Gå til innhold

Hvordan får man bilen til å vare lenge?

Ranger emnet


bonkyktonk

Anbefalte innlegg

Hallo.

Ny på forumet, ny eier av en Toyota Starlet 90-mod. Tenkte jeg skulle bruke denne bilen til å lære meg litt om mekking og ha som et prosjekt å se hvor lenge jeg kan få den til å vare med riktig stell (har blitt veldig glad i den gamle skranglekassa). Den har gått omtrent 170.000km.

 

Det jeg vet som er lurt å gjøre:

bytte registerreim (vet ikke om den har vært byttet noen gang før)

skifte olje

skifte frostvæske

vaske den av og til om vinteren for å få vekk salt (men det blir vel like ille på vei hjem fra bensinstasjonen...?)

 

Og bortsett fra det er jeg ganske blank når det gjelder vedlikehold. Hva gjør dere for å holde bilen i god stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to viktigste faktorene for å beholde bilen lenge er jevnlig oljeskift og hyppig renhold. I tillegg ville jeg ha tatt en titt i hulrom som kanaler, dobbeltbunnet gulv osv. Hulrommene ville jeg ha rustbeskyttet med en egnet guffe fra Tectyl eller liknende. I tillegg til generell rustbeskyttelse selvsagt.

 

Eventuell kamreim må som du sier også skiftes jevnlig, men du kan drepe en motor på mange måter uten at kamreima ryker.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og filter skiftes minimum en gang pr år - om du kjører lite.

Kjører du mere enn 15000 i året, er oljeskift høst og vår greit, om bilen skal vare lenge.

 

Skraping ved giring er ikke bra om girkassa skal vare lenge. Kan gå litt hardt ut aver synkro-ringer, eller det som verre er.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og filter skiftes minimum en gang pr år - om du kjører lite.

Kjører du mere enn 15000 i året, er oljeskift høst og vår greit, om bilen skal vare lenge.

 

Skraping ved giring er ikke bra om girkassa skal vare lenge. Kan gå litt hardt ut aver synkro-ringer, eller det som verre er.

 

--

 

Jeg mener at man bør skifte olje oftere enn vanlig dersom man har mye småkjøring. Da rekker ikke motoren å nå driftstemperatur, og de skadelige veivhusgassene rekker ikke å fordampe. Da forurenser de motorolja og gjør at denne mister sine smørende egenskaper før tia. I tillegg dannes det sludge som tetter igjen kanaler, veivhusventilasjon og dets like. Moderne motoroljer er selvsagt mye bedre til å ta opp urenheter enn gamle, men mange motorhavarier i moderne tid skyldes problemene nevnt ovenfor. Bare spør Saab...

 

Jeg har selv en ny VAG-bil i min bilpark. Der ba jeg nettopp verkstedet om å bytte fra longlife- til vanlig kilometerservice, nettopp på grunn av min sunne skepsis til de lange oljeskiftintervaller longlife-konseptet tillater. Lange serviceintervaller er først og fremst et salgsfremmende tiltak, og ikke nødvendigvis det beste for motoren.

 

Ikke slik å forstå at jeg er uenig med deg Bwana, men bare sånn apropos altså :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnlig vedlikehold, fikse evt. feil så fort de kommer, og holde rusta i sjakk.

 

På en starlet av denne modell ville vel kanskje skift hver 10.000 vært å foretrekke.

 

skal man stelle godt med bilen, så er vel oljeskift på 5000 km bra, de var det de kjørte på før i verden, både oljer og motorer har kommet seg fælt siden den gang med tanke på serviceintervaller men jeg ser på 15.000km som ett maksimum, uansett bil.

 

Oljeskift minst årlig, og med absolutt maksimalt 15.000 km intervall.

 

På en gammel bil, så kan oljebehandling være en god idè, selv har jeg planer om å prøve ei oppskrift jeg hørte i ett bilblad(fra en som hadde en tilnærmet rustfri hønngammal toyota som jo ruster litt), nemlig blande ny motorolje med smørefett, og sprøyte på.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyl godt av bilen jevnlig. Spesielt i hjulbuer, langs kanaler og dører. Det er som oftest der det kommer rust kjappest. Smør opp låsekasser, hengsler og dørstoppere så varer de lengre. Oljeskift er viktig som de sier over. Du kan gjerne polere bilen også for å beskytte mot vær å vind (og ikke minst salt), men om du vil polere opp en toyota starlet blir opp til deg ;) Dessuten er det også greit å kjøre rolig til motoren har fått driftstemperatur. Det er litt ugunstig å dra høyt på turtall når motoren er kald. Det korter levetiden.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

På en gammel bil, så kan oljebehandling være en god idè, selv har jeg planer om å prøve ei oppskrift jeg hørte i ett bilblad(fra en som hadde en tilnærmet rustfri hønngammal toyota som jo ruster litt), nemlig blande ny motorolje med smørefett, og sprøyte på.

Høres lurt ut, men det vil vel renne av igjen ganske fort?

 

Ellers ser jeg at man kan få kjøpt motorrens som skal kjøres gjennom når man bytter olje. Jeg aner ikke hvordan bilen er blitt kjørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør man skifte olje egentlig ? Og kan man virkelig ødellegge en bil hvis man ikke er så flink å gire ? Kjæresten klager hele tiden men tviler på at jeg ødellegger noe.

 

:)

 

Over lengre tid vill det gå hardt utover gir kassa di men det er vell ganske åpenbart hehe.

 

"Hvordan får man bilen til å vare lenge?"

 

Ikke kjør den om vinteren for den Norske stad pepprer veiene med salt dukenukem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i minn ungdom drepte jeg mang en god bil ved og hele tiden tyne det meste ut av den, dra på gira og generelt kjøre som en tulling, byttet som regel olje på ca 5000 og skru kunne jeg men om du behandler en taunus som en full-rigga rally bil så holder den ikke lende uanseth hvor mye du kan skru.

 

nå puttrer jeg rundt og holder følge med trafikken rundt meg, drar bilen sjelden langt på gira (blåser reint en gang i blandt bare) og ikke har jeg dårlig tid med å komme gjenom svingene heller lengre, bytter olje og filter på 3-5000 og bilen virker til og holde i mange år fremover (banker febrilsk i bordet).

så behandl bilen pent, kjør normalt med den, vask når du har sjangsen og bytt olje så ofte som mulig, da sparer du ikke bare på bensina men du slipper og bruke masse penger og tid på å skru.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift minst årlig, og med absolutt maksimalt 15.000 km intervall.

 

Denne støtter jeg. Hvis du kjører lite så bytt olje en gang i året. Kjører du mye bytter du olje hver 15 000 som ett minimum.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å bytte olje samtidig som jeg skifter fra sommer- til vinterdekk - og omvendt - på mine biler. De går i overkant av 10000 km i året. Vask er jeg dessverre ikke like flink til...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår