fornøyd med 1.8 literen. Seter og kjørekomfort er en drøm. Kjørte 120 mil siste dagen i stort sett ett strekk uten å få krampe i høyrebeinet. Litt mør i ræva blir en jo etter å ha kjørt så langt, men prøv det samme med en hvilke som helst andre seter.
  3. Volvo V40 2002, motorkode B4184S2. Kjøpte V40 i sommer i Oslo og kjørte den hjem til Karasjok gjennom Sverige. Holdt nesten på å kjøpe en feilkodeleser på Biltema i Mora men besinnet meg da ingen av Biltema sine kodelesere ser ut til å støtte V40. Er det noen som har testet noen som helst kodeleser på markedet på denne bilen? Vil helst unngå å investere i Vida/Dice fra Kina.
  4. Jeg har forstått at Audi er populært blant yngre folk som ofte legger mer vekt på senkesett og lakkerte bremsecalipere enn vedlikehold og fornuftig kjørestil. Da er det risiko for automatkasser som aldri har sett et oljeskift o.s.v. Har ingenting i mot manuelt gir. Jeg får lete etter et eksemplar med manuelt gir og hvor eieren er befinner seg på gamlehjem.
  5. Min gamle audi 90 quattro er moden for utskiftning. Bilen funker upåklagelig men ser helt for jævlig ut. Kunne tenkt meg en ca. 2000 modell A6 med en 2.8 liter V6. Kjører mye langtur i Finnmark og den eneste bilen jeg ikke får vondt i ryggen/rumpa/bena etter 20 mil er den gamle 90 quattroen min. Har tenkt litt på Mercedes E-klasse for komforten sin skyld, men MB har ikke quattro så da så . . . Men så var det audi sine automatkasser da. Det står to audier i nabolaget med defekte automatkasser og fortvilte eiere. Disse har vært inne på merkeverksted hundre ganger uten at de ulykkelige bileierne har fått girkasser som funker. Er audi sine automatkasser tvilsomme eller er disse to i nabolaget bare et tilfeldig statistisk utslag? Er lite lysten på en bil hvor automatkassa tar kvelden.
  6. Hvis den ikke har en vanlig luftmassemåler så har den en tallerken sammen med Jetronic innsprøytningen som fungerer som luftmassemåler og som regulerer bensinmengden. Se på google hvordan jetronic'en ser ut og ta av luftfilteret og se om du finner det samme der. Lambdasensoren sitter skrudd inn i eksosen ganske langt foran. Du må under bilen for å finne den.
  7. Trekk ut kontakten fra idle switch'en og mål ohm istedenfor. Da får du et bedre inntrykk av om den av/på. -I nærheten av 0 ohm når bryteren er sluttet og uendelig ohm (høyeste måleområde) når den er åpen. Alt annet enn uendelig indikerer en bryter som ikke er god.
  8. Problem solved: -Fikk øye på en løs bolt som lå på beskyttelsplaten under motor/forstilling her om dagen og tenkte ikke mer over det før jeg jekket opp foran, tok av hjulet og kikket på forstillingen i dag. Festeklammen til stabstaget på passasjersiden lå sidelengs og manglet bolt i toppen. Røsket i stabstaget og fikk akkurat den klunkelyden som nevnt i trådstart. Fikk skrudd av beskyttelsesplaten og festet klammen med tilhørende gummiforing. Den ene bolten på førersiden var også begynt å løsne litt, så jeg strammet den også. Foretok en kjøretur på et skikkelig vaskebrett av en vei, og audien har aldri gått så stille som nå.
  9. Skifter lagere (20) i dempertårnene foran i fjor og har irritert meg over raklelyd når jeg kjører på vaskebrett. Har strammet alt jeg var god for (mutter 21 og 25), men raklingen forsvinner ikke. Alt annet i forstillingen ser ut til å sitte som støpt. Når jeg skiftet lagrene så lot jeg alt sitte på bilen, strammet heller ikke fjærene med fjærklemmer. Har lurt på om mutter 21 og 25 kanskje ikke lar seg skrus langt nok ned hvis ikke fjærene blir klemt sammen? Støtdemperne fremstår forøvrig som OK siden jeg kan dytte hjørnene foran nedover og de kommer opp igjen kun en gang uten å gynge.
  10. Update: -Ikke helt løst nei. Begynte å rykke som en gris etter et par dager. Hører med til historien at jeg blindet EGR-ventilen med en bit fra en colaboks, altså at den originale pakningen ble erstattet med en colaboks-pakning uten huller. EGR-ventilene på disse motorene er kjent for å skape problemer når de sotes igjen. Har prøvd med en mengde forskjellige pakningstyper, men det som funket best var ei kartongskive med pakningspasta. Bilen går helt fint så lenge det ikke lekker ut/inn mellom EGR'en og innsuget. Nå vet jeg ihvertfall hva som har skapt problemer med denne bilen.
  11. Corsa B, 1997, Motor: X12SZ. Får opp to forskjellige feilkoder innimellom: 43 og 47. I følge denne nettsiden http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#gm er 47: Linear Exhaust Gas Recirculation (EGR) position. 43 er: Primary ignition (distributor systems) High voltage. Feilkode 43 i denne listen kan umulig gjelde for min motor da den ikke har fordeler men coilpack. Haynes manualen inneholder også en feilkodeoversikt og her eksisterer ikke feilkode 43 i det hele tatt. På en annen nettside fant jeg denne oversikten: http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=vauxhall_fault_codes_for_gm_multec_spi Her er 43 oppgitt som: Linear EGR system. Jeg er helt grønn på disse motorene, men ser at jeg har en enkelt innsprøytningsdyse i spjeldhuset og går ut i fra dette heter SPi (single point injection) og at feilkodeliste nr. 2 derfor er den som skal brukes. Noen som har peiling på de forskjellige systemene i disse motorene?
  12. edit: -ei lang pipehylse, bør være lenger enn lambdasonden.
  13. Prisen kommer an på hvilken som passer til din motor, om du kjøper original eller pirat, i norge eller f.eks. i tyskland, men alt i fra 500 kroner til 1300 er nok der du finner prisen. Enkelt å skifte egentlig, men den gamle er garantert godt brent fast og sitter nok som spikret. Heller ikke glem at vi snakker om Audi, så den sitter sannsynligvis ikke super lett tilgjengelig. Hvis du vil ha det enkelt når du skrur inn den nye så kjøp ei pipehylse hvor det er frest ut åpning for kabelen eller bruk den åpne enden på en fastnøkkel. Når du skrur den gamle ut kan du klippe kabelen og bruke vanlig pipehylse.
  14. Leser på flere forum at 20 ventilers motorene er interference på innsugs-siden, men at 10 ventilers ikke er interference før turtallet havner langt over 6000-omdreininger.
  15. Problemet løst: Nye plugger og kabler.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår