Gå til innhold

Hvordan stramme konisk bakhjulslager riktig?

Ranger emnet


zanor

Anbefalte innlegg

Har byttet ett bakhjulslager på audien for noen dager siden, dette har nok blitt strammet for hardt da det slarker og rister allerede. Har bare byttet lager som skal strammes før...

Noen som kan gi meg noen hint når jeg nå skal igang igjen? Skal mutteren bare tightes for hånd uten noe bruk av verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har lært (fra VW og Haynes boka) og praktiserer selv er:

Skru til muttera for hånd, og så litt til med vannpumpetanga.

Så løsner jeg den til den skiva under muttera kan skyves fra side til side med en skrutrekker uten å bruke (mye) makt.

 

Sjekk at hjulet sviver greit rundt og ikke slakk før du setter i låsepinnen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Samme problem igjen. Får ikke helt taket på disse lagrene..

Er det mulig jeg ikke har stramet det hardt nøk før jeg løsner igjen for så å stramme inntil til slakk er borte?

Har ikke brukt annet enn en sånn kombitang rett inn på mutteren for å stramme. Så kan umulig ha strammet hardt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet en bråte med koniske og doble vinkelkontaktlagre, alltid med hell. Jeg har aldri strammet koniske lagre hardt til, skal jeg anta et moment så vil jeg tippe 10 Nm, og jeg bruker bare vannpumpetang rett på mutteren til dette. Strammer og løsner litt, mer slik som Bwana skriver, alltid en suksess.

En annen ting, har du pakket lageret skikkelig med grease? All luft skal ut av lageret/lagerbanen, samt bruke EP2-rullelagerfett.

Koniske lagre kan sjelden ødelegger ved å stramme for lite, men kan ta kvelden på få mil om strammet alt for hardt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør sikkert noe feil ja.. Tror det er pakket riktig. Håndflata full av fett og presser så fettet gjennom lagret bak rullene på en måte til det tyter ut på toppen.. Første lagret var meca lager med medflgende fett, andre var fra biltema med biltema fett.

Men virker som om det skal så mye til før slakken når man tar tak i hjulet på 6 & 12 blir borte. aldri turt å stramme bort den helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Får stramme prøve å stramme etter da... Kan jo hende det jeg har strammet for lite ja. Har nok misforstått det med trekkeren jeg.. Så på tegninga i ElsaWin å da så det ut som det bare var ett lett trykk med en finger som skulle til for å flytte skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår